Крият мръсни тайни с присъдата на пилота Янко

Pan.bg 18 яну 2013 | 07:45 views (3354) commentaries(0)
img blitz.bg


Независим доклад от Канада вади истината, наш комитет иска ново разследване


123 г. затвор! На 20 април 2012 г. пилотът Янко Стоименов и още трима негови колеги чуха тази присъда от първоинстанционния съд в Атина. Той ги обяви за виновни за самолетната катастрофа на 14 август 2005 г., когато Боинг 737 на кипърската авиокомпания "Хелиос" се разби край Атина и всичките 121 души на борда загинаха. Според гърците вината им е, че допуснали до управление на самолета некомпетентни пилоти.На 15 януари 2013 г. в 2-часова пледоария прокурорът поиска от Апелативния съд в Атина да потвърди присъдата. Сигнал за бомба обаче прекъсна заседанието и го отложи за 24 януари. Ако и втората съдебна инстанция потвърди присъдата, Янко и колегите му веднага ще бъдат вкарани в затвора. Това значително ще затрудни обжалването й пред третата инстанция в Атина и ще направи невъзможно явяването им на подновеното дело в Кипър. Това обясни за "Стандарт" самият Стоименов вчера от Острова на Афродита.


По инициатива на браншови организации и граждански лица у нас преди дни беше основан Kомитет за подкрепа на Янко Стоименов. В него се включиха Асоциацията на българските авиокомпании, Съюзът на летците от гражданската авиация, Националното сдружение "Гражданско общество" и т.н. Комитетът настоява да се възобнови разследването на фаталния полет "Хелиос 522" в съответствие с Анекс 13 на Чикагската конвенция за гражданска авиация с цел доказване невинността на Стоименов.
123 г. затвор! Звучи зловещо! Ако говорим за изкупуване на вината за смъртта дори и на един човек - и 123 г. са малко! Малко са, защото единствено Бог може да дари и отнеме живот. А когато става дума за гибелта на 121 нищо неподозиращи пътници, платили скъпо, за да бъдат превозени на кратко разстояние - нищо не може да изкупи никаква вина. Нищо! Обратното обаче също е валидно - никой и нищо не може да изкупи вината на прокурор и съд, обвинили и осъдили неправомерно един абсолютно невинен човек! Нищо!

Виновен ли е осъденият на 123 г. затвор български пилот Янко Стоименов за гибелта на 121-те души на борда на Боинг 737? По време на катастрофата той е главен пилот на "Хелиос". Нает е заради огромния му опит като летец, инструктор, шеф "Авиационна безопасност" и главен пилот в "Балкан", член на борда на Flight Safety Foundation и пр. В авиосредите Стоименов от години има авторитет на високо подготвен професионалист, търсен за работа от известни компании по целия свят.
"Според прокурора обвиняемите (б.а. - един от които е Стоименов) са знаели или би трябвало да знаят, че двамата пилоти са некомпетентни и е трябвало да предотвратят съдбовния полет", е записано в обвинителния акт на гръцката прокуратура. Некомпетентни ли са наистина?

Капитанът Ханс Юрген Мертен има 16 900 летателни часа, над 7000 от които на "737". Пилот с немски бревет и огромен опит, натрупан в Германия, Англия и други страни. Вторият пилот Памбос Хараламбос е завършил Оксфордската авиационна академия, лицензиран от гражданската въздухоплавателна администрация на Великобритания, със 7500 летателни часа, над 3500 от които - на "737". Преди "Хелиос" е работил в Англия, където е летял на различни типове самолети, по-сложни и по-тежки от Боинг 737. Кой би спрял от полет тези двама летци? И на каква база съдът в Атина прецени, че са некомпетентни?

Но дори и да допуснем, че е така, каква е вината на Стоименов? Той започва работа в "Хелиос" в началото на 2001 г., когато селекцията на пилотите е завършена, а Хараламбос - нает. Янко не участва в избора и в обучението му! Капитан Мертен пък е с по-богат опит и от самия Стоименов!

Янко дори не е на работа в деня на катастрофата. Самото заключение на доклада на гръцкия борд за разследване на авиационни произшествия е, че двамата пилоти са правомерно лицензирани. Но трагедията е голяма. Само едно семейство е загубило 10 свои близки. Материалните и други загуби, за които трябва да се плаща, са огромни. Значи трябва да се намерят виновни!

В разследването на причините за катастрофата, освен гръцкия борд, участва и американският National Ttansportation Safety Board (NTSB). В Атина пристига и бившият зам.-шеф на ИКАО и шеф на Accident Investigation group (AIG) - канадският експерт Кай Фростел. В процеса на разследването той, заедно с Рон Шлийд, бащата на авиоразследванията в NTSB, искат да се установи по безспорен начин каква е била позицията на превключвателя на системата за регулиране на налягането в самолета преди удара със земята. Разследването твърди, че е намерило превключвателя на позиция Manual, а не на Auto. Това е основно доказателство за обвиняване на пилотите в некомпетентност. Фростел и Шлийд обаче искат да се установи по безспорен начин каква е била позицията преди падането. Но това не се случва и двамата подписват доклада с особено мнение. Въпреки това на първа инстанция Янко и колегите му са осъдени само за 3 месеца.

Българинът, кипърците и англичанинът настояват, че в процеса на разследване останали неизяснени въпроси. И се обръщат към независима канадска организация за разследване на авиационни произшествия - Accident Investigation and Research Inc. (AIRI). Тя провежда задълбочено разследване и установява по безспорен начин, че превключвателят е бил на Auto, а в резултат на удара се е преместил на Manual. Нещо повече, AIRI доказва, че двата компютърни блока на системата за контрол на налягането реагират на радиосигнали! А това вече звучи ужасно озадачаващо! Което означава, че могат да бъдат смутени дори от обикновен GSM или радиопредавател.

На основание на параграф 5 от Анекс 13 към Чикагската конвенция за гражданското въздухоплаване, който изисква при поява на нови факти и обстоятелства задължително да се направи ново разследване, Янко и колегите му настояват за ново отваряне на разследването. На база на независимото разследване на AIRI, българската ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" и Дирекцията за разследване на авиационни произшествия към транспортното министерство изпращат писма до кипърския и гръцкия борд за разследване на авиационни произшествия, в които заявяват, че професионализмът и международните нормативи изискват отваряне на разследването. По правило новото разследване трябва да бъде извършено от международен екип експерти.

Целта на едно ново разследване не е да оневини Стоименов и колегите му, а да установи истинската причина за краха на полет "522". Да бъдат взети мерки за избягването й в бъдещите полети на най-масовия самолет в света - Боинг 737, над 4300 машини от който все още возят пътници. "Единствена цел на разследванията следва да е предотвратяването на бъдещи произшествия и инциденти, без да се изследва въпросът за вината или отговорността" - гласи Регламент 996 на ЕК за разследване и предотвратяване на авиационни произшествия. Този регламент е задължителен и за Гърция като член на ЕС. Остава в Атина само да го изпълнят изцяло!
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка