Горещи новини
- БА ще участва в серия многонационални военни учения обединени в Bulgarian Defender - 25
- Новата модулна Patria TREMOS съчетава най-добрите характеристики на различни минохвъргачни системи
- Германският канцлер обяви готовност да защитава Литва, сравни отбраната на Вилнюс с отбраната на Берлин
- Румънският Конституционен съд отхвърли жалбата срещу резултатите от президентските избори
- Най-новият севернокорейски разрушител се преобърна при спускането му на вода
- Многонационалното учение „Решителна сила 25“ ще се проведе във Военна академия
- Самолет се разби в жилищен район на Калифорния, 15 къщи се запалиха
- ВА „Г.С. Раковски”: Специалност „Киберсигурност” с награда
- Босна и Херцеговина възнамерява да закупи хеликоптери AW-119Kx от САЩ
- Бойните модули „Охотник“ и „Нарвал“ ще станат по-точни с изкуствен интелект

На 15 май 1930 г. излита първата стюардеса в света Елън Чърч в 20-часов полет със самолет по линията от Окланд, Сан Франциско, за Чикаго. Предстоят 13 междинни кацания на летища, за да бъдат събрани максимален брой пътници.Чърч е родена на 22.9.1904 г. в градчето Креско, Айова. Завършва училище за медицински сестри през 1923 г.
Проявява изключителен интерес към авиацията, постъпва в авиационни курсове и според някои източници е сертифицирана като пилот. Когато обаче се обръща към Стив Симпсън, един от мениджърите на авиокомпанията Boeing Air Transport (предшественик на United Airlines), дали може да стане пилот, той й предлага алтернатива: да заеме в самолета длъжност, аналогична на шафнерите в железопътни вагони.
Ръководството на компанията одобрява предложението. На Елън Чърч е предложено да набере група от седем регистрирани медицински сестри, които да са неомъжени, не по-възрастни от 25 г., не по високи от 163 см и не по-тежки от 52 кг. Теглото и височината са обусловени от тесните кабини и ниските тавани.
Бъдещите стюардеси преминават подготовка няколко месеца и са назначени за пробен срок от 3 месеца. В задълженията им влиза да се грижат за пътниците, да им проверяват билетите, да помагат при товаренето на багажа и зареждането с гориво, да сервират храна, да изпълняват задълженията на екскурзовод, да помагат на пилотите да изтикат машините в хангарите и други немислими задължения за сегашните стюардеси. В замяна на това получават месечно по 125 долара, което е доста прилично възнаграждение.
Благодарение на усилията на Чърч до началото на Втората световна война професията на стюардесата става неизменна част от самолетния екипаж. Почти всички авиокомпании се сдобиват с отряди от стюардеси и тяхното появяване действително способства за популяризиране на авиацията.
По онова време пределната възраст на стюардесите е определена на 31 г. Елън Чърч обаче не ги достига – само 1,5 години по-късно травма от автомобилна катастрофа слага край на кариерата й.
Тя продължава образованието си и получава бакалавърска степен за медицинска сестра в Университета в Минесота. През 1936 г. ръководи педиатрията в Милуоки.
По време на Втората световна война Чърч влиза в армията със звание капитан и изпълнява задълженията на старша медицинска сестра, придружаваща ранени при транспортирането им със самолет. Може да се каже, че тя прекарва по-голямата част от войната във въздуха, евакуирайки ранени от Северна Африка, Сицилия, Франция и Белгия. За тези свои заслуги тя е наградена с престижния медал Air.
След войната тя се установява в Тера Хоут, Индиана, където става администратор на болница.
През 1964 г. Елън Чърч се омъжва за Леонард Б. Маршал, шеф на банка. След това тя се оттегля от работата и се отдава на хобито си – конна езда. Именно при езда се случва трагичен инцидент на 22 август 1965 г., при който тя умира на 60-годишна възраст.
Сега летището в родния й град Креско носи името Чърч.
Други публикации
Напиши коментар