Из архивите…или как от конкретни години за закупуване на нов изтребител се премина в неопределени позиции

Pan.bg 02 май 2012 | 10:22 views (2786) commentaries(3)
img Из архивите…
Автор SofiaPost http://www.sofiapost.net/2012/05/9270/

Модернизацията на авиацията ни е един вид тема табу: за нея се говори малко, уклончиво и в неопределено време. Най-сигурният знак за това, че бойните ни изтребители плачат за подмяна, беше инцидентът от миналата седмица. Слава богу, приключил без жертви.
Най-яркият начин за онагледяване на позицията на правителството за модернизацията на Военновъздушните сили е изказването на премиера за това, че изтребители ще има, като приключи строителството на магистрали. Очевидно няма да е скоро.
Още по-онагледяващи примери за несигурността в позицията на правителството по този въпрос са поредицата от изказвания на военния министър Аню Ангелов, отразени от различни медии.


Статията не е опит за нападки, а за по-скоростно осъзнаване на проблема.

„Монитор“, 22 март 2010 г.:

„Сега в момента съм разпоредил да се правят проучвания на пазара основно на многоцелеви изтребители секънд хенд (втора ръка), които евентуално биха могли да бъдат закупени през 2012-2013 година“.

Медиапул – 28 май 2010 г.:

Няма опасност охраната на нашето въздушно пространство да бъде поета от други държави. Това е абсурд. Имаме изтребители МиГ-29, които бяха ремонтирани, а сега предстои да подпишем договор за следгаранционна поддръжка, както и за МиГ-21. Лично аз смятам, че е направена грешка с доставката на вертолетите. Бих дал тези повече от 600 млн. лева за многоцелеви изтребители.


image

БНТ 05 юни 2010 г. след посещение в САЩ:

Един от вариантите за възстановяване на способностите на Военновъздушните сили е да закупим изтребители Ф-16. Следгаранционната поддръжка на МиГ-29 е твърде скъпа. За нас е много важно да придобием много повече информация за това и 2011 година е година на осмисляне на това какво ще правим. 2012, ако се сключва някакъв договор, ще се сключва, а доставката на изтребители вероятно ще бъде 2013, 2014 година по-сигурно.

30 юли 2010 г., пресконференция след посещение на авиоизиложение „Фарнбъроу“:

Парламентът да вземе решение за конкретен тип изтребител до края на 2011 г., а през 2012 трябва да бъде сключен договор.

„Дневник” 16 септември 2010 година

Планира се в края на 2011 г. да бъде обявен конкурс за купуване на многоцелеви изтребител за ВВС, до средата на 2012 г. да бъде подписан договор и евентуално през 2015 г. армията да има такова въоръжение.

Бялата книга на отбраната, приета на 28 октомври 2010 година:

Още през 2012 година армията ни ще стартира процедура за купуване на нови изтребители, като общата стойност на бойните самолети от ново поколение ще бъде около 1 млрд. лв.

„Капитал“ 26 ноември 2010 г.:

Ще продължим да използваме МиГ-29, а до края на 2012 г. ще имаме и МиГ-21. По-нататък трябва да мислим за нов тип многоцелеви изтребител. Не мога да кажа нито какъв, нито колко.

„Стандарт“, 13 декември 2010 г.:

През 2011 г. ще продължим да работим върху избора на процедурата, която ще заявим и ще направим обществена поръчка за доставка на нов тип многоцелеви изтребители, както и на тяхната поддръжка през целия им жизнен цикъл.

Нова телевизия, 8 февруари 2011 г.:

Нямаме никакви финансови параметри на която и да е бъдеща сделка… Ние сме на много ранен етап, в момента събираме информация от държавите, повтарям, от държавите, които произвеждат такъв тип многоцелеви изтребител, и сме ги запитали за възможностите не само за доставка, но и за логистична поддръжка, за подготовка на летателния състав и на техническия.

Събираме тази информация, до края на март трябва да я получим. Имаме обещанието на страните, че ще дадат отговор на това. До края на годината трябва да подготвим инвестиционния проект, който ще съдържа всички параметри, включително и финансови, по години, до 2017 година… МиГ 29 ще продължат да работят дори и по-нататък, и след 2017 година да изпълняват задачи, но тяхната следгаранционна поддръжка… самата поддръжка е много скъпа. Освен това сега те се допълват от МиГ-21, а на МиГ-21 ресурсът му изтича края на 2012 година.

Затова трябва да мислим за по-нататък, какво заменя всъщност МиГ-21. И затова считаме, не аз, а военните специалисти считат, че е крайно наложително още сега да се пристъпи към вземането на такова решение. То ще бъде осъществено не по-рано от 2015 година, на практика ще дойдат новите самолети.

„Стандарт“, 22 март 2011 г.:

Военното министерство e удължило до края на април срока, в който компаниите доставчици на нови изтребители, да отговарят на запитването какви и колко самолети могат да доставят.

„Класа“, 23 март 2011 г.:

Търгът за подновяване на изтребителите на българските ВВС ще бъде през пролетта на 2012 година. Това обяви вчера пред журналисти военният министър Аню Ангелов. Той обясни, че към момента от МО са поискали информация от различни фирми, за да могат да оформят документите за търга. „Няма конкретни параметри за момента, просто ни трябва информация, за да може да поставим заданието“, коментира министърът.

„Медиапул“, 5 април 2011 г.:

Военният министър коментира .., че е възможно България да закупи многоцелеви изтребители заедно с Румъния. По думите му това е възможно, ако двете страни изберат един и същ многоцелеви изтребител.

БТА, 3 май 2011 г.:

Министърът на отбраната Аню Ангелов каза на конференция по отбраната, че към есента на тази година ще бъде подготвен инвестиционен проект „нов тип многоцелеви изтребител“.

„24 часа”, 17 май 2011 г.:

По-скоро ще има политическо решение, отколкото конкурс (за изтребителите, бел. ред.), означава на първо място, че такъв инвестиционен проект ще бъде одобрен от парламента. На второ място означава, че няма да има търговски конкурс. Тоест няма да обявяваме обществена поръчка, няма да получаваме оферти от фирми. Съответно няма да сключваме договор с фирма, а с правителство.

БТА, 31 май 2011 г.:

Ако не можем да направим баланса между ресурсите, с които ще разполагаме през следващите години, и цената, която ни се предлага, естествено, че стои и опцията да се откажем въобще от купуване на нов тип многоцелеви изтребител. Алтернативата е да продължим с наличните МиГ-29. Сега сме в края на процедура за следгаранционната поддръжка на тези самолети.

По думите на Ангелов не става въпрос за общо купуване на самолети, а за „определен пакет“ за трите държави – България, Румъния и Хърватия, всяка запазвайки правото си на национални решения за купуване.

VESTI.bg, 26 октомври 2011 г.:

Плановете на министерството с оглед намаления бюджет за догодина ще претърпят промяна, но само по отношение на срокове, не на идеи и на принципи. Ще бъде подготвен инвестиционният проект за купуване на многоцелеви изтребители, който вероятно ще бъде представен в началото на следващата година.

При липса на капитал 2012 г., когато трябва да стартира цялата процедура, нямам право да откривам такава процедура, каза министърът, който посочи, че ако беше спазено решението на Народното събрание 1.5 % от БВП да отиват за отбрана, ведомството е трябвало да получи 200 млн. лева повече.

БТА, 21 март 2012 г.:

Министерството на отбраната не е успяло да получи 1,5 % от БВП и заради това не е могло да започне процедурата по проекта за многоцелеви изтребители. Предварителната работа обаче продължава да се върши. Има предложения, които се считат за приемливи и реалистични, и могат да бъдат реализирани в периода 2015-2018 година. Те могат да станат възможни, ако са достъпни за финансите на министерството на отбраната.

„24 часа“, 11 април 2012 г.:

Вариантите за придобиване на многоцелеви изтребител са различни, ние не сме обявили окончателно на кой от тях се спираме. Въпросът за цената е прекалено сложен. Прави се точен анализ, затова дори е създаден специален софтуер. Нещо, което изглежда на пръв поглед евтино и ново, впоследствие се оказва, че ще излезе много скъпо, особено когато не се разчитат предварително необходимите средства за години напред. Максимумът, който България може да си позволи за нов изтребител, е не повече от 400 млн. долара, и то в рамките на 5 г. Затова ние ще доведем нашата работа докрай, но ще оставим на следващия парламент окончателното решение.

БТА, 26 април 2012 г. (след инцидента):

Търсят се най-оптималните варианти за закупуване на нови изтребители.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    Панайот 02 май 2012, 11:44
     
    0
     
    0

    Професионални лъжци!... През това време авиацията ще се гърчи в недоимък!

  2. #2
    Мъглата 02 май 2012, 15:22
     
    0
     
    0

    Не само авиацията, цялата армия е в това положение, държавата е разграден двор през който може да мине всеки фанатизиран мангал с автомат в ръка! Какво се очудвате, като такава е "директивата" за България - да няма боеспособни въоръжени сили!

  3. #3
    Орлин 02 май 2012, 18:48
     
    0
     
    0

    Като не искаш нещо да се случи отлагай го непрекъснато и ще успееш.

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка