Едно интервю и много въпроси. Основният – иска ли някой да унищожи изтребителната авиация на България?

Pan.bg 25 авг 2014 | 18:23 views (9363) commentaries(24)
img сп."Клуб КРИЛЕ", Н. Димов

В интервю с министър Шаламанов пред национална телевизия, заснето пред един от хангарите на авиобаза Граф Игнатиево, журналистката Габриела Наплатанова повдига изключително чувствителна тема. Но за съжаление в това интервю служебният министър на отбраната допуска редица неточности и прави опит да прехвърли отговорността за сегашното положение в областта на отбраната на българските ВВС, а не на досегашните ръководители на министерството, които осъществяват ПОЛИТИЧЕСКОТО ръководство на Въоръжените сили, вземат решение и би трябвало да носят отговорност. И нещо повече – министър от СЛУЖЕБНО правителство си позволява да отправя едва ли не ултиматум към ВВС, които имат зад гърба си над 100 години славна история (цитирам: „Сега военновъздушните сили имат ПОСЛЕДЕН ШАНС да представят решение, което да бъде прието и от другите въоръжени сили и да е убедително за ръководството на България”). И това трябва да стане до 2-3 седмици. Оставям настрани факта, че не съществува понятие „други въоръжени сили”, а има „другите ВИДОВЕ въоръжени сили”.

И сега съществуват всички необходими основополагащи документи за придобиване на нов боен самолет. В основата това е „Стратегията за национална сигурност”, на базата на която се изготвят „Национална отбранителна стратегия” , „Доктрина на Въоръжените сили” и „Инвестиционен план-програма на Министерството на отбраната”, както и „Бяла книга за отбраната и Въоръжените сили на Република България”. На тяхна основа политическото ръководство възлага на видовете ВС и в частност на ВВС да разработят изискванията към бойната техника (в случая нов изтребител, вертолет, транспортен самолет, и т.н.), които биха осигурили изпълнението на залегналите в основополагащите документи задачи (примерно „наблюдение , контрол и защита на въздушно –космическото пространство в рамките на интегрираната Система за противовъздушна отбрана на НАТО, в това число и водене на самостоятелен “Air Policing”/ Национална отбранителна стратегия (приета с решение на МС от 13 април 2011 г.)/”).

От страна на ВВС до сега многократно са направени всички разчети и изисквания, на които трябва да отговаря новия изтребител (т.е. т.н. военна експертиза си е свършила работата. Още някъде през 2003-2004 ВВС бяха изготвени съответните програми за подготовка на летателен и ИТС за приучване към нов боен самолет). Оставаше политическата воля това да се случи. Но както се отбелязва в "Бяла книга за отбраната и Въоръжените сили на Република България" : "Много от решенията се вземаха без задълбочен анализ и обосновка, с неосигурени ресурси. Пожелателното стратегическо мислене, съчетано с колеблива политическа воля, недостатъчно добре подготвена професионализация на Въоръжените сили и волунтаристични користни решения за закупуване на различни видове въоръжение са в основата на факта, че градивният процес на развитие на способностите на Въоръжените сили в голяма степен не се състоя.". И ако съществува някакво напрежение във Въоръжените сили за това е крайно некорекно да се винят ВВС, тъй като решенията за закупуване на определена военна техника се вземаше от политическото ръководство за момента. Отделно тези решения бяха белязани от корупционен привкус (Фирмата посредник за сделката с новите хеликоптери си осигури 10% от стойността на договора).

Директното спиране от експлоатация на МиГ-21 и МиГ-29 ще доведе до много отрицателни последици и ако не до пълното унищожаване на изтребителната авиация на България, то най-малко до загуба на най-ценния капитал на ВВС - човешкият! Дори сега да тръгне процедурата за придобиване на нов изтребител, това ще отнеме поне 2-3 години от доставянето му и още толкова за усвояването и постигане на пълна оперативна готовност. Тук е и основната роля на политиците и в частност на министъра - да се постигне национален консенсус по въпроса и не по-малко важното - да се осигури военен бюджет за предстоящите години, който да е около 2% от БВП. А до тогава летците и ИТС и останалите структури от ВВС ще продължават да работят на ръба на физическите и психически възможности, за да осигурят непрекъснато бойно дежурство и да продължат славните традиции на бойната ни авиация. И техният труд остава не само далеч от погледа на обществото, но и непризнат, а понякога и дори несправедливо и грубо критикуван. А те са лишени дори от правото да отговорят...

image

image

image
Остава открит въпросът каква гарантира, че поредният документ, в случая „Национална програма „България в НАТО 2020 и Европейска отбрана 2020“, няма да остане само на книга като останалите и ще бъде изпълнен. За целта той би трябвало да се изготви на основа на консенсус на всички основни политически сили (в и извън парламентарно представените, които да поемат ангажимент за изпълнението в един достатъчен период от време, без да зависи коя партия или коалиция е на власт, т.е. това да е национален приоритет) и успоредно да бъде подложен на обществено обсъждане.

==============================================================================
Справка: Чат от стратегическите документи на МО
30.11.2010 Бяла книга за отбраната и Въоръжените сили на Република България

Много от решенията се вземаха без задълбочен анализ и обосновка, с неосигурени ресурси. Пожелателното стратегическо мислене, съчетано с колеблива политическа воля, недостатъчно добре подготвена професионализация на Въоръжените сили и волунтаристични користни решения за закупуване на различни видове въоръжение са в основата на факта, че градивният процес на развитие на способностите на Въоръжените сили в голяма степен не се състоя.
19.03.2011 Стратегия за национална сигурност на Република България, приета от 41-вото Народно събрание на 25 февруари 2011 г.
- национален консенсус по политиката за национална сигурност
; неделимост на националната сигурност от сигурността на НАТО и EС


21.04.2011 Национална отбранителна стратегия (приета с решение на МС от 13 април 2011 г.)

50. По тази мисия въоръжените сили осъществяват : наблюдение , контрол
И защита на въздушно –космическото пространство в рамките на интегрираната
Система за противовъздушна отбрана на НАТО, в това число и водене на самостоятелен “Air Policing”, а в перспектива и чрез участие в системата
За противоракетна отбрана на НАТО в Европа



21.04.2011 Инвестиционен план-програма на Министерството на отбраната до 2020 г.

Допускания: осигуряване на средногодишна бюджетна рамка от 1,5% от БВП за неговото реализиране
Приоритетни проекти
Придобиване на нов тип основен боен самолет и осигуряване на интегрирана логистична поддръжка


30.01.2012 Доктрина на въоръжените сили на Република България

10.2.3.
Противовъздушна отбрана
Противовъздушната отбрана е комплекс от дейности, насочени към
неутрализиране или намаляване ефективността на действия та на противостоящите
сили от въздуха
310.Основната цел на противовъздушната отбрана е осигуряване на прикритие и защита от средствата за въздушно нападение на противостоящите сили , чийто полет се основава на аеродинамични принципи.
312.Активната противовъздушна отбрана са активни действия за унищожаване или предотвратяване на всякаква форма на заплахи или атаки от въздуха или за намаляване ефективността на такива заплахи или атаки. Реализира се с използването на летателни апарати, противовъздушни системи със земно базиране
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 24

  1. #1
    Мърморкото 25 авг 2014, 18:29
     
    0
     
    0

    Чака ли някой от нас смислени решения от Шаламанката? Аз не. Но за мое съжаление, ако изборите минат както поне за момента се очаква, и от следващия министър нищо добро не чакам.

  2. #2
    Qdosan na Anio 25 авг 2014, 18:47
     
    0
     
    0

    На въпроса "Иска ли някой да унщожи Българските ВВС"- да иска. За да се "опита" да ги възстанови за сметка на българския данъкоплатец, да прибере комисионните от новите истребители и да блесне като "МЕСИЯТА" за България.А ВВС да бъдат виновни и да му целуват ръка.....
    Само че машини ще има летци и техници няма да има. Българските ВВС са се градили 100години, не за 100дни и много хора са си дали живота за това. Айде със здраве дано е останал малко разум в България.

  3. #3
    пореден номер 25 авг 2014, 18:50
     
    0
     
    0

    Въпреки неуважението ми, Шаламанов много добре знае какво говори. В случая в цитата "Сега военновъздушните сили имат ПОСЛЕДЕН ШАНС да представят решение, което да бъде прието и от другите въоръжени сили и да е убедително за ръководството на България” абсолютно отговаря на това, което мисли:
    1. "военновъздушните сили имат ПОСЛЕДЕН ШАНС" да напишат това, което искам и съм обещал на аверите.
    2. "което да бъде прието и от другите въоръжени сили" - тук въобще няма в предвид "видовете въоръжени сили", а въоръжените сили на други държави.
    3. "и да е убедително за ръководството на България” - т.е. като го направим по искания начин и осребрим, да можем да си измием ръцете с вас.
    Така, че според мен много добре знае какво говори.

  4. #4
    Sold-er 25 авг 2014, 19:30
     
    0
     
    0

    Поне за едно Шаламанов е прав! Каквито и нови самолети да се купуват, мупуват....не трябва да са за сметка на бюджетите на останалите видове войски(СВ и ВМС)....ако изобщо това има предвид де:-)

  5. #5
    Тони 25 авг 2014, 19:39
     
    0
     
    0

    Истината е, че само ВВС са 100% виновни. Генералите им правят "кариера", жертвайки кариерите на свойте подчинени.

  6. #6
    MW 25 авг 2014, 19:53
     
    0
     
    0

    До №5
    Не само във ВВС е така. Ракетни войски бяха ликвидирани от техния ръководител, който в замяна на това стана Вицепрезидент.
    Името му е "генерал" Ангел Марин - срам за Българската армия!!!

  7. #7
    Един от вас 25 авг 2014, 20:40
     
    0
     
    0

    Някой може ли да ми отговори накъде върви Славната Българска армия!? Или по-точно накъде се канят да ни засилят? Може би по наклонената плоскост и как ще се спрем, и дали въобще ще се спрем, а дали въобще имаме спирачки вече...От 27 години съм в БА. Вярвайте ми: все е било нямане, но такова нямане не е имало!

  8. #8
    раирано пардесю 25 авг 2014, 20:54
     
    0
     
    0

    "Името му е "генерал" Ангел Марин - срам за Българската армия!!!"

    Вай, вай! Сакън! не думайте лошо за чиляка бе серсеми! Той е баш-амнистраторът на републиката. Лека ръка и свъхблагородна душича носи под мишница човечецът, затой помилва толкоз главорези и опразни занданите! Аферим и машшаллах на тогози генералЪ!!!

    Кратка справка от житието и битието на грешнаго Марина:

    - Марин амнистирал 433 престъпници, в това число помилвал 232-ма убийци!

    - Марин измъква от затвора сина на Кирил Рашков, вероятно срещу прилично окръглена сума!

    - Марин измъква от затвора наркобоса Метуш Байрами е етнически албанец с български паспорт!

    - Говори се под сурдинка, че съпругата на шефа на затворите Митко Димитров е роднина на Ангел Марин. Именно Марин изиграл голяма роля за назначаването на Димитров на този пост – шеф на затворите. За да бъде затворена веригата на корупция и рушвети!

    Затворническият шеф Димитров “подавал” на Марин кой да бъде помилван и... се вземали парите! Сега, след “смяната на караула” в президентството, Митко Димитров пак се мъчи да се добере до Комисията по помиловките и да продължи корупционната си дейност...

  9. #9
    бай Варимез 25 авг 2014, 21:00
     
    0
     
    0

    "Вярвайте ми: все е било нямане, но такова нямане не е имало!"

    Оттук насетне ще е все тъй! Бас се бася на кашон уиски с всекиго!

    Оттук насетне, приоритет №1 на РБ е да възстанови възможностите на БА до приемливия им минимум!

  10. #10
    Илия Милушев 26 авг 2014, 00:00
     
    0
     
    0

    Подкрепям напълно наблюденията и становищата на автора.
    Хайде, господа генерали и офицери от запаса и резерва, вземете отношение, не се притеснявайте - няма от какво. Знам, че го четете и го следите сайта. По-добре сега, отколкото когато стане късно.

  11. #11
    Иванн 26 авг 2014, 00:30
     
    0
     
    0

    Милушев,кой генерал и кога е протестирал срещу нещо лошо в армията и държавата.

    Нашите генерали са свикнали да слушкат и да получаваат големите запалти и пенсии.

    Нашите генерали са абсолютно безлични пионки.
    Нашите генерали не спасиха Народна Република България,а да спасят сегашната (Капиталистическа и империалистическа) Република България е чиста фантасмагория.


    Ето какво е направил Ангел Марин с убийците и престъпниците ,нали №8 е дал достатъчно информация.

  12. #12
    fen 26 авг 2014, 07:55
     
    0
     
    0

    КАКТО ВИНАГИ В НАЙ-НОВАТА НИ СЪВРЕМЕННА ИСТОРИЯ: КУЧИТО СИ ЛАЕ - КИРВАНА СИ ВЪРВИ ...ЧЕШАНЕ НА ЕЗИЦИТЕ ...ПАНТА РЕЙ ...ПЕТИ ОКТОМВРИ ...

  13. #13
    Мислител 26 авг 2014, 10:08
     
    0
     
    0

    До №6,7 и т.н. Абе отворковци, освен ген. Марин, да си спомняте някой друг генерал, полковник и пр., напуснал армията (по-точно: "дисциплинарно уволнен за несъгласие с политическо решение")? Че нали го уволниха, защото не беше съгласен със закриването на Ракетни войски! А, не е бойковист, май това ви трови! А иначе сега колко важни фуражконосачи "големи ги вадят" - преди дни и ген. Симеонов се перчеше какъв отпор е дал за въвеждането на възраст за пенсиониране! А Армията не я съкращават от вчера, не почнаха уволненията от А.А.! През всичките тези години генералите кротичко си чакаха пенсионирането, "за да изокат"!

  14. #14
    OP 26 авг 2014, 10:11
     
    0
     
    0

    "Но за съжаление в това интервю служебният министър на отбраната прави опит да прехвърли отговорността за сегашното положение в областта на отбраната на българските ВВС, а не на досегашните ръководители на министерството"
    А кой договаряше силите към НАТО - цивилни лица от МО, или "военната експертиза" и то по-специално - офицери от ВВС?
    Айде да видим кой се правеше на тарикат и предложи банята и полевата кухня, та накрая излезна, че щом ще осигуряваме логистиката и медицинската евакуация, ще трябва да закупим съответните транспортни самолети и вертолети...

  15. #15
    mekata 26 авг 2014, 11:10
     
    0
     
    0

    Г-н министър вслушайте се в думите на ХОРАТА от ВВС.Правилно е написано ,да на хората ,на тези които с в небето и на тези които поддържат техниката.Гледам ги какво правят с техниката с която разполагат а представям си какво биха направили с техниката с която биха искали да разполагат!ВВС са замесени от различно тесто с героична мая.Аз съм от друг род войски ,но ще кажа едно "орлетата" винаги ще получават моите най-искрени адмирации!

  16. #16
    toy e 26 авг 2014, 12:33
     
    0
     
    0

    Подадоха команда"равнис"!От дясно по един преброй се!
    Вили няма правомощия днес, но има хора в НАТО и в БГ, които го правят силен а и ББ е на негова страна!Ще стигнем 23500 с много низости до края на 2014, а техниката - кой ли я мисли след като хората кучета ги ядат!ПОРАЗИТЕЛНА ПРИЛИКА, НО ИСТОРИЯТА ВИСИ НАД ГЛАВИТЕ ВИ- ХАЗЯИНА ГЛЕДА И РАЗДАВА!

  17. #17
    Незнайко 26 авг 2014, 13:18
     
    0
     
    0

    Е, Тони този път съм на 100% съгласен с тебе. Иначе понеже някои се опитват да оплюват ген. Марин - към момента не се сещам за друг Генерал от БА, който да е жертвал кариерата си поради несъгласие с готвените "отгоре" промени и отстоявайки мнението си.
    Ще съм благодарен да ми посочите и друг, ама нека не е ген. Симеонов например.

  18. #18
    До #10 26 авг 2014, 13:37
     
    0
     
    0

    "Хайде, господа генерали и офицери от запаса и резерва, вземете отношение, не се притеснявайте - няма от какво. Знам, че го четете и го следите сайта. По-добре сега, отколкото когато стане късно."

    Само със вземане на отношение не става! Трябва да се взимат други неща като напр. - орУжие, властовия инструментариум, пълен контрол над медиите, въвеждане на комендантски час и прочие... Но нали сме малка част от демократичният свят, макар и най-недемократични от всички, ще трябва да разчитаме на политическата измет, за пореден път да ни "оправи", изотзад!

    Очевидно е, а и не подлежи на коментар, че е "по-добре сега, отколкото когато стане късно", но старата българска традиция от испокон веков, повелява да си траем на дупето до последно, докато дънцето на потурите не започне да пламти с истински пламъци.

  19. #19
    Сръчко и Моливко 26 авг 2014, 13:49
     
    0
     
    0

    До Незнайковеца: Ми той ген. Марин е бяло ягненце-багненце и светена вода ненапита! Айде холан! Не на нас тия! Жертвал бил кариерата си поради несъгласие... Ами тя кариерата му е била вече опечена от авера му ейджънт Гоце. За периода януари-ноември 2007 г. вицепрезидентът Ангел Марин е издал толкова укази за помилване, че непомилван убиец не остана в затворите на Родината! Ако вместо това беше въздействал върху върховния главнокомандващ - ейджънт Гоце, да удари по едно рамо на армията, то тогава работата щеше да е малко по-друга! Пък то - помилване, пари, пари прим... Гнус и отврат!

  20. #20
    Незнайко 26 авг 2014, 15:31
     
    0
     
    0

    Не е много ясно защо си сменяме никовете, но от ръсене на помия наляво и надясно няма смисъл. Това с "въздействието" - добре ама е малко наивно (пък и освен едни КСНС-та и пъчене по паради), що се отнася до "помилванията" - не мисля, че имат отношение към темата на статията, а дори и да са истина, са много след напускането на БА от ген. Марин и лично за мене не представляват интерес.

  21. #21
    ulian64 26 авг 2014, 15:34
     
    0
     
    0

    Макар да не уважавам министъра много правилно каза че модернизацията на ВВс не трябва да бъде за сметка на другите видове въоръжени сили

    Нека да се престане с този модел на спасяване на ВВС като се унищожават други родове воиски за сметка на авиацията

  22. #22
    Pesimik-Tehnik 26 авг 2014, 16:37
     
    0
     
    0

    Въпрос кум Мърморкото-От кой министър чакаш нещо добро? Юлиане64, не бъркай вид с род войска защото значат разни неща-срамно е ако си военен макар и бивш и ги бъркаш. Второ - авиацията е много скъпо удоволствие, ако не си разбрал, което почти няма нищо общо с другите видове въоръжени сили. Кашик се става бързо и лесно, но за летец и техник на самолет трябва много време и свестен материал.

  23. #23
    jjj 26 авг 2014, 16:54
     
    0
     
    0

    тъпа статия, поредната боза от световно неизвестен автор
    Колко си жалък:-)

  24. #24
    полковника 26 авг 2014, 16:57
     
    0
     
    0

    В главата на Шаламанов са само кибер- и инфо-войни. На този киборг Русия е виновна за състоянието на държавата и армията. А.Ангелов е само негово бледо копие. Кибер-войника Шаламанов е болезнено амбициозен и незадоволен политически и не може да бъде излекуван-трябва да бъде спрян от цялото общество. Тук видовете ВС не играят роля-той защитава само своите интереси чрез тях, като ги противопоставя една на друга. Може да се пише мого в този дух, но на това правителство и в частност на киборга не трябва да се разрешава да вземат каквито и да било дългоср. решения за РБ, никакви ангажименти нереални към НАТО и ЕС и т.н.

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка