ТРУД: Новият ни изтребител ще кацне със скандал

Pan.bg 31 окт 2012 | 15:19 views (3806) commentaries(7)
img в.Труд, Диян МОРКИН

За придобиване на нов многоцелеви изтребител за българските ВВС нещата изглеждат значително по-ясни.
Правителството на ГЕРБ е твърдо решено да даде зелена светлина за купуването на осем изтребителя "втора ръка". Военният министър Аню Ангелов от няколко месеца обяснява, че държавата може да си позволи тази покупка и за целта е предвидила 400 млн. долара, което по курса на БНБ прави 604 млн. лева. Ангелов трябваше да внесе днес в Министерския съвет инвестиционния проект, който да бъде обсъден от правителството. На Съвета по отбрана в понеделник обаче изникнали дребни технически въпроси, които ще бъдат уточнени тези дни и чак тогава министрите ще го обсъдят. Идеята на Ангелов е с протоколно решение МО да получи мандат за преговори с различни държави за купуване на изтребители.

Ангелов тръгна да купува изтребители веднага след като стана министър на отбраната. Обиколи множество международни изложения, разговаря директно по щандовете с производителите, получи оферти на ръка от други военни министри, че дори и от канцлерката на Германия Ангела Меркел. На откриването на Международното авиационно изложение, което се проведе от 11 до 13 септември в Берлин, Меркел предложи оферта на България за доставка на многоцелеви изтребител - "Юрофайтер". Правителството на Германия очаква в най-скоро време отговор от българска страна. На изложението присъстваше и командирът на българските ВВС ген.-майор Константин Попов.


Историята около купуването на нови изтребители е дълга колкото диря в небето, оставена от реактивен двигател.

Още по времето на ексвоенния министър Николай Свинаров (НДСВ) ръководството на армията заговори за необходимостта от смяна на руските МиГ-29 с изтребител, който е на въоръжение в някоя от страните членки на НАТО. Това беше през 2001 г. , а страната ни стана член на Алианса на 29 март 2004 г. Българската дипломация по това време търсеше всевъзможни врати, за да ни приемат в Северноатлантическия пакт.

През годините различни лобита в правителства и парламента продължаваха да агитират за бързата подмяна на изтребителите.

Досега няма нормални и реални доводи за това защо трябва да купуваме точно в този момент нов изтребител.

Сега ВВС разполага с 16 броя МиГ-29, които имат ресурс за експлоатация до 2029 г. Машините са произведени в Русия през 80-те години. Имаме годни няколко МиГ-21 и Су-25.

Военният министър обоснова бързането на покупката с това, че скоро от строя ще излезе Су-25 и спешно трябва да намерим самолет, който да поддържа в бой сухопътните войски. Ангелов смята, че на Българската армия ще се наложи да води мащабна фронтова война, която изисква такава поддръжка от въздуха. Членството ни в НАТО и геополитиката ясно показват, че България няма как да разгръща такива фронтове срещу съседите си.

Ангажиментите ни към НАТО са да извършваме Air Policing. Въздушната охрана на нашето небе сега е поета от две двойки МиГ-29. Военни експерти са категорични, че нашата бойна авиация никога не би участвала в операции на НАТО, тъй като не сме подготвени.

Истината е по-прозаична. Подмяната на изтребителите ще доведе до цялостна смяна на инфраструктурата. Ще трябва да се купува ново оборудване и ново въоръжение. За поддържането и сертифицирането на новите самолети ще трябва да се дават по 50 млн. лева на година на някоя частна фирма.

Ако МС даде ход на този проект, министър Ангелов ще води разговори с правителствата на Холандия, Португалия, Белгия, Норвегия, Германия, Италия и Швеция. Повечето страни предлагат стари Ф-16 блок 25. Само Италия е оферирала употребявани "Юрофайтер". Шведите единствено ще бъдат допуснати до обсъждане на новите им машини "Грипен".

Запознати с работата на експертната комисия, която от две години изготвя документацията по техническата специфика на машините, твърдят, че погледите са насочени към старите изтребители Ф-16 на Португалия. Силният коз там бил председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу, който е бивш премиер на Португалия. В момента Лисабон разполага с 39 бойни и 6 учебно-бойни Ф-16, произведени между 1994 и 1999 г. Страната се стреми бързо да разпродаде голяма част от тях, тъй като не може да ги поддържа. Холандия разполага също с около 100 изтребителя Ф-16 и иска до 2014 г. да ги съкрати на около 60. САЩ от години предлагат техните 30-годишни "консервирани" машини, които седят на открити площадки в Аризона.

Каквото и да реши правителството, се очакват големи скандали. Световната икономическа криза озвери напълно бизнеса, а проекти от такъв ранг са хубава хапка за всяка икономика. Липсата на прозрачност от страна на военното министерство ще доведе до политически скандали у нас. Независимо от това военният министър иска до края на тази година да приключи с преговорите, през 2013 г. парламентът да гласува инвестиционния план, а първата машина да дойде в началото или края на 2014 г. Амбицията му е за пет години изтребителите да бъдат изплатени.

Остава правителството да прецени и да обясни наложително ли е точно сега да се правят тези разходи, тъй като краят на кризата не се вижда. А гарантирано МиГ-29 ще пазят небето ни още 17 години.

http://www.trud.bg, Диян Николов
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 7

  1. #1
    итс 31 окт 2012, 17:53
     
    0
     
    0

    Поредните лъжи на А.А!! Това което иска (или му налагат)да купи по никакъв начин не може да замени СУ-25!!

  2. #2
    TsvetanG 31 окт 2012, 18:12
     
    0
     
    0

    В момента Лисабон разполага с 39 бойни и 6 учебно-бойни Ф-16, произведени между 1994 и 1999 г. Страната се стреми бързо да разпродаде голяма част от тях, тъй като не може да ги поддържа.

  3. #3
    TsvetanG 31 окт 2012, 18:24
     
    0
     
    0

    Аз ли нещо се бъркам или специално Block 15MLU (каквито са на Португалия) са произведени в началото на 80-те, малко по новите Block25 са може би на годините на нашите МиГ-29 (или може би с няколко години по стари) Къде излиза сметката да купим 8 самолета за 400млн. и после да дадем сигурно двойно повече за ремонт, модернизация, нови оръжия и системи и нова апаратура като съвсем спокойно на малко по висока цена от тази само, че в Евро можем да си купим чисто нови самолети от Швеция и то със сичко включено (оборудване, въоръжение, обучение), че даже гаранция и осигуряване на резервни части... Мога и да ви кажа къде излиза сметката, излиза на Аню Ньойски и неговите "пенсинери" чиновници.

  4. #4
    Димитър Ставрев 31 окт 2012, 18:27
     
    0
     
    0

    В интерес на истината Портигалия разполага с 40 F-16 Block 15 - 34 бойни и 6 спарки. Произведени са през 1983 г. (25 броя доставени втора ръка през 1999 г.) и 20 произведени през 1994 г. доставени новопостроени. В техните планове се предвижда да имат 32 самолета. Затова продават излишните.

  5. #5
    oHua 31 окт 2012, 20:50
     
    0
     
    0

    А в интерес на най-истинската истина,Португалия разполага с 37 изтребителя.

  6. #6
    realist 31 окт 2012, 23:10
     
    0
     
    0

    Су-25 не излизат от строя затова че не могат повече да летят, а защото явно някой иска да е така. Иначе те могат още много да дадат на родните ни ВВС. Поне толкова колкото и МиГ-29. Ако не и повече.

  7. #7
    F-трът 31 окт 2012, 23:29
     
    0
     
    0

    Някога един генерал /истински/бе казал една истина:
    Е почнах службата на витлов самолет и не искам да гледам как БГ ВВС се връшат 70 г. назад ,а именно на витлови самолети ПС-9 /чиято кабина е досущ като Ф-16/така ,че всичко е ясно....народа ще плаща за стари "дараци",някои оръжеен пръдлю ще гушне комисионната и ариведерчи на простия БГ данакоплатец-не народ а п'...и заспали сме всичките българи!

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка