Модернизация на артилерията - 155-mm колесни гаубици – да се учим от грешките на другите

Pan.bg 07 апр 2025 | 08:45 views (3502) commentaries(0)
img
pan.bg



По време на т.нар. социализъм имаше популярен виц, който казваше, че „съветският слон е най-великият в света, а българският слон трябва да се учи от него“. Времената се промениха – сега има много повече достоверни източници на информация и е добре решенията на стратегически въпроси да се вземат информирано. Или, казано накратко, „българският слон трябва да се учи от истинските слонове“.
С оглед на реалностите в света вече и на децата в детската градина е ясно, че Българската армия не може да продължава до безкрай да разчита на съветските артилерийски системи. Нещо повече – БА и нейните Сухопътни войски трябва да преминат бързо към натовския калибър 155 mm, за да осигурим пълна оперативна съвместимост със съюзниците ни от НАТО. Доколкото българската военна стратегия се ориентира към колесна техника, като по-мобилна и с по-лесна поддръжка и логистика, очевидна е нуждата от придобиването на самоходни колесни 155/52-mm гаубици.
Трите най-важни въпроса в тази област от модернизацията на СВ са цената на придобиване, срокът за доставка и за въвеждане в експлоатация и цената на боеприпасите.
В света няма толкова много производители на 155-mm артилерийски системи – те са няколко в Европа, в Израел, в Азия и в САЩ. Добре е ръководството на българското МО много добре да претегли плюсовете и минусите на всяка от възможните опции, преди да вземе окончателното решение.
И тук идва моментът за вземането на информирано решение, като се вгледаме в опита, успехите и грешките на съюзниците ни в НАТО в процеса на придобиване на 155-mm самоходни колесни гаубици. За да не настъпваме същата мотика, вече настъпена от наши съюзници.

„Има нещо гнило в Дания“
Култовата реплика от Шекспировата драма, посветена на датския кралски двор, намери потвърждение в началото на XXI век. Датската агенция за доставки на отбраната FMI (Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse) през май 2017 г., след международен търг, подписа договор с компанията Nexter Systems (сега KNDS France) на стойност 53 млн. долара за закупуване на 15 самоходни гаубици CAESAR с калибър 155/52 mm на колесно шаси Tatra T815 (8х8), с опция за още 6 системи. Така Дания стана първият клиент на тази модификация, чийто прототип бе представен за първи път през 2015 г. През ноември 2019 г. Дания частично изпълни опцията, като подписа договор за още 4 гаубици, с което общият брой поръчани системи достигна 19. Общата стойност на цялата покупка, като се вземат предвид свързаните разходи и боеприпаси, бе 130 млн. долара.
За разлика от основната модификация за френската армия, която използва модифицирано шаси Unimog U 2450, самоходното оръдие CAESAR на шаси Tatra T815 е оборудвано с автоматизирана система за зареждане на оръдието и бронирана кабина. Разчетът е намален от 5 на 3-ма – 4-ма души, а носеният боеприпас е увеличен от 18 на 30 изстрела. Разбира се, брутното тегло на системата се увеличи от 18 на 32 тона. Системата е оборудвана с дизелов двигател Tatra V8 с мощност 410 к.с.
Началото на доставките на CAESAR ACS в Дания първоначално бе планирано не по-късно от 24 месеца след подписването на договора, т.е. до май 2019 г., но се натъкна на технически проблеми и в резултат на това програмата се превърна в дългосрочна сага. Първите две серийни гаубици бяха доставени в Дания през 2019 г., но тяхната фина настройка и тестване бяха сериозно забавени, с многократни изпитания на полигони във Франция и Дания. През юни 2020 г. Nexter Systems уведоми датските военни за принудителното спиране на по-нататъшните доставки.

Впоследствие датите за доставка на първите 15 поръчани системи многократно се изместваха напред във времето. Основните причини за забавянето се оказаха необходимостта от интегриране на нова скоростна кутия и общи корекции на дизайна. Освен това по време на заводските изпитания бяха открити технически проблеми с цевите на оръдията. Към всичко това се насложи пандемията от Covid-19, която причини значителни забавяния в доставките на редица компоненти, увеличаване на времето за производство при доставчика и неговите подизпълнители поради периоди на принудителен престой.
В края на юни 2022 г. FMI отново обяви поредното отлагане на трансфера на гаубиците поради появата на редица технически грешки, установени по време на финалните тестове на артилерийските системи през март 2022 г. По време на тестовете през 2022 г. една от машините получи толкова значителни механични повреди, че подлежеше на пълна подмяна, т.е. сглобяване от нулата. Според официалното изявление доставчикът се бе ангажирал да отстрани недостатъците до края на октомври 2022 г. и да предаде на клиента 14 ACS от основната поръчка в края на 2022 г. Доставката на новосглобената 15-а гаубица се очакваше през първото тримесечие на 2023 г. В резултат на това обаче крайният срок за Дания да получи всичките 19 самоходни оръдия се отложи отново и стана първата половина на 2023 г. Очевидно някои от дефектите все още не бяха отстранени.

Новите датски CASAR-и – „изхвърлени“ в Украйна
За първи път въпросът за възможността Дания да прехвърли от 6 до 12 от 19-те поръчани от нея самоходни гаубици CAESAR в Украйна започна да се обсъжда още през октомври 2022 г. и в крайна сметка доведе до решението Дания напълно да се отърве от проблемните гаубици.
През 2022 г. Украйна получи от Франция 18 самоходни гаубици CAESAR в новата френска стандартна комплектация на шаси Renault (Arquus) Sherpa 5 (с колесна формула 6х6), но тъй като френската армия остана само с 58 от тези системи, по-нататъшните трансфери от Франция бяха невъзможни.
През декември 2022 г. Украйна поиска от Дания да й достави още тежки оръжейни системи. Това предизвика дебат в Дания дали страната може да си позволи да дари така необходимата й артилерия за сметка на собственото си въоръжаване, за да компенсира изчерпаните запаси на Украйна.

На 19 януари 2023 г. министърът на отбраната Якоб Елеман-Йенсен обяви, че датското правителство е решило да прехвърли безвъзмездно на Украйна като военна помощ всички 19 самоходни гаубици CAESAR. Според министъра крайният срок за получаване на тези гаубици от Дания е първата половина на 2023 г., а доставката им в Украйна се очаква до 6 месеца. Освен това украински военнослужещи ще преминат програма за обучение на системата.

В същото време Якоб Елеман-Йенсен призна, че самоходните оръдия CAESAR, поръчани от Дания на шасито Tatra T815, все още имат проектни дефекти: „Това не е решение, което е напълно безпроблемно. Това е система, която има някои недостатъци и ние го казахме много ясно на украинците. Въпреки това те все още искат да получат тези оръжия. Това означава, че дефектите трябва да бъдат отстранени, преди да можем да им ги доставим, но също така очакваме това да стане сравнително бързо“. Министърът каза още, че се работи усилено върху придобиването на ново оборудване за датската армия, което да замени прехвърлените в Украйна самоходни оръдия CAESAR.

Замяната с израелски системи
Тъй като Дания не можеше да остане съвсем без самоходна артилерия, страната в спешен порядък потърси замяна на CAESAR с друга система. Нещо повече – като част от ангажиментите си към НАТО Дания получи задачата да създаде до 2032 г. тежка пехотна бригада, известна като 1-ва бригада. Създаването й предвижда оборудването й с тежка артилерийска система. След прехвърлянето на гаубиците CAESAR на Украйна тази способност остана без покритие.
„Трябва да намерим баланс между помощта на Украйна и продължаването на укрепването на датската отбрана, за да можем да защитим сигурността на Дания и да изпълним задълженията си в НАТО“, заяви министърът на отбраната Якоб Елеман-Йенсен.
Решението бе намерено бързо с договаряне с израелската Elbit Systems за поръчката на 19 самоходни оръдия ATMOS 2000 и 8 ракетни системи за залпов огън (РСЗО) PULS. Като основен аргумент в полза на израелските оръжейни системи МО на Дания посочи, че те ще бъдат доставени доста бързо.
Според заявление от МО на Дания от 28 януари 2023 г. FMI е започнала преговори с израелската компания Elbit Systems за придобиване на системите.
Израелската компания Elbit Systems пое ангажимент да достави първите гаубици ATMOS до края на 2023 или в началото на 2024 г., за да осигури непрекъсваеми бойни способности на артилерията на датската армия.
Според датското МО новото предложение на Франция е било по-привлекателно от финансова гледна точка, но френската компания Nexter, производител на гаубиците CAESAR, не може да достави новата поръчка на гаубицата в срок.
Две години след подписването на договора между Дания и Elbit той се изпълнява съгласно договорения план. Първата гаубица ATMOS и първите две РСЗО PULS са доставени само 3 месеца след подписването на договора – през юли 2023 г. Всички 8 PULS са вече доставени, при това 3 месеца предсрочно. Доставката на гаубиците ATMOS ще завърши до средата на 2025 г.

Не е само Дания
Явно въпросът с качеството на гаубиците CAESAR не е проблем само в Дания. Дори такъв верен съюзник и част от френската зона на влияние в Африка като Мароко също остана недоволен от качеството на френските гаубици и преди всичко от бавния отговор на KNDS France на направените рекламации. В резултат само 5 години след подписването на договор с KNDS France през 2020 г. за доставка на 36 гаубици CAESAR и 3 години след началото на доставката им през 2022 г. северноафриканската държава бе принудена да поръча 36 самоходни гаубици ATMOS на шасита Tatra-815 8х8. Това стана факт в началото на февруари 2025 г.
Според френския вестник La Tribune: „Мароканците се оплакаха доста бързо на френската група за повтарящи се проблеми с артилерийските системи, доставени на Кралските СВ. Въпреки многобройните оплаквания отговорът на KNDS France бе изключително бавен, като според съобщенията някои от доставените гаубици все още не са оперативни. Мароканците очакваха търговски жест от французите, който така и не получиха“.
ATMOS 2000 превъзхожда френския CAESAR в много аспекти, особено по отношение на мобилността, автоматизацията, огневата мощ и ефективността на екипажа. За разлика от CAESAR, който се предлага предимно на френски камиони Arquus или германски Mercedes-Benz, ATMOS 2000 е адаптивен към различни шасита, включително чешките Tatra, което позволява на Мароко да го интегрира в съществуващата си логистична инфраструктура. Нивото на автоматизация на ATMOS 2000 е друго ключово предимство, тъй като включва полуавтоматична система за зареждане, намалявайки натоварването на екипажа и повишавайки скорострелността. За разлика от тях, CAESAR използва система с ръчно зареждане, изискваща по-голям екипаж от 4-ма до 5-има души, което увеличава логистичния отпечатък и забавя операциите в бойни условия.
Elbit интегрира в ATMOS усъвършенствана система за контрол на огъня и C4I възможности, позволявайки споделяне на цели в реално време, автоматизирана корекция на огъня и подобрена цифрова информираност на бойното поле. CAESAR също разполага с модерна система за управление на огъня, но Мароко съобщи за предизвикателства при интегрирането с чуждестранни C4I мрежи, което прави френската гаубица по-малко адаптивна за техните специфични оперативни нужди.
По отношение на мобилността и скоростта на разгръщане ATMOS 2000 има значително предимство, тъй като може да напусне огневата позиция за по-малко от 30 секунди след стрелба, намалявайки уязвимостта от вражески контрабатареен огън. CAESAR изисква приблизително една минута за последователността от изстрелване и препозициониране, което я прави малко по-бавна в бойни сценарии с висока интензивност.
Решението за замяната на Франция с Израел като доставчик на артилерийски системи засяга не само KNDS France, но и нейното дъщерно дружество Arquus, което се надяваше да си осигури договор за спомагателните превозни средства за Мароко като част от тази модернизация на капацитета на артилерията.

Какъв е датският избор?
ATMOS (Autonomous Truck Mounted Howitzer System) е самоходна артилерийска система, разработена от Elbit Systems за израелските Отбранителни сили. Това е 155-mm гаубица, монтирана на шаси на тежък камион. Способна е на напълно автономни операции, включително навигация, засичане на цели и стрелба. Системата е проектирана да осигурява бърза и точна огнева поддръжка на СВ в широк диапазон от терени и метеорологични условия.
ATMOS е сложна артилерийска платформа, която интегрира 155-mm гаубица с шаси на камион с колесна формула 6х6 или 8х8. Има бронирана кабина, която побира целия разчет – шофьор, командир и до 4-ма души разчет на гаубицата заедно с тяхното лично оборудване.
ATMOS е оръдие гаубица с калибър 155 mm/L52, което може да стреля с всички стандартни 155-mm боеприпаси на НАТО. За паралел – CAESAR по документи също може да стреля с натовски 155-mm боеприпаси, но производителят оттегля всички гаранции, ако не се използват френски снаряди. Израелската гаубица има максимален обсег на стрелба от 30 km със стандартен фугасен снаряд; 41 km със снаряди с увеличен обсег и 56 km с новоразработения снаряд с ракетен двигател.

PULS (Precise & Universal Launching System) е РСЗО, разработена и произведена от Elbit. След Дания поръчки за системата направиха и други европейски държави. През март 2023 г. МО на Нидерландия обяви, че ще придобие 20 системи PULS за Кралските СВ, като първите системи ще бъдат доставени още през същата година. Договорът на стойност 305 млн. долара бе подписан на 18 май.
На 10 октомври 2023 г. правителството на Испания реши да поръча 16 PULS за програмата SILAM (Sistema Lanzador de Alta Movilidad) за приблизително 576,5 млн. евро. В Испания Elbit си сътрудничи с местен консорциум от Expal, Escribano Mechanical & Engineering, GMV и Iveco.
Германското правителство реши да купи 5 системи PULS в сътрудничество с Нидерландия, за да замени 5 РСЗО MARS II (M270), изпратени в Украйна. Покупката бе одобрена от парламента през декември 2024 г.
Гърция е на финалния етап от проекта за придобиване на нови РСЗО. Към началото на 2025 г. най-големи изглеждат шансовете страната да придобие 36–40 РСЗО PULS от европейската им версия EURO PULS. Сумата на сделката се оценява на около 600–700 млн. евро, с условието някои от компонентите да се произвеждат в Гърция. Планът включва придобиването на боеприпаси от типовете AccuLAR, EXTRA и предимно Predator Hawk. Според съобщения в медиите от януари 2025 г. Гърция ще отправи и условие за включването в пакета и на баражиращите боеприпаси SkyStriker.

Вместо извод
Народът е казал „7 пъти мери, един път режи“, а както се знае, народните мъдрости са подплатени от векове опит. Да се надяваме, че българското МО в едни честен и открит, доколкото това е възможно, конкурс ще премери всички плюсове и минуси на всяко едно предложение за самоходни колесни 155-mm гаубици, които спешно трябва да бъдат придобити за българските СВ, за да сме адекватни на съвременната среда за сигурност и реалностите около нас. Все пак влязохме в НАТО преди цели 20 години и крайно време е да спрем да разчитаме на 45-годишни съветски системи без никакъв шанс за поддръжка или модернизация. А е и крайно време да станем оперативно съвместими със съюзниците в Алианса не само по отношение на артилерията.

По информация на reuters.com, thedefensepost.com, militarnyi.com, vpk.name, defence-industry.eu, armyrecognition.com, jns.org, moroccoworldnews.com

Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


Модернизация на артилерията - 155-mm колесни гаубици – да се учим от грешките на другите

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/6 СЛЕДВАЩА СНИМКА


Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка