Турция загуби достъпа до западните двигатели

Pan.bg 20 ное 2020 | 23:51 views (1062) commentaries(2)
img pan.bg
През последните години турската отбранителна промишленост постигна впечатляващ напредък в развитието си, което се доказва от ефектните операции на турските ударни безпилотни летателни апарати в Либия, Сирия и Нагорни Карабах. Турското военно-политическо ръководство си поставя амбициозни задачи за постигане на самодостатъчност на почти всички видове оръжия и военна техника, както и за увеличаване на отбранителния износ на страната. Независимо от това турският военно-промишлен сектор остава критично зависим от вноса на компоненти, възли и оборудване, от чуждестранното ноу-хау и технологии. Много сложни системи се създават с пряко участие и в партньорство с чуждестранни разработчици и зависят от чуждестранните компетенции изцяло или при най-важните възли. Този системен дефицит на турския военно-промишлен комплекс се отразява най-ярко в машиностроенето, демонстрирайки общото недоразвитие на класическото машиностроене в Турция. Никакъв напредък в системната интеграция, електрониката и създаването на редица нови индустрии не може да компенсира липсата на двигателостроене, което изисква солидна школа за разработка и производство и скъпи добре оборудвани предприятия. За Турция ситуацията се влошава от трудностите при достъпа до западни военни двигатели или лицензи и технологии за военно двигателостроене. Причината за това е влошаването на отношенията със западните страни, които са подложили Турция на различни формални и неформални ембаргови забрани. В резултат на това всички най-амбициозни турски военно-промишлени програми през последните години се спъват от липсата на достъп до двигатели. Опитите на самата Турция да развие двигателното строителство досега бяха относително неуспешни. Както поради липсата на опит, така и поради все по-очевидното нежелание на западните страни да си сътрудничат с Турция по отношение на трансфера на технологии и лицензи. Освен това чуждестранните доставчици на двигатели започнаха да ограничават реекспорта си, което прави невъзможно Турция да доставя чуждестранно военно оборудване от собствено производство с вносни двигатели. По-специално, именно поради липсата на двигател, началото на серийното роизводство на турския танк Altay (разработен с участието на южнокорейската компания Hyundai Rotem) е сериозно затруднено. Четири прототипа на танка Altay са оборудвани с германските дизелови двигатели MTU MT 883 Ka 501. Влошените отношения между Турция и ФРГ през последните години допринесоха за стремежа на турската отбранителна индустрия и военните да изоставят тези двигатели. И до разработването на амбициозна програма за овладяване на производството на танков двигател в Турция с




максимална локализация, включително пълни права на интелектуална собственост и права за износ. През 2015 г. турската компания за строителство на трактори Tümosan получи договор от 190 милиона евро от Управлението на турската отбранителна индустрия (SSM, сега SSB) за създаване на дизелов двигател с мощност от 1500 до 1800 к.с. за Altay с чуждестранна техническа помощ. Tümosan избра добре познатата австрийска компания AVL List GmbH за партньор в разработването на двигателя и получаването на технологии. В края на 2016 г. обаче австрийското правителство отказа на AVL List лиценз за трансфер на технологии в Турция. Факт е, че австрийският парламент единодушно поиска налагането на ембарго върху доставките на оръжия и военни технологии за Турция с оглед на масовите нарушения на правата на човека, извършени от турското правителство след неуспешния опит за военен преврат на 15 юли 2016 г. В резултат на това през 2017 г. Tümosan беше принудена да прекрати споразумението за сътрудничество с AVL List, а след това SSM анулира договора с Tümosan за изграждане на двигателя. След това турските изпълнители се опитаха да намерят нов партньор за разработването на танков дизелов двигател сред различни световни производители. Турската компания ВМС, която получи договор за серийно производство на първите 250 танка Altay, заедно със SSM, постигна споразумение с британската компания Perkins, контролирана от американската корпорация Caterpillar, да овладее производството на актуализирана версия на добре познатия дизелов двигател Perkins CV12. Той е използван по-рано в различни версии на британските танкове Challenger 1 и 2, както и на модернизирания в Чехия танк T-72M4CZ. В същото време, като се вземе предвид продължителността на процеса на усвояване на този двигател, беше планирано първите 250 серийни танка Altay да продължат да бъдат оборудвани с вносните германски двигатели MTU, а локализираните двигатели CV12 (Batu) да отидат към следващата серия танкове. Но по-късно Германия напълно се отказа да доставя двигателите MTU и автоматичните трансмисии Renk за производство на Altay, като и процесът на прехвърляне на лиценза за двигателя CV12 също спря. В резултат досега програмата за серийно производство на Altay е спряна, въпреки че първите танкове трябваше да бъдат предадени през 2020 г. Сега дори 2022 г. изглежда твърде оптимистична дата за започване на производството на турския танк. „Липсата на подходящ двигател и трансмисия лишава програмата от какъвто и да е осезаем напредък“, заяви през лятото на 2020 г. представител на турския военно-промишлен комплекс. В тази връзка турската страна многократно е обмисляла възможността за използване на украинския танков двигател 6ТД-3, разработен и произведен от Харковското държавно предприятие „В.А. Малишев”, но Анкара така и не предприе тази авантюра. Във всеки случай, харковските двигатели също ще трябва да бъдат внасяни. По-рано Германия също отказа реекспорт на Турция на дизеловите двигатели MTU, монтирани на 155-mm самоходни гаубици T-155 Firtina, произведени в Турция (лицензирана версия на южнокорейската САУ K9). По този начин износът на САУ Firtina беше ефективно блокиран - включително за Азербайджан, който вече е поръчал 36 системи. За да разрешат проблема, турците обмислят и възможността за инсталиране на харковските 6TД дизелови двигатели на Firtina. Турските авиационни програми имат подобни проблеми. През 2017 г. с участието на тогавашния министър-председател на Великобритания Тереза Мей беше подписано споразумение на стойност 100 милиона британски лири между турската Kale Group и Rolls-Royce за създаване на съвместно предприятие за разработване и производство на двигател за най-амбициозния проект на турския военно-промишлен комплекс - перспективния боен самолет TF-X. През март 2019 г. обаче споразумението с Rolls-Royce беше замразено - номинално поради разногласия между страните относно правата на интелектуалната собственост. Това предизвика активни търсения от турска страна на възможни предложения от алтернативни доставчици на двигател за TF-X, включително и от Русия. Но, без да намери подходящи условия, в края на 2019 г. турското правителство отново започна преговори с Rolls-Royce. Досега няма информация за напредък в подновяване на споразумението. По-рано турският държавен производител на самолети Turkish Aerospace Industries (TAI) подписа споразумение за сътрудничество с британската BAE Systems за първия етап от разработката на изтребителя TF-X. Турция първоначално планира да "излети" с първия прототип на TF-X през 2023 година. Но днес 2025–2026 вече предпазливо се определя за краен срок, включително поради липсата на двигател. На прототипите, очевидно, във всеки случай ще бъдат монтирани някакви вносни двигатели. Турските хеликоптерни проекти са критично зависими от вноса на американските двигатели CTS-800A, произведени от Light Helicopter Turbine Engine (LHTE), съвместно предприятие между американската корпорация Honeywell и Rolls-Royce. Тези двигатели се използват на серийно произвеждания турски хеликоптер T129 ATAK (лицензирана версия на италианския AgustaWestland / Leonardo A129). А също и на многоцелевия хеликоптер T625 Gökbey, разработен самостоятелно от TAI, първият прототип на който направи първия си полет през 2019 г. През последните няколко години американците отказаха на Турция правото на реекспорт на двигателите CTS-800A за Пакистан и Филипините, което разруши споразуменията за доставка на хеликоптери T129 за тези страни. За да замени двигателите CTS-800A на хеликоптерите T625 (а в бъдеще и на T129), турската компания Tusas Engine Industries (TEI), контролирана от TAI, работи по създаването на собствен двигател с турбокомпресор TS1400 с мощност 1400 к.с. TEI обяви по-рано тази година, че успешно е тествала газгенератор за двигателя TS1400 и планира да достави първия прототип на двигателя на TAI до края на 2020 г. Според общото мнение обаче, поради липсата на опит в Турция при създаването на такива двигатели, неговата разработка и фина настройка ще отнеме много време. Също през юни 2020 г. TEI обяви успешното тестване на малкия турбореактивен двигател TJ300 с тяга 1,3 kN за крилати и противокорабни ракети - предимно за турската авиационна крилата ракета Roketsan SOM. Сега на ракетите SOM са инсталирани малките по размери турбореактивни двигатели на Microturbo (подразделение на френската група Safran). Представителите на TEI казват, че следващите по-усъвършенствани версии на двигателя TJ300 могат да се използват като силова установка за големи противокорабни ракети и крилати ракети за поразяване на наземни цели. Успоредно с това турската група Kale разработва по-големия, но сравнително компактен турбореактивен двигател KTJ-3200 с тяга 3,2 kN. Предвижда се с него да бъдат оборудвани с турските противокорабни ракети Atmaca (прототипите използват двигателя Safran TR140) и всички същите крилати ракети SOM. Но до този момент всички тези малки турбореактивни двигатели от Турция не са излезли от експерименталния етап и не е известно кога ще бъдат завършени. Турските дронове, получили шумна реклама, също са оборудвани с двигатели чуждестранно производство. БЛА TAI ANKA се задвижва от авиационния дизелов двигател Thielert Centurion 2.0 с мощност от 155 к.с. на германската компания Thielert (сега контролирана от китайски собственици). И прословутият Bayraktar TB2 е с австрийския двигател Rotax 912 от 100 к.с. Във връзка с използването на БЛА Bayraktar TB2 в бойните действия в Нагорни Карабах, канадската компания Bombardier Recreational Products, която е собственик на австрийската Rotax, обяви прекратяването на доставките на тези двигатели за Турция за монтаж на безпилотните летателни апарати. Това принуди Турция да търси заместител. TEI впрочем разработва от дълго време PD-170, които са бутални двигатели с мощност 170 к.с. за използване на турските БЛА. Но този двигател все още е в експериментален етап - въпреки че е инсталиран на първия прототип на тежкия турски двумоторен БЛА TAI Aksungur (ANKA-2, известен още като YFYK), който направи първия си полет през март 2019 г. При това стендови тестове на двигателя отново бяха демонстрирани през есента на 2020 година. През октомври 2020 г. беше обявено, че двигателят PD-170 ще бъде инсталиран вместо Rotax на новата модификация на апарата Bayraktar с индекс TB3. TEI разработва и по-мощен бутален двигател PD-222 с мощност до 250 к.с. По-специално тези двигатели са обявени за инсталиране на новия тежък двудвигателен БЛА Akinci, разработен от Baykar Makina. Двата прототипа на Akinci, построени до момента, са оборудвани с турбовитлови двигатели АИ-450С с мощност 450 к.с., внесени от Украйна, произведени от ПАО "Мотор-Сич" (Запорожие). И закупуването на тези двигатели за тези апарати продължава. Всъщност, въпреки сериозните усилия и значителното финансиране, нито един самолетен двигател, създаден в Турция (включително най-простият бутален PD-170), не е доведен до серийно производство. Очевидно е, че създаването на двигатели дори за безпилотни летателни апарати е много нетривиална дизайнерска и индустриална задача.
Руслан Пухов
По информация на https://nvo.ng.ru/realty
Превод pan.bg
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    Русофилистията е болест 21 ное 2020, 09:55
     
    2
     
    12

    Турските бла Байрактар вече са с турски двигатели и оптико-електронни системи ,новата модификация на байрактар ще има и радар !!!

  2. #2
    KOREKTOR 1 21 ное 2020, 16:53
     
    5
     
    2

    ЗА #1 Русофилистията е болест


    ТЪПАКО НЕКАДЪРЕН , ГОВЕДО БЕЗМОЗЪЧНО,

    ЗА ПОРЕДЕН Е СЕТЕН ПЪТ ДОКАЗВАШ , ЧЕ СИ АБСОЛЮТЕН ТЪПАНАР И ОТЧАЙВАЩО

    БОЛЕН НЕЛЕЧИМО СМЪРТОНОСНО ДЕБИЛНО ГОВЕДО БЕЗМОЗЪЧНО.


    ТЕХОРАТА МУ НАПИСАЛИ , ЧЕ НЕКАДЪРНИТЕ ТУРЦИ ЕДНО ЕЛЕМЕНТАРНО МАТОРЧЕ НЕ

    МОГАТ ДА СЪБЕРАТ ТОЙ МИ ПЕЕ КРЕТЕНОИДНИ ИДИОТИИ


    УКРОПУТКО ТЪПА БЕЗРОДНА,

    КРЕТЕН ДЕБИЛЕН КУХОГЛАВ,

    ЗАПОЗНАТ СИ ЕДИНСТВЕНО СЪС СИРЕНЯСАЛИЯ ДЪРТ ВОНЯЩ ХУЙ НА ДЪРТИЯ

    МАНАФ ЕРДО ДЕТО ОРЕ В ЛАЙНЯНИЯ ТИ АНАЛЕН ОТВОР.

    С ТОВА СИ ЗАПОЗНАТ БОКЛУК ДОЛЕН БЕЗРОДЕН.


    АЙ ЕБИ СИ МАЙКАТА БЕ УКРАИНЕЦ БЕЗРОДНИКО СЪС СТОТИЦИТЕ

    НИКНЕЙМОВЕ !!!

    ТИ ГАДИНО БЕЗРОДНА ПРОДАЖНА НЕ СМЕЙ ДА СИ ЛЕПИШ ИМЕТО БЪЛГАРИН

    ТВОЙТА МАМА ДОЛНА ТУРСКА ДА ЕБА.


    ТИ ЛИ ЩЕ МИ РЕДИШ ИДИОТИИ ЗА БОЛЕСТИ БЕ ТВОЙТА МАМА ШИЗОФРЕННА ДА ЕБА,

    ТИ ЛИ БЕ ГОВЕДО БЕЗМОЗЪЧНО , ЧИЯТАО ПРАЗНА КУХА БЕЗМОЗЪЧНА ЛЕЙКА Е ПЪЛНА

    С ВОНЯЩА ПОМИЯ ВКЛЮЧВАЩА

    ТОТАЛНА И АБСОЛЮТНА БЪЛГАРОМРАЗЩИНА ,

    ТОТАЛНА И АБСОЛЮТНА РУСОМРАЗЩИНА ,

    ТОТАЛНА И АБСОЛЮТНА СЛАВЯНОМРАЗЩИНА ,

    ТОТАЛНА И АБСОЛЮТНА ХРИСТИЯНОМРАЗЩИНА ,


    ТИ ЛИ ЩЕ МИ РЕДИШ ИДИОТИИ ЗА БОЛЕСТИ БЕ ТВОЙТА МАМА ШИЗОФРЕННА ДА ЕБА ,

    КОЙТО ЗА ГАДНИТЕ СИ ДЕЙСТВИЯ ИЗПОЛЗВАШ В БОЛНАТА СИ ШИЗОФРЕНИЯ ХИЛЯДИ

    НИКНЕЙМОВЕ КОЙ ОТ КОЙ ВСЕ ПО ИДИОТСКИ И ДЕБИЛНО КРЕТЕНОИДЕН?


    ТИ ЛИ ЩЕ МИ РЕДИШ ИДИОТИИ ЗА БОЛЕСТИ БЕ ТВОЙТА МАМА ШИЗОФРЕННА ДА ЕБА ,

    СВИНЬО ОТВРАТИТЕЛНА ФАШИСТКА.



    ВИЖ СИ ЛЮБИМИЯ САЙТ БЕ УКРОПУТКАТА,

    ГАДИНО ПРОДАЖНА ФАШИЗОИДНА БЕЗРОДНА ЕНИЧАРИНА ТУРСКА.

    ТИ И "Проф. Александър Цанковъ"


    nstribuna.org


    "Националсоциалистическа трибуна

    Електронно издание на българските националсоциалисти"



    САМО ЕДНО АБСОЛЮТНО ПСИХИЧЕСКИ ОТКАЧЕНО БЕЗМОЗЪЧНО ГОВЕДО МОЖЕ ДА

    ИЗПОВЯДА ФАШИЗЪМ , ДА БОГОТВОРИ СВИНЯТА ХИТЛЕР И ДА НЕНАВИЖДА

    НОРМАЛНОТО ЧОВЕЧЕСТВО.


    РАЗБРА ЛИ БЕ ТВАР ОТВРАТИТЕЛНА ЛАЙНЯНА ДА ЕБА ТВОЙТА МАМА

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка