F-22 - 15 години успехи и неосъществени надежди

Pan.bg 07 яну 2021 | 00:18 views (984) commentaries(0)
img
pan.bg
Самолетът бе обозначаван по различен начин - F-22 и F / A-22 - преди официално да влезе в експлоатация през декември 2005 г. като F-22A. Изтребителят е проектиран като тежък реактивен самолет от висок клас изключително за мисии за превъзходство във въздуха, като пряк наследник на F-4E Phantom II и F-15C Eagle от съответното трето и четвърто поколение. Влизането му в експлоатация е добре дошло допълнение към парка, поради продължаващите съмнения относно способността на F-15 да издържа на възникващите заплахи от висококласните руски самолети от четвърто поколение, като Су-27, Су-30 и МиГ- 31, а проучванията на Су-27, проведени от американски експерти след разпадането на Съветския съюз, потвърдиха много от най-лошите им опасения, че този самолет е по-добър от F-15. Разработването на F-22 започва през 70-те години на миналия век, по същото време, когато Су-27 направи първия си полет. Американският изтребител е проектиран преди всичко като противодействие на напредничавите съветски бойни самолети. Крахът на Съветския съюз гарантира, че Raptor ще бъде в собствената си "лига сред изтребителите", с модернизацията на Су-27 и отмяната на трите основни програми за нови тежки самолети с високо качество - МиГ-31М, Су-47 и МиГ 1.44 (pan.bg - опитно-експериментален руски прототип на изтребител от 5-то поколение), всички от които бяха съперници на F-22. F-22 беше ценен за своите усъвършенствани стелт- възможности, а неговото радарно напречно сечение (ефективна отразяваща повърхност) все още се смята за най-ниско сред пилотираните бойни самолети в света. Двигателите F119 бяха и най-мощните в света за самолет, проектиран за въздушен бой, където преди това съветските двигатели Д-30Ф6 (МиГ-31) и АЛ-31Ф (Су-27) заемаха съответно първо и второ място. Raptor е вторият изтребител в света, който използва двумерен вектор на тягата след руския Су-30. Управлението на вектора на тягата се използва за подобряване на маневреността, а F-22 си остава единственият западен изтребител, оборудван с такава система. Този самолет стана и вторият в света, оборудван с радар с активна фазирана решетка след японския F-2 поколение 4+ (японският самолет е въведен в експлоатация през 2002 г.). Това направи революция в ситуационната му осведоменост по отношение на "по-възрастните" изтребители и направи радара му много по-труден за заглушаване. Въпреки превъзходните си бойни възможности, в Raptor има няколко ключови дизайнерски недостатъка.
Скъпата изтребителна програма пострада много след разпадането на СССР. Разходите също се смятат за ключова причина F-22 да бъде избран в сравнение с "по-скрития и амбициозен" F-23, който като цяло се смяташе за по-ефективен изтребител. Най-важното обаче беше това, че окончателният дизайн на F-22 не отговаря на ключовата програмна цел за опростяване на поддръжката в сравнение с F-15. Сега се смята, че F-22 има най-високите разходи за поддръжка и експлоатация спрямо всеки изтребител или прехващач в света, което от своя страна е довело до най-ниските показатели за летателна готовност във ВВС на САЩ - досега много по-ниска от тази на F-15. Изключително високите експлоатационни разходи наложиха намаление със 75% на планираните покупки за ВВС и край на всички планове за разработване на други опции, като ударен и палубен. Това е в пълен контраст с F-15, който влезе в експлоатация през 1976 г. и продължава да се произвежда и подобрява в редица варианти и до днес. Основният недостатък на програмата Raptor е, че тя така не замени напълно Eagle.
Л. Дойчинов
По информация на https://fighterjetsworld.com
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка