60 ГОДИНИ АВИОБАЗА КРУМОВО, ГЕНЕРАЛ ДИМИТЪР ИВАНОВ - НЕУМОРНА РАБОТА, ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ, СПЛОТЕН ЕКИП! (ГАЛЕРИЯ)

Pan.bg 27 окт 2021 | 15:24 views (4243) commentaries(0)
img
Pan.bg и списание КРИЛЕ продължават до края на седмицата с блока от материали посветени на годишнината на авиобаза Крумово.

60 години авиобаза Крумово: Неуморна работа, професионализъм, сплотен екип!
Интервю с командира бригаден генерал Димитър Иванов
Отговорите са актуални за месец септември 2021 година
Срещата проведе Николай ДИМОВ, списание КРИЛЕ - снимки на автора

РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >


- Г-н бригаден генерал, предстои 60-годишнината на авиобаза Крумово, какви прояви ще има?

Годишнината, която предстои, е изключително важна за нас, защото бележи шест десетилетия от съществуването на организирана военна вертолетна структура в България. Това е много време и то е изпълнено със събития: усвояване на нова летателна техника – руска и западна, участие в национални и международни учения и многобройни задачи в помощ на населението. Планираме различни по вид прояви, но осъществяването им зависи и от моментната ситуация в страната, свързана с епидемичната обстановка. Празникът на 24-та авиационна база – Крумово ще бъде отбелязан при спазване на актуалните мерки, предписани от здравното министерство. Предвиждаме във „Военен клуб“ – Пловдив разполагане на фотоизложба с кадри от дейността на авиобазата и значими събития, в които сме участвали през последните години. В деня на годишнината на 27 октомври в района на авиобазата на тържествен строй ще има приветствия и награждаване на военнослужещи и цивилни служители, след което на паметника на загиналите пилоти и авиационни специалисти ще бъдат поднесени венци и цветя. Гостите ще могат да разгледат статичен показ на авиационна техника и специално оборудване за гасене на пожари и аварийно-спасителни дейности, след което ще се проведе и динамичен показ – полети за демонстриране на възможности от екипажите и вертолетите от състава на 24 авиобаза. Също така се предвижда и въздушен поздрав от колегите от другите авиационни бази.

- Кои са най-важните дати в историята на авиобазата?
Трудно е да се определят само две, три или дори десет важни дати, защото изминалите 60 години са изпълнени с много значими събития и организационни промени. Все пак нека да започнем с най-важната дата, а именно създаването на 44-ти вертолетен авиационен полк, чиито наследници сме ние. Това се случва на 27 октомври през 1961 г., когато е назначен личният състав и полкът започва дейността си като самостоятелна бойна единица. За командир е назначен пилотът майор Милан Миланов, а първите вертолети на въоръжение са Ми-1 и Ми-4. През следващата година на 8 декември е връчено бойното знаме на полка.
През годините 44-ти вертолетен авиационен полк преминава през редица модификации. Първоначално той е създаден на летище Пловдив, но на 17 юни 1980 г. е пребазиран на летище Крумово. През 1994 г. 44-ти вертолетен авиационен полк и двата осигуряващи го батальона се обединяват в 24-та вертолетна авиобаза. Ново бойно знаме на авиобазата е връчено на 26 октомври 2001 г. в навечерието на 40-годишнината. На 1 юли 2012 г. 24-та вертолетна авиобаза – Крумово се обединява с 16-а транспортна авиобаза – Враждебна и става 24-та авиационна база.
Досега в полка са летели осем типа вертолети и всеки път, когато е пристигала на въоръжение нова авиационна техника, това е бил изключително важен момент, защото пилотите и авиационните специалисти са преминавали през сложния процес на обучение и усвояване на получените машини, а полкът е разширявал спектъра от изпълнявани задачи.
Така например на 17 юни 1979 г. на летище Пловдив кацат първите четири вертолета Ми-24Д и българската военна авиация се сдобива с боен вертолет.
На 19 юли 1999 г. пристига първата американска авиационна техника на въоръжение в българските Военновъздушни сили – вертолетите Bell-206. На тях през 2004 г. са обучени и първите жени пилоти за съвременната военна авиация на Република България.
На 26 август 2006 г. на въоръжение е приет първият вертолет AS 532 AL Cougar – среднотонажен двудвигателен вертолет с основно предназначение за тактически транспорт и CSAR.
Важни моменти в развитието на авиобазата и вертолетната ни авиация можем да откроим и от последните десетина години.
На 10 май 2017 г. е извършен първият полет на изцяло дамски екипаж в българските Военновъздушните сили – задача за въздушно разузнаване с продължителност 40 минути на вертолет Bell 206.
На 24 октомври 2019 г. старши лейтенант Станислава Балчева става първата жена от щурмовата вертолетна авиация, участвала в стрелби в българските Военновъздушни сили.
На 7 август 2020 г. вертолет AS 532 AL Cougar от състава на 24-та вертолетна авиационна база за първи път взема участие в гасене на пожар.
На 4 февруари 2021 г. лейтенант Селда Ахмедова изпълнява първи опознавателен полет като обучаем борден инженер на вертолет AS 532 AL Cougar и става първата жена на тази длъжност във военната ни вертолетна авиация.
- Кои командири и летци ще запомните през отминалите години?
За да празнуваме 60-годишнина, приносът е на всички бивши и настоящи военнослужещи, които са служили във вертолетната авиация – летателен, инженерно-технически и осигуряващ състав. Не бих си позволил да отлича отделни командири или пилоти. Всички те са работили неуморно за вертолетната авиация. Както вече споменах, бележитите дати са много и във всеки етап от развитието на авиобазата има събития и хора, които заслужават да бъдат споменати. Мисля, че не е коректно да избирам от тях.
В авиацията всеки човек е важен, а дейността ни е екипна и липсата на способни професионалисти от всяко ниво и във всяка сфера би се отразило на цялостното изпълнение на задачите. Често пилотите са в светлината на прожекторите, но когато един командир на екипаж участва например в гасене на пожар или в спасителна операция, успехът му зависи от всички на борда като втори пилот, бордни инженери и парашутисти-спасители, както и от хората, които са подготвили машината преди полета, и от тези, които продължават да вършат работата си от земята.
Говорейки за хората, които няма да забравим, не мога да не спомена и всички колеги, загубили живота си през годините по време на изпълнение на служебните си задължения. Ще продължим да ги помним с техния професионализъм и отдаденост на авиационната професия.

- Лятото бе доста горещо за вас – обществото за пореден път разчиташе на крумовци в борбата с пожарите, как протича подготовката на екипажите за тези наистина трудни полети?
Подготовката на летателния състав за гасене на пожари е сложен и дълъг процес. За нея се избират опитни пилоти, притежаващи подготовка за полети с външен товар, кацане на високопланинска площадка и полети над водна повърхност. Едва след това те преминават специализирана подготовка за гасене на пожари в равнинна, хълмиста и планинска местност.
Тази година е една от най-натоварените за авиобазата откъм участие в гасене на пожари и екипажите са поставени пред голямо предизвикателство, тъй като работят постоянно под огромно напрежение в изключително неблагоприятни условия – често това са труднодостъпни местности с голяма надморска височина, пресечен терен и силен вятър. Въпреки това изпълняваме задачите успешно и съм удовлетворен, че даваме приноса си в борбата с пожарите.

- Какво е мнението ви – може ли C-27J Spartan да бъде пригоден за пожарогасене, както е в Румъния?
Всъщност на този тип самолет няма какво да се пригажда. Италианската фирма LEONARDO AIRCRAFT е разработила и предлага да придобием система за гасене на пожари от въздуха, която многократно е тествана и използвана в реални условия от самолет C-27J. Най-общо казано, системата се състои от наземно оборудване (резервоар за вода или специален хидрант и две помпи) и напълно биоразградими „контейнери“. Същите се пълнят с вода, привързват се и се натоварват на самолета с мотокар. От C-27J по парашутен способ на един заход могат да се хвърлят до шест контейнера с по един тон вода всеки. Системата не е сложна за използване, а ефективността е в пъти повече, особено при големи пожари.

- Освен подготовка за борба с пожарите какви други подготовки се извършват на наличната авиационна техника?
Гасенето на пожари е само малка част от подготовката на летателния и техническия състав от авиобазата. Наред с операциите по ликвидиране на последствията от бедствия, аварии и катастрофи и спасително-издирвателните операции над суша и море, в интерес на армията и гражданските структури, което е най-видимата част от придобитите способности, 24-та авиобаза изпълнява още редица задачи. Основните от тях са: подготовка и обучение на летателен състав, участие в съвместни национални и международни учения и ротационни подготовки, непосредствена огнева поддръжка на сухопътни и военноморски сили (CAS), унищожаване на бавноподвижни въздушни и малогабаритни бронирани земни и морски цели, стоварване на тактически въздушен десант по различни способи, въздушно визуално разузнаване и въздушно радиационно и химическо разузнаване, транспортиране на войски, бойна техника и екипировка, включително и на външен товар, задачи за търсене, спасяване и евакуация (SAR), авиомедицинска евакуация (MEDEVAC).

- Какво е състоянието на наличната техника – хеликоптерите Bell 206, Ми-17, Cougar, Ми-24. Ще имаме ли скоро повече вертолети за гасене на пожари?
Поддържането на авиационната техника е затруднено поради обясними причини: липсват резервни части и консумативи за ремонт на Ми-17 и Ми-24, рамковите споразумения за интегриране на логистична поддръжка на вертолетите AS532AL Cougar изтекоха, а договорите за ремонт и доставка на резервни части за Bell 206 предстои да се сключат. Въпреки това сме оптимисти. Очакваме след капитално-възстановителен ремонт в летателна годност да бъде въведен още един вертолет Ми-24, а до края на годината и още два броя Ми-17, които да се използват и за гасене на пожари. След подписване и изпълнение на договорите за Bell 206 ще имаме още един изправен вертолет от този тип. В началото на тази година Република България стана член на Партньорството за поддръжка на хеликоптери (HSP) към Агенцията на НАТО за поддръжка и придобиване (NSPA), благодарение на което в началото на месец юли един вертолет AS532AL Cougar беше изпратен за 7500 ч./15 г. инспекции в AIRBUS HELICOPTERS SPAIN.

- Как стои въпросът с младшия състав – има ли нови летци в авиобазата?

От випуск 2021 в авиобазата не са постъпили пилоти, но за сметка на това постъпиха инженерно-технически и комуникационни специалисти, които все пак покриха част от нуждите ни от офицерски състав.

- Авиобазата винаги е била важна част от състава на ВВС, как успявате да докажете нуждата от нея през годините?
Всичко е благодарение на неуморните усилия и високият професионализъм от страна на целият състав – летателен, инженерно-технически и осигуряващ. Авиобазата изпълнява задачи и по трите мисии на Българската армия. Най-видимата част е по мисия „Принос към националната сигурност в мирно време“ – участие в операции по търсене и спасяване, оказване помощ на държавната и местната власт по преодоляване на последствията от бедствия, аварии и катастрофи, авиомедицинска евакуация и гасене на пожари. Но с наличните четири типа авиационна техника авиобазата води подготовка за изпълнение на широк спектър от задачи и по другите две мисии – осигуряване на подготовката и изпълнение на поетите национални ангажименти към колективната отбрана, водене на въздушно визуално разузнаване в приграничната полоса и територията на страната, огнево поразяване на бронирани земни и морски цели, водене на радиационно, химическо и биологично разузнаване, участие в операции по бойно търсене и спасяване, тактически въздушни превози и десанти и т.н. Всъщност няма на кого да доказваме нуждата от авиобазата. Ежедневието ни само показва, че сме необходими.

- Какво предстои през оставащите месеци до края на годината за крумовци? Кои са основните проблеми пред авиобазата?
В края на септември предстои подготовка и провеждане на полети над море с летателни екипажи от състава на Военновъздушните сили. След това участие в две международни учения BLUE BRIDGE 2021 и COLLECTOR’S ITEM 21, които ще помогнат за надграждане на оперативната съвместимост с ВВС на Република Румъния, Гърция и Израел. Но най-важното е да изпълним това, което сме планирали в летателната подготовка до края на годината, и то безопасно.
Проблемите в авиобазата са идентични с проблемите на всички авиобази – недостиг на личен състав, липса на рамкови споразумения за интегрирана логистична поддръжка, ремонт и доставка на резервни части. Всичко това нарушава ритмичността за изпълнение на базовите инспекции и води до това, че голяма част от вертолетите не са в летателна годност.
Автотракторната и самолетообслужващата техника са морално остарели. Все по-трудно се намират резервни части за ремонт и поддръжката им става нерентабилна.
В последните години е налице тенденция за намаляване на подготвените специалисти от авиационния инженерно-технически състав, в това число и на бордни инженери и техници. Местата не се запълват поради липса на подготвени за тази специфика кадри, за което допринасят и различни съпътстващи фактори: липса на военни училища за инженерно-авиационен сержантски състав, нежелание на цивилните професионалисти за военна служба, невъзможност постъпващите да се приемат за сержанти и др. Най-трудно се осигуряват подготвени техници за летателна длъжност поради спецификата на длъжността.

- Вкарани ли са в експлоатация сградите по офсетното споразумение (хангар и учебен корпус)?
Все още не. Относно техническата сграда – предстои привързване към електропреносната мрежа и оборудване с необходимата мебелировка, а по хангара все още текат строително-ремонтни дейности, след приключване на които предстои присъединяване към националната газопреносна мрежа, което е по-дълъг процес, но процедурата е задействана, така че сме оптимистично настроени.

- Вашите пожелания към екипа ви по случай празника?
На първо място пожелавам здраве и щастие на личния състав и техните семейства. Пожелавам им все така да дават най-доброто от себе си при изпълнение на служебните си задължения, да не позволяват трудностите да пречупят духа им, да бъдат изпълнени с енергия и оптимизъм, задружни и сплотени, за да постигаме заедно нови успехи.





Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


60 ГОДИНИ АВИОБАЗА КРУМОВО, ГЕНЕРАЛ ДИМИТЪР ИВАНОВ - НЕУМОРНА РАБОТА, ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ, СПЛОТЕН ЕКИП! (ГАЛЕРИЯ)

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/11 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка