КАПИТАЛ: МОЛИМ КАНАДА ЗА ИЗТРЕБИТЕЛИ F-18. НЕНЧЕВ В ГНЕЗДОТО НА СТЪРШЕЛИТЕ

Pan.bg 18 яну 2015 | 20:42 views (5485) commentaries(32)
img Ненчев в гнездото на стършелите
България ще моли Канада да ни подари изтребители Hornet, които всъщност още са на въоръжение
Момчил Милев
в.КАПИТАЛ

Дори правителството да одобри закупуването на нови бойни самолети, сделката най-вероятно ще остане за следващите управляващи


"Да купим някоя бракма от Гърция и да се хвалим с един "Фантом" е обидно за нашата държава. Освен това, ако искат споделена отговорност в рамките на НАТО, така както са подпомогнали много държави, да ни подарят една ескадрила." С тези думи още в началото на октомври лидерът на най-голямата парламентарна партия Бойко Борисов ясно даде да се разбере, че модернизацията на въоръжените сили не попада сред краткосрочните му цели. А пък когато около месец по-късно седна на министърпредседателския стол и започна да приоритизира разходната част на тазгодишния бюджет, едно от първите неща, които направи, беше да бламира модернизационната програма "България в НАТО и в европейската отбрана 2020" на служебния военен министър Шаламанов и да зачеркне проекта за придобиване на многоцелеви бойни самолети за поне три години напред.

И тъй като проблемът с техническото състояние на настоящите ни изтребители МиГ-29 вероятно ще стане особено болезнен през настоящата година, военният министър от Реформаторския блок Николай Ненчев, изглежда, ще бъде принуден спешно да претвори в действия "директивата" на Борисов и да моли съюзническите държави за безвъзмездна военна помощ. И то без много-много да се обижда, въпреки че съвсем закономерно отново ще става дума за "бракми" втора ръка.

Има нещо гнило в... Канада

Идеята България да получи ескадрила изтребители "подарък от НАТО" придоби ново измерение в контекста на интервюто, дадено от военния министър Ненчев преди седмица пред в. "Труд". В него той потвърждава, че ще води разговори в тази посока по време на предстоящото си официално посещение в САЩ. То трябва да се случи съвсем скоро – в рамките на първото тримесечие на тази година. По-интересното обаче е, че министърът на отбраната за първи път намеква, че на масата има нова опция – придобиване на бойни самолети от Канада. В момента военно-въздушните сили на северноамериканската страна разполагат с един вид многоцелеви изтребители – CF-18, които са експортна версия на американските F/A-18 Hornet. Досега този тип бойни самолети официално не са обсъждани като вариант превъоръжаване на българските ВВС. Трите опции, на които ръководството на бойната ни авиация се беше спряло през последните около 5 години, бяха: F-16 втора ръка, използвани италиански Eurofighter-и и нови шведски SAAB Gripen.
image
Според няколко независими източника на "Капитал" информацията за интерес към канадските изтребители не е просто изпусната реплика от страна на министър Николай Ненчев, който тепърва трябва да навлиза в дълбините на отбранителната проблематика. Темата е излязла на дневен ред след публикации в украинската преса от края на ноември, според които Канада има готовност да предостави на Киев свои изтребители, стари CF-18, които предстои да бъдат свалени от въоръжение. В статиите се цитира бившият украински зам.-министър на отбраната Леонид Поляков, според когото офертата е отклонена заради високите експлоатационни разходи на Hornet-ите, както и нуждата от твърде много време за преквалифициране на пилотите. След като научили за дезинтересираността на властите в Киев, колегите им от София явно са видели в офертата потенциален шанс да намерят евтино решение за миграция на българските ВВС към натовски тип изтребители.

По време на визитите на американския държавен секретар Джон Кери и британския външен министър Филип Хамънд тази седмица у нас българската страна е предоставила на двамата висши дипломати нонпейпъри с молба за въвеждане на "облекчена процедура по каскадиране", което, преведено на достъпен език, означава по-опростен механизъм за предоставяне на въоръжение втора ръка. Дипломатически източници, запознати с британската позиция по въпроса, обясниха, че България де факто е поискала от Великобритания да ходатайства пред Канада за предоставянето на такива самолети. Те също така резюмираха отговора на Хамънд като "одобрителен, но неангажиращ" - т.е. Лондон кима усилено, но без да поема ангажименти да лобира пред Отава.

По-интересно е обаче, че историята с канадските Hornet-и за Укайна не свършва дотук и търпи развитие. В последващи публикации, които българските власти явно не са чели или пък по някаква причина са игнорирали, става ясно, че Канада отрича да е правила официална оферта за подобна военна помощ на Киев. Те се позовават на коментара на Антон Херашченко, съветник на украинския вътрешен министър, който цитира официална кореспонденция с канадското посолство в Украйна. Аналогичен бе коментарът и от страна на канадското министерство на отбраната след запитване на "Капитал". Оттам съобщиха също така, че до момента не са водени официални разговори и с България за безвъзмездно или каквото и да било друго предоставяне на CF-18. "Това са изтребителите, които ползваме и в момента", обобщиха от канадското военно министерство.

Загубени в превода или задкулисни преговори

В контекста на всичко това изявлението на българския военен министър за Hornet-ите e най-малко странно, особено когато става дума за посещение на Ненчев в САЩ, а не в Канада. Единият вариант е да става дума за дипломатическа грешка от страна на българските власти, които просто да са проспали опровержението на канадските си колеги и се опитват да получат нещо, което нито е за продан, още по-малко се подарява. Има шанс обаче българската молба за военна помощ по един или друг начин да се окаже елемент от по-сложен политически и военно-икономически гамбит с участието на Канада и САЩ.

Важната подробност в случая е, че в момента Канада по подобие на България също се намира на кръстопът за бъдещето на своята бойна авиация. Преди около пет години правителството в Отава решава, че ще замени своите CF-18 с 65 американски стелт самолета F-35. Доставката на първите машини е трябвало да започне от 2016 г., при което Hornet-ите поетапно е трябвало да бъдат свалени от въоръжение. Както е широко известно обаче, проектът за производство на "невидими" щатски изтребители от следващо поколение не се развива според очакванията и много отбранителни анализатори го определят като най-скъпия провал в историята на отбранителната индустрия. Затова през декември 2012 г. канадското правителство решава да замрази сделката за закупуване на F-35, без обаче императивно да се откаже от нея. Оттогава до момента администрацията в Отава системно повтаря мантрата, че "няма взето решение за замяна на канадските CF-18". В същия тон бяха и коментарите на запитването на "Капитал" по темата.

Това обаче може и да не е точно така, става ясно от разследване на канадския вестник Ottawa Citizen от началото на ноември. Според медията канадското правителство подготвя предложение до местния парламент, с което да одобри закупуването на четири изтребителя F-35 през 2017 г. Медията се позовава на изтекъл документ, съдържащ секретен брифинг на щатския генерал Крис Богдан, ръководещ програмата за разработка на стелт-самолета от следващо поколение. От Пентагона са потвърдили автентичността на информацията, но са отказали по-нататъшен коментар. Според Ottawa Citizen управляващото консервативно канадско правителство продължава да отрича наличието на подобна договореност и да твърди, че не се е отказало от сегашните Hornet-и, за да не се дискредитира преди парламентарните избори в средата на тази година. Ако обаче след няколко месеца наистина се окаже, че споразумението за закупуване на F-35 от страна на Канада е факт, тогава опцията за придобиване на част от старите CF-18 може да стане реалност. По какъв начин може да се случи това и дали България би могла да получи една ескадрила Hornet-и като военна помощ (и в замяна на какво), ще стане ясно в следващите месеци, особено след завръщането на Ненчев от САЩ.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 32

  1. #1
    Партен Партенич 18 яну 2015, 20:54
     
    5
     
    4

    Пушилка!

  2. #2
    костов 18 яну 2015, 20:57
     
    5
     
    12

    Щатски Ф-18 са много добро решение.Дано се стигне до сделка.За съжаление нямаме пари за Супер хорнети,които са моят фаворит за нашите ВВС.

  3. #3
    петка 18 яну 2015, 21:05
     
    5
     
    4

    Хорнетите и аз ги харесвам.
    Да ги дават насам. Те са богати , ще си вземат по-нови.

  4. #4
    o 18 яну 2015, 21:13
     
    3
     
    3

    Ako vzemem Super Hornet shte obezsmislim na turtsite f-35.

  5. #5
    той 18 яну 2015, 21:25
     
    7
     
    0

    през Украйна,та Великобритания да ни ходатайства пред Канада , да ни подарят самолети.Да бе да,ама не.КОЙ ЛУД ТА ДА ПОДАРЯВА БЕ.

  6. #6
    BG 18 яну 2015, 22:06
     
    3
     
    2

    Става интересно,Хорнета щом се включва в играта може и да ни се разминат ф16ките от 1982 г :))
    а дано ама да видим...

  7. #7
    Проучете добре историята 18 яну 2015, 22:10
     
    2
     
    6

    Специално F-18 са на чело в класацията по броя на съпругите, които са се превърнали във ВДОВИЦИ ... според неотдавнащна публикация на същия вестник 'Ottawa Citizen' ...

    Taка че, ако някое предложение ви изглежда прекалено добро за да е истина - бягайте надалече, защото то със сигурност е измама!

    Проучете добре историята на тези самолети, преди да се ангажирате с каквото и да било!

  8. #8
    Най-приятелски съвет 18 яну 2015, 22:19
     
    2
     
    3

    F-18 не е за нас - и скъпи са, а и прекалено много съпруги на летци са превърнали във вдовици, според същия ежедневник...Ottawa Citizen...

    Taка че не харчете грешни Български пари в най-тежката криза без обстойно проучване.

  9. #9
    BG 18 яну 2015, 22:27
     
    6
     
    2

    F18 Hornet е сто пъти по добре от Ф16 блок 15!!! Плюс това канадските машини са доста пипани и модернизирани,ама няма кво да си точим зъбите,канада няма да ги даде,тва са кьорфишеци..

  10. #10
    o 19 яну 2015, 00:33
     
    1
     
    0

    Traite be kvi sa teq gluposti deto plqmpate f-16 li iskate.Direktno pitane kum Boeing samo Super Hornet shte nauchi turskata sgan na uvajenie kum Maika Bulgaria

  11. #11
    llyubo 19 яну 2015, 01:30
     
    10
     
    3

    Докъде стигна родната ни армия и държава, да се молим за подаяния на сулю и пулю. В молбата няма чест и достойнство, забравих честта и достойнството го нарязаха заедно с самолетите и танковете който имахме. Вчера се молихме на САЩ да ни подари самолети, днес ще се молим на Канада, а утре на кого ще се молим само един господ знае.
    Чета един хвали F-16, друг хвали F-18, но никой не пита КОЙ и защо наряза самолетите който имахме, самолети от който голяма част бяха чисто нови, никой не пита къде бяха генералите когато нарязваха самолети и танкове, никой не пита защо не спряха това престъпление. Никой не протестира за това което се случи в армията, никой не казва да се потърси отговорност на виновниците за стореното от тях, и да бъдат съдени или най-малкото да бъдат уволнени от длъжностите който заемат. Българската армия не може да се въстанови, докато хората който е унищожиха продължават да е управляват, на Българската армия няма да и бъде позволено да има каквото и да било добро оръжие докато същите хора който е унищожиха управляват и България.

    Разни соросойдни тролчета, могат да плюят и клеветат "комунизма", но истината е че в краят на "комунизма" имахме една силна и много добре въоръжена армия, а днес нямаме нищо.

    https://anonybulgaria.wordpress.com/2014/03/24/%D1%83%D0%BD%D0%B8%D1%89%D0%BE%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B0%D1%80%D0%BC%D0%B8%D1%8F-%D0%B8/


  12. #12
    DIV 19 яну 2015, 02:21
     
    2
     
    1

    Когато завършека на гърба ти е със съмнителна цялост, опцията да го прикриеш с недостатъчно здраво анатомично бельо, пак е изкушавща.
    Т.е. (демек) - скъсан гъз и на съдрани гащи се радва!!!

  13. #13
    БИЯЧ НА ТРОЛОВЕ 19 яну 2015, 03:34
     
    3
     
    1

    ДО#12 DIV
    Т.е. (демек) - скъсан гъз и на съдрани гащи се радва!!!

    ИСКАШ ДА КАЖЕШ - НА ГОЛ ГЪЗ

  14. #14
    БИЯЧ НА ТРОЛОВЕ 19 яну 2015, 04:16
     
    5
     
    6

    Предлагам на вашето внимание интервюто, което държавния секретар на САЩ, Джон Кери, даде за CNN след завръщането си от България.

    - Г-н държавен секретар, бихте ли споделили за нашите зрители, как мина посещението ви в България. Разбрахме, че това е била една от най-опасните ви визити зад граница?

    - Позволете ми да ви поправя, това беше не една от най-опасните, а най-опасната ми визита зад граница и не мисля скоро да я повтарям. Надявам се конгреса да оцени моите заслуги и да ме почете с медал за храброст. Всички ние знаем, че нашата политика е преди да отидем на посещение в някоя държава, първо да я бомбардираме. Когато президента Обама, ме натовари с тази мисия, аз го попитах дали не е по-добре да хвърлим няколко бомби, преди да стъпя на българска земя, все пак това е изискване на протокола, но той ми отговори, че ние сме сторили това още през далечните 1941 -1944г. и то в огромни мащаби. Аз все пак изразих опасенията си, че България не е Япония и над нея не е хвърляна атомна бомба, така че не можем да бъдем сигурни в топлото посрещане. Дори самите българи имат поговорка „Бий, за да те уважават“, което е точно като нашето изискване на протокола „Бомбардирай, за да те уважават.“, така че да отидеш в страна с подобни разбирания без да си си постлал пътя с бомбардировки си е направо луда работа. Но както и да е всичко приключи и както казах, щастлив съм, че се прибрах жив удома.

    - Бихте ли обяснили по-подробно, какви точно опасности ви дебнеха в България?

    - Първо там има много безработни бивши военни, както и специалисти от разбития им военно-промишлен комплекс и всички те са възпитаници на бившият Съветски съюз. Не знам дали ви е известно, но там се правеха най-добрите калашници в света, представете си за какви хора става дума – родени убийци. И всички те са ни много ядосани, че им забранихме да продават оръжията си и се наместихме на тяхно място. Освен това от ЦРУ ме предупредиха, че волно или неволно, но самият техен премиер е създал условия за терористичен акт срещу нашата делегация, като съобщил, че ще се срещне с Джим Кери. И мнозина българи се втурнали да си купуват маски, като от филма, за да изразят радоста си от неговото посещение и да му махат от тротоари и балкони. С оглед на това, трябваше изрично да забраним, излизането на български граждани по тротоарите и прозорците на маршрута на конвоя, защото между тях като нищо можеше да има маскиран с маската снайперист, който да ме застреля и да хвърли целия свят в хаос.

    А знаете ли, че и тази заповед доведе до допълнително покачване на нивото на терористична заплаха, защото българите си държат храната на балконите и там си сушат прането. А те са много злобни, когато не могат да достигнат до домашно приготвените си храни и напитки. Имаше доклад от предишни посещения, където се споменаваше, че наши снайперисти заварени на тавана на български копеерации, са били пребивани, защото са вземани за крадци. Ами случаят с пребитите френски командоси в село Коиловци? Така че въобще, не бе шега работа това посещение. И да не забравя, още един щрих от множеството заплахи за моят живот там, в България има една особена порода хора наречени „червени бабички“, те са върли фенки на починалият бивш комунистически диктатор Тодор Живков и могат да урочасат с погледа си всеки политик, който ги погледне в очите, щото те не виждат в него своя идол, още повече ако този политик е американец като мен.

    - Наистина е живо чудо, че сте се прибрал жив. Кажете ни накратко, какви са впечатленията ви от срещите с официалните български власти?

    - Много са смешни и постоянно те гледат в ръцете. С тях няма да имаме проблеми, те обичат парите повече от всичко, повече от себе си дори. Техният президент ме увери, че ако започнем война с Русия, той е готов да управлява безпилотен самолет натоварен с атомни бомби, да ги пусне над Москва и да запише името си в историята на демокрацията. А премиерът им е готов, ако се наложи, да предизвика на спаринг Владимир Путин, така както се е правело в древни времена и изхода от войната да се реши именно в този двубой. Но аз лично смятам, че той е въздух под налягане и не бих заложил нашите геополитически и бизнес интереси на качествата на подобна личност.

    - А от самите български граждани имате ли някакви впечатления?

    - Какви впечатления, те се бяха изпокрили по дупките си и не смееха да си отворят прозорците. Само един полицай се опита нещо да ми каже, но както ме инструктираха от ЦРУ, аз му дадох 50 долара и той ми целуна ръка. От нашите доклади знам, че сред българските граждани от една страна се подклажда безпросветност, бедност и аморалност, а от друга алчност и готовност за корупционни практики. Те много уважават нашата валута и също като техните управници са готови да се жертват за нея. Много от тях, умират да ходят на мироопазващи и демократизиращи мисии на НАТО и няма да има проблем срещу съответното заплащане да ги изпратим да воюват и срещу Русия. Както винаги „Парите побеждават всички.“

    - А имате ли някакви опасения, относно лоялността на България и нейните граждани в една бъдеща военна операция за демократизирането на Русия?

    - Имам опасения, но те не са породени точно от българските граждани, както казах в България важи максимата „Парите побеждават всички“. Притеснява ме по-скоро тяхната история, защото през последните две световни войни, страната към която избират да се присъединят, губи войната катострофално, а знаем, че историята се повтаря като фарс. Затова може би е по-добре първо да ги въоръжим с някаква наша остаряла техника и да ги подбудим финансово да се втурнат на своя глава срещу Русия, та когато ги унищожат да не се притесняваме от този проблем. А междувременно колкото и щети да нанесат на Русия все е кяр !!!

  15. #15
    Камен Кънев 19 яну 2015, 05:46
     
    2
     
    1

    До Бияча на Тролове:

    проверявай си по-добре източниците на "информация", че това което си цитирал е с източник: https://neverojatno.wordpress.com/2015/01/16/keri/

  16. #16
    Стойчо 19 яну 2015, 07:21
     
    1
     
    0

    Беше по -добре , когато беше по - зле.

  17. #17
    DIV 19 яну 2015, 09:09
     
    1
     
    1

    До 14:
    Това интервю да не е с Кери, Марая Кери.

    А за "скъсан" или "гол" - приемам вметката, но какво значение има. И в двата случая е вярно.

  18. #18
    той 19 яну 2015, 09:40
     
    3
     
    2

    до14.това интервю го покажи на децата си,не тук.

  19. #19
    OTAN 19 яну 2015, 09:50
     
    4
     
    2

    а дано ама надали стършелите са по-добри от пепелянката и от 29-ката.а пък и с амраама е по-добре от колкото с р-27р.наште пилоти глееаха кат индеанс като дойдоха сините ангели преди 20 г. и викаха ама ния с тея ли мислехме да се бием а после комполка на равнец като се напъна угроби и машината и себе си да се доказваме как ще ги стигнем американците.исторически погледнато най-добрите бойни самолети на юса са били на въоръжение в уса нейви.
    #7 и #8 аха и натовските войници се напиват с кока кола.зпчИчета недобити.

  20. #20
    FUCKUR OF БИЯЧ НА ТРОЛОВЕ 19 яну 2015, 09:57
     
    2
     
    3

    БИЯЧ НА ТРОЛОВЕ- ма ти елфка ли си ма

  21. #21
    Оги 19 яну 2015, 10:25
     
    2
     
    2

    до #14 БИЯЧ НА ТРОЛОВЕ

    Това много ми хареса, колкото и пародийно да звучи, но същевременно и тъжно за нашата действителност!

  22. #22
    Георги Ковачев_ 19 яну 2015, 11:13
     
    1
     
    2

    По изключение съм съгласен с №2 костов - F-18 па макар и втора ръка са за предпочитане пред n-та ръка F-16

  23. #23
    Христов 19 яну 2015, 12:09
     
    3
     
    1

    Тези самолети имат доколкото знам жизнен цикъл максимум до 2020 година. Ако се разберат с канадците днес - поне 2 години ще трябват за базово опознаване на самолета. 2017 - 2020 летене - после какво ще се прави? Ще минаваме на Ф35 ли? Ние един такъв на изплащане няма да можем да си позволим. По принцип е интересно като възможност, но трябва да се мисли и по нататък какво ще се прави. Авиация с краткосрочно мислене не се гради.

  24. #24
    Тони 19 яну 2015, 15:13
     
    1
     
    1

    Опорните точки на тези, които искат руски самолети са:
    1. Вдовиците.
    2. Не ни трябват прахосмукачки, искаме ф-15 или ф-18.
    3. Нямаме пари.

    Това бяха опорните точки преди 12 г., използвани от генералите под чужда диктовка, така както депутати променяха енергийните закони под чужда диктовка.

    Отговор:
    1. Това с вдовиците е за ф-4.
    2. Тогава никой не ни е предлагал Ф-15 или Ф-18, защото знаят, че това е само игра.
    3. Ако нямате пари, ще ни подарят ф-16, но подръжката е за нас.
    С тази тактика САЩ елиминира имитирането на дейност.

    Министърът е там, поради съвети на някои руски бивши полковници на по 100 години, служещи ОЩЕ в МО. Никой няма да го вземе насериозно, но нека се излага, като не знае какво да прави.

  25. #25
    Фантом 19 яну 2015, 16:40
     
    1
     
    0

    Тони, малко бъркаш F-4 c F-104 по отношение на вдовиците. Уточни си ги малко тия неща, щото разликата е голяма.

  26. #26
    kabelat 19 яну 2015, 16:41
     
    0
     
    0

    Е то Канада предложи тия самолети да ги подари на Украйна и украинците отказаха, че щяло да им излезе скъпо да се престукторират.

  27. #27
    BG 19 яну 2015, 18:22
     
    1
     
    0

    Цялата работа е кьорфишек...канада няма да ги даде тия хорнети,те им трябват а и сащ няма да разрешат,за нас са отредени бракмите от аризона....надявам се на чудо ако вземем друго западно освен ф16 на 30 години....

  28. #28
    Тони 19 яну 2015, 18:34
     
    0
     
    0

    До #25

    Съгласен. Грешката е моя.
    Благодаря!

  29. #29
    Teraflop 19 яну 2015, 18:52
     
    0
     
    0

    Като каскадираме,ние да не се окажем последното стъпало на каскадата.И как Ненчев е в гнездото на стършелите,Бе?Да не се е научил ,да кара Хорнет?

  30. #30
    Миро миротвореца 19 яну 2015, 19:56
     
    0
     
    0

    Глупавото в случая е ,че то зи земеделец е ГОЛЕ-ЕЕМ специалист по отбрана и тютюн.

  31. #31
    Боби 19 яну 2015, 22:08
     
    1
     
    0

    Ако не Грипен поне CF-18 14 бр.
    По-добре с CF-18 от летящите ковчези F-16

  32. #32
    abv 22 яну 2015, 22:02
     
    0
     
    0

    Питам се тия като дойдоха и ни взеха златото дали са ни молили за него?

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка