В Турция ще откриват болестта на Алцхаймер с помощта на изкуствен интелект

Pan.bg 02 мар 2024 | 20:04 views (402) commentaries(0)

Учени от Турския близкоизточен технически университет (Orta Doğu Teknik Üniversitesi, ODTÜ, METU) са разработили технология, базирана на изкуствен интелект, която позволява ранно откриване на риска от болестта на Алцхаймер.

Йешим Айдън Сон, член на Педагогическия съвет на Института по информатика към университета METU и Борда на Съвместния център за приложни изследвания в невронауките и невротехнологиите (NÖROM), говори за това в интервю с кореспондент на Анадолската агенция.

Според нея, разработката е извършена чрез интерпретиране на генетично тестване с помощта на проба, взета от слюнка.

Тя отбеляза, че иновацията ще окаже значителна помощ на лекарите при поставяне на диагноза.

„Хората на възраст над 65 години, които показват симптоми на болестта на Алцхаймер, като загуба на паметта, ще бъдат насочвани към нас. След като направим генетичен анализ, лекарите ще могат да съчетаят резултатите от него с клиничната картина и въз основа на това да поставят диагноза”, обясни тя.

Събеседникът на агенцията каза, че членовете на изследователския екип, въз основа на анализа на три мащабни набора от данни, генерирани от международни работни групи, използващи изкуствен интелект, определят генетични профили, които могат да служат като индикатори за риска от развитие на болестта в ранен стадий .

„В метода, който разработихме, се вземат проби от слюнката на участниците в теста и се изолира тяхната ДНК. В хода на изследванията са открити генетични промени, които увеличават риска от заболяването 1,5-2 пъти. В рамките на нашия проект беше разработен прототип на комплект за молекулярна диагностика“, продължи тя.

По думите й, методът е тестван върху група от 100 пациенти с болестта на Алцхаймер. „Нашият проект достигна етап прототип. Бихме искали да реализираме втората фаза на проекта“, каза Йешим Айдън Сон.

Ученият подчерта, че ранната и диференциална диагностика на болестта на Алцхаймер е изключително важна при последващото й лечение.

„Не можем да предотвратим дегенеративни явления, които се случват в мозъка. Появи се обаче информация за методи за тяхното забавяне. Изследванията, които провеждаме, са от голямо значение за ранната диагностика”, каза тя.

Източник: Anadolu Ajansı Снимка: aa.com.tr /img.belta.by