УВОЛНИ ЧИНОВНИК, НАЗНАЧИ ВОЙНИК!

Pan.bg 09 юни 2016 | 00:25 views (9454) commentaries(33)
img Уволни чиновник, назначи войник
Кампанията за решаване на кадровата криза в армията е сбъркана
Никола Лалов
mediapool.bg


Министерството на отбраната отново се оплака от кадровата криза в армията и в отговор заложи на силно популярното послание за вдигане на заплатите. Министърът на отбраната Николай Ненчев дори каза, че според него редниците трябва да взимат 2 500 лева заплата. Подобно говорене обаче е нечестно както към тях, така и към данъкоплатците. Освен това дори и да се стигне до някакво скромно увеличение на възнагражденията, не е сигурно, че то ще напълни опразнените поделения.


Бюджетът за отбрана е натегнат максимално и не може да позволи ръст на войнишките заплати, които не са и толкова ниски на фона на стартовото заплащане за учители и лекари, например.
image
Министерството на отбраната обаче има реален шанс да привлече млади хора в армията, ако предложи ясен план за кариерно развитие, насърчава войниците да завършат висше образование и да се квалифицират.

Ако влизането в армията на най-ниската длъжност бъде разпознато като трамплин за по-нататъшна кариера на по-високи и квалифицирани позиции както в нея, така и в цивилния сектор, това също ще я направи желана.

Освен това Министерството на отбраната може да "използва" кризата, за да мотивира с нея непопулярни мерки, като намаляване на армията от чиновниците с пагони и без пагони.

Каква е ситуацията?

В момента според официални данни около 20% от местата за войници, сержанти и офицери са незаети. Основната причина за това е, че години наред МО не обявяваше конкурси, за да пести средства. Така някои "поделения" дефакто съществуват само на хартия, а военните открито недоволстват, че с толкова малко хора трудно изпълняват поставените задачи.

Тази година МО ще обяви конкурси за около 600 места. Първоначалните данни са, че няма значителен интерес към тях.

Според ведомството това се дължи на ниските заплати и тежките условия на професията.

Тези фактори определено имат значение, но едва ли са решаващи. Войнишката професия съвсем не е непривлекателна за младите хора, но Министерството на отбраната не я "рекламира" правилно и отблъсква хората.

Сбъркана "реклама"

Редниците започват със заплати от 609 лева. Младите учители не взимат повече, а начинаещите лекари започват работа с едва около стотина лева повече.

Тези професии обаче изискват значително образование, което не е задължително за българския войник.

Сравнението между различните професии не е удачно, защото всяка от тях има своите особености. В същото време обаче средните равнища на стартова заплата за страната са своеобразна "котва", формираща очакванията на младите хора. Оттук нататък се намесват другите фактори – перспективите на професията и възможностите за реализация, които биха донесли удовлетворение в бъдеще, включително и по-добро заплащане.

Един току що завършил средно образование младеж без придобити допълнителни умения може да постъпи в армията и да взима толкова, колкото и негови връстници, които са инвестирали време, средства и усилия за висше образование в друга област.

Армията ще му даде шанс за кариера и сигурност. Няма да сменя нискоквалифицирани професии, да му бавят заплатата и да се чуди дали ще има работа утре. Подобен сигурен доход съвсем не е за пренебрегване в по-малките, та дори и в големите градове.

Може да се помисли за инструменти, които да обвързват влизането в армията с получаването на образование.

Според рейтинговата система на университетите в България висшето военно образование пък дава 90% реализация по специалността и висок осигурителен доход, което е допълнителен мотив редниците да продължат образованието си.

Именно на това трябва да заложи Министерството на отбраната, за да привлече млади хора:

"Да, парите не са много, но не са и толкова малко. Професията изисква, но и дава".

Възможностите на кризата

Хората в сектора обичат да казват, че Министерството на отбраната е най-реформираното от всички. Това може наистина да е така, но в действителност много малко от реформите са били истински и са постигали предварително заложените цели.

Министерството на отбраната има шанс в момента да прокара някои непопулярни мерки и да ги аргументира с реалната кадрова криза, да стегне сектора и да запуши дупките, през които изтичат парите за заплати.

Администрацията, например, все се "реформира", но още има накъде да се оптимизира.

Въпреки промените през последните години, дублирането на структури и длъжности продължава да е практика.

Публична тайна е, че в МО се влиза основно с връзки, а заплатите – въобще не са малки и силно контрастират на тези в поделенията.

Все още не е решен проблемът с "чиновниците" и в щабовете, като той не е тайна за никой. Пълно е с безсмислени длъжности за "наши" хора, които не само, че източват средствата за отбрана, но и демотивират военните, които наистина искат да се развиват.

Немалко пари изтичат и за т.нар. военни пенсионери, които са трудоустроени на цивилни длъжности.

В крайна сметка войници за армията няма как да бъдат привлечени с популистки обещания за многохилядни заплати, които е ясно, че няма как да бъдат изпълнени. Достойнствата и привилегиите на професията и сега не са малко, въпрос на работа е да се формулират и адресират правилно, за да няма недостиг на кадри.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 33

  1. #1
    Париж 09 юни 2016, 06:03
     
    24
     
    7

    Хубава статия в която се казват неудобни истини от които на много хора в МО ще им припари под краката.

  2. #2
    лондон 09 юни 2016, 09:51
     
    28
     
    13

    дора статия но и тя е тенденциозна. искам да попитам кое е нормалното на войнишките заплати? защо тези заплати се сравняват с учителските намример? нима риска е съизмерим? нищо против учителите но един учител работи по половин ден, винаги на топло и на сухо не диша праха на полигоните и половин година е в отпуска. освен това няма учител които да взема чисто под 1000лв. а да не говорим за частните уроци. от къде войника да изкара 2лв. допълнително

  3. #3
    sill 09 юни 2016, 10:04
     
    25
     
    10

    Авторът на статията е сбъркана реклама. Развива празноглави твърдения, които не са подкрепени с никакви факти! Да, лекарят получава стартова заплата, близо до войника, но получава и бонуси и по клинични пътеки, отваря частен кабинет и т.н. Учителят е на работа до обяд, после- частни уроци. Освен товатова, никой не се мотивира за служба с мъгляви визии за кариерно развитие, хората се интерисуват какво ще ядат днес, а не след 10 години!

  4. #4
    до номер 3 09 юни 2016, 10:44
     
    15
     
    3

    Отговор на коментар: #3

    Основният акцент на статията е, че за да се подобри финансовото и социално положение на обикновения войник е необходимо да се запушат всички пробойни през които изтича финансов ресурс от бюджета на армията. Не се отклонявайте да коментирате проблемите на лекарите, защото и там има текучество и недостиг на кадри.
    На мен статията ми харесва защото назовава част от проблемите с истинските им имена.

  5. #5
    Георги Димитров 09 юни 2016, 10:52
     
    5
     
    11

    Определено, грешна е мотивацията. Не парите трябва да са водещия фактор, а родолюбието, патриотизма честта, неща, които се изграждат в семейната среда, началното училище, а след това във военното учебно заведение. При толкова много предатели -15 милиона в чужбина и само 6 тук, каква армия? Навсякъде (детска градина - английски, училище - английски, руски, немски, френски) безплатна реклама на "чужбина", чужди (по-евтини) магазини, стоки, коли, съседи - руснаци, англичани, белгийци, холандци или заводи на турци, гърци, македонци, нафта и бензин от Румения, ток (АЕЦ) от Русия, КАКВО ОЧАКВАТЕ ???

  6. #6
    Съпруга на военен 09 юни 2016, 11:03
     
    21
     
    10

    Ами то хубаво, че ги сравняваш с лекари и учители ,ама неказваш ,че едните си доработват в частните си кабинети ,а др с частни уроци .

  7. #7
    до номер 6 09 юни 2016, 11:23
     
    10
     
    12

    Отговор на коментар: #6

    Съпруго отвори си очите за да видиш колко от военнослужещите които са на дежурства (СЕРЖАНТИ И ВОЙНИЦИ) също си доработват навън.

  8. #8
    Щилиян Петров 09 юни 2016, 11:32
     
    19
     
    1

    Отговор на коментар: #5

    Мотивацията е начин на бит и труд.Кажи ми кое от двете е на ниво в БА. Родолюбието и другите морални аспекти на мотивацията, бяха действащи по времето на соца, сега вече не работят. Няма как да мотивираш човек с родолюбие, когато жена му е безработна защото го е последвала в друг гарнизон,когато отива на работа и от заплатата си трябва да купува резервни части за автомобили, консумативи и др., когато няма жилище и трудно си намира квартира, защото Тупаните от Военна полиция притесняват и привикват хазяйна му и т. н. и т.н. Така, че не се излагай повече с твоето родолюбие. Всеки работи някъде, дори и в БА да преживява някак си.

  9. #9
    до номер #7 09 юни 2016, 11:48
     
    19
     
    1

    ако визираш някои поделения от ВВС съм съгласен понеже в една от базите на ввс има толкова абсурдни войнишки длъжности че не съм сигурен дали няма длъжност директор на водопад. там имат едни дежурства където ходят да се наспят и е нормално в останалото време да слагат дограми, да лепят плочки, да шпакловат и др, за никои от ввс не е тайна какви дежурства дават на далечна преводна в 24 авиобаза. та там дори веннослужещи дават дежурства на жп прелеза (пълен абсурд) но това не е в цялата армия. ела даи 7 жъоръжени караула да те видя дали ще търсиш друга работа а между тези караули пак ходиш на работа понеже основната ти длъжност е шофьор и трябва да караш а компенсациите се трупат

  10. #10
    Водка и сельотка 09 юни 2016, 11:48
     
    13
     
    2

    Не коментирайте заплатите на учители и лекари, те нямат нищо общо с положението в армията. Коментирайте ето тези пасажи и кажете не са ли верни:
    1. Администрацията, например, все се "реформира", но още има накъде да се оптимизира.
    2. Въпреки промените през последните години, дублирането на структури и длъжности продължава да е практика.
    3. Публична тайна е, че в МО се влиза основно с връзки, а заплатите – въобще не са малки и силно контрастират на тези в ПОДЕЛЕНИЯТА.
    4. Все още не е решен проблемът с "чиновниците" и в щабовете, като той не е тайна за никой. Пълно е с безсмислени длъжности за "наши" хора, които не само, че източват средствата за отбрана, но и демотивират военните, които наистина искат да се развиват. Немалко пари изтичат и за т.нар. военни пенсионери, които са трудоустроени на цивилни длъжности.

  11. #11
    Ханс 09 юни 2016, 11:53
     
    6
     
    8

    Много добра статия, но първо трябва образованието да стане платено, и второ 99% от войничетата са доста тъпи и няма как да изкласят и военно училище даже, и трето ако не се върне наборната служба всичко друго е ала - бала.

  12. #12
    100 % истина 09 юни 2016, 11:57
     
    5
     
    0

    Цитат не от кой да е , а от министър-председателя:

    https://news.bg/politics/miliardi-harchim-da-darzhim-romite-v-balgariya-izrigna-borisov-v-bryuksel.html

    Ами спрете да ги държите и пренасочете МИЛИАРДИТЕ( колко ли са?) към сигурност, здравеопазване и образование.
    Аз само ползи ще видя ако тези се възползват от правата си на ЕС граждани и емигрират към по-големият социал и толерантността на запада....
    Пари за билети и с смс кампания ще им събираме ако трябва:-))))

  13. #13
    военен, но лекар 09 юни 2016, 12:13
     
    4
     
    6

    Отговор на коментар: #6
    Нека и съпругът ви да преглежда на частно или да дава частни уроци по гражданската си квалификация, ако има желаещи. А не да търси работа като нощен пазач.
    Който за каквото е учил и харчил пари.

  14. #14
    работещ съпруги 09 юни 2016, 12:18
     
    3
     
    6

    Отговор на коментар: #6
    Госпожо, моля не се дръжте като недоработена военна съпруга!

  15. #15
    до номер 13 09 юни 2016, 13:04
     
    12
     
    1

    Отговор на коментар: #13

    Ако си военен лекар, не се обаждай - знаем ви какви специалисти сте.

  16. #16
    Сержант 09 юни 2016, 13:26
     
    10
     
    0

    То отдавна военният университет произвежда тикви. Май вече е късно за каквато и да е реформа. Работата отива на закриване. А и материала не става . повечето младежи са по големи жени от жените.

  17. #17
    stefan ivanov 09 юни 2016, 13:52
     
    4
     
    3

    samo kato poglednih viziata na voinika iti stava asno kavae armiata to ta se napalni samo s jeni i voinici po 150 kila daiteim 5000 lv a drugite ku4eta gi ali

  18. #18
    Българин 09 юни 2016, 14:17
     
    5
     
    0

    А защо не сложите една минимална заплата на вишистите ? А защо журналистите си мислите, че да си военен е много хубаво и да си оставяш семейството със седмици вкъщи? А защо не погледнете и други министерства където служителите в дирекциите са на 550 лв. и вземат чисто 435 лв. ,а са вишисти ?

  19. #19
    Българин 09 юни 2016, 14:26
     
    1
     
    0

    Извинявам се за думата ВИСШИСТИ и ВИСШИСТ .От бързина не съм видяла ,че С не е излязло.

  20. #20
    real deal 09 юни 2016, 15:25
     
    7
     
    1

    Отговор на коментар: #11

    Каква наборна служба бе циганите ли ще учиш?!!! Няма вече нужда от трудови войски,трябват ти хора сръчни с оръжието ,а от циганин войник не става!!!! А да мобилизират само мен за да пазя тях НЯМА КАК ДА ГО БЪДЕ!!!!!! Така събуждайте се бързичко....

  21. #21
    До 11 09 юни 2016, 16:43
     
    8
     
    0

    Искам наборна служба, ама твоите деца да са на застава на турската граница, а моите на служба в МО на жълтите павета!

  22. #22
    Жълтица 09 юни 2016, 21:08
     
    4
     
    1

    Отговор на коментар: #21
    То на жълтите павета само педерасти служат. Ти искаш син с меки китки ли да имаш?

  23. #23
    volxov5 09 юни 2016, 22:41
     
    1
     
    3

    Има грешка .
    Той не е чиновник а чепик-кубинка.
    Лява-дясна,важното е как стяга.
    Опани my връзките ,да не диша и ето го Военния ,т.е войника.
    Какво ревете!!!

  24. #24
    Trenin 09 юни 2016, 22:46
     
    5
     
    1

    Няма наказан лекар за пълните гробища и учител за хилядите двойки.
    А военните ни дебнат от сутрин до вечер да ни накажат за нещо.
    Къде е равнопоставеността,нали сравнявате заплатите.

  25. #25
    volxov5 09 юни 2016, 23:03
     
    4
     
    0

    От колко сте военен?
    Да сте посрещали войници на портала,заедно с родителите и палатките от изпращането му?
    Аз не съм работил на заплата,
    Cлед колко време го връщате друг човек!??
    p.s
    Имах войници по умни от мене,за вас не говорим.

  26. #26
    serjant 10 юни 2016, 00:25
     
    0
     
    0

    Отговор на коментар: #17

    ti ako si 150 ima i takiva koito ne sa pluh civilen

  27. #27
    ГКС 10 юни 2016, 14:24
     
    3
     
    1

    Хубаво, но само това не решава проблема. Дори и ако с парите "спестени" от всичките 800 чиновника в МО се назначат 2 000 войника. Добре, ето вие (или поне много от вас) сте в строя. Имате плътен батальон и ... какво ще го правите? Пари за заплати има, но за техника, въоръжение и боеприпаси, за екипировка на л.с. за реална подготовка, за учения - няма, а тези от спестените чиновнически заплати няма как да ви стигнат и за това. Тогава?
    Мисля, че отговорът е устойчиви (с десетилетия) политически обусловени приоритети ("преведни" в мисии и задачи на армията) и експертна военна експертиза за постигането им.
    Армията (доказано не само у нас) се разгражда много бързо, но за възстановяването й са необходими десетилетия. В България няма нито една Бяла книга, която да е изпълнена по най-важния показател - устойчивост на заложеното в нея. Всяко правителство си прави свои промени в станалия перманентен Стратегически преглед и започва (почти) всичко на ново, едва ли не от нулата.
    Може и да не съм прав, но си мисля, че имаме пример за устойчивост - Русия. Путин е на власт от 2000 г. Едва сега - 16 години по-късно армията им се "изправи на крака". Ресурси колкото за армията, Русия внаги е имала. Устойчивост на политическата воля и цели не е имало. И ресурсите са прахосвани или не са били давани. Преди Путин. Но и на него му трябваха 15 -16 години.
    За съжаление, не мисля, че у нас това е възможно. Дано все пак не съм прав. Бих се радвал, ако не съм прав.

  28. #28
    абвг.... 10 юни 2016, 14:39
     
    2
     
    0

    Отговор на коментар: #27

    Не се радвай, прав си.

  29. #29
    Batkata 10 юни 2016, 15:52
     
    1
     
    2

    Mега тъпа статия, за всяка работа си има хора, както не всеки иска да е доктор или учител, така и не всеки иска да е военен.Досега не съм видял или чул да има криза при докторите да затварят болници поради липса на такива, както и криза за учители,но виж какво напускане има в армията.Щото е много хубаво за това напускат.
    Другото тъпо заключение че от малките градове и села хората с такава заплата щяло да им е много добре...къде ще живей бе бастун,поне още двеста лева ще трябва да отдели за квартира към тез дето му ги дават.Ако реши да пътува ей там пък ще се наиграе яко щото тогава никой няма да му плати ...и това махнаха и плюс това ще стане абонат на ВП за глупости.

  30. #30
    до Batkata 10 юни 2016, 18:38
     
    1
     
    0

    Отговор на коментар: #29

    Има напускащи лекари и медицински сестри, които заминават да работят на запад, но този проблем ще лъсне след някоя година когато стане ясно, че новите лекари са с платени дипломи и стават за гробари. А аз не съм чул да са закрили поделение или щаб защото няма хора да служат. Напротив - през последните години имаше изгонени хора заради закрити поделения и именно тази несигурност от безкрайни реформи е причина които имаха алтернатива да се реализират извън армията да напуснат това блато. А статията си е много хубава защото посочва с пръст виновниците за затъването на армията.

  31. #31
    Batkata 10 юни 2016, 22:47
     
    1
     
    0

    Може много да говорим по темата за напускащи лекари и напускащи военни,последните даже дължат и неустойка ако не са изпълнили договора си.Макар че незнам някой да е плащал,но е достатъчно че го има като клауза.Едно време беше да си военен....

  32. #32
    Коча 11 юни 2016, 00:09
     
    0
     
    0

    Отговор на коментар: #5Много правилно казано. Но мнозина няма да го разберат. Мнозинството въобще трудно проумяват какво става. Мнозинството мислят, че причината за случващото се е в събирането и изваждане на заплати и вещи. За мнозина, това е единствената мяра за всички неща.

    Както на всеки човек, така и на всяка система е нужно вдъхновение. Това не става само със заплати. Нужни са и др. неща, които мнозинството май не схваща. Нужна е обединяваща идея, смисъл за това за какво е армията и др, такива... Какво вдъхновение, например, може да има армия на която в Националната и отбранителна стратегия е записано че "армията изпълнява приоритетно задачи на ОССЕ, НАТО, ООН..." и тям подобни, цитата е по памет.... На кой му е през оная работа онез подобни... Заплатите са от народа, а служим на Онези. Такава армия за такова служене правят. Истинските мъже служат на народа си, но ги карат да служат по изкилифирчен начин по извратени разбирания и извратени дела -- следствие от разбиранията.
    Мнозинството не разбира за какво иде реч и че всичко съществуващо начева с мисъл и мислене, със смисъл, а не с пари и вещи.


  33. #33
    Военен 22 юни 2016, 18:16
     
    0
     
    0

    Статията е поръчкова. Никой с малко ум не би използвал сравнение между различните професии. Всяка е по своему трудна, рискова и изискваща определени умения. Що се отнася до завършване на ВВУ, там и магаре да вържеш, след години с пагони излиза. Това е така, заради липса на средства, прием на наши-ваши и др.подобни фактори. Щом искате обучени кадри привличайте такива от гражданските университети-логистика от УНСС, например. Само предложете конкурентно заплащане, защото със стартови 609лв.ще ви се смеят. Върнете заплащането за длъжност, променете критериите за растеж в БА, намалете годините служба под пагон и др.условия, заради които не се овакантяват местата. П.П. Вдигнете ми заплатата и тогава и на ръце ще ви ходя. Патриот бях преди 20год., сега гледам семейство, възпитавам българи, храня родители-пенсионери

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка