Преди 30 години: Трагичният край на полет LZ 104 от Берлин

Pan.bg 10 яну 2014 | 15:30 views (10809) commentaries(10)
img Преди 30 години
Трагичният край на полет LZ 104 от Берлин
сп.Клуб КРИЛЕ бр.1 2014, Максим Генов


На 10 януари 1984 г. реактивен пътнически самолет “Туполев” Ту-134 с регистрация LZ-TUR изпълнява полет LZ 103/104 по маршрут София-Берлин-София. Командир на екипажа е Георги Христов Доганов, втори пилот и проверяващ командир е Кирил Николов Велинов, а щурман е Теодор Ангелов Младенов.
Командирът Георги Доганов завършва ВНВВУ “Г. Бенковски” през 1955 г. и е летял на самолетите ЛАЗ-7, ЛАЗ-7М, Як-11, Як-17, Як-23, УМиГ-15, МиГ-15, МиГ-17, МиГ-21, Ан-14, Ил-14 и Ту-134. В гражданската авиация работи от 1966 г. с общ нальот (денем и нощем) 11 123 часа. Проверяващият пилот Кирил Велинов завършва ВНВВУ “Г. Бенковски” през 1964 г., летял е на самолетите ЛАЗ-7М, Як-11, МиГ-15, МиГ-17, МиГ-21, Як-40 и Ту-134. В гражданската авиация работи от 1977 г. и притежава общ нальот от 4457 часа. Щурманът Теодор Ангелов Младенов завършва ВНВВУ “Г. Бенковски” през 1983 г. Летял е на самолетите L-29, Як-40 и Ту-134. В гражданската авиация работи от 1983 г. с общ нальот от 236,30 часа. Стюардеси са Райна Николаева Вачева и Вера Христова Димитрова. За сработеност на екипажа също не може да се говори: изпълняват полет в този състав за първи път. Медицинска годност е имал целия екипаж. В предстартовия медицински кабинет здравословното състояние на екипажа преди полета е освидетелствано като добро.
image
Самолетът Ту-134 (З. № 2308), с регистрация LZ-TUR е пътнически, произведен през 1974 г., закупен е през същата година, а експлоатацията му в БГА започва на 29 април 1974 г. По време на полета самолетът е бил изправен, но бордният самописец МС-61 показва дефект. Той излита от София с този дефект. Има данни, че подготовката на екипажа за полета не е била проведена по изискванията на нормативните документи. В доклада от разследването също така е посочено, че предполетният преглед на самолета и приемането му от екипажа е извършено с някои пропуски: самолетът не е прегледан и не е приет от проверяващия пилот Кирил Велинов, а в картата за контролния преглед на самолета не е указано количеството с гориво, с което е зареден самолетът за полет.
Самолетът Ту-134А, LZ-TUR, е излетял от летище София за изпълнение на полет LZ 103 в




14 часа и 30 минути и е кацнал нормално на летище Шонефелд в Берлин. В 17 часа и 40 минути машината излита от Шонефелд за София, изпълнявайки полет LZ 104. Зададената височина е 10 050 m. В 19 часа и 20 минути самолетът се явява над приводната радиостанция “Козлодуй” и по указанията на “София-контрол” се насочва директно за приводната радиостанция “Байлово” в снижение.
В 19 часа и 26 минути екипажът на самолета установява радиовръзка със “София-подход”, от където получава указания за по-нататъшно снижение до височина 3750 m в курс 180 градуса и разрешение за изпълнение на заход по приводни радиостанции на полоса 28. В 19 часа и 29 минути екипажът получава информация от “София-подход” за барометричното налягане на летище София – 716,1 mm и указания да продължи снижението в курс 185 градуса. В 19 часа и 31 минути “София-подход” дава курс 195 градуса и снижение до височина 1000 m по барометричното налягане на летище София. Минута по-късно му разрешава снижение до височина 200 m над далечната приводна радиостанция (ДПРС) на летище София и изпълнение на завой на дясно за излизане на правата за кацане.
image
Трагично загиналият Теодор Младенов, щурман на самолета. Снимка от архива на Ангел Младенов - Батето (баща на Теодор)

В 19 часа и 33 минути самолетът се намирал на 16 km от точката за кацане и на 2 km в дясно от оста на полосата, като продължава снижението. В 19 часа и 34 минути самолетът се намирал на разстояние 6 km от началото на ПИК и екипажът е получил команда от РП да направи завой на дясно до курс 275 градуса. Шест секунди по-късно екипажът потвърждава, че е разбрал командата, а няколко секунди след това (часът е 19 и 35) самолетът катастрофира на 412 m източно от ДПРС на летище София.
Причините за трагичният завършек на полета се съпътстват с редица нарушения на документите регламентиращи летателната работа. Планираната проверка за упр. № 1 от Георги Филипов, командир на отряд Ту-134 по техника на пилотиране на командира Г. Доганов от проверяващия К. Велинов също представлява сериозна предпоставка. Между двамата пилоти е съществувала много остра несъвместимост на характерите. Съществуват и нарушения в при управлението на полета от РВД. Нарушена е стандартната схема за извеждане на самолета на правата за кацане, но не са дадени инструкции за действие при влошаващата се метеорологична обстановка от ръководителите на ВД в “София-Подход”.
Пилотите Доганов и Велинов притежават голям летателен опит, въпреки това допускат значителни нарушения и грешки в техниката на пилотиране. Според доклада от разследването най-вероятната причина за катастрофата се състои в нарушаването на режима на полета, отклонение от възприетия заход за кацане, грешки в техниката на пилотиране и експлоатация на материалната част. Допуснати от екипажа, всички тези грешки довеждат до снижаването на самолета под безопасната височина на полет и до сблъсъка му с проводниците на далекопровода за високо напрежение и тополова горичка в близост до стопанския двор на село Кривина, намиращо се на четири километра от ПИК на летище София. Съществуват и причини за предпоставка като грешките, допуснати от длъжностните лица, преди всичко от РВД.
Търсенето на самолета започва веднага след загубата на радиовръзка с екипажа от РВД в “София-кула” и “София-подход”. Изпратена е дежурна кола, в която се получава информацията, че в двора на ТКЗС в село Кривина има много силен пожар. На място пристигат автомобили и на обектната противопожарна служба (ОППС) на летище София. Аварийно-спасителната команда (АСК) на летище София е алармирана 12 минути след получаването на информацията за загубата на самолета, но автомобилите от нейната колона пристигат на мястото на произшествието за 40 минути. Личният състав на АСК и ОППС вземат участие в гасенето на пожара, но действия за оказването на помощ на пътниците и екипажа реално не са предприети, поради съсредоточеността на пожара и неговата интензивност, съпроводени с експлозии. Няма данни за провеждане на действия за евакуация на пътниците и екипажа, за изваждане на багажи и оборудване на самолета докато продължават действията по потушаване на пожара. Едва на другия ден, на 11 януари 1984 г. се предприемат съответните действия за изваждането на труповете, издирването и събирането на всякакви останки от самолета и багажите и видими вещи.
От трагедията, разиграла се на 10 януари 1984 г., минаха 30 години, но все още има въпроси, които за съжаление ще продължават да остават без отговор: например за действията на АСК и ОППС на летище София.. без отговор си остава и въпросът, защо се планират в един екипаж двама летци с ясно изразена нетърпимост, един към друг? Веднага след катастрофата се предприема широкомащабна и невиждана до тогава чистка в БГА “Балкан”... за един ден са уволнени 850 души. Всичките 50 души в Ту-134 LZ-TUR от злополучния полет LZ 104 от Берлин обаче отлетяха. Остава ни само да си спомним за нашите колеги и приятели... и никога да не ги забравяме.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 10

  1. #1
    пенчо 10 яну 2014, 18:00
     
    0
     
    0

    разправииите в кабината са прерастнали в бой и .....

  2. #2
    KAK 10 яну 2014, 19:56
     
    0
     
    0

    Kak po mlad pilot s 4400 4asa e proverqvasht na star pilot s 11100 4asa?!

  3. #3
    Balkan 11 яну 2014, 08:16
     
    3
     
    0

    Напоследък се разприказваха 2-3ма човека свидетели на катастрофата и участвали в гасенето на самолета... Споделят, че не се е използвала правилната смес за гасене на такъв тип ситуация и че са обгазили пътниците... Половината от тях при аутопсията са били без драскотини, а просто задушени... Още нещо се говори, че тогава в гасенето е участвал и Бойко Борисов... Дали е вярно или не, никога май няма да научим точно какво е станало. истината още тогава се покри.

  4. #4
    Краснов 12 яну 2014, 04:52
     
    2
     
    0

    Удоволствие е да се чете такъв изискан и грамотен език-стилен,научно базиран,фразеологично адекватен.Да,самия случай е трагичен,но такъв е живота,такава е авиационната професия.Браво на автора на текста.Нека това да бъде пример за подражание на всеки,който пише......
    Едната от загиналите стюардеси заместваше своя колежка,по нейна молба.За нейно нешастие,тя загина и за щастие на другата,която се спаси. Разбира се,тук няма виновни-съдба,случайности,нередности ,грешки-човешки и технически.

  5. #5
    5kof 13 яну 2014, 09:00
     
    0
     
    0

    Язък за Теди. Беше много свестно момче. Най-голямя вина носи оня, който е разрешил на двамата дъртаци да си го мерят в кабината на самолета.

  6. #6
    Краснов 13 яну 2014, 17:43
     
    3
     
    0

    Скоф,как можете да пишете такива цинизми и в същото време да изразявате скръб към загиналия колега.

    Абе навремето офицерите нямаха такъв речник,какво става с тях.Да,в компании можеше да се чуят и псувни и цинизми,но на официални срещи и събирания това не бше възможно.Просто е необяснимо.

  7. #7
    Ангел Борисов 23 сеп 2016, 23:24
     
    2
     
    0

    Господа, от къде ги вземате тези Ваши сведения нямащи нищо общо с фактите и записите от черните кутии на самолета ! Грях е да черните по този начин както командира така и проверяващият пилот !!! Те бяха достойни мои колеги !!! Самалета катастрофира по технически отказ при кацането , интерцепторите се отварят , и това е подробно описано във в..Телеграф от 2009год. в поредицата за Големите БГ котострофи !!! Прослушвал съм разговорите на екипажа и никаде няма тези ваши измислици !!! Жалко за авторитета на загиналите !!! и за Вашата долна измислица !!!

  8. #8
    Ангел Борисов 23 сеп 2016, 23:30
     
    2
     
    0

    Господа, от къде ги вземате тези Ваши сведения нямащи нищо общо с фактите и записите от черните кутии на самолета ! Грях е да черните по този начин както командира така и проверяващият пилот !!! Те бяха достойни мои колеги !!! Самалета катастрофира по технически отказ при кацането , интерцепторите се отварят , и това е подробно описано във в..Телеграф от 2009год. в поредицата за Големите БГ котострофи !!! Прослушвал съм разговорите на екипажа и никаде няма тези ваши измислици !!! Жалко за авторитета на загиналите !!! и за Вашата долна измислица !!!

  9. #9
    Nnachev 19 ное 2016, 17:01
     
    0
     
    0

    Отговор на коментар: #2

    Без проверяващи не става.Дори с 1000 часа тогава също беше възможно.Стига да е партизанин дядо ти и да има пенсиониран партизанин малко преди това на тази длъжност.

  10. #10
    Nnachev 19 ное 2016, 17:05
     
    1
     
    0

    Отговор на коментар: #2

    Без проверяващи не става.Дори с 1000 часа тогава също беше възможно.Стига да е партизанин дядо ти и да има пенсиониран партизанин малко преди това на тази длъжност.

Напиши коментар

Задължителни полета*

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още
eXTReMe Tracker