ВВУБ В ДОЛНА МИТРОПОЛИЯ - ПОЛЕТИ 3 В 1 - ВВС РАЗПОЛАГАТ С УНИКАЛЕН ТРЕНАЖОР НА PC-9M!

Pan.bg 18 юли 2020 | 12:52 views (1355) commentaries(6)
img armymedia.bg



Представете си следната хипотетична ситуация – сяда военният пилот в кабината на самолета и започва да изпълнява поставената му задача. Да речем, че нейната

продължителност е 40 минути или час. И през това време му се налага да лети през деня и нощта. В студ и пек. При дъжд, градушка или сняг, при силен насрещен или

страничен вятър, в облаци и слънце. А може да му откаже двигателят и да е принуден да кацне в аварийна ситуация. Невероятно ви звучи нали, но е факт. И се случва във

военновъздушната учебна база (ВВУБ) на ВВС в Долна Митрополия. Това е възможно благодарение на уникалния тренажорен комплекс за самолет РС-9М, който включва и

компютърно базирана система за обучение, с какъвто не може да се похвали всяка армия.






Учебната база на ВВС разполага с уникален тренажор


за подготовка на летци





Модерният тренажор е приет на въоръжение в края на 2019 г. Способностите му наистина са уникални. В това се убеди екип на в. „Българска армия”. На него се подготвят

курсантите от специализация „летец-пилот“ на ВВВУ „Г. Бенковски“, а също така повишават и квалификацията си млади пилоти. Съоръжението е в състояние да възпроизведе

всякакви реални ситуации, с които пилотът може да се сблъска във въздуха. Убедихме се как се лети през деня и нощта, при изгрев и залез. Инструкторът дори пусна дъжд,

сняг, а по наше искане даже и градушка. И в тази обстановка пилотът трябва да се справи, все едно лети на истински самолет.


Голямо предимство на тренажора е и това, че на него пилотите се учат как да реагират в критични и аварийни ситуации. Една от тях например е отказ на двигателя във


въздуха. И пилотът трябва да кацне със спрял двигател. В реални условия такава ситуация е много трудно да се отиграе, защото е изключително рискова. Но на тренажора е

възможна и ако, не дай боже, се случи, летецът няма да изпадне в паника, а ще знае как да се справи.


Освен това на тренажора е качен релефът на България 1:1, всички навигационни точки в страната и локацията на всички граждански летища. Така че в учебния клас

обучаемият може да лети в цялата страна и да каца навсякъде.


Другото предимство е,




че чрез него се постига значима икономия на ресурси – пари, гориво, летателен и авиационен ресурс, амортизация на самолетите, човешки труд и т.н. А

при обучение на тренажора се реализира ефект с много близка степен на подготовка, която се постига в полет със самолет. Всяка летателна задача, която предстои със

самолет „Пилатус“, се отработва преди това едно към едно три пъти на тренажора. На него се лети три пъти повече, отколкото на самолет. Именно оттук идва икономията на

ресурси и финансови средства. Двамата опитни инструктори от учебната база майорите Пламен Иванов и Димитър Вачков са категорични, че тренажорът е уникален, много

полезен и предоставя възможности за ефективно обучение на курсантите.vvs_ D.Mitropolia


Успоредно с тренажора е въведено и компютърно обучение за самолета, което също се случва за първи път. Устройството, двигателят, системите се учат на компютър чрез

модерна мултимедия. И то само на специализиран английски. Всъщност курсантът слуша всички команди само на английски, както ще бъде, когато излети във въздуха. Капитан

Красимир Цолов, ръководител на обучението, ни обясни: „След всяка лекция следва тест. За да премине към следващата лекция или на по-високо ниво, курсантът трябва да

издържи теста“.





Комплексът е разработка на Pilatus Aircraft – Elite и Airbus





Тренажорният комплекс за самолет PC-9М в Долна Митрополия включва „Компютърно базирана система за обучение на самолет PC-9М“ (PC-9М Computer Based Training System

– CBTS) и „Тренажор за полетни и навигационни процедури за самолет PC-9М“ (PC-9М Flight Navigation Procedure Trainer – FNPT).


CBTS и FNPT са доставени на 26 август 2019 г. по договор между МО и Pilatus Aircraft – Швейцария. Официалното откриване на тренажорния комплекс за самолет PC-9М бе на 7

октомври 2019 г. в присъствието на министъра на отбраната Красимир Каракачанов и командира на ВВС генерал-майор Цанко Стойков, а официалното му въвеждане в

експлоатация – в началото на 2020 г.


Компютърно базираният клас и тренажорът са съвместна разработка на лидерите в бранша – швейцарците от Pilatus Aircraft и Elite, както и европейският консорциум Airbus.

През есента на 2019 г. техни специалисти за един месец инсталираха, сглобиха и запуснаха отделните компоненти на двете системи и успешно ги интегрираха във ВВУБ –

Долна Митрополия.



CBTS и FNPT представляват едно високо постижение на инженерната и симулаторната техника от най-ново поколение. Подобни тренажорни комплекси са приети на

въоръжение в редица държави от НАТО и ЕС. Най-близък аналог са тези в Ирландия и Нидерландия, но в сравнение с тях българският вариант на FNPT е значително по-

усъвършенстван и с допълнителни възможности.


Математическият модел, който симулира поведението на самолета, е много реалистичен и в резултат тренажорът реагира по същия начин, по който реагира и самолетът.

Моделът е зададен много точно, той симулира всички режими на полета, дори критичните. Нивото на симулация в кабината е 100%, включително на навигационните

процедури. FNPT може да пресъздаде картина от петте международни летища в България – София, Пловдив, Бургас, Варна и Горна Оряховица, както и територията на цяла

България.


Сред опиталите полет със симулатора през есента на 2019 г. бе и полковник Христо Ганецовски, командир на база КУН и първокласен пилот на МиГ-23. Той има в биографията

си около 45 часа на РС-9М още при пристигането му в България и бързо възстанови уменията си в кабината. Без проблем изпълни двоен имелман, извеждане от свредел и

съкратен заход за кацане, с което предизвика възхита на обслужващите симулатора. По думите му симулацията възпроизвежда 1:1 поведението на истинския самолет. Това от

устата на първокласен пилот изтребител, при това с опит на РС-9М, е повече от комплимент.



ЕВГЕНИ ГЕНОВ
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 6

  1. #1
    volxov5 22 юли 2020, 22:37
     
    2
     
    2

    Представете си следната хипотетична ситуация

    предполагаем, възможен

    и започва да изпълнява поставената му задача.

    Почвам с

    2 думи,

    пилот— поле.
    Може би

    прием или пием

    p.s

    Tренажорът

    на полето или пистата и се почва


    е много реалистичен и в резултат тренажорът реагира по същия начин, по който реагира и самолетът.

    p.s.1

    Случайно да не ходите ,много по музей и партизански пътища..

  2. #2
    Владо Петков 23 юли 2020, 09:59
     
    5
     
    3

    Тренажорният комплекс за PC 9 M е наистина уникална система, с която българия и ввс могат да се гордеят

  3. #3
    Виктор 21 23 юли 2020, 12:15
     
    4
     
    3

    Браво на младите орлета! Пожелавам им високо небе и успешна реализация.

    Тренажорът е последна дума на техниката, вече имах шанса да се запозная с възможностите му.

  4. #4
    Добрин Генов 24 юли 2020, 15:08
     
    3
     
    3

    Симулаторът е изключително полезен за скрийнинга. Адмирации, продължавайте все така! Напред и нагоре!

  5. #5
    Любо Асенов 25 юли 2020, 08:35
     
    3
     
    3

    Чудесни новини, поздравления за орлетата! Дай боже още много бъдещи авиатори след тях да се обучат на тренажора и после на самолета

  6. #6
    шофийор на самальот 26 юли 2020, 07:18
     
    3
     
    1

    "чрез него се постига значима икономия на ресурси – пари, гориво, летателен и авиационен ресурс, амортизация на самолетите, човешки труд и т.н. " Хубаво,ама не може само на тренажори да я караме. При военна ситуация ни трябват налични изтребители. Тренажорът няма да защити майка България!

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка