Инцидент с австралийската подводница Sheean

Pan.bg 14 май 2022 | 17:46 views (662) commentaries(0)
img
pan.bg
Австралийското издание на The Australian Financial Review публикува статия в която се съобщава за необявен сериозен инцидент, свързан с австралийската дизелелектрическа подводница SSG 77 Sheean от типа Collins (оригинално заглавие: Crew feared ageing Australian submarine would sink in deep sea mishap). През миналата 2021 година на една от австралийските подводници от типа Collins, наближаваща края на своя експлоатационен живот, имало инцидент с навлизане на морска вода в корпуса, преди да се потопи на големи дълбочини. Това накарало екипажа да се страхува, че лодката SSG 77 Sheean може да потъне в хода на тренировките по бойна подготовка край бреговете на Западна Австралия. Изобретателността на членовете на екипажа предотвратила бедствието: подводницата направила аварийно изплаване, въпреки че резервната система на баластния резервоар не сработила от първия път. Според информирани източници на австралийските военноморски сили, инцидентът породил опасения относно слабата подготовка при провеждане на мерките по техника на безопасността на борда на споменатата подводница, тъй като част от екипажа е била изведена на брега поради психологическа травма. Австралийското министерство на отбраната обаче само потвърдило, че подводницата е претърпяла „малък инцидент с морска вода“, но отказало да признае, че тя е можело да потъне. На 21 септември 2021 г. лодката Sheean, предадена на флота през 2001 г., напуснала базата си в Пърт и отплавала към полигона за бойна подготовка край бреговете на Западна Австралия. Планирано е било да се отработят курсови задачи, включително плаване с при възникване на проблеми с безопасността, преди да постъпване на бойна служба. Според доклада на Министерството на отбраната на Австралия за разследване на инцидента, попаднал и в AFR Weekend, в 21.43 часа на същия ден е имало съобщение за „неконтролируемо навлизане на морска вода“ в двигателното отделение през носовата резервна помпа за морска вода. Помпата доставя морска вода вътре в корпуса на подводницата, като е елемент от охладителната система. Тя обаче е характеризирана като „некритично важен агрегат“. Първоначалният сигнал за инцидента прозвучал като при пожар, тъй като водните пари задействали противопожарната аларма, но екипажът установил, че няма дим, и започнал да изпълнява дейностите за предотвратяване на навлизането и разпространението на извънбордова вода. Въпреки, че подводницата спешно изплавала на повърхността в рамките на три минути след първия сигнал за тревога, действията на екипажа по борба за живучест били „усложнени“ от повредата на автоматичната система за управление на борбата за непотопяемост. Системата за управление на задвижването за отваряне и затваряне на всички отсеци била изолирана от главната електрозахранваща система сутринта на същия ден, когато били извършвани технически работи по последната. Клапаните трябвало да бъдат поставени в затворено положение, според източникът на медията, но те трябвало да бъдат проверени преди потапянето. Тъй като системата била изолирана, тя не сработила автоматично, въпреки че вероятно е била активирана локално в този случай. Описаният инцидент е станал на дълбочина, близка до максималната дълбочина на потапяне (според уредите оставали още 10 m) за този тип подводници. Максимално разрешената дълбочина на потапяне за подводниците от типа Collins не е разкрита, но се знае, че те могат да се потапят на повече от 180 m. Също така не е ясно колко вода е влязла в корпуса, но подводница от този тип може да поеме на борда си не повече от 15 t морска вода, преди да започне да потъва. Същият тип подводна лодка Dechaineux през 2003 г., за малко не потъна в резултат на скъсване на магистралата за извънбордна вода, поради което пое 12 t вода. До фаталния изход не достигнали около 20 s. Твърди се, че част от екипажа на подводницата след инцидента е бил изведен на брега поради психологическа травма. Друг източник на медията заявил, че е много необичайно при такива инциденти аварийната система да се изключв, когато подводницата се намира на работната дълбочина на потапяне. Военноморският експерт, пенсионираният комодор Пол Грийнфийлд казал, че "такива инциденти са редки", но високата скорост на изплаване на подводницата предполага, че „нещата са били на път да станат сериозни“. „Програмата за обучение на подводничарите е такава, че те знаят точно какво да правят, ако това се случи“, добавил той. На подводницата Waller от типа Collins са се случили два инцидента с проникване на морска извънбордова вода в корпуса. Това е станало също през миналата година само няколко седмици след описания инцидент. За капак към всички беди избухнал и голям пожар на борда поради късо съединение в електрическата система.
Л. Дойчинов
По информация на https://www.afr.com/
Снимка: Australian Navy
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0



Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка