2 август 1988 г. – катастрофа с пътнически самолет Як-40 на БГА „Балкан”

Pan.bg 02 авг 2014 | 10:17 views (23396) commentaries(3)
img Летище София временно е затворено за полети заради предстоящото излитане на ТУ-154 с Тодор Живков на борда. Излитането на самолета на Живков се забавя и въздушният диспечер позволява на пътнически самолет Як-40 на БГА „Балкан” да излети за Варна, като иска от екипажа да ускори излитането. В бързината екипажът допуска грешка, самолетът не успява да се отдели от земята преди края на пистата, разбива се в бетонираното корито на река Искър и избухва в пламъци. Загиват 28 от 37-те души на борда на самолета, в това число и деца. Секретарят в съветското консулство във Варна Юрий Черьомин, който пренася дипломатическа поща, също е сред жертвите.
Има различни версии за причината за катастрофата. Една от тях е, че преди излитането стабилизаторът не е бил поставен в положение "кабриране" .
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    СТЕХАН 02 авг 2014, 18:21
     
    0
     
    0

    тогава бях на 33год и бяхме с децата на море за първи ден в поморие и към 17.00часа отидохле на плажа. След няколко дни чухме за тази катастрофа и това което чухме беше,че самолета е тръгнал да излита с незатоплени двигатели,не могли да раЗвият мощност и това което не трябва станало.от проста по проста причина.вярно ли е не е ли вярно за нас това е реалното положение.ВЕЧНА ПАМЕТ НА НЕЩАСТНИТЕ ХОРА,ДА ИЗГОРЯТ В ТОЛКОВА МНОГО ОГЪН.

  2. #2
    Иван Бориславов 2 09 авг 2014, 06:13
     
    5
     
    0

    Попаднах случайно на тази информация и тъй като съм непосредствен участник във второто разследване на катастрофата, искам да споделя, макар да се съмнявам някой да се интересува особено от нещо, нямащо общо с Украйна, Русия, САЩ, ЕС...
    Второто разследване бе по настояване на близки на загиналия командир на самолета с цел оневиняването му за катастрофата. След промените през ноември 1989 г. за всичко лошо в България се оказа виновен Т. Живков. (съответно и за тази катастрофа...)
    Националното следствие създаде група от специалисти, която се зае по документи и свидетелски показания да възстанови събитията от фаталния ден. Заедно със специалисти по аеродинамика от ИКИ към БАН, пилот на Як-40 от ТРАП-ВВС, беше поканена и моя милост, защото имах стаж 15 години по този тип самолет.
    Наистина Т. Живков трябваше да лети за Варна. Но на летището се намираше летящата очна клиника със световна известност "Орбис" и преди полета той отиде на преглед в самолета-клиника. Това отложи закритието на летището, каквото се правеше в случаите на ОВ-полети. (Особено Важни пътници - Т. Живков, министър-председателят и председателят на народното събрание се ползваха с този статут.) Як-40 от самолетите на Учебния център на БГА, които когато не летяха курсанти са гражданската авиация, превозваха пътници, полуяава разрешение да излети преди забраната.
    Самолетът тръгна да излита не от началото на пистата, а излезе от западнара рульожка и започна засилване. По навик като чуех двигатели на излетен режим, проследявах с поглед самолета. За всеки тип знаех къде обикновено го виждах да се появи зад сградара с локатора и да набира височина. "Якчето" не се появи, а след секунди откъм Искъра се издигна облак дим...
    В информаията по-горе се казва "...различни версии за катастрофата..." Истината е една - преди излитане не е спазена процедурата "четене на карта", пропуснато е да се провери положението на подвижния хоризонтален стабилизатор, останал на положение "кацане" от предишния полет и е започнало засилване.
    За неосведомените, подвижните стабилизатори облекчават пилотите в случаи, когато трябва с кормилото за височина да заставят самолета да се издига или спуска. Посравен на положение "излитане" стабилизаторът създава отрицателна подемна сила, "натиска" опашката надолу, носът се повдига и с леко движение на щурвалната колонка, крилото застава на по-голям ъгъл на атата, подемната сила расте с увеличаване на скоростта и машината леко се отделя от пистата.
    В трагичния случай стабилизаторът в положение "кацане" натиска носът надолу и крилото не може да създаде нужната за издигане на самолета подемна сила. По думите на специалист от констр. бюро "Яковлев", ако пистата беше от София до Варна, самолетът е щял да пътува като автобус, без да може да излети.
    Анализът на електрическата схема за управление на стабилизатора беше недвусмислен - невъзможно е по някаква причина самопроизволното му преместване (имаше и такава хипотеза). Категорично грешката е на екипажа.

  3. #3
    стефан 09 авг 2014, 18:00
     
    0
     
    1

    г-н Бориславов,много благодаря за това,че сте ми обърнали внимание и искрено съжалявам,че не можах да бъда като вас-летец,макар,че служих като прост наборен войник на летище.съгласен съм с вашите мисли,изказани тук,само да ви попитам,как след като всичко е унищожено, се разбира,че хоризонталният стабилизатор е в неправилното положение и оттам да бъдат виновни летците.дори и така да е ,те са били принудени по някакво неизвестно на живите обстоятелство да тръгнат по този начин.както водача на автомобила тръгва в името на хляба,за който работи с неиздържан в много отношеншя автомобил,така и летците са постъпили.мир на праха им. стоян. благодаря ви за вниманието,чета ваши книги и споделям вашите разбирания извън техниката. стоян

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка