НАСА: Горните слоеве на атмосферата на Земята започнаха да се свиват и охлаждат

Pan.bg 19 ное 2022 | 10:51 views (830) commentaries(0)

Специалисти от Изследователския център на НАСА откриха, че Горните слоеве на атмосфера на Земята се спускат поради въглероден диоксид. Учените смятат, че това явление ще засегне космическите околоземни отпадъци. Резултатите от изследването са публикувани в списание Geophysical Research Letters.

Сателитните измервания на температурата, геопотенциалната височина и дебелината показват охлаждане, компресия на мезосферата и долната термосфера, се казва в доклада.

Както се обяснява в материала, колкото по-близо до повърхността на планетата се натрупва въглероден диоксид в атмосферата, толкова по-сериозно повишаване на температурата ще предизвика. В същото време, започвайки от най-външните слоеве на атмосферата - в мезосферата и долната термосфера (MLT, която започва от 60 km) - въглеродният диоксид охлажда тези области, което води до тяхното компресиране.

Освен това, учените фиксираха признаци на намаляване на горните слоеве на атмосфера - за това те анализираха данни за налягането и температурата от спътника NASA TIMED. Тъй като последният слънчев цикъл беше слабо активен, експертите успяха да разделят влиянието на въглеродния диоксид и слънчевата активност.

Оказа се, че MLT е потънал на повече от 1,3 километра между 2002 и 2019 г. Учените смятат, че около 340 метра спад се дължи на въглероден диоксид и този процес вероятно ще бъде постоянен.

Освен това, изследователите фиксираха, че най-високата точка на мезосферата и долната термосфера се охлаждат с 1,7 градуса по Целзий. Охлаждането и свиването на MLT ще увеличи дълготрайността на космическите отпадъци на големи височини, създавайки рискове за Международната космическа станция и други обекти в околоземна орбита, казват учените.

По-рано научният директор на Московския планетариум Фаина Рубльова призова всички страни да наблюдават небето. В същото време тя уточни, че астероидно-космическата опасност не е мит, тя съществува, но все още няма система за прогнозиране на опасно сближаване.

Източник: news.rambler.ru Снимка: prostudenta.ru