Горещи новини
- В Аляска ударно-разузнавателен Apache претърпя катастрофа
- Норвежките командоси ще получат нови щурмови лодки
- ВМС на САЩ намаляват бройката на безпилотните си хеликоптери
- /ВИДЕО/: В Париж избухнаха бунтове
- Spiegel: Германското правителство одобри доставката на Киев на 178 танка Leopard 1
- /ВИДЕО/: В Латвия гори завод за дронове
- Още едни граждански авиостроител по-малко - MHI се отказва от проекта за SpaceJet (бивш Mitsubishi Regional Jet - MRJ)
- Земетресението разруши древни паметници в Сирия и Турция
- Германците смятат Русия за най-голямата заплаха за световния мир
- Русия връчи официална нота на посолството на САЩ за прекратяване намесата във вътрешните й работи

Във Военновъздушните сили отдавна се говори, че сделката за закупуване на нови вертолети „Кугър“ и „Пантера“ е изяла парите за нови изтребители. Ако не беше тя, сега ВВС можеха да разполагат със съвременен боен самолет. След 2000 г. вертолетната авиация започна да изпитва трудности, защото изтече ресурсът на повечето руски транспортни вертолети Ми-17. Преговорите с израелската фирма „Елбит системс“ за ремонта им се провалиха тотално и армията остана едва с няколко вертолета.
Затова през 2005 г. МО сключи договор с „Юрокоптер“ за доставка на общо 18 нови вертолета - 12 броя „Кугър“ за ВВС и шест броя „Пантер“ за ВМС. Цената на сделката бе 358 млн. евро. Колко е платено досега, е трудно да се каже, тъй като първото правителство на ГЕРБ поради липса на средства намали броя на „Пантер“-ите от шест на три. И досега финансовата част на контракта между ведомството и компанията още не е изчистена окончателно. Ведомството се мъчеше да се измъкне от мъртвата хватка на контракта, която го душеше като „френски ключ“. Защото условията бяха заробващи: да изплатим сумата ударно за шест години, докато световната практика в такива случаи е да се погасява за 10-15 години.

Сега от 12 „Кугър“-а летят три-четири. Поддръжката им е много скъпа и дере по три кожи от Министерството на отбраната, а във военния бюджет парите са кът. След като пролети 500 часа, всеки вертолет се спира от полети и му се прави техническа инспекция. Доскоро цената за такава профилактика бе половин милион лева за вертолет. Операцията включва подмяна на кабелите против обледеняване, чиято цена е 70 000 евро. Тези машини са и капризни. Не бива да домуват под открито небе, а в хангар с определена температура и влажност на въздуха. Докато за руските вертолети не са познати такива капризи. Освен това „Кугър“-ите не са пригодни и за истинска бойна мисия зад граница, защото нямат надеждна защита. Можем да ги пратим в мисия навън с ниска степен на риск като Босна и Косово, но не и в Афганистан.
Преди време НАТО ни запита с официални писма можем ли да предоставим вертолети за Кабул или Кандахар, но му бе отговорено, че все още „нямаме готовност“. След дълго ходене по мъките доставчикът „Юрокоптер“ си изпълни ангажимента да построи хангар в авиобаза „Крумово“. Но министерството не може да намери около 400 000 лв., за да го узакони и да пусне тока и водата на модерната сграда.
Бивши военни министри
Ангел Найденов: Можело е да се изчака
Парите за тези сделки не са хвърлени на вятъра. Рано или късно пак щяхме да ги дадем. Друг е въпросът защо е предпочетено да се купят транспортни средства, а не бойни платформи. Всяко превъоръжаване се съгласува с НАТО. Мисля, че се е решило армията да придобие първо транспортни способности, за да не ни искат да пращаме бойци в горещи точки с висок риск. Купуването на транспортни вертолети е важно, но не е най-важният приоритет. Те са необходими на армията, но е можело да бъдат отложени във времето.
Николай Цонев: Армията способна ли е да ни защити
Армията ни трябва да се развива и модернизира - по това не бива да има спор. Във всички планове се залагат намерения за придобиване на определени бойни способности. А това няма как да стане без купуване на нови системи бойна техника. Превъоръжаването на войската трябва да се извършва умно, без самоцел. Международната обстановка се усложни, около нас стана горещо и едва сега се сетихме за проблемите на армията. Казвам това, защото в обществото вече се забелязва видима тревога дали въоръжените ни сили могат да защитят страната?
Николай Свинаров: За сигурност се плаща
Закупуването на вертолетите „Кугър“ не е моя приумица. Транспортните Ми-17 бяха с изчерпани възможности за разлика от бойните Ми-24. Това бяха оценките на военната експертиза. Но думата ми е за друго. Получава се парадокс - ЕС е абониран за НАТО да му гарантира сигурността, но не си плаща. Европейските сили за отбрана се реализират с американски пари. Всяка армия трябва да се превъоръжава. По мое време военният бюджет бе 2,6% от БВП, а сега е 1,1%. Затова много проекти останаха на хартия.
loading...
Други публикации
Напиши коментар
"Сега от 12 „Кугър“-а летят три-четири. Поддръжката им е много скъпа и дере по три кожи от Министерството на отбраната, а във военния бюджет парите са кът. След като пролети 500 часа, всеки вертолет се спира от полети и му се прави техническа инспекция. Доскоро цената за такава профилактика бе половин милион лева за вертолет." Малиииииииийййййййй!!!!!
Тук случаят е същия като с корветите!
Консултантът на МО може да вземе комисионна от продажбата на вертолетите.
Той не може да вземе комисионна от закупуването на изтребители, защото договорът за покупката им се подписва с Правителството на САЩ.
Тогава консултантът не може да прибере пари.
Това е основната причина!
Това е и причината да се изка закупуването на миг
РЕШЕНИЕ НА ПРОБЛЕМА: Щом не летят, и няма пари за части - ПРОДАЙТЕ ГИ! Като всички останали машини! За какво само да викаме, че имаме, като реално нямаме! А с парите да направим още 10 км магистрала (щото само за толкова ще стигнаат парите). ДЕЕБА ТАЯ СКАПАНА ДЪРЖАВА!!!!
Бе не са лоши вертолетите, ама защо тях поръчаха, след като на Ми-24 му изтичаше ресурса...
Трябваше да се мисли за нови бойни вертолети.
Партията, партията коя беше на власт при сключването на договора? БСП - ДПС заробващото дуо на България.
Ми-24Д дето бяха на въоръжение у нас си бяха сносни хеликоптери.Летяха ден и нощ когато бяха дислоцирани в Ст Загора.От близо изглеждаха доста внушителни.
То тия кугъри освен да разхождат Бойко за друго стават ли.
Партията на власт в МО когато се сключи договорът беше НДСВ (Свинаров). Комисионерът е Гигов - спаринг тенис партньора на Боко.Първият доставен вертолет ПО СКЛЮЧЕНИЯ ВЕЧЕ договор е пак при НДСВ-ейския министър Близнаков (за неговите сделки с имоти на МО много се писа, но после всичко бързо се забрави).
Освен това, Бoйко бе напълно наясно с всички детайли по сделката още тогава, не само заради тениса с Гигов, но ипоради факта, че беше придворен пазач на Цара.
'' Транспортните Ми-17 бяха с изчерпани възможности'',но все още летят..
Кугари-те не съм чувал да "ядат" пари....според мен някой друг ги е изял....от ония 240!
И ако обичате, не настройвайте общественото мнение срещу "Кугарите", защото именно те не спират да помагат на населението, когато никой друг не може да го направи!