Почина генералният конструктор на "Илюшин" Виктор Ливанов

Pan.bg 16 май 2014 | 04:51 views (3091) commentaries(20)
img След тежко боледуване e починал генералният директор - генерален конструктор на Авиационния комплекс "С.В. Илюшин" Виктор Ливанов.

Виктор Ливанов е роден на 17 септември 1943 года в Хабаровск. Завършва Московския авиационно-технологичен институт и програма по пазарна икономика в Оклохамския университет.
Организира производството на Ил-96-300, работи по дълбоката модернизация на Ил-76МФ, един от създателите на Ил-114. Поема ОКБ „Илюшин” в един от най-трудните периоди при преминаване на икономиката на пазарен принцип. Под негово ръководство започва формирането на първата в Русия авиостроителна корпорация.

image

image




loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 20

  1. #1
    KOREKTOR 16 май 2014, 08:11
     
    0
     
    0

    Несъмнено загубата на такъв специалист за руското авиостроене е огромна. Въпреки всичко работата в ОКБ „Илюшин” няма да спре. Традициите са си традиции и при тях и в руската авиационна мисъл като цяло. Щом устуяха на опита за унищожавне на руското авиационно развитие, военно и най-вече гражданското при царуването 10 години на пиандето Елцин, трудно би ги съсипало нещо друго. За тези години военното самолетостроене общо взето не спираше. Е МИГ-овете аха, аха да глътнат въздух, но оцеляха. Сега със създаването на Руската авиостроителна корпорация нещата дръпват напред. Военните поръчки се множат. Граждахското самолетостроене се възстоновявя и развива. Супержета SU-100 приема поръчки. Някои пишман капацитети ще се изокат, че той не е изцяло руски. А нима в цивилните самолети Боинг няма руски и китайски възли и детайли?
    Руският пътнически МС-21 набира скорост и ако не греша трябва 2015-2016 вече да лети. И още сума проекти в заключителен стадий се движат.

  2. #2
    fen 16 май 2014, 08:31
     
    0
     
    0

    Светла му Памет ...Оставил е добро наследство ...

  3. #3
    РЕДАКТОР 16 май 2014, 10:13
     
    0
     
    0

    РУСКОТО САМОЛЕТОСТРОЕНЕ ТАКА СЕ Е РАЗВИЛО, ЧЕ АЕРОФЛОТ СВАЛИ ИЛ-96 ОТ ЕКСПЛОАТАЦИЯ, А СУ-100 БУКВАЛНО СЕ РАЗБИ И НИКОЙ НЕ ИСКА ДА ГО ПОРЪЧВА...

  4. #4
    KOREKTOR 16 май 2014, 10:59
     
    0
     
    0

    До #3 Пуснато от РЕДАКТОР

    Тъпако смотан,
    философе дървен,
    отново се обаждаш неподготвен и некомпетентен.
    Аман от некадърници и дебили.
    За ИЛ-96 има минимална истина в писанията ти. Верно е спряни са пътническите варианти на Ил-96,предценили са, че не им излиза сметката нещо,но летят и се произвеждат транспортните варианти, които се използват от карго компаниите.
    За СУПЕРДЖЕТА С-100 катострофирал в Малайзия, а вземи та прочети. Причината за катастрофата доказано изобщо не е в самолета. Вината е в диспечерите на земята. И това ама хич не повлия на пакета поръчки за самолета. Миналата седмица четох, че до сега имали над 100 поръчани броя нови, отделно тези които се работят в момента.

    Ясно ли ти е философе дървен.
    А бе да взема да ти замахам един въпрос. А бе философче ЕЙЪРБЪСИ и БОИНГИ не падат ли отворко. И то много често поради причина в самолетите.
    Може и да греша, но по памет нещо ми се струва че прехваления супер ДРИЙМЛАЙНАР БОИНГ-787 нещо го спряха за неопределено време. Нещо взе да се пропуква на места. Май ще се наложи Инженер Ганев да го нашатка и перфорира с дрелката та точно там да не се чупи. Този пра стар виц знаеш ли го? Дай 5 лева и ще ти го разкажа.

  5. #5
    Wladi 16 май 2014, 11:10
     
    0
     
    0

    Редактор доста си смешен , неподготвен човек така да се изказва не говори много хубаво за него ...
    Ил-96 вече не лети за Аерофлот , защото не покрива шум изискванията във Европа ,С.Америка и Ю.Америка къде да лети от Москва до Владивосток ли ?!
    А от Сухой Суперджет има поръчани 290 броя не знам кои не го поръчва .
    По-добре да не изказваш не подготвено мнение , но такава ни е работата на нас българите , човека е починал той критикува ...

  6. #6
    Авиатор 16 май 2014, 14:51
     
    0
     
    0

    Момчета, всички самолети падат, загиват пилоти и пътници от всички страни, но н всчки държави падат и загиват. Науката и техниката е едно, но политиката друго. Вие комунистите все злобеете към Щатите, но ето, че и такъв холям специалист е учил в тази лоша държава. Защо не го разобличавате, какво е правил при лошите американци. Ето не виждате ли света и самите руснаци могар да си живеят без Съветския съюз, но без САЩ няма живот.

  7. #7
    Cyber 16 май 2014, 16:47
     
    1
     
    0

    Ало авиаторчето.
    Майка ти и баща ти живи ли са?
    Да са ти живи и здрави ама колко пъти са ходили до САЩ?
    Стига си лизал чужди задници и си развявал комунисти.
    Сигурен съм, че ти истински жив комунист не си виждал през живота си.
    Няма да те питам колко комунисти имаш в рода си.
    Какво е учил господина в САЩ? Американска пазарна икономика.
    Ако искаш да пробиеш да даден пазар е добре да го изучиш на място нали?

  8. #8
    KOREKTOR 16 май 2014, 18:04
     
    0
     
    0

    До Авиатор

    Г-н Авиатор,

    Ние "комунистите" злобеем срещу ЗЛОБНИТЕ действия и подмолни конспирации срещу човечеството на любимите Ви САЩ. Никой не отрича градивното в световен мащаб, което са съградили те. Но като се размисля в последните десетилетия тези Ваши любими САЩ нищо градивно не са създали. Напротив, носят на света само нещастия, войни, кризи икономически и хуманитарни, разруха. И света все още оцелява, съществува. Е какво излиза ,че може да се живее и без тези Ваши любими САЩ.

    А известно ли Ви е г-н Авиатор колко много лощи и диви руснаци са спомогнали за развитието на тези Ваши любими САЩ? Да изброяваме ли? А не само руснаци, а и българи и още много, много светила от много страни във всички области на науката цивилна и военна. И за всичко това света едно благодаря не е получил от тези Ваши любими САЩ.

  9. #9
    Авиатор 17 май 2014, 08:07
     
    0
     
    0

    Момчета, аз не съм важен, не съм ходил нито в САЩ, нито в Съветския Съюз. Нито пък има някакви изгледи да ходя. Може би ще си умра без да виждам на живо нито руснаци, нито американци. Горе- долу нещата ми се поизясниха. Но на едно не мога да си отговоря и съм питал много хора , включително комунисти. След като те смятат, че запада и американците са лоши неща- политика, войни, вмешателства, преврати и други непочтености , защо управляващите у нас ни вкараха в техните организации. И няма никакви изгледи нито една партия да започне да провежда антиамериканска и антизападна политика. Това важи с още по - голяма сила и за най- силната българска партия- БСП. Поне аз не съм чел подобно нещо в органа на тази партия Дума. Нали няма да ви е много трудно да се досетите, че щом като точно тази партия, която беше половин век с друга държава и не води политика за излизане от НАТО, значи добре е преценила кое е по-правилно за страната и народа. Ако смятате, че сте по-информирани и по- грамотни от комунистите, дълбоко се лъжете.
    От военните среди също не се наблюдава неприязън към НАТО и европейските стандарти.
    И моля не ми приписвайте някакви чувства към страна, в която не съм стъпвал и никога няма да стъпя. Нито съм виждал американци. Аз , за разлика от вас не мога да изпитвам никакви чувства към непознати.

  10. #10
    KOREKTOR 17 май 2014, 11:38
     
    0
     
    0

    До Авиатор

    Г-н Авиатор,
    Ще се опитам да кажа моето мнение относно въпросите зададени от Вас и то зададени коректно и културнао ,за което Ви благодаря. Според мен ние сме в тези организации НАТО и ЕС защото никой не посмя да пита НАРОДА за това. Никоя партия и лявата БСП и всички десни нямаха гащи да попитат НАРОДА БЪЛГАРСКИ. А бяха ли го запитали не е многосигурно дали щеше да е в сила сегашното положение.

    По втората част за партиите и провеждането на антинатовска и антизападна политика. Ами явно няма БЪЛГАРСКА ПАРТИЯ за която парите да миришат. Може би с изключение на АТАКА.Макар.че не съм им фен, но поне само те афишират антинатовска и антизападна политика, като в същотото време не проповядват и панрусизъм.

  11. #11
    Авиатор 17 май 2014, 18:37
     
    0
     
    0

    Г-н Коректор, и аз от своя страна ще бъда вежлив към Вас, защото и отговорите и въпросите Ви са подплатени с неподправена коректност.


    За голямо съжаление, аз не приемам реалното наличие на посочения процес от Вас " питане на народа".
    Особено пък нашия народ едва ли е питан за нещо. Ако знаете подобен, дори еднократен акт на питане на народа, моля посочете този факт и " питащите". От времето на Освобождението та до днес.

    Не се наблюдва подобен процес и сред мнозинството европейски страни, особено най- силните. Кога Германия, Съветския Съюз или днешна Русия е питала своите народи. Или пък Франция, Англия,Италия, Испания.
    Има много неща в политиката, за които просто няма време за никакво питане , особено пък да се питат народи. Дори не бива да се пита никой. Такава е практиката просто.

    Квалифицирането на българските политически партии като леви и десни според мен е напълно неправилно. Ние имаме една единствена партия, която има облик на реална политическа партия и това е комунистическата партия. Която в последните двадесетина години се нарича социалистическа. Но това не е толкова важно. А за практическия опит, който притежава тази партия е просто безсмислено да се говори. Огромен, всеобхватен и силен. Само вземете един от доайените сред комунистическите високопоставени функционери- Любен Гоцев. Кой не е той и какъв не е бил ТОЙ и какво не знае от миналото и съвремието. А комунистите имат и специалисти, които ние обикновените хора не знаем и никога няма да ги знаем. По принцип, освен БСП не е полезно да има други партии у нас. Всички други са просто имитатори на партии. Като имитатори на въздушна цел. Разликата е никаква.

  12. #12
    KOREKTOR 17 май 2014, 20:03
     
    0
     
    0

    До #11 Авиатор

    А швейцарските политици и управници как питат НАРОДА си за всичко?

  13. #13
    Авиатор 17 май 2014, 23:25
     
    0
     
    0

    Швейцария е много положителна и привлекателна страна, но тя не е силна и съответно влиятелна. Тя винаги е страняла от голямата политика и големите трагедии съответно. Отделно от това, Швейцария не е била прицел на никоя друга държава. Тя не е воювала сериозно никога. И ред други съществени разлики, които я правят несравнима с мнозинството държави.
    Ние имаме уникален феномен, не само държавата не пита народа, но и народа не пита държавата. Т. е., държавниците(управляващите) добре познават същността на народа и не го питат, а народа знае добре същността на управниците и не ги пита за нищо. И двете категории са взамноразбиращи се. Единстеният белег на съществуване( по-скоро живуркане) на народа е, че той перфектно се върти мжду два полюса-НАДЕЖДАТА и РАЗОЧАРОВАНИЕТО.
    Това се вижда всеки ден във всички медии. Видя се, че от много партии и много избори ползата за народа е никаква, затова много по-разумно и полезно за него е да няма партии , както след 1934г, или да има една, както след 1944г.
    И не са му нужни повече експерименти.
    Нашия народ имаше две големи надежди в новата си история- построяването на комунистическото общество и изграждането на демократично такова.
    И двете строителства се оказаха нереализуеми. Следователно, по- добре е никой да не ни обещава повече строителства и да не се надяваме на нищо.
    И строителствата и надеждите се оказаха ялови. Ттябва само да слушаме дисциплинирано властта , за да живеем поне ако не достойно, по-спокойно.
    Разбирате ли ме драги Коректор. Ако не сте съгласен, веднага ме коригирайте, няма безгрешни хора.

  14. #14
    KOREKTOR 18 май 2014, 07:37
     
    0
     
    0

    До #13 Авиатор

    Съгласен съм с Вас почти във всиччко. Само малко се колебая дали трябва по една партия да има. Може би да, може би не. Е в ЩАТИТЕ като си имат горките само едни РЕПУБЛИКАНЦИ и едни ДЕМОКРАТИ как са я вапцали завалийките. А ние с нашите над 100-на партии вървим смело напред. Сигурно НАРОДЪТ ни това си заслужава. Кой му се яви като месия и айед-е-е-е.
    То не бяха СДС. Взеха си времето, обещаваха мед и масло, хубави дни за ДЕМОКРАЦИЯТА и т. н., и т. н. Наистина те си построиха ДЕМОКРАЦИЯТА ЕЛИТАРНА. След тях ЦАРЯТ ни "оправи" за 800 дни и той се оправи. След това ТРОЙНАТА КОАЛИЦИЯ.
    Може да е спорна и оплювана, може и грешки да са правили, но моето мнение е, че това управление беше най-свястното след 89-та насам. Като оставим настрана всички икономически показатели и статистика, на мен ми стига едно, БЕБЕШКИЯ БУМ тогава. Такава висока раждаемост нямаше до тогава, а кога ще има след това ..... Това показва, че тогава хората и най-вече младите видяха една по-голяма сигурност за живота и работата си, всичко започна да дърпа нагоре. Обаче, обаче. Появи се ГЕРОЯТ БАТ БОЙКО и с мафиотските си негови и ЦВЕТЕЛИНКИНИ и на други пари се задвижи пропагандната машина. Тази ТРОЙНАТА, лъжлива , крадлива , и дъра и дъра два чадъра .....
    "Аз ще ги "оправя" и вас ще оправя"
    И НАРОДА пак налапа кукичката. Е, как оправи БАТ БОЙКО ТРОЙНАТА па и нас също видяхме. И на всичко отгоре не миряса и се натиска още да ни оправя. За съжаление с една немалка част от този народ ако се вярва на социологията. Сигурно има нещо вярно. Сега новият МЕСИЯ се явява Бареков. И той се кани да оправи ЛОШИТЕ, ама и нас щял да оправи.
    Оставани само да се ндаме и да чакаме.

    И за какво ще ние това спокойство, кога ше е недостойно.
    Като онзи стар лаф :

    "Каква е файдата от ползата, като няма келепир?"

  15. #15
    Авиатор 18 май 2014, 15:41
     
    0
     
    0

    Г-н Коректор, анализа Ви е напълно КОРЕКТЕН и за съжаление не би могло да се направят корекции в текста. Той има допълнителна стойност ,че е и сравнителен. Не използвате характерните способи на българската публицистика обиди, лозунги, заклинания,заплахи и др.
    Въпреки, че поставяте тезата ми за монопартийност под въпрос, Вие я правите валидна.
    Защо смятам,,че комунистическата партия е най- достойна в практическия смисъл на думата да управлява страната? Ето защо

    Основните фактори в живота и политиката са следните:
    -СИЛА
    -ОБЕКТИВИЗЪМ
    -ИНФОРМИРАНОСТ
    -АДЕКВАТНОСТ и ГЪВКАВОСТ( флексибилност както казват англичаните).


    По кой от тези параграфи комунистическата партия е слаба? Комунистите са се подготвяли изключително прецизно и широкомащабно за прекратяването на диктаторския начин на управление. И затова всички права и свободи на народа точно те ги възстановиха, при това за учудващо кратки срокове. И категорично се освободиха от обвързаността си с теориите на комунистическите философи. Поведението на българските комунисти е много премерено и балансирано. Те управляват страната съвсем цивилизовано и в такт със съвременните изисквания. Те са подготвяли свои кадри по всички направления, за които ние, обикновените хора не сме имали никаква представа. Ама съвсем никаква. Драги Коректор, сега ще споделя специално за Вас и такива коректни и мислещи хора като Вас един случай в моя живот, който беше потресаващ за мен и изигра ролята на водораздел в убежденията ми и дълги години не можах да го разгадая и осъзная. Споделял съм го само с няколко човека, които направо ахваха и не знаеха какво да кажат.
    Годината е 1987. Бях на работа и се наложи спешно да пътувам към Габрово по личен въпрос. Отивам притеснен при началника да го моля ако може да ме пусне два-три часа по-рано за да мога да отида до нас и да тръгна за автогарата , че беше петък и много хора пътуваха в провинцията както така се изразяваха много хора. Влизам при секретарката и я моля да попита директора дали може да ме приеме спешно по личен въпрос. Вратата на неговата канцелария беше двойна- откъм приемната беше дървена и лакирана, а откъм неговата канцелария беше облицована с дебела шумоизолационна изкуствена материя, захваната към самата врата със специални кабзи. Секретарката ми казва да седна и веднага става, отваря първата врата и чука, но се чува особен звук на чукане и аз виждам че тя чука по металната вертикална пластина около кръглата дръжка, защото ако чука по пластмасовата облицовка няма да се чуе нищо. Открехва вратата и без да я затваря пита дали може да бъда приет по спешност. Чувам думите на директора " кажи му веднага да влезе". Веднга станах и минавам през двете отворени врати , казва ми да седна и ми казва- знам че не пиеш кафе и не пушиш, но поне едно уиски ще " дръпнеш". Аз се притесних и казвам, че и алкохол не пия, той ми казва че това не е алкохол , а уиски "Грант" и че гостите му са го донесли и ще ги обидя ако не се чукна с тях. Добре казвам , но съвсем малко и казвам молбата си. След одобрението от негова страна младежа от компанията казва , че пътува в тази посока и ме пита дали нямам нищо против да го придружа. Аз се съгласявам , но казвам , че трябва задължително да мина през нас, на което той казва , ще минем, не се безпокойте. Ха, това пък какво е, помислих си. След няколко минути попитах дали мога да изчакам навън и директора се изсмя и казва на гостите, че искам да изляза заради цигарения дим , който беше направо като мъгла. Видях , че на масата имаше пакети цигари Палмал. Момчето казва, че са приключили посещението и след няколко минути тръгваме. Отидох до колегите и им казах, че шефа ме пуска.
    Драги Коректор, по- късно продължавам, че се налага да изляза за една среща с мой роднина.

  16. #16
    KOREKTOR 19 май 2014, 21:57
     
    0
     
    0

    Да ще гочакам с нетърпение. Сега имам много свободно време този месец и ще чакам. Нащите чорбаджии се грижат бащински за почивката ни и ни я подсигурявят безплатна за тях колкото им дуща сака.

  17. #17
    KOREKTOR 19 май 2014, 22:15
     
    0
     
    0

    До #16 Авиатор

    Само искам да Ви кажа, че аз също имах възможност да уча в Съветския Съюз. Сериозно и и сило ме убеждаваха на два пъти. Понеже бях степендиант на единия от големите заводи в моя град както казах бая труд положиха да ме убеждават да продължа в Съюза. И след първия семестър и след каря на 1-ви курс. И имах избор. Кеф ти Москва, кеф ти Ленинград, кеф ти Тула, кеф ти Харков. Е аз си останах във ВМЕИ-Габрово. Защо не отидох и аз точно не знам. Може и за добро да е било. Както казжаше тогава снаха ми :

    "Да, да, да доведе после рускиня".

    Това в рамките на майтапа.

  18. #18
    KOREKTOR 20 май 2014, 15:40
     
    0
     
    0

    До #19 Авиатор

    Не, не се сещам за доц. Иван Колев от Габровския институт. Може да сме се разминавали по коридорите на Интеграла или Баждар, но..... Аз бях в машинния факултет. С тоците имах общо само 3-ти курс един семестър "Електротехника".

  19. #19
    Авиатор 20 май 2014, 19:02
     
    0
     
    0

    Коректор, когото и да питате за него от факултета по електроника , няма начин да не го знае, но Вие сте бил в друг факултет.

    И така, никой в страната не дава обяснение на хората защо държавата трябва да се върне към капитализма, който беше наречен "пазарна икономика".
    Чакайте бе другари, казвам си , да не би ние в България да не сме имали пазар? Отварям Статистически справочник, който се издаваше всяка година и чета дословно че сме имали и вътрешен и външен пазар.

    И всеки пазар е свързан с пари, впрочем няма пазар без пари и няма пари без пазар. И това е било още когато сме били под турско владичество. Кой по това време не е работил за пари, да,турски са, но са пари-златни, сребърни, медни и др. Не сме имали своя държава и съответно свои пари
    Търговията със Съветския Съюз и комунистическите страни се изчисляваше в преводни рубли, а със капиталистическите страни и т.нар. "развиващи се страни" в щатски долари. Това предопределя да сме имали два вида пазари и два вида икономики(стопанства). Едната икономика да е "пазарна", другата да е "непазарна". Добре, но пък и в двете икономики се говореше за пари. Вярно, в едната става въпрос за плащания с рубли, а в другата с долари, но и двата вида вашити си бяха пари. Ама едната била конвертируема, а другата не. Какво значение имаше за нас това-ние получавахме пари с които купувахме всичко , което се предлагаше на пазара у нас-храни, облекло, техника,суровини, бензин, нафта, въглища, автомобили и мн. др. Пазар ли беше това драги Коректор?- ами пазар , разбира се. А кой е произвел стоките за този пазар?- ами нашата икономика. Е, каквато и да е била тя, това означава, че е пазарна. Може ли на българския пазар да имаме стоки, които да са произведени от непазарна икономика. Ами от каква тогава , давол да го вземе?Допуснах, че комунистите са ни лъгали по този въпрос.
    Чета за икономическите отношения с капиталистическите страни. Изнесли сме много продукция- техника, селскостопански стоки, химически продукти, дори и горива, а за електрическа енергия да не говорим, особено за Турция и Югославия. Имаме износ и за далечна, капиталистическа Япония. И за всички тези наши стоки, на нашата държава НРБ е заплатено със капиталистеска валута, предимно американски долари и западногермански марки. И колкото повече сме изнасяли за тези страни, толкова повече западна валута е влизала в нашата държава. Е, добре казвам си, ама нали капиталистическата икономика била пазарна(лоша ), а нашата непазарна( планова)(добра). Как така на пазара на непланова икономика се продават стоки от планова икономика. И обратно, защо нашите социалистчески стоки ще ги даваме на загиващия и загниващия капитализъм. Хем се борим срещу него, хем го храним. И още нещо, ние пък сме плащали за стоки от пазарна икономика , внесени на наш пазар с валути на капиатлистическите страни. И колкото по- голям е бил този търговски обмен, толкова задоволството у държавата е по- голямо. Следователно западните капиталистически валути са много ценни , както и техните капиталистически стоки. И моето мнение категорично се потвърждава от думите на запасния офицер с Фолксвагена:най- големия борец срещу капитализма в НРБ се вози в блиндиран и изработен по поръчка Мерцедес- 600, а Министъра на Народната отбрана в друг модел на същата компания. Какво се оказва, ами цялото Политбюро и всички министри са ги возили в Мерцедеси и БМВ-та. Дори и Патриарха на БПЦ са го возили в Мерцедес.
    Какъв беше моя извод- щом като българските комунисти са преценили, че най- висшите комунистически ръководители трабва да се возят в коли произведени в капиталистически страни, значи тези страни не са страшни и лоши. А за техните пари да не говорим. В Справочника с неподправена радост беше съставена таблица за ежегодното увеличение на търговския обмен с капиталистическите страни. Е, питам се , какво да мисля и на кого да вярвам. Най- големите комунисти, които се бореха най- отговорно срещу капиталистическите и империалистическите страни се возят в техни коли и не се очертава да ги
    сменят с Трабанти , които също бяха произведени от германски работници. Втори въпрос си задавам- как може един човек да се бори с някого и иска да го унищожи и вкара в пропаст, а да купува негови стоки и да поръчва още повече. Как може някой да отхвърля буржоазната наука, а да учи там и да изпраща да учат едни там от най-способните български студенти.
    Как може министър на отбраната, който се е борил срещу българския капитализъм с оръжие в ръка наколко години да се вози с капиталистическа кола. Както и много други партизани-борци срещу световния и българския капитализъм.
    Чета Спомените на Ген. Атанас Семерджиев и недоумявам. Започнах да чета и спомени на други партизани и големи държавни и комунистически ръководители. Ужас, нищо не се връзва. Борили се хората десетилетия срещу Запада и Америка, а с радост се возят в техни коли и един ден решават да върнат строя, срещу който са се борили и гинали- капитализма. И никой не обяснява защо, никой не се вайка, никой не се учудва. Идва ред и на една книга с автор Костадин Чакъров, който е работил доста години с Др. Живков и неговата дъщеря Людмила Живкова. Бях чел негови интервюта, но не им варвах, мислех че са измишльотини както много неща след прекратяването на социализма. Но попадам на нещо, което ме закова за пореден път. Др. Чакъров твърди,че Л. Живкова му казала още преди 1980 г. че "... Съветският Съюз е най-нецивилизованата страна в света". Веднага захвърлих книгата и реших да се опитам да се свържа с автора на тези думи , които той категорично приписваше не на когото и да е, а на дъщерята на най- големия комунист в българската история, който беше и най-дългогодишен държавен глава и ръководител на българските комунисти- Генарален Секретар на БКП и Председател на Държавния съвет на НРБ. Казвам си , този нехранимайко как си позволява да хули човек, който е починал преди много години и е бил член на Политбюро на БКП и министър на културата на НРБ. И няма как да се защити.
    Взимам обратно книгата , за да проверя дали правилно съм прочел и разбрал, но няма грешка, този " мерзавец"( извинявам му се задочно) е непоколебим. И в следващите дни ми дойде в съзнанието нещо , което не можех да определя какво е, но бях силно затормозен. Усещах че знам нещо, което не мога да си спомня какво е, чувствах, че съм чел нещо подобно , но си нямах идея какво , къде и кога. Минаха няколко месеца и това усещане започна да угасва. Подреждах колекцията си от музикални плочи и дискове и еди ден дойде ред на съветските плочи и десетината компакт дискове с руски романси и взимам инстинктивно американския диск с Миша Шуф- ски. Все не мога да запомня второто му име, като видя надписа се сещам, но после го забравям. Впрочем , я да проверя,за да не бъда голословен и загадъчен. Да, това е Misha Shufutinski. На руски няма надпис, но всеки, който говори поне малко руски език ще го напише безпогрешно. Пускам диска, полягам на дивана и започвам да чувствам лекичко напрежение. после смущение, а после и отвращение. Но не от музиката рабира се, започна да ме тресе нещо, усещах , че всеки момент нещо ще се случи дори си внуших ,че земетресение ще стане. Затврям очи,почувствах , че ми се гади от напрежение , главата ми ще се пръсне. И изведнъж се сещам за младежа, който ми подари този диск. Усещам , че съзнанието ми се движи към нещо важно , ама много важно и интересно. Изникват ми инициалите СССР, но нищо не ми става ясно. И изведнъж пред очите ми застива проницателния и в същото време смутен поглед на младежа с Реното. Концентрирам се, напъвам се и вече бях убеден, че идва нещо. "Чувам"
    бавно и мъчително "тази дума е неприложима във Вашия въпрос". Дъхът ми спря. Още малко напън и, о , стрелата попада в десетката , небето се отваря и се сещам за думата. Питах момчето за РАЗЛИКАТА между Съветския Съюз и Англия. На моя въпрос той не ми отговори, отговори ми починалата Людмила Живкова- задочно, посмъртно... Бях целия облян в пот и зачервен, чувствах , че вдигам кръвното, но пих малко студена вода и се насочих към библиотеката за да взема книгата на Костадин Чакъров. Отворих проклетата страница, чета му думите за изречената реплика от покойната Людмила и дълго не можах да стана, гласът на Миша Шуфитински не се чуваше и така съм заспал. Станало е тъмно и чувам гласа на жена ми в просъница "абе какво ти е, да не си получил мозъчен удар или инфаркт..."
    Момръдвам се, запалената лампа ме ослепява, опитвам се да стана неуспешно и полугласно й казвам: " и двата..."

  20. #20
    KOREKTOR 20 май 2014, 19:47
     
    0
     
    0

    Трябва да прочета отново последия Ви пост. Ще го оставя за утре сутрин с кафето на свежа кратуна. трябва да Ви отговоря нещо.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker