Горещи новини
- 125 г. от смъртта на Капитан Петко войвода (ГАЛЕРИЯ)
- /ВИДЕО/: Съветът за национална сигурност и отбрана на Украйна нарече песента "Sigma-boy" руска пропаганда
- /ВИДЕО/: Във ВСУ застреляха украински войник, защото отказал да даде бойно възнаграждение на ръководството
- Сирия постави условие за запазване на руските военни бази
- Иран спусна на вода самолетоносач за дронове
- Киев е готов да създаде хуманитарен коридор за района на Курск, ако Москва „официално го поиска“
- Министерството на правосъдието на САЩ разпуска работната група за конфискация на руски активи
- В САЩ забраниха на транссексуални да участват в женски шампионати
- Тръмп налага санкции на МНС, който по-рано издаде заповед за арест на Нетаняху
- /ВИДЕО/ Shot: Пияни рускиня и адвокат предизвикаха тежка катастрофа с държавен автомобил в Индия
Трима бивши военни министри бяха изслушани за процедурата по придобиване на нов боен самолет (ОБЗОР)

Трима бивши военни министри бяха изслушани за процедурата по придобиване на нов боен самолет (ОБЗОР) Снимка: АФП
София. Във временната парламентарна комисия за проучване изпълнението на процедурата по избор на нов тип боен самолет бяха изслушани бившите министри на отбраната Аню Ангелов, Ангел Найденов и Николай Ненчев. Тримата са били министри в периода от 2010 до 2017 година. Аню Ангелов заяви, че докато е бил министър всичко по работата на Министерството на отбраната във връзка с инвестиционния проект за нов боен самолет е било явно. На зададен му въпрос относно твърдения, че не е взел предвид военната експертиза в процедурата за нов самолет той обясни, че никога не е игнорирал военната експертиза. Аню Ангелов коментира, че има своя лична експертиза, а заместникът му е бил полковник, занимаващ се с армията през цялата си служба. Той подчерта, че отговорността за всяко решение като министър е била негова, слушал е какво му казват военните, но всяко решение е било върху неговите плещи. На въпрос във връзка с трите проекта за модернизиране на армията Аню Ангелов посочи, че трите не могат да вървят заедно, колкото и да изглежда, че всичко е решено и са гласувани някакви пари. Според него трябва да се прецени какви са приоритетите на страната ни. По думите му е безусловно, че Сухопътните войски страдат и са останали най-назад, но от друга страна са получили доста транспортни средства за джипове и транспортни автомобили по договор с „Мерцедес“. Бившият министър коментира, че ако сега трябваше да изпраща молба, би поискал и нови и стари самолети, а народните представители да преценят дали могат да се поемат разходите. Аню Ангелов коментира, че като министър е бил оптимист за процедурата за нов боен самолет, защото екипът му е свършил всичко, което е трябвало, оставало е само внасянето в НС. Според него, ако правителството не бе подало оставка през февруари 2013 година, то през юни договорът за нов самолет е щял да бъде факт.
Ангел Найденов обясни, че мнението му като министър е било да се отделят средства за летателна годност на МИГ-29 и осигуряване на ресурсите за експлоатацията му до края на жизнения му цикъл, както и да се стартира проекта за нов боен самолет. Той посочи, че след встъпването му в длъжност работата по процедурата за нов самолет е започнала оттам докъдето е стигнал предишният екип. Организирани са срещи с представителите на тримата участници - Италия, Швеция и САЩ и Португалия с искане за подновяване на предложенията им и стремеж към създаване на основа за по нататъшно стартиране на процедура. Ангел Найденов поясни, че е имало и предложение от Израел за продажба на употребявани F-16 с идеи за модернизация. Делегация от ВВС на САЩ също е предложила на страната ни употребявани F-16. Бившият министър уточни, че в началото на 2014 година окончателно е завършен проектът за придобиване на нов боен самолет и е бил внесен в Министерството на финансите и МС с основната идея да влезе в списък за финансиране чрез държавен заем или заем с държавна гаранция. Той коментира, че след като не е имало окончателни решения за финансирането и по негови указания е била разработена сравнителна таблица за експлоатационните разходи на самолетите, с които разполагаме и разчети за тяхната пълна модернизация. Ангел Найденов заяви, че е критично важно процедурата за нов боен самолет да се завърши, а отказът от реализацията на проекта е най-нежеланият вариант. Според него трябва да се върви към финализиране на процедурата за нов боен самолет, към вземане на решение за преговори и тяхното започване. Бившият министър посочи, че със сигурност разговорите за финализиране на процедурата също ще отнемат много време, което по експертни преценки е порядъка от 6 до 12 месеца от момента, в който се вземе решение за започване на преговори. По думите му вторият вариант също с негативен ефект е отлагането на вземането на решение, защото ако процедурата не се завърши ще се очаква средствата да се прехвърлят за следващата година.
Бившият министър Николай Ненчев заяви, че се е стремил страната ни да придобие самолет, който да е съвместим с партньорите ни в НАТО. Той коментира, че не е успял да завърши проекта, но надеждата остава. Николай Ненчев припомни, че в началото на мандата си е започнал разговори за модернизиране на армията и е приета програма. По думите му проблемите в авиацията са били най-чувствителни и им е било отделено най-голямо внимание. Бившият министър посочи, че е получил подкрепа от Комисията по отбрана и е предприел инициатива за среща със всички парламентарни групи, за да ги запознае детайлно с проблемите на армията. Той уточни, че се е стремил на срещите да има представители от всички войски. Николай Ненчев заяви, че е възложил да се състави група с условие за пълна прозрачност, но щом се води разговор за проекта във временната парламентарна комисия значи прозрачността се е загубила.
Други публикации
Напиши коментар