Горещи новини
- Плановете на ВСУ за превземане на АЕЦ Курск и загубата на Киев
- МО, Русия: Киев искаше да превземе АЕЦ Курск с 20 хиляди военнослужещи
- НАТО получи първия модернизиран E-3 Sentry
- Руското МО: Украйна може да прибегне до провокация с ядрено гориво
- Руските военни получиха модернизирана огнехвъргачна система "Солнцепек"
- Черна гора придобива два патрулни катера OPV 60M от Kership
- Нов спасител на подводници влезе в състава на южнокорейския флот
- Президентът на Египет потвърди решителната позиция на Кайро за прекратяване на конфликта в Судан
- /СНИМКИ/: F-35 е прелетял 100 километра без пилот
- Швеция ще изпрати в Украйна два кораба и 40 хиляди противогаза
pan.bg
Наскоро президентът Путин, по време на посещението си в Татарстан, не само инспектира свръхзвуковия стратегически ракетоноса Ту-160М със символичното име „Иля Муромец“, но и сам полетя на него. Какъв е потенциалът за модернизация на този самолет, разработен още през седемдесетте години на миналия век?
"Белите лебеди"
Свръхзвуковите бомбардировачи-ракетоносачи Ту-160 "Бял лебед" (Blackjack - според класификацията на НАТО) са неразделна част от въздушния компонент на нашата "ядрена триада". Това са най-големите, най-мощните и най-бързите военни самолети с тегло под 300 t с променлива стреловидност на крилата, способни да извършват междуконтинентални полети. По обясними причини само три световни сили разполагат с бомбардировачи от този клас - САЩ, Русия и Китай. Решението за разработване на Ту-160 в СССР през седемдесетте години на миналия век беше отговор на появата в Пентагона на свръхзвуковия стратегически бомбардировач Rockwell B-1 Lancer като въздушен носител на ядрени оръжия, който да замени сравнително бавнодвижещия се B -52. Съветският Ту-160 първоначално е създаден като носител на крилати ракети с голям обсег на действие със специална ядрена бойна глава. Самолетът има възможност за дозареждане във въздуха и може да измине разстояние до 12 хиляди километра с пълно бойно натоварване. Това би позволило на „Белите лебеди“ в режим на форсаж да стигнат в обхвата за ракетен удар по Северна Америка или други военни цели в Тихия океан. Впоследствие Ту-160 бяха адаптирани за нанасяне на удари с ракети с неядрена бойна глава, както и свободно падащи бомби, които могат да бъдат както ядрени, така и неядрени. Огромният боен товар на „Белия лебед“, достигащ 45 t, го превръща в „свръхдълга ръка“ на руското министерство на отбраната, която може да се използва в конвенционални въоръжени конфликти в отдалечени театри на военни действия. Например през 2015 г. стратегическите бомбардировачи на авиацията за далечно действие на руските ВКС Ту-95МС и Ту-160 нанесоха въздушни удари по военни обекти на терористите в Сирия. Тези самолети се използват и по време на СВО в Украйна, като нанасят удари от възможно най-далече, почти от Каспийско море, за да не попаднат в зоната на противовъздушната отбрана на противника. Може би основният недостатък на Ту-160 е високата му радарна забележимост, която е присъща на конструкцията на самия самолет. Любопитно е как в СССР някога са планирали да решат този проблем. На базата на свръхзвуковия бомбардировач са разработени два уникални самолета. Първият е Ту-160П, проект за свръхтежък изтребител за ескорт, въоръжен с ракети „въздух-въздух“ с голям и среден обсег. Вторият е свръхзвуков самолет за радиоелектронна борба с обозначение Ту-160ПП. Очевидно е, че Ту-160П и Ту-160ПП е трябвало да придружават „Белите лебеди“ по време на междуконтиненталния им полет до Северна Америка, за да се повиши тяхната живучест за успешното изпълнение на мисията за отмъщение.
Втора младост
Но тези проекти, както и някои други, като например самолет-носител за стартов комплекс за изстрелване на спътници в условията на унищожаване на космодрумите от противника, не бяха реализирани. Ту-160 все още са в експлоатация в съвременната Руска федерация. Има само 16 от тях и всеки има свое уникално име. През 2015 г. руското министерство на отбраната реши да възобнови производството на стратегически ракетоносачи и да модернизира съществуващите. Модернизираните самолети получиха обозначението Ту-160М, а произвежданите днес „от нулата“ - Ту-160М2. Да се направи това се оказа трудна задача. След разпадането на СССР много производствени вериги бяха прекъснати. Трябваше да се дигитализира изцяло техническа документация за самолета, разработена през 70-те години на миналия век. Аналоговата авионика в Ту-160М и Ту-160М2 трябваше да бъде заменена със съвременна цифрова. Външно носителят на ракети си остана същият, но „пълнежът“ му беше напълно актуализиран. Президентът Владимир Путин взе решението сам да управлява модернизирания Ту-160М "Иля Муромец" по време на посещение в Казанския авиационен завод „С. П. Горбунов“, където беше възстановено производството на уникалния самолет: „Това е наистина нова машина, от ново поколение. Работи по-добре, това се вижда "с невъоръжено, непрофесионално око“. Надеждността му е много висока. Въоръжението е на най-високо ниво. Оборудването е отлично." Нека припомним, че по едно време, още през мирната 2018 г., президентът Путин изрази идеята за създаване на свръхзвуков граждански самолет на базата на платформата Ту-160: „Трябва да направим гражданска версия.“ Тази трансформация, изглежда, няма да засегне „Белия лебед“. Може би е за добро, че производствените мощности на Казанския авиационен завод вече не са заети с граждански поръчки, а се използват за повишаване на отбранителната способност на страната.
Автор: Сергей Маржецки
По информация на https://topcor.ru/
Снимка: ОАК
Превод и редактиране pan.bg
Други публикации
Напиши коментар