Горещи новини
- Пентагонът: Турция не е информирала САЩ чрез военните за плановете да започне операция в Северна Сирия
- Лукашенко създава оперативно командване на войските на границата с Украйна
- Русия: Свалихме самолет с чуждестранни оръжия
- Канцлерът на ФРГ: Войната на Русия в Украйна е провал, Путин подцени сплотеността и мощта на НАТО
- Сорос: Европа е единственият пазар на Русия, ще бъде принудена да затвори газовите находища в Сибир
- Ден на отворените врати в авиобаза Безмер за 1 юни
- /ВИДЕО/ МО на РФ: Руските военни унищожиха щурмова бригада в ДНР, която пристигна за укрепване на ВСУ
- В САЩ считат, че руският Су-47 "Беркут" е създаден за борба с американския F-22 "Raptor"
- В Русия ще реставрират първата атомна подводница на СССР
- The Drive: Американска подводница се сблъска с подводна планина заради действия на екипажа

в.ПРЕСА, Евгени Генов
О.р. ген. Иван ДОЧЕВ:Това са полети на 30 м височина над морето. Ако изпуснеш изтребителя, при тази голяма скорост и секунда е много, за да отреагираш и да се спасиш.
Генералът от резерва Иван Дочев е роден на 30 май 1947 г. в София. Завършил е Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия. Учил е във Военната и в Генералщабната академия „Г.С. Раковски“. Служил е в Чешнигирово, бил е командир на дивизията за ПВО (противовъздушна отбрана - б.а.) в Божурище, началник на авиацията в щаба на ВВС, командвал е и корпуса за тактическа авиация в Пловдив. Летял е на Л-39, МиГ-15, МиГ-17, МиГ-23 (като бомбардировач и като изтребител) и на СУ-25.
В правителството на Сергей Станишев 4 г. е бил секретар на междуведомствения съвет по въпросите на отбранителната промишленост и мобилизационната готовност на страната.
В момента е заместник-председател на партия „Движение за социален хуманизъм“
Юношеската ми мечта бе да стана военен летец. Но никога не съм имал връзки с авиацията, не съм познавал армейски летци, не е имало кой да ме насочи и да ме ориентира как да постъпя. Завърших средно образование, кандидатствах във Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия и ме приеха. Изпитите бяха по математика, български език, физическа подготовка и медицински преглед. Конкуренцията беше много голяма. За 40 места кандидатствахме 1400 души. Много момчета, преминали през различни аероклубове и авиошколи, се провалиха на изпитите и не ги приеха във военното училище. Аз обаче успях. И бях щастлив, че в моя випуск колективът бе задружен и сплотен. Учих с бойци, които после станаха известни авиатори като Георги Йовчев, Стефан Стефанов - който беше депутат, Любчо Стоилов - той пък беше главен щурман на авиацията, ген. Иван Парапунов и др.

Като лейтенант ме разпределиха в Чешнигирово, в 25-и изтребително-бомбардировъчен авиополк. Там служих 16 години - тръгнах от младши пилот и стигнах до командир на полка.
Тогава се летеше много. Правехме по 100 часа на година, за да поддържаме подготовката си.
Ставаха и катастрофи
Имаше жертви. Първият от нашия випуск, който загина, бе Деньо Денев. Отиде си през септемеври 1970-а. Случи се по време на нощни полети. Преди тях задължително се почива по 4 часа. Даже заедно почивахме. Тръгнахме към старта и той започна да ми разказва какво е сънувал. Говореше ми: „Уж летим със самолетите, а вие трима от випуска ме изпреварихте. Аз вървя пеша и ви викам да ме изчакате, че се изморих, но се скрихте зад един баир.“ Сякаш бе пророчески сън. Излетяхме и Деньо не се върна. Как се е случила трагедията? Влязъл в ниски облаци и се блъснал в Родопите до лагера Гонда вода. Като се издигнеш над ниските облаци, отгоре е луната. Тя ги осветява и изглеждат като море - изключително красива гледка. Под облаците е тъмно, но където е голям град, отдолу се вижда като зарево. Ние сме си говорили често за тези красоти, вероятно той е решил да види как е. Но предполагам, че във фаталния полет под облаците е объркал Асеновград с Пловдив. Снижил се, искал да излезе от тях, за да се ориентира, но се ударил в планински хребет.
В службата ни имаше и весели армейски моменти. Главната ни задача на учения бе да хвърляме бомби и да стреляме. Като кацнем, си разказваме кой какво е свършил. Един пилот веднъж ни обясняваше, че стрелял толкова точно, че чак напълнил мишената и тя даже преляла от попадения, както се изрази. После се оказа, че няма нито едно попадение, но лафът му стана нарицателен - „преляла мишена“ .
Тогава всяка година ходехме на морски полети. Тренирахме задачи в „зоната на смъртта“. За какво става дума? Това са полети на 30 м височина над морето. Ако изпуснеш изтребителя, при тази голяма скорост и секунда е много, за да отреагираш и да се спасиш. Всяка грешка се наказва със смърт. Просто пилотираш
на ръба на бръснача
27.03. 2002 г. - минути след последния полет на ген. Иван Дочев във военната авиация. До него са синът и снахата.
образно казано. Лети се на малка височина, за да не те прихванат радарите. Способът за първи път са го използвали израелците във войната с Египет. Те прелетели на тази пределно малка височина, за да не ги прихванат, и ударили по Египет и Сирия. Тогава това ни стана известно и се спусна разпореждане и ние да овладеем полети на пределно малки височини над море. Значи летим на 30 м над водата и отиваме на полигон навътре в морето, на 60 км от устието на река Камчия. Там се слагаха бели варели, вързани в кръг, а на 2 км от тях стои катер. Хвърляме бомби по тях и стреляме.
Веднъж излетяхме двойка изтребители и по команда на водача хвърлихме бомбите. Но варели нямаше. Поне аз не ги видях. Кацнахме и след минути се приземи следващата двойка. И те хвърлили бомбите, но не забелязали варели. И така - първа, втора, трета двойка. Никой не видял варели. Само един пилот заяви: „Как бе !Видях ги, бяха там.“ Ние се учудихме, защото никой не потвърди това. След известно време катерът се върна. Попитахме морския офицер и той ни обясни, че не са хвърлили варелите, защото имало голямо вълнение. Голям смях падна. После майтапехме колегата, който твърдеше, че стрелял по варели.
Спомням си и следния комичен случай. Бях командир на полка в Чешнигирово. Веднъж на портала пристигна журналист от в. „Народна младеж“. Дойде той при мен, както си му е редът, и аз го попитах: „Момче, за какво идваш?“ А той ми отговори: „От МО дадоха вашето поделение като първенец в соцсъревнованието за икономии на гориво. По този показател сте първи в цялата армия.“ Гледам го, слушам го и доста се учудих. Извиках инженера на полка и го попитах как така сме на първо място, защото не знам да сме реализирали такива икономии. Той веднага ми отговори: „Шефе, станал е голям гаф.“ Какво се бе случило? За всеки полет изтребител МиГ-23 се
зарежда с 4 т гориво
но трябва да кацне с 1,5 т - такива са техническите правила за безопасност. Като сме планирали годината, сме умножили броя на полетите по 4 т, а сме забравили да извадим остатъка от 1,5 т. И ни го отчели като икономии. Затова пратили журналист да ни снима и да ни популяризира като първенци. Помолих го да напише друго, каквото иска. Ще му съдействаме, но само не и за икономии, защото се излагаме. Така стана. И се получи хубав репортаж за полка във в. „Народна младеж“.
(в. Преса, печатно издание, брой 117 (468) от 28 април 2013)
Евгени ГЕНОВ
loading...
Други публикации
Напиши коментар
Всичко хубаво за тази авиация е в минало време.
ЛЕТЯЛИ !!!
А ние кога ще летим толкова?
Вие разказвате какво е било с много самолети, много гориво и много полети!
А ние какво ще разказваме?
През 1986 г., когато българските летци започна да овладеят Су-25,тогава още подполковник Иван Дочев е в първата група от 12 пилоти, които летяха без двойки Су-25УБК. Първият от групата отлетя полковник Том Ковачев. Доволен съм, че бях участник в тези събития ...
Радвам се, че Иван Дочев служи толкова добре и става генерал от ВВС.
Голям приятел на България: Егор Амбарян, Армения
Ще летите, като махнете всички паразити дето не са на длъжност пилот, да се возят за часове и добавки към заплатата!!! Тоест, колкото са самолетите х2 да са пилотите.
И като реши някой министър да промени правилата за безброй и първи път от Хикс х 2 пилоти ще получим.... кофти резултат.
Да допълня, че изкарвахме на старта повече самолети от колкото ги имаме на въоръжение сега в авиацията.
Голям прас. С гориво и самолети всеки може. Я сега да ви видя. Сега се вижда кои са мъже и как се оправят с няколко полетчета всеки месец.
Хем е така, хем въобще не е! Мъжете се броят също на края на годината като направят по 100 и нагоре часа. Щото като дойде големия (нальот) някои "мъжленца" почват да кръшкат - Боровец, отпусчици, моренце, курсчета, АЛК по две седмици, жената, децата и т.н.
Искам да направя едно малко уточнение, при цялото ми уважение към Иван Дочев. В публикувания списък на загиналите пилоти под №295. е записано, че на 13.09.1971 г., при изпълнение на зона прост пилотаж нощем в Чешнегирово, със самолет МиГ-17 загива пилотът - лейтенант Деню Неделчев Денев. Това го помня много добре, защото летях от София за Пловдив и е документирано в моята летателна книжка.