ГЕНЕРАЛ ДИМИТЪР ПЕТРОВ: ВВС СА ЕДИННА СИСТЕМА И ВСИЧКИ ЕЛЕМЕНТИ ТРЯБВА ДА РАБОТЯТ ПЪЛНОЦЕННО

Pan.bg 29 мар 2021 | 16:45 views (4439) commentaries(0)
img
pan.bg

ВВС са единна система и всичките й елементите трябва да работят пълноценно
Командирът на ВВС ген.-майор Димитър Петров
пред сп. „Клуб КРИЛЕ“


Интервюто е взето в началото на март 2021 година и събитията са за посочения период

По традиция българското авиационно списание „Клуб КРИЛЕ“ в началото на всяка календарна година разговаря с командира на ВВС. През 2021 г. имахме двоен повод за това – освен че ген.-майор Петров сравнително наскоро пое Командването на ВВС и за първи път говорим с него в това му качество, е интересно да се види доколко предизвикателните времена и обстановка около България оказват влияние на проблемите и успехите на българските ВВС. Ето отговорите на ген.-майор Димитър Петров.

- Какво е състоянието на МиГ-29 и Су-25? Каква ще бъде съдбата на двата самолета след пълното усвояване на всички закупени F-16 Block 70?

- Към настоящия момент МиГ-29 и Су-25 са основните авиационни платформи, носители на активни бойни способности за българските ВВС. Способности, които са необходими както за гарантиране сигурността на страната, така и за изпълнение на поетите ангажименти към нашите съюзници от НАТО. Поддържането на тези самолети в техническа изправност и осигуряването им с необходимите ресурси и консумативи е от особена важност и една от приоритетните задачи за Българската армия и вида въоръжени сили. Да не забравяме обаче, че ВВС са единна система, с високо ниво на интегритет, и ако някой от елементите й не работи пълноценно, афектът се пренася и върху останалите. Това е причината да се обръща сериозно внимание и на радиолокационното осигуряване, КИНС, логистиката, ЗРВ, както и на останалите типове летателни апарати. Само така ВВС ще функционира ефективно и ще генерира способностите, за които вече споменах.

image

Отчитайки всичко това, политическото и военното ръководство на Министерството на отбраната предприе необходимите действия за сключването на рамкови споразумения и договори, с които да се осигури поддържането в изправност на авиационната, специалната и осигуряващата техника на въоръжение в българските ВВС.
Специално за самолети МиГ-29 като елементи от рамковото споразумение между Министерството на отбраната и АО РСК „МиГ“, се изпълняват 5 договoра за доставки и услуги, а за самолети Су-25 се изпълнява договор за КВР, като до края на февруари следва да бъде доставен и последният самолет от
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
АО „558-и АРЗ“ – Барановичи (Беларус).

image

Командването на ВВС планира, разбира се, с разбирането и подкрепата на политическото и военното ръководство на МО, да експлоатира самолети МиГ-29 и Су-25 до влизането в пълна оперативна готовност на формированието, въоръжено с новия тип боен самолет. Не можем да си позволим да загубим тези две платформи, преди генерираните от тях способности да бъдат изцяло поети от самолет F-16 Block 70.

- Какво е бъдещето на военноучебната авиация в България след възстановяването на ВВВУ „Георги Бенковски“?

- Светло, надявам се. Нещо повече – съвместно с ВВВУ ще работим активно за това светло бъдеще. Очевидно е, че без модерна и ефективна учебна авиация не можем да разчитаме на качествена подготовка на младите военни летци и авиационни специалисти, а без последните бъдещето и просперитетът на ВВС ще бъдат несигурни.
Успехът на нашата учебна авиация зависи от синергията между ВВС и ВВВУ в четири основни направления: кадри, програми, авиационна техника и учебно-материална база. По всяко от тези направления се води активен диалог и съм уверен, че ще намерим оптимално решение на всеки възникнал въпрос.

image


- Каква авиационна техника и какви тренажори ще се използват за реализиране на летателните планове за обучение по часове на военните и гражданските летци?


- През следващите няколко години ще разчитаме на самолети Zlin Z242L и Pilatus PC-9М за подбор, първоначално и напреднало обучение, а в качеството на преходни самолети ще се използват L-39ZA и РС-12. Обучението на пилотите на вертолети и занапред ще се извършва на Bell-206.
В допълнение летателният състав води подготовка, като изпълнява задания и на тренажорните комплекси TL-39 – на самолет L-39, и FNPT – на самолет PC-9. Съотношението като часово изражение на подготовката, провеждана с изпълнение на полетни задания на тренажорни комплекси и с използване на авиационни и бойни авиационни комплекси, е съобразена с изискванията на стандартите за постигане на различните нива и типове подготовки.

image

- Каква част от обучението на бъдещите пилоти на F-16 Block 70 по летателни часове ще се извършва в България и каква в САЩ? Ще се осъществи ли първоначалната идея за внедряване на кокпит на F-16 Block 70 в три от българските самолети PC-9M?

- Модернизацията на Военновъздушните сили е много важен процес, от който зависят поддържането и развитието на адекватни на рисковете и заплахите способности. В тази връзка се реализира и проектът за нов боен самолет, като договорът с правителството на САЩ за доставка на първите 8 самолета F-16 Block 70 вече е реалност. Като елемент от този договор летателен състав от ВВС на Република България вече провежда подготовка по международната инициатива „Усвояване в САЩ на подлежаща на придобиване нова оръжейна платформа – самолет F-16 Block 70“. Количествените и качествените параметри на подготовката на нашия летателен състав са в съответствие с програмите за подготовка във ВВС на САЩ и ще осигурят способности за бойно използване на самолет F-16 Block 70. След преминаване на основната подготовка в САЩ усъвършенстването на придобитите способности ще продължи в Република България.
image
Към днешна дата четирима пилоти се обучават в САЩ по договора за F-16 Block 70. След преминат специализиран курс по английски език в САЩ през лятото на 2020 г. летателната им подготовка продължава по график, по двойки, в две авиобази от състава на ВВС на САЩ.
Двама пилоти са в авиобаза Laughlin (щата Тексас), където водят подготовка на витловия самолет Т-6, а другите двама, които вече имат подготовка на Т-6 от предишни обучения във ВВС на САЩ, са в авиобаза Vance (щата Оклахома), където летят на реактивния самолет Т-38, преди да преминат на F-16.
По отношение за модернизация на учебните самолети PC-9M на този етап тази тема не е обсъждана във ВВС и няма осигурено финансиране.

- Осигурена ли е интегрирана логистична поддръжка (ИЛП) за военнотранспортните самолети С-27J Spartan? Какви са плановете на Командването на ВВС – с какви платформи ще замени Ан-2, Ан-30 и L-410UVP?

- Към настоящия момент има действащ договор за ИЛП за самолети C-27J Spartan, който изтича през декември 2021 г. В тази връзка са предприети действия за подготовка за стартиране на процедура по ЗОП за избор на изпълнител за ИЛП за самолети C-27J Spartan. Командването не планира да заменя военнотранспортните самолети Ан-2, Ан-30 и L-410. На два броя самолети L-410 са извършени „Ревизия-2“ и КВР на двигателите, винтовете и оборудването на самолетите, същите са в летателна годност. На самолет Ан-30Б в момента се извършва капитално-възстановителен ремонт. Очаква се през януари 2022 г. самолетът да е в летателна годност.

image

- През 2020 г. какво бе участието на българските ВВС в програмата на НАТО Strategic Airlift Capability (SAC) – с колко военнослужещи, на какви длъжности, колко часа бяха използвани от заделените за България 66 часа?

- Способността за стратегически въздушни превози е независима, многонационална инициатива на страни – членки на НАТО, и страни по Партньорство за мир. Инициативата предоставя надежден достъп на 12-те страни участнички до способности за осъществяване на стратегически и тактически въздушен транспорт при споделени експлоатация и разходи, като всяка от страните определя независимо своето виждане за използване на договорения ресурс. Инициативата е добър пример за реализация на концепцията на НАТО за интелигентна отбрана и съответства на стратегията за инвестиции в по-гъвкави и мобилни въоръжени сили. Този подход осигурява ефикасност и комплексни предимства, базирани на съвместното развитие на проекти и избягването на дублиране на способности.
През 2020 г. Република България оползотвори напълно своя дял от летателни часове. Забележителен факт и доказателство за съюзна ангажираност и солидарност между страните участнички е, че Република България получи правото да използва допълнително количество часове, надвишаващи договорените, за да осъществи транспортиране в кратки срокове на средства за защита и борба с пандемията от COVID-19.
Военновъздушните сили на Република България допринасят към общите усилия на страните участнички съгласно договорените квоти, като предоставят подготвен състав за една длъжност от управлението на програмата – мениджър по управление на качеството, и две летателни длъжности – помощник-командир на екипаж на самолет C-17 Globemaster и ръководител на група за обработка на пътници и товари.

- Какво предстои за вертолетната ни авиация? Осигурена ли е ИЛП за нуждите на авиобаза Крумово за наличните AS532AL Cougar, Ми-24, Ми-17 и Bell-206? Предвиждат ли се договори за тях и през 2021 г.? Какви са вижданията на Командването на ВВС за замяна на Ми-17, Ми-24 и с какви типове летателни апарати?

- Пред вертолетната ни авиация предстоят времена на сериозни предизвикателства, породени от участието на вертолетите от всички типове в изпълнение на широка гама от задачи в национален и съюзнически формат.
Сериозен интерес създава участието на вертолети AS532AL Cougar от състава на авиобазата в международна инициатива за подготовка на авиация за специални операции. В тренировъчния център в Задар (Хърватия) ще се подготвят екипажи за изпълнение на специфични задачи, присъщи на Силите за специални операции (ССО), първоначално с един вертолет, а впоследствие – с два.

image

На 15.11.2020 г. изтече срокът на действие на рамковите споразумения за ИЛП на вертолети AS532AL Cougar и двигатели MAKILA 1A1. С цел осигуряване на по-добри условия за поддръжката на вертолетите бе прието ПМС за присъединяване на Република България към партньорството за поддръжка на хеликоптери (Helicopter Support Partnership – HSP) на агенцията за поддръжка и придобиване на NATO (NATO Support and Procurement Agency – NSPA). Към настоящия момент тече процедура по присъединяване на България към партньорството, която ще отнеме приблизително 2 месеца. Агенцията вече е осигурила слотове за приемане на български вертолети за изпълнение на G инспекция и ремонт на основни компоненти, като паралелно в Командването на ВВС се готви необходимият пакет от документи.
След официалното приемане на България в HSP на NSPA ВВС ще разполагат с възможността да планират и заявяват необходимите дейности за осигуряване летателната годност на вертолети AS532AL Cougar за следващите години.

image

Поддръжката на вертолети Ми-17 и Ми-24 се осигурява чрез сключени рамкови споразумения за извършване на КВР, като към настоящия момент такива ремонти се извършват от „ТЕРЕМ – Холдинг“ ЕАД. Ако през 2021 г. бъдат осигурени допълнителни финансови средства за капиталови разходи, Командването на ВВС има готовност да инициира извършване на КВР на още вертолети от тези два типа.
Към момента няма действащ договор за осигуряване на летателната годност на вертолети Bell-206 B3 и в тази връзка Командването на ВВС е предприело съответните стъпки за поддръжката на вертолетите, като първият етап от тях е разработването на техническа спецификация за ИЛП, след което ще стартира процес за избор на изпълнител на обществена поръчка за сключване на рамково споразумение.

- Предвижда ли се придобиването на нови ЗРК и/или модернизация на съществуващите такива, каква е времевата рамка за това?

- Намиращите се на въоръжение в Зенитно-ракетните войски на ВВС на Република България осигуряват ефективна и надеждна защита, но в средносрочен и дългосрочен план, с навлизането на средства за въздушно и ракетно нападение от ново поколение, базирани на принципно нови концепции и нови авангардни технологии, ще се появи дефицит на адекватни способности за противовъздушна и противоракетна отбрана. В отговор на тази потенциална заплаха Командването на ВВС инициира разработване на проект за придобиване на нови зенитно-ракетни комплекси, адекватни не само на актуалните, но и на прогнозни в дългосрочен план предизвикателства на средата. Същевременно се работи и по модернизиране на зенитно-ракетните комплекси, намиращи се на въоръжение.

image

- Проектът за нови 3D радари ще осигури ли пълна и качествена опозната въздушна картина над България при височина над 3000 m?

- Проектът за придобиване на нови 3D радари е своевременен и адекватен ход на политическото и военното ръководство на МО и респективно на командването на ВВС за осигуряване на необходимото ниво на ситуационна осведоменост и ефективност на провежданите операции. Новите 3D радари са високотехнологични, от ново поколение, предоставящи съвременни бойни способности за откриване, проследяване, обработване, опознаване, анализиране и разпространение на радарна информация в реално време. С придобиването им съществено ще се повишат количествените и качествените параметри на способността за наблюдение на въздушното пространство и ще се оптимизира системата за командване и управление на ВВС и БА.
Като член на НАТО Република България е поела ангажимент и отговорност да допринася към колективните усилия, като изгражда, поддържа и развива адекватни на заплахите отбранителни способности. Реализирането на проекта за 3D радари осигурява условия за постигане на по-високо ниво на интеграция на способностите за наблюдение на въздушното пространство на Военновъздушните сили на Република България в Интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО. Проектът реализира съществен принос към усилията на Алианса за изграждане на ефективна система за контрол на въздушното пространство на Европа и защита на страните членки от заплахи от въздушно и ракетно нападение.

image

- Българските ВВС имат ли амбиция да придобият БЛА тип MALE и за какви мисии?

- Да, ВВС имат амбициите за придобиване на БЛА от този клас, защото със своите характеристики те се вписват в нашата визия за изграждане и развитие на информационни и бойни способности, които ВВС да предоставят в интерес на българските Въоръжени сили и държавата като цяло.
ВВС винаги са били и продължават да бъдат най-високотехнологичният вид въоръжена сила и с придобиването на самолетите F-16 ще имаме нужда от също толкова високотехнологична безпилотна платформа, която не просто да бъде оперативно съвместима, а да бъде интегрирана с пилотируемия компонент при пълния спектър от мисии, които се очаква да му бъдат възложени.
Допълнително придобиването на БЛА от този клас, при определени условия на договора (офсет, логистична поддръжка, споразумение за сътрудничество и др.), ще даде уникална възможност на българската индустрия за достъп до високи технологии, използване на дългогодишен опит в областта на БЛА, както и развитие на отделни сектори на българската военна промишленост с цел бъдещо самостоятелно производство.

- В какви национални и международни учения ще участват българските ВВС през 2021 г.?

- Националните и международните учения и тренировки, в които ще участват българските ВВС през 2021 г., обективно могат да бъдат описани с един термин – „традиционни“. Това са добре познатите и ориентирани към спецификата на подготовката във ВВС RAMSTEIN GUARD, „ТРАКИЙСКA ЗВЕЗДА“ и ,,ТРАКИЙСКО ЛЯТО“, BLUE BRIDGE и GREEN BRIDGE, EUROPEAN SPARTAN EXERCISE, националното „ЕСЕН 21“, както и военноморското учение „БРИЗ 21“.
Ще имаме сериозно участие в международното учение DEFENDER EUROPE, което тази година ще обедини мащабните Swift Response и Saber Guardian.

Интервюто взе Димитър СТАВРЕВ
Снимка авторът и ВВС




Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


ГЕНЕРАЛ ДИМИТЪР ПЕТРОВ: ВВС СА ЕДИННА СИСТЕМА И ВСИЧКИ ЕЛЕМЕНТИ ТРЯБВА ДА РАБОТЯТ ПЪЛНОЦЕННО

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/7 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка