Израел създаде първите "синтетични ембриони" със зачатъци на туптящо сърце

Pan.bg 04 авг 2022 | 20:22 views (338) commentaries(0)
пан.бг

Израелски учени създадоха първите в света "синтетични ембриони" със зачатъци на туптящо сърце
Диана Кречетова е журналист в УП.Житие

Учени от института Weizmann в Израел създадоха първите в света "синтетични ембриони" на мишки. Изследователите постигнаха новаторски подвиг, като заобиколиха необходимостта от сперма, яйцеклетки и оплождане.

Учените публикуваха резултатите от работата си в Cell, пише The Guardian.

Изследователите са открили, че миши стволови клетки могат да бъдат накарани да се самосглобяват в ранни ембриоподобни структури с чревен тракт, зачатъци на мозък и биещо сърце.

„Синтетичните ембриони“, създадени без оплодени яйцеклетки, скоро ще помогнат да се разбере по-добре как се формират органите и тъканите по време на развитието на естествените ембриони.
Естествен ембрион (вляво) в сравнение със синтетичен ембрион. Снимка: Институт Вайцман

Според изследователите научният пробив ще намали допълнително броя на експериментите върху животни и в крайна сметка ще проправи пътя за нови източници на клетки и тъкани за трансплантация на хора. Например пациенти с левкемия, чиито кожни клетки потенциално могат да бъдат трансформирани в стволови клетки от костен мозък, което ще помогне при лечението на болестта.

„Забележително е, че ние показваме, че ембрионалните стволови клетки генерират цели синтетични ембриони, което означава, че това включва плацентата и жълтъчната торбичка около ембриона. Наистина сме развълнувани от тази работа и нейните последици“, подчертава професорът и куратор на изследванията Джейкъб Хана.

Миналата година екип от израелски учени успя да създаде изкуствена матка, в която естествени ембриони на мишки могат да растат в продължение на няколко дни. Този път изследователите са използвали изобретението си за отглеждане на стволови клетки. Процесът продължи една седмица, което е около половината от периода на бременност на мишката.

И въпреки че по-голямата част от стволовите клетки не са се образували в ембриони, 0,5% са образували малки топчета, от които в резултат са израснали отделни тъкани и органи.

„Синтетичните ембриони са били 95% идентични с естествените по отношение на вътрешна структура и генетични клетъчни профили“, се казва в изследването.

Освен това учените смятат, че образуваните органи са били функционални. В същото време Джейкъб Хана признава, че синтетичните ембриони нямат потенциал да се превърнат в пълноценни животни в бъдеще.

Ученият е и основател на компанията Renewal Bio, чиято цел е отглеждането на човешки синтетични ембриони за лечение на заболявания с помощта на изкуствено създадени тъкани и клетки.

„В Израел и много други страни, като САЩ и Обединеното кралство, е законно и ние имаме етично одобрение да правим това с човешки индуцирани плурипотентни (множествени) стволови клетки. Това осигурява етична и техническа алтернатива на използването на ембриони“, Хана подчертава.

източник