Горещи новини
- Представители от различни страни на обучение по програма BIP във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“
- Otbrana.com: При Харкан, Пейч и Шиклош припомнихме героизма на българския войник
- Сопот почете 157 години от рождението на генерал Владимир Вазов
- Военнослужещи от Сухопътните войски участваха в тържествена проверка-заря в Брацигово
- Започват серийните доставки на леката картечница РПЛ-20 във войските
- Значителното превишаване на разходите по програмата за модернизация на бомбардировачите B-52 може да доведе до големи съкращения
- HTK - новият дрон-прехващач на MBDA за неутрализиране на микро и минидронове
- Военен кореспондент съобщава за началото на битката за Славянск /КАРТА/
- Президентът на Естония прие закон, позволяващ на военните да атакуват граждански кораби
- Британската система за ПВО Raven бе представена официално

Последните разговори за бъдещата покупка от Китай на руски изтребители Су-35 привличат вниманието на целия свят. Китай претендира за господство поне в региона, а новите изтребители от поколение4 “++” могат значително да увеличат неговия военен потенциал. Засега става дума само за няколко десетки самолети, но не бива да се забравят контрактите от миналите години, когато китайските инженери внимателно изучаваха купената техника и правеха върху нейната основа своя. По този начин закупуваните Су-35 могат да станат своеобразна основа за стотици нови изтребители, които няма да отстъпват на самолетите на другите страни в Югоизточна Азия.
Във връзка с такова възможно развитие на събитията, чужди експерти и любители на авиацията проявяват повишен интерес към новия руски самолет. Преди няколко дни за изтребителя писа изданието Defense Industry Daily (DID). Статията носеше гръмкото название Russia’s SU-35 Super-Flanker: Mystery Fighter No More (“Руският Су-35 Super-Flanker: Вече не е секретен изтребител”). Макар че авторите на публикацията по понятни причини нямат пълна информация за изтребителя Су-35, все пак си заслужава да се запознаем с тяхното мнение и оценките за перспективите.
Сегашният Су-35, който по-рано имаше в обозначението си допълнителните букви “БМ”, (според сътрудниците на DID), представлява известен компромис между двете идеи за снабдяване на ВВС с нова техника. Су-35 се разглежда като нещо средно между обикновена модернизация на серийни машини и ново виждане за облика на съвременния тежък изтребител. Резултат от този подход стана снабдяването на самолета с бордна радиолокационна станция Н035 “Ирбис” с пасивна фазирана антенна решетка, използване на нова система за създаване на смущения Л175М “Хибини-М” и поставянето в самолета на апаратура, необходима за създаването на така наречената “стъклена кабина“. По отношение на конструкцията на самолета, DID отбелязва отказа от използването на предно хоризонтално оперение, нови турбореактивни двигатели АЛ-37ФУ с изменяем вектор на тягата и солидни доработки на крилото, опашните плоскости и тяхната механизация. Заслужава да се отбележи, че на изтребителите Су-35 се използват двигатели от семейството АЛ-41Ф1, а посоченият “АЛ-37ФУ”, вероятно е просто грешка.
В контекста на новата авионика DID отбелязва специфичната ситуация с бордната РЛС. Разбира се, пасивната фазирана антенна решетка с електрохидравлично задвижване е способна да намира и атакува голям брой цели (30 и 8 съответно), но остават някои въпроси. Отбелязва се, че информацията за максималната далечина на откриване на въздушни цели от 400 километра не е съпроводена от съответната уговорка за ефективната отразяваща повърхност (ЕОП) на открития обект. Съвършено правилно в статията се отбелязва, че откриването на малък изтребител е много по-сложно от откриването на голям пътнически самолет.
Коментирайки изявлението на фирмата “Сухой” за намаляване на откриваемостта на самолета, сътрудниците на DID напомнят, че изтребителите от семейството на Су-27 никога не са имали малка ЕОП и затова едва ли заслужава да се очакват от новия Су-35 особени успехи в тази област. Въпреки това намаляването на откриваемостта не е изключено, за което може да помага използването на специални материали и преместването/премахването на изпъкващите елементи.
Накрая, сътрудниците на Defense Industry Daily засягат ресурса на новите изтребители. Те наричат обявените числа реални или нереални. Според тях само времето може да покаже дали са били прави създателите на самолета, които говорят за ресурс на планера от 6000 часа и двигателя – от 4000.
Оценката на перспективите на новия изтребител Су-35 започва с кратка екскурзия в историята. Авторите напомнят, че Су-27 беше създаден като отговор на американските изтребители от четвърто поколение F-15, F-16 и F-18, благодарение на което конструкторите от СССР можаха да отчетат всички възможности и перспективи на самолетите на вероятния противник. В резултат Су-27 се получи толкова сполучлив, че за броени години стана по-успешен в експортно отношение от МиГ-29, който се предлагаше за продажба в трети страни.
Само за няколко години Су-27 и неговите модификации можаха да станат основен конкурент на американските и чуждестранните изтребители на международния пазар. Изтребителите, създадени на базата на Су-27, завоюваха определена част от пазара и сега на смяна на тях могат да дойдат новите Су-35. На тях ще им се наложи да се сражават за нови контракти с американските и европейските изтребители от поколение “4? и “4+”. Освен това е възможна конкуренция с китайските самолети J-10 и J-11. Между другото DID отбелязват, че претенциите на Русия към Китай по повод незаконното копиране на самолети – (J-11 е копие на Су-27СК), са напълно обосновани.
Като цяло, сътрудниците на Defense Industry Daily не са склонни да надценяват експортните перспективи на изтребителите Су-35. Първо, при всичките си преимущества тези самолети отстъпват на китайските J-11B по един от главните параметри – цената. Повече или по-малко разбираема ситуация, според DID, се очертава с Индонезия, Виетнам и някои други страни от Югоизточна Азия. Те не са склонни да купуват американска или китайска военна техника, затова те могат да предпочетат руските самолети. Обаче сега тези държави се разплащат по предишни договори. Нещо повече, техните финансови възможности говорят, че в бъдеще не следва да се очакват нови големи поръчки на нови по-скъпи самолети.
Общата “присъда” за експорта на изтребителя Су-35, по мнение на Defense Industry Daily, като цяло е позитивна. Обаче DID признават, че новият изтребител от семейството на Су-27 ще се продава с много по-големи затруднения, отколкото предишните модификации на знаменития самолет.
Към статията на изданието Defense Industry Daily може да се добави само един коментар. Понастоящем изтребителите Су-35 се строят само за военновъздушните сили на Русия – (тези самолети имат в обозначението си буквата “С”). До 2015 година ВВС ще получат 48 такива изтребители. Доставките на Су-35 за Китай засега само се обсъждат. Не толкова отдавна се появяваше информация за подписването на договор, но в най-добрия случай новите самолети за ВВС на китайската армия ще бъдат сглобени чак след няколко години. Що се отнася до доставките за трети страни, то за тях е още рано за говорим. Естествено, рано е да се оценяват и перспективите на Су-35 на международния пазар.
http://infobalkani.wordpress.com, Кирил Рябов
Други публикации
Напиши коментар
В крайна сетка и Индонезия и Египет предпочетоха френският Рафал.