Хеликоптери Lynx над бразилското небе

Pan.bg 01 мар 2013 | 13:25 views (8316) commentaries(0)
img Робин Полдерман описва историята на използването на хеликоптерите Westland Lynx в бразилските ВВС специално за списание „Клуб КРИЛЕ”

Бразилия, пета по големина страна в света и най-голямата в Латинска Америка, има морски граници с дължина над 7200 км. Икономката на Федерална република Бразилия е една от най-бързо растящите в света, като същевременно страната разполага с огромни природни ресурси. Тенденцията е за положителен икономически растеж в следващите десетилетия, от което ще спечелят и Въоръжените сили на Бразилия.
Авиацията на ВМС (Forca Aeronaval – FA) експлоатира хеликоптери от 1958 година, когато приема на въоръжение Bell 47G, Bell 47J и Westland WS-51 Widgeon.
Основната авиационна база на ВМС е Base Aeronaval Sao Pedro da Aldeia (BAeNSPA), намираща се на 110 km североизточно от Рио де Жанейро, която функционира от началото на 60-те години на миналия век.
През 1976 г. ВМС на Бразилия получават първата от общо седем фрегати клас Niteroi, конструирани от британската корабостроителница Vosper Thornycroft, но построени в Бразилия. За да изпълни изискванията за хеликоптер на борда на тези кораби Бразилия закупува девет вертолета Westland Lynx HAS.21. За целта на 15 май 1978 г. се формира ескадрилата 1° Esquadrao de Helicopteros de Esclarecimento e Ataque Anti-Submarino (HA-1 – 1-ва вертолетна ескадрила за разузнаване и борба с подводници). Първият хеликоптер Lynx е доставен в Бразилия на 31 март 1978 г., а последният – на 31 август същата година, като получават наименованието SAH-11. Първото кацане на борда на една от новите фрегати се осъществява през януари 1979 година.

След като в процеса на експлоатация при различни инциденти ВМС загубват четири от вертолетите Lynx, се взема решение за закупуване на девет нови GKN-Westland Super Lynx Mk.21A, както и за модернизация на останалите пет вертолета до същия стандарт. През 1993 година се подписва договора на стойност 150 милиона британски лири. Super Lynx са с лопати от композитни материали, снабдени с двигатели Rolls-Royce Gem 42-1 и имат РЛС Ferranti Sea Spray 3000 с обзор 360°. Продължителността на полета е 2 часа и 10 минути.
Първият хеликоптер Lynx пристига във Великобритания за модернизация до стандарта Mk.21A на 1 февруари, а на 23 март 1996 година изпълнява първия си полет вече като Super Lynx.
Първите два GKN-Westland Super Lynx Mk.21A са доставени в Sao Pedro da Aldeia на 11 септември 1996 г., а последните два – на 29 април 1998 г. Новите задачи не включват борба с подводници и хеликоптерите са обозначени АН-11А, което по-добре отговаря на функциите им за атака на надводни цели. AH-11A Super Lynx of HA-1 могат да носят две торпеда Mk.46 или четири ракети MAS Sea Skua. MAS Sea Skua са британско производство и са с полуактивно радиолокационно насочване с помощта на бордната РЛС Sea Spray. Далечината на действие е 25 км.
От въвеждането им в експлоатация през 1996 година до сега при различни инциденти са загубени или силно повредени три вертолета Super Lynx. На 19 май 1999 г. Super Lynx се разбива в езеро, близо до базата BAeNSPA. Екипажът успява да се спаси. През септември 2003г. Super Lynx катастрофира при заход за кацане на фрегата Constituicao, загива пилотът. През 2010, при зависване над площадка за кацане на летището Sao Pedro da Aldeia, АА-1А губи внезапно мощност и пада на земята. Екипажът се спасява без нараняване, но един военнослужещ на земята е тежко ранен от летящите отломки от вертолета.
На 26 август 2008 FA подписва договор с FLIR Systems Inc. За закупуване първоначално на шест инфрачервени системи за наблюдение в предната полусфера Sea Star Safire III за вертолетите Super Lynx. Модифицирането на първия вертолет със сериен номер N-4011 започва през август 2010, а първият полет с новата платформа е извършен през пролетта на следващата година.
По време на ръководената през 2004 г. от Бразилия стабилизираща мисия на ООН MINUSTAH (UN Stabilization Mission in Haiti) в Хаити, един от вертолетите от ескадрилата НА-1 е действал в зоната от борда на фрегата клас Niteroi.
През 2011 друг AH-11A е включен в мироопазващата операция UNIFIL- MTF (United Nations Interim Force in Lebanon – Maritime Task Force) на ООН в Ливан, като също е действал от борда на бразилска фрегата. Целта на операцията UNIFIL-MTF е да подпомага ливанските ВМС в предотвратяване на нелегално внасяне по море на оръжия в Ливан.
Да станеш пилот на вертолет Super Lynx от състава на ВМС на Бразилия е продължителен процес. След завършване на военноморската академия бъдещите летци трябва първо да служат една година на офицерска длъжност и то обикновено не на кораб. След това започва летателното им обучение във военновъздушното училище в Pirassununga, където летят на учебни самолети Neiva T-25 Universal и Embraer T-27 Tucano. Следва приучване в учебната ескадрила HI-1 в Sao Pedro da Aldeia на хеликоптери IH-6B Jet Ranger, където продължителността на курса е около 120 летателни часа (в зависимост от качествата на обучаемия пилот). След завършване на курса и получаване на летателния сертификат летците се насочват към бойните части. Като се има предвид, че Super Lynx са най-модерните и бързи хеликоптери в Южна Америка, не е изненада, че една от най-желаните за служба ескадрила е НА-1.

Списък на хеликоптерите AH-11A (Super Lynx Mk.21A) от ВМС на Бразилия

N-4001
N-4002 - разбива се през 2010, съхранява се в BAeNSPA
N-4003
N-4004
N-4005
N-4006
N-4007 - разбива се на 10.09.2007, съхранява се в BAeNSPA
N-4008 - катастрофира на 19.05.1999
N-4009
N-4010 – старо наименование SAH-11с номер N-3027
N-4011 – старо наименование SAH-11с номер N-3023
N-4012 – старо наименование SAH-11с номер N-3025
N-4013 - старо наименование SAH-11с номер N-3026
N-4014 - старо наименование SAH-11с номер N-3021

Текст и снимки Робин Полдерман,
превод Николай Димов

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка