ТАЗИ ГОДИНА ЩЕ БЪДЕ ПРОБЛЕМНА ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ВВС

Pan.bg 28 яну 2016 | 17:31 views (4168) commentaries(23)
img Тази година ще бъде проблемна за българските ВВС
Спирдон Спирдонов
otbrana.com

Тревогата за състоянието на бойната ни авиация, която е изразявана години наред, се потвърди и днес. Това направи командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев на анализа за 2015 г. В същото време отново бе подчертано, че за изпълнението на задачите по осигуряването на охраната на въздушното ни пространства трябва да благодарим на професионализма и мотивацията на състава.

В проявата участваха командващият СКС генерал-майор Любчо Тодоров, и.д. главен инспектор на МО Веселин Маринов и основният команден състав на ВВС. Очакванията да видим началника на отбраната вицеадмирал Румен Николов, който според предложението на правителството трябва да бъде освободен от длъжност на 9 февруари, т.е. на неговия рожден ден, не се оправдаха.

image

Проблемите

Те бяха синтезирани съвсем накратко от генерал-майор Радев. През 2015 г. родните ВВС са се изправили пред такива предизвикателства, като недостиг на ресурси, изтичащ технически ресурс на авиационната техника, напускане на подготвен състав и свръхнатовареност. Липсата на яснота за ресурсната осигуреност е превърнала планирането на летателната подготовка за 2015 г. в истинско предизвикателство. Особено през второто полугодие се е засилила тенденцията за напускане по собствено желание от всички категории военнослужещи, което застрашава приемствеността. В този смисъл бе подчертана необходимостта от въвеждане на програми за повишаване на социалния статус на военнослужещите и приемане на предложенията на командването на ВВС за компенсиране чрез заплащане на положения труд за изпълнение на възложени, извън служебното време, задачи, както и за прием на сержанти и офицери, придобили висше образование в гражданските висши учебни заведения.

Друг проблем – модернизацията

Генерал-майор Радев не скри притеснението си, че готовият от 2014 г. инвестиционен проект за придобиване на нов основен боен самолет, не беше внесен в Министерския съвет и все още не е. Това, според него, драстично намалява възможността за сключване на договор през тази година и усвояване на отпуснатите чрез държавния бюджет целеви средство в размер на 80 млн. лв. Парадоксално, но командирът на ВВС няма необходимата информация за актуалното състояние на проекта, по причини, за които най-добре знае ръководството на МО.

Още един проблем – логистичната поддръжка на МиГ-29

Като тревожно бе определено закъснението за сключване на второ междуправителствено споразумение с Полша за интегрирана логистична поддръжка на изтребителиет МиГ-29. Командването на ВВС е разработило необходимите документи за доставки по Закона за обществените поръчки, но и в това отношение е загубено много време.

Следващ проблем – неразбиране от политиците

Съвместна охрана на въздушното ни пространство? Да, казват командирът на ВВС! Но с участието на наши самолети, а не само с наземна техника и инфраструктура. За съжаление, предложението му законът да даде гаранция, за да не бъде приземена изтребителната ни авиация, не е било уважено от министър Ненчев и правителството. По-късно това направи и Народното събрание, което подкрепи на първо четене правителствения проект за промяна на Закона за отбраната и Въоръжените сили. Надеждите са във второто четене.

Успехите? Дължат се на състава от всички нива

Въпреки изтеклия ресурс на авиационната техника, намалелия брой дежурни летци и опасно малкия нальот, командването на Трета авиобаза Граф Игнатиево е успяло да мобилизира личния състав за изпълнение на приоритетната задача по охрана на въздушното пространство. Не е допуснат провал или отказ на нито една от назначените мисии. Тук генерал-майор Радев благодари на своите подчинени за високото чувство на отговорност и за усилията на инженерно-техническия състав, който с помощта на Института по отбрана, удължи ресурса на голяма част от авиационната техника. Така е преодоляно изоставането в реализирането на проектите, осигурено е изпълнението на задачите и е реализиран икономически ефект от десетки милиона лева. Има обаче едно предупреждение. Тези дейности водят до повишен риск не само по чисто технически причини, но и поради допълнителна ангажираност на инженерно-техническия и осигуряващ състав с несвойствени дейности и откъсване от преките задължения за осигуряване на полетите. Така че е опасно ръководството на МО, правителството и депутатите да разчитат безкрайно много на собствените усилия на ВВС и да не предприемат спешни мерки за придвижване на модернизацията.

2016-та ще бъде рискова за безопасността на полетите

Прогнозата в анализа е, че тази година ще бъде белязана с риска от полети с авиационна техника с удължен ресурс. Въпреки осигуреното целево финансиране и междуправителствено споразумение с Полша и процедури по Закона за обществените поръчки за логистична поддръжка на МиГ-29, доставки и ремонти могат да се очакват най-рано в началото на 2017 г. Това налага нови удължавания на ресурса на двигатели и други агрегати, както за МиГ-29, така и за друга авиационна техника, които пак ще трябва да се извършват от личния състав. Колкото и опасно да е то!
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 23

  1. #1
    Освалдо 28 яну 2016, 18:05
     
    19
     
    1

    Тази година ще е проблемна не само за ВВС, но и за България. Жалко, че генералите не го разбират или не им изнася.

  2. #2
    дядо Йоцо 28 яну 2016, 18:45
     
    10
     
    6

    Следващ проблем – неразбиране от политиците
    Допълнителните предложения на депутатите за промяната на чл. 130 показва, че част от тях, макар и малка, са загрижени за запазване на суверенитета на България, но остава открит въпроса, защо остана скрит за обществеността конкретния текст, който е предложен от ВВС и защо не е намерил място в предложения законопроект.

  3. #3
    ЗРВ 28 яну 2016, 18:46
     
    17
     
    1

    Този анализ е само за част от ВВС и за проблемите, които съществуват там. Къде са проблемите в РТВ и ЗРВ господа?. Системата за ПВО е комплексна и само с 3-5 самолета не се решава. Какви са параметрите на дежурното радиолокационно поле, с какво се осигурява и върши ли работа? Да не би ЗРВ да не може да решава задачи от този тип? Древните гърци са казали, че основния критерий за истината е практиката.
    Уважаеми колеги и останали приятели, не си използвайте главите само за да се храните!
    Откажете се от решенията на предишни "военачалници" и "главнокомандващи", че отбраната е като ръчната количка. Използвайте това, с което разполагате, а ако не знаете как не е срамно да се попита.

  4. #4
    боец 28 яну 2016, 19:18
     
    2
     
    5

    Авиацията е дългата ръка!

  5. #5
    гтр 28 яну 2016, 19:45
     
    6
     
    1

    е,тя от 2007 г всяка година е рискова.лошото е,че няmа изгледи за нещо по-хубаво.

  6. #6
    Томов Краси 28 яну 2016, 19:45
     
    27
     
    6

    Тази година МОЖЕ да е по-малко проблемна за ВВС- ООД,ако генерал -О$тавка си подаде наистина ОСТАВКАТА!
    Румене,градски,ти отказваш да разбереш :
    -че ВВС не е само изтребителната авиация...
    -че няма пари за нови изтребители...
    - че с калинки и олигофрени няма да стигнете далеко!
    ОСТАВКА!

  7. #7
    Томов Краси 28 яну 2016, 19:53
     
    21
     
    3

    Дядо Йоцо ,какво става..., сподели Моля те "Радостта " си от факта ,че черният гном ще е новият Никаквец на Отбраната...,
    не се бой(ама то шобето е голям страх)!
    Дядо,не ме разочаровай...,ще излезе вярна приказката: полковник е диагноза!

  8. #8
    бате Боко 28 яну 2016, 20:07
     
    4
     
    4

    Момчета, не се взамайте на сериозно, очевидно е, че не с писано вие да "оправите" ВВС, затова си взамайте пенсията и заплатата и, като му дойде времето, ако сте толкова добри Луфтханза, Катарските самолети и... стюардеси ви очакват.

  9. #9
    Teraflop 28 яну 2016, 20:13
     
    7
     
    1

    Проблемите на ЗРВ и РТВ се наричат липса на резервни части и вече липса на подготвени специалисти по поддръжката на техниката.Имаше фирма за поддръжка,не й продължиха договора.И работата се разпадна.Техниката вече грохва.С какво да правим радио-локационно осигуряване на авиацията?

  10. #10
    AAA?!? 28 яну 2016, 20:32
     
    14
     
    3

    В преамбюла се зачетох, че това е анализ на цялото ВВС за 2015- на края разбрах от статията, че това е анализа на Графа! Е тука е заложено кучето-докато се взираме неистово в Графа, изпускаме и забравяме другите. Господа-ВВС не е само и единствено Графа.Ако искате закрийте всичко останало и си управлявайте "черната дупка"

  11. #11
    дядо Йоцо 28 яну 2016, 20:38
     
    7
     
    17

    Йовов, вече ти писах веднъж да не драпаш на дядо ти Йоцо м*дурите. Не ме занимавай с твоите простотии, а се вземи в ръце...или си пий редовно хапчетата...
    И се пише шУбето

  12. #12
    дядо Йоцо 28 яну 2016, 20:41
     
    5
     
    11

    до 9
    Тери, кажи коя е тази фирма, да се свети името й :)
    Или вече е мръсна дума...:)

  13. #13
    дядо Йоцо 28 яну 2016, 20:50
     
    6
     
    20

    до 10
    Не мога да се съглася напълно, че ВВС се взира само в Графа. На Графа и Безмер са влагани пари само за инфраструктура, докато на другите летища се влагат пари за нова техника...Така че има някакъв баланс... Естествено за това си има причина...
    Ама не съм чул някой от другите летища да се оплаква от лошата инфраструктура, защото като има на какво да летиш не ти дреме много за условията, а като няма самолети си е проблем...
    Старите кадри помнят каква беше инфраструктурата 80-те години, когато имаше самолети бол ...

  14. #14
    мъкаааа 28 яну 2016, 21:13
     
    9
     
    3

    Миг-29 та Миг-29 - Черната дупка на авиацията. Добре де, ама за работните пчелички Трапа и Крумовци нищо.Що така бре докторе? Както си я подкарал скоро време измисления Air Policing ще го носят те със стелт самолета Ан-2 и Ми-24.

  15. #15
    Томов Краси 28 яну 2016, 21:35
     
    20
     
    8

    Дядо Йоцо ,старите кадри помним и лошата инфраструктура и ниските заплати,и как си дадохме младините и здравето,а някои бяхте по-равни -червени връзкари-шапкари!
    На Българският данъкоплатец му писна да плаща цял живот за грешките на държавни чиновници и лапачите около тях,така че по-малко ревете за нови
    самолети,помним десетките некадърни изпълнения от типа на кацане по корем..!

  16. #16
    Бойко от Банкя 28 яну 2016, 22:39
     
    6
     
    2

    Даааа, като прочетох анализа, осъзнах, че положението е неспасяемо и няма смисъл да се наливат пари в армия, ами Радев що не каза по-рано да закривам армията, що пара с Цецо щахме да спестим. Ама имам някой забележки:
    1. през второто полугодие се е засилила тенденцията за напускане по собствено желание от всички категории военнослужещи....себе си визираш май, ама се сетих, че рапорта ти още виси в деловодството.
    2, повишаване на социалния статус на военнослужещите ......ще стане - с новия ЗОВС така ще ви го повишим, че дума няма да обелите.
    3. прием на сержанти и офицери, придобили висше образование в гражданските висши учебни заведения. ....е тук ме изненада. Мислех, че ще ме помолиш да редуцирам администрацията, ти ми подмяташ да закривам Военните училища щото не идват и без това кадри от тях, ама в цивилните университети кадри за бойни поделения няма, а само за благи служби по щабове бе Радев, та а пак премисли какво искаш и като отминат протестите пак ще говорим. Аиде че ме чакат за нощно мачле.

  17. #17
    Жорко 29 яну 2016, 01:43
     
    7
     
    13

    Сега и анализът не ви харесва. Вчера друго ви тормозеше. Именно заради това, че сме една нация от мръмкалници и политиците и генералите се почесват по едното м-до, после по другото и си казват: Абе мани ги тези нека си мрънкат..... керванът си върви! И като че ли Краси Томов е най-прав в разсъжденията си?! И това е така, защото ясно му личи, че има нобратими ментални проблеми... Дерзайте момчета и момичета. Добре че все още има такива, които да ви носят на гърба си докато вие политиканствате тук!

  18. #18
    Teraflop 29 яну 2016, 08:12
     
    5
     
    0

    Дядка,и да ти я кажа,какъв е смисълът?Минали неща.

  19. #19
    Томов Краси 29 яну 2016, 09:31
     
    16
     
    2

    До #17 Жорко: Добре съм си,нямам ментални проблеми,имам Менте държавници и командири!

  20. #20
    Томов Краси 29 яну 2016, 09:38
     
    18
     
    1

    Другарю дядка Йоцо,...колко минимални заплати е твоята заплата,поне( 4,5 - 5) , и пенсийка близо 2 минимални заплати(2х 420лв.) вземаш...,
    и каква полза от десетки такива като теб "ЕКСПЕРТИ"-чиновници ...!?!?!
    Идва ми да взема една тояга и да ви забухам в МО-1;МО-2 и ВВС-ООД...,ама народа наистина е много овчи ,че ви търпи комунистически гниди !
    КОМУНИСТИ,ПРЕДАТЕЛИ,ОСТАВКА!!!

  21. #21
    военен 29 яну 2016, 12:18
     
    6
     
    2

    Не е само ВВС, въоръжение във България. През 2014г нямаше проблеми когато правехте Шоуто "НЕВАДА" оооо грешка Шоуто "ТОВА СМЕ НИЕ"!!!! а сега видиш ли ......... България е във криза вече 25год. и скоро за голямо съжаление няма признаци да излезе!!!

  22. #22
    ЧИНЧИ 29 яну 2016, 14:05
     
    10
     
    7

    ВАЖНОТО Е ДА ВЪРВИ И ПЕНСИЯТА И ЗАПЛАТАТА ЕДНОВРЕМЕННО ОЩЕ ПЕТ ГОДИНИ ПЪК ДРУГОТО КАКВОТО СТАНЕ

  23. #23
    Аман от връзкари 29 яну 2016, 16:44
     
    9
     
    0

    С тях не става

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка