Горещи новини
- /ВИДЕО/: МО на РФ показа кадри от освобождаването на Горнал
- Руската армия завърши разгрома на ВСУ в района на Курск: Как бойците освободиха региона /ВИДЕО/
- При взрив в пристанище в Южен Иран загинаха четирима души, 516 са ранени /ВИДЕО/
- САЩ намаляват подкрепата за киберсигурност за Украйна
- Три бургаски пристанища получиха престижнното еко отличие "Син флаг"
- Отборът на 61-ва Стрямска механизирана бригада е победител в шампионата по тактическа стрелба в динамични условия на Сухопътните войски
- В 61-ва Стрямска механизирана бригада се проведе заключителния етап от подготовката на ученици от клуб „Приятели на армията“
- Семинар за разпознаване и предотвратяване на заплахи, насочени към военни обекти, организира Служба „Военна полиция“
- Министърът на отбраната Атанас Запрянов и посланикът на Словения Н. Пр. Наташа Бергел обсъдиха възможностите за сътрудничество в областта на отбраната
- Министърът на отбраната Атанас Запрянов и председателят на Софийски форум за сигурност Йордан Божилов подписаха Меморандум за сътрудничество

На днешния ден през 1911 г. във Франция, Хараламби Джамджиев патентова с № 26224 летателен апарат под името „Нова система аероплан"
Хараламби Джамджиев е роден на 13 юни 1875 г. във Велико Търново. През септември 1893 г. постъпва във Военното училище в София, но поради заболяване временно го напуска. Успява да завърши през 1895 г. Произведен в офицерски чин, той постъпва в 18-ти пехотен етърски полк – Велико Търново. Пет години по-късно е преместен в Русе. През 1900 г. е разпределен в 8-ма пионерна дружина в Стара Загора, където служи до 1904 г. Година по-късно напуска военната служба.
Жизненият и творчески път на Хараламби Джамджиев е посветен на въздухоплаването и авиацията. Той е основоположник на българската авиационна наука, авиоконструктор, родоначалник на българската авиация:
• Конструира летателна машина още през 1895-1896 г., а през март 1902 г. изпитва успешно модел на орнитоптер с разпереност 1,05 м и обща дължина 1,25 м. Той има елиптични криле, задвижвани от силна спирална пружина. При извършените опити е достигната височина от 20 м и далечина на прелитането до 200 м. За засилване се използва наклонена дъсчена платформа и триопорен колесник от велосипеден тип. Орнитоптерите на Джамджиев са с подвижни криле, които извършват сложни движения. На 3 февруари 1921 г. регистрира пред чехословашките патентни органи в Прага свой модел самолет под името “Бързолет”. В него използва за самолетно крило тесни (ивични) профили;


• През 1903 г. стига до извода, че летателните апарати с неподвижно крило са бъдещето на авиацията.
Хараламби Джамджиев предлага две теории: рикошетно-параболична (за обяснение на птичето летене) и теория за хидро-аеродинамичния вакуум.
Умира на 13 март 1961г.
Източник: Иван Алексиев,
Други публикации
Напиши коментар