Учени са създали нано-антитела за борба с нови щамове коронавирус

Pan.bg 22 сеп 2021 | 16:29 views (521) commentaries(0)
пан.бг

Учени са създали нано-антитела за борба с нови щамове коронавирус

За да направят това, учените са използвали лама, която живее в Университета в Рединг.

Молекулярните биолози са разработили четири нано-антитела, които могат да се свържат с частици от нов тип коронавирус и да ги неутрализират. Тяхната работа беше успешно тествана върху сирийски хамстери, резултатите от изследването бяха публикувани от учените в Research Square.

Нано-антителата са специален подтип антитела, който се състои само от един произволно подреден блок, от който обикновено се събират пълни молекули на антитела. Основната им отличителна черта е тяхната висока стабилност, което разширява тяхната терапевтична приложимост. Такива молекули не се намират в човешкото тяло, но са открити при изследване на кръвни проби и други биоматериали от камили, алпаки, лами и акули.

Молекулярните биолози, ръководени от професора от Оксфордския университет Джеймс Найсмит, са използвали имунитета на ламата, за да създадат четири нано-антитела, които могат да се свържат с RBD протеина, основната „бойна“ част от обвивката на коронавируса.

Преди година Найсмит и колегите му вече проведоха подобни проучвания, в които създадоха две подобни молекули, способни да неутрализират онези щамове на SARS-CoV-2, които бяха изолирани при първите огнища на COVID-19 в Ухан. Появата на нови разновидности на коронавирус подтикна британските изследователи да започнат повторно разработване на нано-антитела.

За тази цел учените подготвиха набор от фрагменти от обвивката и други вирусни протеини и ги въведоха в тялото на една от ламите, живеещи в Университета в Рединг (Великобритания). Няколко дни по-късно биолозите взеха проби от кръвта й и анализираха какви молекули имунитетът на животното е развил в отговор на протеините SARS-CoV-2.

Техният анализ показа, че в тялото на ламата се появяват четири нано-антитела, способни да се свързват както с първите варианти на коронавируса, така и с новите му разновидности. Те бяха кръстени H3, F2, C5 и C1. Откривайки тези молекули, биолозите изолират имунните клетки на ламата, отговорни за тяхното производство, и получават големи количества от тези нано-антитела.

Учените тестваха работата на тези молекули върху сирийски хамстери, които са толкова уязвими за коронавирусна инфекция, колкото и хората. Тези експерименти показват, че инжекциите с антитела предотвратяват загубата на тегло, значително намаляват броя на вирусните частици в белите дробове и потискат други симптоми на COVID-19. Изследователите се надяват, че лекарствата на тяхна основа ще се окажат също толкова ефективни,в последващи клинични изпитвания върху доброволци.