Какви задачи ще решават арктическите сили на Русия?

Pan.bg 21 мар 2014 | 16:43 views (2830) commentaries(0)
img РИА Новости

В руската преса се появиха съобщения за създаването на ново обединение на въоръжените сили в северната част на страната.
Негова основа ще станат Северният флот на Русия и присъединените към него части. Целта е очевидна: защита на интересите на Русия в Арктика, а за това е необходима особена структура. За сега официалните заявления се свеждат до това, че решението още не е оформено като съответен документ.
Решение за формиране на ново стратегическо обединение на въоръжените сили е напълно възможно, тъй като задачата за възстановяване на позициите на Русия в Арктика става все по- актуално. В съвременните условия тази структура неизбежно ще може да управлява всички сили от съответния регион - от Северния флот до арктическите сухопътни бригади. Нещо повече, беше съобщено за планове за междуведомствено координиране на силите на министерството на вътрешните работи, министерството по извънредните ситуации и граничарите.
При това новата структура трябва да решава не само традиционни военни задачи, осигурявайки бойно дежурство на подводните ракетоносачи и тяхното прикритие, защита на базите на флота и охрана на водния район, но и да съдейства за икономическото усвояване на арктическите територии. В това влизат и борбата с бракониерството и възможни атаки срещу нефтодобиващата инфраструктура. Не по-малко важна е и подкрепата на интересите на Русия извън границите на териториалните води - там, където това ще бъде необходимо. Например, в зоната на остров Шпицберген, където руски рибари неведнъж са били задържани в резултат на измислени предлози.

Очевидно е, че първостепенна задача става възстановяването на военната инфраструктура на Русия в Арктика и укрепване на флота, който днес явно не е способен напълно да изпълнява възлаганите на него задачи. Необходимо е да се засилва и авиацията, както в бойните части, така на патрулните самолети. Северният флот и разположените в региона части на ВВС на Русия разполагат с твърдо ограничено количество както на едните, така и на другите.

image


Усвояването на Арктика: възможни изгоди и реални рискове

Глобалното затопляне, което доведе до рекордно по обем топене на арктическите ледове, облекчава достъпа до нефтените местонаходища в арктическите ширини. Увеличават се и възможностите на корабоплаването в Арктика.

Международните логистични компании все по-често изпращат свои товари по Северния морски път покрай крайбрежието на Русия, като по този начин икономисват много време и не се подлагат на сериозни рискове, каквите са рисковете от нападения на пирати. Увеличават се възможностите за екстремален туризъм с кораби в Арктика.

Комерческото усвояване на Арктика обещава не само изгоди, но и ни кара да търсим отговори на редица сериозни предизвикателства, с които се налага да се сблъскваме. Например, днес търговските плавателни съдове съкращават маршрутите си за сметка на преминаването покрай арктическите брегове на Русия. По такъв начин, например, се съкращава пътя между Хамбург и Шанхай с 6,400 км., а това е със цяла седмица по-малко в сравнение с пътя през Суецкия канал. Към Арктика все по-често заминават и туристически кораби. Но катастрофата на парахода Costa Concordia край бреговете на Италия нагледно демонстрира какви могат да бъдат последиците на корабокрушенията дори в наши дни и то в топли ширини.

А в условията на Арктика дори е сложно да се прогнозира колко време ще бъде необходимо за да бъде доставена помощ на мястото на авария. В случай на корабокрушение на плавателен съд някъде в Лаптево море, гибел на кораб и възможни човешки жертви могат да станат неизбежни. Туристическото корабоплаване в Арктика – това е реална заплаха за живота и сигурността на хората, смята координаторът по нефтогазова политика на глобалната арктическа програма WWF Михаил Бабенко. Но главните опасения, казва той, разбира се са свързани с ущърба за екологията:

- В лятно време топенето на ледовете става по-интензивно. Основната тенденция – съкращава се общата маса на леда в Арктика. Топенето на ледовете в Арктика породи илюзията, че тя станала по-достъпна. На практика, ледът не е главната и единствената сложност, която стои на пътя на активното икономическо усвояване на Арктика – било то нефтогазов добив или транспортиране на товари, или увеличение на туризма. Основните рискове – това е вероятността от изтичане на нефт и изригване на фонтани от газ, в това число под водата, което носи сериозен ущърб на водните екологични системи.

За екологичния баланс е опасен и шумът от нефтодобива и параходствотокорабоплаването. Според Михаил Бабенко, този шум негативно влияе на морските млекопитаещи и рибите. За да бъде намалено стресовото натоварване на екосистемата е необходимо да бъдат приети адекватни мерки. Те изискват установяване на специално оборудване, строителство на принципно нови плавателни съдове и на допълнителна инфраструктура, разработване на принципни нови технологии по борбата с разливането на нефт. А това означава, че са необходими сериозни капиталовложения.
Цялото: http://bulgarian.ruvr.ru/2014_02_17/Usvojavaneto-na-Arktika-vzmozhni-izgodi-i-realni-riskove-0726/
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка