„Няма да има кой и на какво да лети“: ситуацията в авиационната индустрия се влошава

Pan.bg 17 сеп 2020 | 11:14 views (1116) commentaries(0)
img
pan.bg
Човечеството, „приковано към земята“ от пандемията на коронавируса, отчаяно, като птица със счупено крило, се опитва отново да „излети“ - да си възвърне небето, способността лесно и удобно да изминава големи разстояния за броени часове. Уви, засега се получава зле ... Нещо повече, много признаци показват, че в тази ситуация времето работи срещу авиационната индустрия, която доскоро изглеждаше една от непоклатимите основи на съвременната цивилизация, заплашваща да я събори напълно. Пътуването се отлага и небето се отдалечава от нас ... Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) отправи апел до правителствата на всички страни по света, в който ги призовава да съдействат за възстановяването на международната авиация възможно най-скоро. Тук става дума преди всичко за отварянето на граници, които в много държави все още остават „заключени“ във връзка със страховете от нови огнища на инфекция (което обаче често не спасява от такива). Асоциацията посочва, че настоящата практика на безусловни забрани за полети всъщност е път към никъде и изходът трябва да се търси не в създаването на модерни „железни завеси“, а в търсенето, разработването и установяването на „безопасни протоколи“, които ще позволят възобновяване на полетите. Индустрията вече е претърпяла съкрушителен удар - според IATA през юли тази година (в сравнение със същия месец на 2019 г.) въздушният трафик е спаднал с почти 80%, а международният трафик е спаднал още повече - с 92%. През летните месеци, които традиционно бяха "най-горещите" за авиокомпаниите поради факта, че те отчитаха период на масови ваканции и многомилионна миграция на туристи, четирима от петима потенциални пътници така и не се качиха на борда. Последиците са съвсем предвидими - гражданската авиация вече е „покрита“ от вълна от фалити и те се случват, във всички държави и континенти. В Европа втората по големина авиокомпания в Италия, Air Italy, е разорена и подлежи на ликвидация. След като не получи исканата финансова помощ в размер на 100 милиона паунда от британското правителство, английската нискотарифна авиокомпания FlyBe няма "да живее дълго“. В пандемията не оцеля и шведската регионална авиолиния Braathens Regional Airlines (BRA), австрийската Level Europe и турските AtlasGlobal и SunExpress Deutschland (съвместна с Германия компания, специализирана изключително в превоза на германски туристи). Ситуацията не е много по-различна и зад Океана




- водещите авиокомпании на Еквадор, Колумбия, Чили, както и Avianca Holdings, най-големият авиационен холдинг в Латинска Америка, са официално обявени в несъстоятелност. Подобни процеси протичат и в САЩ. Април стана "черен" за местните компании - на 1-ви април Trans States Airlines, която изпълнява полети под марката United Express, прекрати дейността си, а на 5 април регионалните превозвачи Carrier Compass Airlines и RavnAir (най-големият в Аляска) спряха полетите. Miami Air International от Флорида затвори през май. В Индия беше прекратена дейността на най-голямата нискотарифна авиокомпания Air Deccan, в Австралия, след дълги опити за намиране на купувач, Virgin Australia, втората по големина и най-важна авиокомпания на континента, подаде молба за несъстоятелност. И това не е пълен списък на авиокомпаниите, чиито самолети най-вероятно никога няма да излетят в небето. За какво обаче да говорим, ако в условията на най-жестоката борба за оцеляване днес има такива световноизвестни флагмани на индустрията като например франко-нидерландската Air France-KLM или германската Lufthansa, за които най-вероятно само държавна помощ може да се превърне в спасение? Най-неприятното е, че, опитвайки се да не попаднат във финансов "ступор", въздушните превозвачи рано или късно ще трябва да съкратят собствения си персонал. Служителите в офисите, административният персонал и служителите на всички видове услуги за поддръжка са първите на изхода. Следва ред на техническия персонал а накрая и „златния фонд“ на всяка авиокомпания - пилотите. Много авиопревозвачи по света трябваше да изпращат пилоти в неплатени отпуски или да намаляват заплатите им по време на принудителния престой вече през април-май. Ще се върнат ли тези професионалисти начело на лайнерите и кога ще се случи това? С намаляването на наземния персонал обаче всичко също далеч не е толкова просто. Съвременният самолет не е "каруца", която може да бъде смазана с катран и поставена в навеса „до по-добри времена“. Ако самолетът не е изпратен за консервация при спазване на всички многобройни процедури, ако по време на принудителното приземяване не му е осигурена подходяща грижа - ще се очакват неприятности. В най-добрия случай такъв борд просто няма да излети. А в най-лошия случай ще се издигне във въздуха и даже е вероятно, ще падне по курса. В крайна сметка е много вероятно да се превърне в „масов гроб“ както за екипажа, така и за пътниците. Още днес много авиокомпании, предимно европейски, бият тревога, когато се опитват да върнат собствените си самолети в експлоатация, те са изправени пред доста сериозни проблеми. И това не е паника на презастраховащи се, а точни данни, обобщени например от специалистите от Европейската агенция за безопасност на въздушния транспорт (EASA), потвърждаващи, че дългият престой очевидно не "облагодетелства" крилатите машини. В този случай не говорим за обелване на боята някъде или за прашна интериорна декорация. По време на първите излитания на лайнерите, които дълго време са били обездвижени, "дявол знае", какво може да направи тяхното бордово оборудване. Отказите се получават от системи, които са еднозначно са класифицирани като жизненоважни - по-специално сензорите за височина и скорост. Досега това не е довело до нито едно бедствие - пилотите са успели да реагират своевременно на неправилната работа на приборите и са прекъснали процедурата за излитане или, ако бордът вече е бил във въздуха, са го върнали на летището. Независимо от това тенденцията е доста плашеща - рано или късно подобни проблеми могат да завършат трагично. В резултат на проверките, извършени за изясняване на всички подобни инциденти, се оказва, че тук въпросът не е в електрониката, а именно в последиците от престоя. „Слабата връзка“ не е в електрониката, а такава позната подробност за всеки самолетен механик като ... тръбичките, в така наречените тръбички Pitot и Prandtl, използвани като приемници на въздушното налягане и служещи като най-важната част от приборите за измерване на височината и скоростта. По принцип в тях няма особено „деликатни“ части, които могат да се счупят. Но има отверстия, които излизат извън обшивката на самолета. Именно тези "дупчици" се оказват добре запушени с гнезда на насекоми и друг боклук, които по някакъв незнаен начин са попаднали там. Специалистите на EASA са особено загрижени, че техниците, подготвящи самолета за излитане по някаква причина, не са си направили труда да проверят и почистят толкова важните системи. И това може вече да показва или сериозно намаляване на квалификацията на персонала, обслужващ самолета, или за напълно нехайното отношение към собствената му работа, което се е формирало напоследък в него. В полза на втория вариант, между другото, личи и моментът, че според експертите по авиационна сигурност нищо подобно не би се случило, ако техниците не се бяха ограничили само до обикновеното покриване на самолетните блокове с дупки, а поне от време на време не ги изследваха, както се очаква. Досега, според EASA, „ситуацията не е достигнала критична точка“, но както всички знаят, големите проблеми винаги започват с малки такива. Така че, колкото по-дълго самолетите ще бъдат „на празен ход“, толкова по-вероятно е, че когато въздушният трафик се възобнови, те ще бъдат неподходящи за безопасна експлоатация. Това, разбира се, дава определени шансове на самолетостроителните корпорации, но ... Първо, те самите все още трябва някак да успеят да оцелеят от кризата (при пълното отсъствие на поръчки до момента), и второ, откъде ще идват средствата от почти напълно разорените превозвачи за закупуване на нови лайнери? Омагьосан кръг ... Междувременно пълното връщане към въздушния транспорт е буквално необходимо за целия свят. Според оценките на генералния директор на IATA, Александър дьо Жуниак, доходите от туризъм и пътувания в проспериращите времена от "преди коронавируса" са дали поне 10% на световната икономика. А самата авиационна индустрия не е само самолети, пилоти и техници на борда. Това например е и горивото, което консумира целият въздушен флот на планетата. Специалистите на аналитичната агенция IHS Markit, след направените от тях изследвания, стигнаха до недвусмисленото заключение: възстановяването на глобалното търсене на петрол е невъзможно без възобновяване на въздушното пътуване в мащаб, поне сравним с този, който е съществувал преди началото на пандемията. Според техните изчисления днес разходът на авиационно гориво не достига дори половината от обема, изгорен в двигателите на крилатите машини точно преди година. Като цяло оттеглянето на повечето страни от строгия карантинен режим допринесе за сериозно увеличение на търсенето на „черното злато“ - IHS Markit смята, че вече в края на юли то е било 89% от миналогодишното ниво. Въпреки това агенцията прогнозира нова рецесия през първото тримесечие на 2021 година. Нещо повече, днес в много страни (Франция, Испания, Италия, Великобритания, Израел) има нарастване на новите случаи на инфекция с COVID-19. Епидемиологичната ситуация в САЩ продължава да бъде също ужасна. Не толкова отдавна Европейската комисия излезе с препоръки за националните правителства, в които идеята за ограничаване на пътуванията между страните от ЕС се одобрява и подкрепя. След като е преживяло първия шок от сблъсък с новата смъртоносна болест и е осъзнало напълно всички "прелести" на пълната изолация, човечеството със сигурност няма да се върне към онези строги карантинни ограничения, които бяха приложени в началния период на пандемията. Небето за него обаче може да бъде „затворено“ за напълно неопределен период от време.
По информация на https://topcor.ru
Автор: Александър Неукропний
Превод и редактиране: Л. Дойчинов
Снимка: https://www.pikist.com/
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка