Учените откриха промени в облаците, които увеличават затоплянето на климата

Pan.bg 21 юни 2024 | 02:04 views (408) commentaries(0)

Международен екип от учени от Германия и Китай откри асиметрични промени в облачната покривка на Земята. Тези промени бяха свързани с повишеното глобално затопляне. Изследването е публикувано в научното списание Science Advances (SciAdv).

През дневните часове облаците отразяват слънчевата светлина обратно в космоса, а през нощта действат като одеяло, улавящо топлината.

Както показват новите наблюдения, структурата на облачната покривка се е променила по такъв начин, че нейният охлаждащ ефект намалява през деня и се увеличава през нощта.

„Тъй като в световен мащаб облачността намалява повече през деня, отколкото през нощта, това води до отслабване на късовълновия албедо ефект през деня и увеличаване на дълговълновия парников ефект след залез слънце“, обясни водещият автор Хао Луо, изследовател в университета Джоншан Сун Ятсен.

Констатациите на екипа се основават на сателитни данни и компютърни симулации, обхващащи климатичните записи от 1970 до 2014 г. и прогнози до 2100 г.
Учените изясниха, че асиметрията в промените в облачността е открита съвсем наскоро и този процес е включен в обратната връзка на изменението на климата. Тоест глобалното затопляне променя структурата на облака, което от своя страна увеличава нагряването на планетата.

Асиметрията на облаците се причинява от различни фактори, включително повишена стабилност в долната тропосфера поради нарастващите концентрации на парникови газове. Това постоянство означава, че е по-малко вероятно облаците да се развият през деня и ще останат стабилни и ще се увеличават по размер през нощта.

Преди това учените установиха , че антропогенното затопляне на Земята е достигнало рекордни темпове.

Източник: gazeta.ru Снимка: JontyFairless/Twitter