Горещи новини
- Във ВВВУ започна летателен стаж на курсанти с нови хеликоптери и самолети (ГОЛЯМА СТАЖАНТСКА ГАЛЕРИЯ)
- Руска зенитна ракета 40Н6 ли свали украинския изтребител F-16?
- ООН: В Газа настъпи е най-тежката ситуация от началото на атаките - надвиснала е хуманитарна катастрофа
- Lockheed Martin ще увеличи броя на експерименталните F-35 Lightning II
- Напредък на програмата LTAMDS
- Ирак се интересува от руски БЛА "Куб" и "СКАТ"
- Американски ракети AGM-88E AARGM срещу хусите
- Във Върховната Рада признаха, че Украйна все още купува руски газ
- МО РФ: Руската армия освободи селището Суха Балка в ДНР
- Италия обяви петдневен национален траур във връзка със смъртта на папа Франциск

Министерството на отбраната предлага за обществено обсъждане проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на нормативни актове.
В резултат от извършения преглед на
Плана за развитие на Въоръжените сили до 2026
е установена необходимостта от неговото актуализиране. Целта е осигуряване на способности за въоръжените сили, с оглед гарантиране на националната и съюзна сигурност. Промените се обосновават с доизграждане на способности за защита на силите и осигуряване на изискванията за приемане и експлоатация на самолет F-16 Block70, изграждане на способности за киберотбрана и увеличаване на способностите за разузнаване.
За осигуряването на некомплекта от личен състав във военните формирования от въоръжените сили, се прилага механизъм на трансформиране на длъжности за военнослужещи, както и преразпределение на доброволния резерв между военните формирования, с което се постига устойчиво разпределение на човешките ресурси във въоръжените сили и същевременно военни формирования се осигуряват с личен състав за изпълнение на задачите.
В резултат на придобиването на нови системи и отбранителни средства и системи за въоръжените сили възниква и необходимостта от тяхното въвеждане и разпределение с оглед осигуряване на способности за ефективна подготовка на военните формирования, за което са нужни изменения и допълнения в План 2026, се посочва в мотивите към проекта.
Предлагат се промени и в Устройствения правилник на Министерството на отбраната.
Дирекция „Връзки с обществеността и протокол“
ще носи наименованието „Стратегически комуникации, връзки с обществеността и протокол“. Възлага й се да изгражда и развива способности за провеждане на стратегически комуникации и да предлага мерки за противодействие на фалшиви новини и дезинформации, свързани с дейността на министерството, структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия. Разкриването на отдел по стратегически комуникации ще въведе интегриран подход и ще допринесе за развитието на способности за стратегически комуникации в Министерството на отбраната и Българската армия, като същевременно ще подобри и усъвършенства планирането и анализа на комуникационните дейности на дирекция „Връзки с обществеността и протокол“, се отбелязва в мотивите към проекта.
На функционален принцип се разделя
дирекция „Правно нормативна дейност в отбраната“,
чрез отделяне на дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“. Предвижда се така да се осигури обособяването на специализиран правен капацитет, насочен към обезпечаване на различните направления при изпълнението на стратегическите цели и проекти, посочени в Програмата за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България 2032, както и в стратегическите програми на правителството в част отбрана, като същевременно ще се запази независимостта на правната експертиза, без същата да се включва в обхвата на друго звено от администрацията на министерството.
Прогнозата е, че с обособяването на юридическа експертиза за специфичните аквизационни въпроси ще се постигне високо ниво на осигуреност на управленските решения и оттам – до адекватно и ефикасно осъществяване на политическите приоритети в сферата на отбраната.
Прецидират се функциите на
дирекция „Управление на човешките ресурси в отбраната“ (ДУЧРО)
в две направления: дефиниране на отговорностите на дирекцията свързани с провеждане на обучението на българските граждани за придобиване на квалификация „Офицер от резерва“, от една страна и обучението на българските граждани в двата етапа на придобиване на средно образование, от друга; - прехвърляне на функцията по организиране на процеса по определяне на длъжности в национални представителства, щабове и органи на международни организации и други международни инициативи от дирекция „Отбранителна политика и планиране“ към дирекция „Управление на човешките ресурси в отбраната“.
Предлага се функцията на главна
дирекция „Инфраструктура на отбраната“
да организира и осигурява в административно-техническо отношение работата на Съвета по строителство и строителни услуги да се замени с функция по организация и осигуряване работата на Специализирания експертен съвет по устройство на територията към министъра на отбраната, с оглед обезпечаване дейността му като консултативен орган по прилагането на Закона за устройство на територията. Ще се оптимизира структурата на дирекцията чрез закриване на офисите в гр. Велико Търново и гр. Шумен, предвид липсата на необходимост от тях. Към отдел "Регионална инфраструктура на отбраната" със седалище Плевен е било предвидено създаване на офис в гр. В. Търново, но такъв фактически не е откриван, от друга страна, към отдел "Регионална инфраструктура на отбраната" със седалище Варна, има офиси в Бургас и в Шумен, като офис Шумен отговаря за администрирането имоти на територията на три области – Шумен, Търговище и Разград, но общият брой на тези имоти не налага функционирането на отделен офис, за да бъдат обезпечени функциите, свързани с администрирането им, ства ясно от аргументите за решението. Предложени са и промени, с които се прецизират функции на ГДИО и се извършват редакции от правно-техническо естество.
По отношение на
дирекция „Обществени поръчки в отбраната“
се предлага да отпадне функцията на дирекцията да координира и придобиването на стоки и предоставянето на услуги чрез агенциите на НАТО, ЕС и други международни организации като несвойствена за дирекцията, която е специализирана в подготовката и провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки съгласно Закона за обществените поръчки.
Предлага се от
дирекция "Сигурност на информацията“
да отпаднат функциите по киберотбрана и киберсигурност и да преминат изцяло в дирекция „Комуникационни и информационни системи“ от Щаба на отбраната, чието наименования да се измени на „Комуникационни и системи и киберотбрана“. Тя ще отговаря за осигуряване на министъра на отбраната и началника на отбраната с оглед вменените им със Закона за киберсигурност правомощия. Консолидирането на функцията по киберотбрана в едно административно звено ще спомогне за прилагането на единни политики в тази област, което ще допринесе за по-ефективна координация, взаимодействие и управление на дейности, процеси и личен състав, всеобхватно планиране на ресурси и администриране на проекти, както и въвеждане на механизми за киберотбрана и киберсигурност от началото на проектиране и развитие на комуникационно-информационните системи до тяхното използване, се отелязва в мотивите към проекта. По този начин ще се идентифицира една структура от МО, която ще отговаря за стратегическото ръководство, планиране и развитие на киберотбраната в МО, СППМО и БА.
Възлагат се функции за звено за мрежова и информационна сигурност към
дирекция „Комуникационни и информационни системи и киберотбрана“,
които да са свързани с предоставянето на административни услуги по електронен път и обмен на електронни документи между административните органи по смисъла на Закона за киберсигурност.
Предвижданията са, че изпълнението на функциите за мрежова и информационна сигурност от специализирана дирекция ще допринесе за по-висока оперативна ефективност, като по този начин ще се осигури надграждане на натрупания опит и връзка с други функции.
В съответствие със Закона за защита на класифицираната информация се привеждат функциите на дирекция „Сигурност на информацията“ по отношение на използваната терминология, както и отпадане на следните функции: да разработва политиката, да извършва администриране и поддържане функционирането на инфраструктура на публичните ключове и да издава цифрови сертификати на длъжностните лица от министерството, структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия и за провеждане на тестване на нови програмни и технически средства за използване в автоматизирани информационни системи и мрежи, която е техническа задача.
В областта на
информационното осигуряване
с цел обезпечаване работоспособността и защитата на интегрираната информационна инфраструктура на Министерството на отбраната се възлага нейното поддържане, развитие и наблюдение на Командването за комуникационно информационна поддръжка и киберотбрана (ККИПКО) като структура на оперативно ниво, предназначена да осъществява комуникационно- информационна поддръжка и киберотбрана на органите и пунктовете за ръководство, командване и управление на страната и въоръжените сили на стратегическо ниво.
В дирекция „Операции и подготовка“
ще има преструктуриране по функционални области; прецизиране на формулирането на дейностите, като се привеждат в съответствие със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и възложените функции на началника на отбраната; въвеждане на коректни термини за определени дейности и редактиране на текстове, в съответствие с дейностите, извършвани по плановете на НАТО.
Допълнителни функции и задачи се възлагат на
дирекция „Логистика“
по воденето, отчета и контрола на програми „Общо логистично осигуряване на въоръжените сили“ и „Управление на инвестиционни проекти за логистично осигуряване на въоръжените сили“. Оптимизират се и се съвместяват част от функциите на дирекцията, чрез тяхното окрупняване по функционални области на съответните отдели.
Във функциите на
дирекция „Стратегическо планиране“
се внася по-голяма точност и яснота за произтичащите задачи. Подобряват се способностите на дирекцията при подпомагане на началника на отбраната в качеството му на военен съветник на министъра на отбраната в областта на планирането и развитието на силите, в рамките на отбранително планиране и начините за тяхното използване в рамките на предварителното планиране и планирането в отговор на кризи на стратегическо ниво.
Извършат се промени от правно-технически характер в определените функции на
дирекция „Координационни дейности“,
които произтичат от подготовката, координирането и осигуряването на правомощията и задълженията на военното ръководство на Министерството на отбраната.
Според проекта общата численост на персонала в административните звена на Министерството на отбраната ще бъде 828 щатни бройки.
Други публикации
Напиши коментар