Горещи новини
- Украински десантчици удариха една от най-модерните руски БМД в Курск
- Тръмп: Да се прекрати войната в Украйна със сила и мъдрост
- Bild: Има "план за победа на Украйна" с прекратяване на огъня, Зеленски отрече
- Зеленски: Украйна не може да оборудва дори 4 от 14-те необходими бригади
- Зеленски: Путин и подобни типове могат да разделят света и да го изядат като пай
- Успешно участие на формирование от Първа група на СКСО в учението Orion-24
- Путин увеличи числеността на армията си до 1,5 милиона войници
- Дания доставя втора партида изтребители F-16 в Украйна
- Седмица на пътната безопасност 16 – 22 септември
- Министър Атанас Илков се включи в шествието под наслов "Стоп на пътните убийства! Да пазим децата - бъдещето на България"
Вертолети
Неостаряващият Sikorsky S-61L/N
за сп.КРИЛЕ - Максим ГЕНОВ - публикувано в сп.КРИЛЕ брой 6 и брой 7 2017 г.
Хеликоптерите S-61L/N на Sikorsky се появяват през 1961 г., но все още запазват добрите си качества. Не случайно се ползват и със завиден престиж сред многобройните си оператори.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
Мишел Бенишу и Жак Гийем, авторите на тези редове (специално за сп. „Клуб КРИЛЕ“), много добре си спомнят един лозунг, станал известен през 1960-те години от стените по къщите в селата и градчетата във Франция около американските военни бази : “US go home!!!” Жак Гийем дори и до днес не е забравил виковете “Siko! Siko!” (за Sikorsky) отекващи в двора на лицея, където е бил ученик, когато над него прелита по-голям хеликоптер.
Мишел и Жак обаче споделиха, че по онова време хората, на възраст около 30-40 годишни, дори и по-младите изпитваха към този чужд и тайнствен people – американците (не само към американските военни във Франция) чувствата, изразявани дълго време по-късно – точно и с малко думи от Обеликс към римляните… в известната анимация „Астерикс и Обеликс“.
По онова време на Мишел Бенишу му трябват например около осем часа с влак, теглен от парен локомотив, само за да отиде до Париж и да гледа как излитат реактивните авиолайнери. Американците (от Ню Йорк, например), за да се качат в реактивния авиолайнер, първо вземат асансьор (в сградата Pan Am Building), след това хеликоптер… до летище JFK.
Ако всеки, който види по-голям вертолет в Западна Европа се сеща за “siko”, то това е защото по онова време символ на големите вертолети на Запад е именно фирмата Sikorsky. От друга страна (както по-късно става ясно) Игор Сикорски превръща Щатите в царството на хеликоптерите. Мишел и Жак обаче бяха единодушни, че все пак през втората половина на 1950-те години тази американска автокрация започва да се разклаща, особено след появяването на газотурбинните двигатели Turbomeca, френско производство. Въпреки „скърцането със зъби“ отвъд Океана, трябва все пак да се признае на американците заслугата за изобретяването на нещо, което изглежда невъобразимо в Европа по онова време, но не и при тях: пътнически хеликоптер за изпълнение на полети по регулярни въздушни линии. Единият е бироторният (с две тандемно разположени носещи витла) вертолет Vertol 107-II на Piasecki/Boeing със сертификат за експлоатационна годност от 1962 г., а другият е монороторен (класическа конфигурация) S-61L на Sikorsky, появил се през 1961 г. Двата вертолета са разработени на базата на военни машини.
През септември 1957 г. вертолетопроизводителят Sikorsky печели конкурса на US Navy за разработка на хеликоптер за борба с подводници (ASW), способен да ги открива и атакува. Прототипът XHSS-2 Sea King изпълнява първия си полет на 11 март 1959 г. Доставките на първите серийни HSS-2 (после с обозначение SH-3A) стартират през септември 1961 г. На хеликоптерите от началната серия на производство се инсталират газотурбинни двигатели General Electric T58-GE-8B с мощност 1250 к.с. (930 kW), всеки.
S-61 гражданският вариант на SH-3 Sea King
Фирмата Sikorsky обаче не губи време и веднага стартира разработката и производството на граждански вариант на Sea King. Прототипът на този вариант – S-61L – изпълнява първия си полет на 2 ноември 1961 г.
С два газотурбинни двигателя на General Electric СТ58-110 (гражданският вариант на Т58) с мощност 1350 к.с., всеки, и носещо витло с диаметър 18 m, S-61L води началото си от известния военен хеликоптер SH-3 Sea King от 1959 г. Той наследява фюзелажа, но се отличава от военния си събрат по илюминаторите. Фюзелажът обаче е удължен (с 1,30 m), за да може да транспортира 30 пасажери и полезен товар с по-голяма маса. Освен това колесникът му също значително се отличава значително от този на Sea King, тъй като основните стойки вече са без обтекателите с надуваеми балони, използвани при приводняване. Първият оператор на S-61L e Los Angeles Airways (LAA), който получава първата си машина на 1 март 1962 г. и започва експлоатация от 11 март.
Година по-късно, през 1962 г., фирмата Sikorsky оферира вариант за изпълнение на полети над големи водни пространства. Към него проявяват интерес преди всичко оператори, обслужващи петролните платформи в морето. Този хеликоптер ще получи обозначението S-61N и изпълнява първия си полет на 7 август 1962 г. Доста идентичен с S-61L, той запазва обтекателите с надуваемите балони (позволяващи приводняване) на основния колесник – наследство от SH-3 Sea King. На 6 декември 1962 г. Federal Aviation Administration (FAA) издава сертификат за експлоатационна годност на S-61N, на същата дата S-61L/N получават и сертификат от FAA за изпълнение на полети по прибори.
S-61L и S-61N са основните варианти, които Sikorsky започва да оферира на гражданските оператори.
Модернизираните Sikorsky S-61L/N Mk II
Още през 1962 г. за двата базови варианта S-61L/N е разработената програма на модернизация. Тя включва на първо място инсталиране на по-мощните двигатели СТ58-140 също на General Electric и мощността на всеки достига 1500 к.с. Значително се намалява и нивото на вибрации. Модернизираните S-61L/N Mk II ще могат да се експлоатират в региони с горещ климат и по летища и площадки на голяма надморска височина.
Летателни и технически характеристики на S-61N Mk II
Екипаж: 3 души (2 пилоти и 1 от кабинен персонал)
Капацитет на местата за пасажери: до 30
РАЗМЕРИ, m
Дължина на фюзелажа: 17,96
Височина: 5,32
Диаметър на носещото витло: 18,9
Площ на витловия кръг на носещото витло, m2: 280,6
МАСА, kg
Празен: 5595
Нормална излетна: 7332
Максимална излетна: 8620
ДВИГАТЕЛИ: 2 х газотурбинни General Electric СТ85-140 с мощност 1500 к.с. (1120 kW)
Максимална скорост, km/h: 267
Крейсерска скорост, km/h: 222
Макс. крейсерска скорост, km/h: до 252
Скороподемност, m/min: 400-670
Практически таван, m: 3810
Далечина на полет, km: 833
(СЛЕДВА)
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!
ПРЕДИШНА СНИМКА 1/4 СЛЕДВАЩА СНИМКА
Други публикации
Напиши коментар
Господа, терминът "бироторен" нямаше да се нуждае от пояснение, ако бяхте използвали "двуроторен" - пълно съответствие (еквивалент) на използваната от Вас дума, само дето е по-близо до българския език...
Да познаваш родния си език е не по-малко важно от "познаването" (то и това не е сигурно) на чуждия.