ВОДЕНОВ: РЕФОРМАТА В КСО Е НЕИЗБЕЖНА! ВОЕННОСЛУЖЕЩИТЕ СА КАТО ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ. НЯМА ДА ИМА РАПОРТИ

Pan.bg 29 сеп 2014 | 23:14 views (7855) commentaries(29)
img Отпадането на ранното пенсиониране за военни и полицаи – забавено и неизбежно
Юлиан Христов

http://offnews.bg/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8_2/%D0%9E%D1%82%D0%BF%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%BF%D0%B5%D0%BD%D1%81%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D0%B7%D0%B0-%D0%B2%D0%BE%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B8-%D0%B8-%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%86%D0%B0%D0%B8-%D0%B7%D0%B0%D0%B1%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%BE-%D0%B8-%D0%BD%D0%B5%D0%B8%D0%B7%D0%B1%D0%B5%D0%B6%D0%BD%D0%BE_395109.html


Решението на служебното правителство за отпадане на привилегиите на военните и полицаите при пенсиониране нажежиха страстите и някои синдикати заплашиха с протести. Изглежда обаче, че отпадането на ранното пенсиониране при военнослужещите и полицаите вероятно няма да се размине, въпреки че решението трябва да изчака до формирането на на следващия парламент.


На последното си заседание служебното правителство прие предложението на финансовия министър Румен Порожанов за промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО), които са съобразени с препоръките на Европейската комисия за въвеждането на минимална възраст за пенсиониране на всички български граждани, в това число и на работещите в специалните ведомства. Сега военни и полицаи се пенсионират при натрупан 27 г. стаж, от които 2/3 трябва да са в системата. Това позволява и по-ранното им пенсиониране.

В резултат на коментираните промени, най-големият полицейски синдикат поиска оставката на социалния министър Йордан Христосков. Заради липсата на диалог и това, че идеята не е консултирана с профсъюзите, на мушката на синдикатите застанаха и президентът Росен Плевнелиев и служебният премиер Георги Близнашки. Полицейският профсъюз обяви, че е готов за ефективни стачни действия, ако не бъдат прекратени опитите за ограничаване на социалните им права.

Основният аргумент на полицаите е, че работата им е натоварена и тежка. Пример за това е охраната на границата и патрулирането в тежки условия.

На друго мнение обаче са синдикалистите в сектора на отбраната. Според Тодор Воденов от КТ „Подкрепа“, подобна реформа е неизбежна и военните и полицаите би трябвало да се пенсионират при равни условия с всички останали. Според него обаче това трябва да стане при определени условия. „Трябва да има възраст за пенсиониране, няма какво да се лъжем. Само че трябва да се определи възраст при отделните категории и да се приключи. В момента военни и полицаи се водят първа категория труд и се пенсионират само при прослужено време“, каза Воденов в коментар пред OFFNews.

image

Той смята, че подобно решение няма да доведе до масово подаване на рапорти за напускане. Според него проблемът не е в напускащите, а в това, че няма приток от желаещи да служат. „Професията не е привлекателна“, обясни той.

Според синдикалиста, поне сред военните, няма настроение за протести, защото служебното правителство приключва мандата си, а едно решение за промени в КСО в крайна сметка ще бъде взето от следващия парламент. Той обаче е категоричен, че преоблемът трябва да бъде подложен на дебат, включително и чрез провеждането на референдум.

През 2011 г. правителството на ГЕРБ взе решение за ограничаване на ранното пенсиониране при военните. От 1 януари 2012 г. се увеличи и осигурителният стаж от 25 на 27 години. От 1 януари 2013 г. беше въведена и минимална възраст за пенсиониране – 52 години за войниците, сержантите, офицерските кандидати и офицерите с младши звания и 54 години – за офицерите със старши военни звания.

За сравнение – основната пенсионна възраст на мъжете през 2013 г. е 63,8 години, което означава, че младшите офицери се пенсионират 12 години по-рано.

В същото време българските военни и полицаи са с най-ниско заплатен труд в сравнение с колегите им в Европа. Така например в България средната заплата за редови полицай е около 800 лева брутно възнаграждение. В Сърбия сумата е 520 евро плюс различни добавки за храна, извънреден труд и др.

В Румъния, където полицаите получават по 800 евро на месец, предимствата при пенсионирането им бяха отнети. Според прокараната в страната пенсионна реформа от 2010 година румънските служители на реда са поставени наравно с останалите работещи в страната. Така до 2015 година там възрастта за пенсиониране постепенно ще бъде увеличена на 65 години – нещо, което предвиждат и прокараните от българското служебно правителство предложения за промени.

Интересно е мълчанието на военния министър Велизар Шаламанов по темата. За разлика от колегата си Йордан Бакалов, към момента той не е взел отношение в дискусията. В крайна сметка промените ще объркат плановете на двамата силови министри, които, след години на съкращения за първи път обърнаха тенденцията и армията и полицията ще повишат броя на служителите си. Професията на военния и полицая в България не са атрактивни и не са сред най-престижните не само заради заплатите, но и заради лошите условия на труд и липсата на модернизация.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 29

  1. #1
    Бай Драган 29 сеп 2014, 23:28
     
    0
     
    0

    Е как ще има желаещи да служат, бе тъпак? Като още по-непривлекателна направите службата?

  2. #2
    Sold-er 29 сеп 2014, 23:28
     
    0
     
    0

    Даааа, отново вечният проблем...как да оставим хем агнето цяло, хем вълкът да е сит!
    Ама проблемът не бил, че хората напускали...а видите ли, че професията не била привлекателна..!?! Все едно рече: "проблемът ми не е че се насирам в гащите, а че нямам памперс!"
    Абе алокоолу, ми те хората нали затова напускат...щото професията е непривлекателна, а вие искате да я направите още по-такава!
    Искате да вдигате годините за пенсия, да орежете заплатите при пенсиониране, че и да намалите заплатите с 100-200 лв. с осигуровките......как да стене службата привлекателна бе, гъз зализан!?!
    И военните не са като всички останали....имат много орязани права. Вземете първо да ги въстановите, преди да режете компенсациите!

  3. #3
    Бай Драган 29 сеп 2014, 23:33
     
    0
     
    0

    А защо такава решителност не показахте да отнемете привилегиите на американските тецове и ВЕИ-тата да им плащаме високите цени на тока??? Боклуци!!!!! Сега се обработва общественото мнение на простия народ, който се колебае дали да пусне за ГЕРБ. Сега ще си кажат "А, тия орязаха привилегиите на търтеиите военни и полицаи, които ние простите мразим. Хайде да гласуваме за ГЕРБ!"

  4. #4
    ПВО 30 сеп 2014, 06:06
     
    0
     
    0

    Според Тодор Воденов от КТ „Подкрепа“, подобна реформа е неизбежна и военните и полицаите би трябвало да се пенсионират при равни условия с всички останали. Според него обаче това трябва да стане при определени условия. „Трябва да има възраст за пенсиониране, няма какво да се лъжем. Само че трябва да се определи възраст при отделните категории и да се приключи - човекът има проблеми с менталното си здраве - диагнозата му е психопатия - състояние между нормата и патологията....

  5. #5
    Sold-er 30 сеп 2014, 06:45
     
    0
     
    0

    Нека да направят военните да работят по кодекса на труда тогава....що сме били като всички останали! Да приемат заковано работно време....и за всеки извънреден труд да се плаща тройно! Щото 27 стотинки на час...или 6,50 на ден не ми се вижда много равно на другите!

  6. #6
    Мунчо 30 сеп 2014, 07:24
     
    0
     
    0

    Отношението на министъра на отбраната е изразено в статията "ФАРС! МИНИСТЪР ШАЛАМАНОВ СЕ ИЗВИНЯВА НА МИНИСТЪР АНЮ АНГЕЛОВ ЗА ПУБЛИКУВАНО ИНТЕРВЮ!"
    Този плужек е ясен.
    Иначе Тодор Воденов от КТ „Подкрепа“ е напълно прав.

  7. #7
    Българин 30 сеп 2014, 07:26
     
    0
     
    0

    Докато има такива смотаняци, гнусни предатели и долни " леви педали" като този Воденов, винаги ще преибават и унизяват българските военнослужещи и унищожават Българската армия.

  8. #8
    анти-синдикат 30 сеп 2014, 07:50
     
    0
     
    0

    Воденов да пледира за махане на 30% МО за цивилните в министерството - нали иска равни условия за всички. Този плужек се прави че защитава цивилните служители в МО - да бъде изгонен и да му се спре заплатката!

  9. #9
    Загрижен 30 сеп 2014, 08:02
     
    0
     
    0

    Кой е този късоглед манипулативен индивид, който твърди, че няма да има рапорти за уволнение в армията? Военни и всички други от силовите структори. които са придобили право на пенсия по чл. 69 от КСО, но не са направили пределните години за възраст все още не искат по собствено желание да напускат работните си места, но с приемането на промени ще бъдат принудени да напуснат армията и да се влеят в редиците на пенсионерите. До сега военни са се възползвали от правата си и са се пенсионирали рано само ако са се спрягали промени, които са водили до несигурност в утрешния ден.
    Сега отново не само,че рапортите ще валят, но те ще бъдат от последно останалия компетентен състав, който в момента носи тежестта на военната служба, обучава и предава опит. Имащите право ще се пенсионират и ще натоварят пенсионната система, а нямащите право ще търсят сигурност в чужбина, защото тук няма да я получават. Няма да има преходност, ще се получи крах в системата, същевременно няма да има нови желаещи за служба, ако няма компенсаторни условия за ограниченията, натоварването, риска и нарушените права. Не искам да съм черен пророк, но след съкращенията през годините и достигането до минимума от състав в армията един такъв удар вече ще бъде фатален за Националната сигурност и мисля, че с не допускането на този проблем трябва дори да се ангажира Президентът и Консултативния съвет по национална сигурност, а не да се решава от едностранно гледащи, злобни, некомпетентни чиновници, на които така им било скимнало и се оправдават с ЕС.

  10. #10
    officer 30 сеп 2014, 08:02
     
    0
     
    0

    Абе този Воденов някога обличал ли е униформа с пагони или много му се е искало, но не е успявал през живота си. Нека си гледа цивилните служители в МО и да знае, че не униформените са в Армията заради ЦИВИЛНИТЕ, а точно обратното.

  11. #11
    ЩИЛИЯН ПЕТРОВ 30 сеп 2014, 10:24
     
    0
     
    0

    Какъв е този, който изобщо не е влизал в поделение, дето ще се изказва за военнослужещите.Този заслужава ЛИНЧ, също като този който му е делигирал такива права.Аман от хора, които не разбират от дадена дейност ама си дават мнението.

  12. #12
    Съгласен 30 сеп 2014, 10:42
     
    0
     
    0

    Съгласен съм на всичките горе изложени "неизбежни" условия при следните критерии за равнопоставеност с останалите професии:

    1. Гарантира ми се 101 %, че ще служа до пределна възраст в гарнизона в който вече съм се устроил а не да обикалям гарнизоните като емигрант.

    2. Премахване от ЗОВС и съответно от ПП на ЗОВС на "24 часовото разположение" на службата.

    3. Премахване от ЗОВС и съответно от ПП на ЗОВС на невъзможността за работа на второ и повече работни места.

    4. Премахване на Субсидиите за политическите сили.

    5. Премахване на всякакви заплати и дарения за политици, политически партии и отнемането на пенсиите на лица участвали в политическото управление на държавата като Президент, Премиер, министри включително и заместниците им и народни представители.

    6. И не на последно място Министъра на отбраната да им не по малко от 2/3 прослужени години в БА и възраст не по малка от 55 години.

    При отхвърляне на дори един от горепосочените критерии НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН с предложенията им.

  13. #13
    Пак той 30 сеп 2014, 10:51
     
    0
     
    0

    На 05.10. можем да кажем какво мислим по въпроса. Ако не ни чуят, жълтите павета от известно време стоят самотни...

  14. #14
    100 30 сеп 2014, 11:07
     
    0
     
    0

    Армията спря да облича, храни, купува техника и оръжие сега и да пенсионира. За какъв х.. изобщо трябва да я има. Всички коалиционни партньори и се смеят защото е повече от жалка.

  15. #15
    мда 30 сеп 2014, 12:14
     
    0
     
    0

    най добре президента да издава указ за закриване на БА и всички мишки да празнуват че все армията им пречи а по бедствията питат къде е армията ми няма я

  16. #16
    дано да не е вярно 30 сеп 2014, 12:19
     
    0
     
    0

    Тези келемета използвайки завистта и овчедушието ни и на стария римски принцип разделяй и владей разбирай народа от армията,професиите по браншове и по разни други принципи винаги тям устройващи ги за момента наложиха геноцид над българския народ.За какъв пазар и за каква икономика ще ми говорят,често си мисля че икономиката е юдейска наука създадена да унищожава общества и да създава икономически тирани.Наука която използва аритметика и си поставя коефициенти по никакъв начин не свързани с морала може ли да бъде в помощ на обикновения човек

  17. #17
    nexznaen 30 сеп 2014, 13:38
     
    0
     
    0

    dobre be hora zamislete se be durjava bez armiq ne e durjava kajete mi koi 6te si pazi granicite to izvinqvam se nie i granici nqmame koi idva6e ot navodneniqta da 4isti i da pomaga na horata govorqt armiq ne ni trqbva i t.n stanaha bedstviqta pitate kade e armiqta ami kajete kade e kato to nqma sukratiha sumati i podeleniq nqma tehnika nai lesno e da si izmiete racete s armiqta

  18. #18
    Ум Белия Делфин 30 сеп 2014, 14:25
     
    0
     
    0

    Абе знам ли- може пък това да е пътя да влезем в крак. Когато няма да има привилегии и екстри, няма да има и връзкари при нас.Да не са луди.....Като я няма тази чума,нещата ще почнат да си идват на мястото.....Пък и когато на хората спре да им пука, никой няма да си трае за глупостите и простотиите,"за да не си ритам трудовата книжка"....Дори и само за това на началниците ще им се наложи да си напъват мозъка и да вървят в пътя на критериите и разума
    По принципа на парадоксите и абсурда може точно липсата на екстри и привилегии да направят армията ни по-почтена и от това силна.

  19. #19
    мда 30 сеп 2014, 14:35
     
    0
     
    0

    за какво подписваме договори като никоя точка от тях министерство не спазва ако ние нарушим някоя точка министерството си търси правата а когато е в наш ущърб поради структорни промени аз с 13 години служба ко да мисля за пенсия работа да има най добрата пенсия е заплатата

  20. #20
    mekata 30 сеп 2014, 14:36
     
    0
     
    0

    Към Тодор Воденов от КТ"Подкрепа":Какво няма да има че не те разбрах.......няма да има рапорти за напускане ли?.........САМО СТОЙ И ГЛЕДАЙ.И към #9 ЗАГРИЖЕН :Правилно мнение колега/ако си военнослужещ,не знам/дано не си черен пророк ,ама точно така ще се случи!И най-вероятно ще нахендрят с промени армейците ,защото полицията има синдикат ,а на нас военнослужещите ни е забранен такъв.Отново искат да ни разделят и всяка коза за свой крак,както казва поговорката.Силни сме, ако сектора "сигурност" е единен.И отново ще призова четящите и пишещите в сайта:в неделя не си стойте у дома а отидете до урните и гласувайте.Само така ,изразявайки мнението си чрез своите гласове ,можем да променим нещата.

  21. #21
    DDT 30 сеп 2014, 15:52
     
    0
     
    0

    Като прочетеш един коментар като на Мда и отивай разправяй, че нямаш сестра.

  22. #22
    О. З. 30 сеп 2014, 16:09
     
    0
     
    0

    И на времето нямаше синдикат да пази армията от боклуци като тези дето искат не да крадат а искат да откраднат до край всичко -визирам политици и партии които гледат не да оправят нещата в дългосрочен план а просто да вземат и на бедния залчето та да откраднат и него докъто са на власт. Но армията имаше генерали които я пазеха и при всяка заплаха бяха готови да дадат заповед да се вадят танковете дори ако трябва и на жълтите павета.
    Сегашните генерали са политически държанки ,част от тях си сложиха дори фесове.НА КАКВО ДА СЕ НАДЯВА ЧОВЕК АААА?

  23. #23
    toy e 30 сеп 2014, 17:26
     
    0
     
    0

    За този другар-Тодор Воденов става въпрос!Господа от МО вие си го създадохте и в продължение на десетки години го ползвате от името на военнослужещите на които е забранена всякаква синдикална дейност!Какъв си ти , който те издържат цивилните служители; какъв си ти който се возиш в модерен джип и със специален шофьор; какъв си ти от селял от не един и два кабинета; какъв си ти ако не маша на онези от социалната дирекция; какъв си ти със заплата над 2500 лева;какъв си ти рушителю на семейства; какъв си ти обичащ седянките и мотивираните банкети;какъв си ти че кабинета ти е пред този на министъра на отбраната?! Ти си хамелеон, подлизурко и украса на траурна агенция ! Премахна и изостави рода и родината , за да си господин никой след време!
    ГОСПОДА ЦИВИЛНИ СЛУЖИТЕЛИ- СПРЕТЕ ИЗДРЪЖКАТА НА ТОЗИ - ТОДОР ВОДЕНОВ! УСПЕХ - ЗА ДА НЕ ПРЕЧИ ВЕЧЕ! СДРУЖЕНИЕТО СУТ Е ПОГЪЛНАТО ОТ ТЕЗИ ДОМИНАНТИ- СМЕНЕТЕ ГИ!

  24. #24
    Любопитен 30 сеп 2014, 18:33
     
    0
     
    0

    Проверете дали има напуснали армията военнослужещи, по причини различни от навършване на пределна възраст, през мандата на министър Ангел Найденов. Според мен не е имало по-спокоен за работа период в армията през последните 25 години.

  25. #25
    Kapitan 30 сеп 2014, 20:14
     
    0
     
    0

    Нямам нищо против да се съобразя с коалиционните решения относно пенсионната система ... ама защо от една страна да служа 30 години и 8 брутни заплати обещетение, а от друга страна да служа 30 години с 500 евро месечен доход?! - все пак съм патриот, а не безполезен и мързелив глупак на обществото!!!

  26. #26
    Dancho_Kolew 01 окт 2014, 11:48
     
    0
     
    0

    Другаря Тодор Воденов е чиста проба чиновник и говори това което му кажат. Заплата взема от джоба на тези цивилни служители, които си плащат членския внос в неговата лична касичка. До кога цивилните в армията ще търпят търтеи като този и докога няма да имат истински профсъюзи. До кога всички ние ще търпим подигравките на обществото, настроено за това от хора без морал и ценности като този екземпляр и подобни него политици.

  27. #27
    Тодор 03 окт 2014, 00:10
     
    0
     
    0

    Абсолютно съгласен с N12

  28. #28
    напуснал 04 окт 2014, 23:23
     
    0
     
    0

    тъпанаар

  29. #29
    Военен 29 окт 2014, 21:59
     
    0
     
    0

    Съгласен за Референдума! Нека суверенът, тоест народът на който служим по клетва да реши нашите социални рамки. Но нека в Референдума народът да се изкаже и за депутатските, министерските и президентската заплати, нека! Нали всички служим на народа, вкл. и онея там

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка