Горещи новини
- Тръмп обяви напредък в разрешаването на украинския конфликт
- Глобално затопляне: Генералният секретар на ООН определя „червена линия за човечеството“
- Павловка не е окупирана, боевете там продължават, а районът на Плавни е в сива зона
- Украйна води положителни преговори със САЩ за придобиване на ракети „Томахоук“
- Пентагонът: Украйна трябва да остане възпиращ фактор за Русия след конфликта
- Орбан: Русия и САЩ трябва да разрешат само няколко въпроса, за да проведат срещата на върха
- ГЩ, Украйна: Руските сили са се опитали да настъпят в Покровско направление 55 пъти
- Морско училище гостува на Военната академия на Северна Македония
- Отзвук: Изложбата „Когато единението победи“ в НВИМ
- Президентът Румен Радев удостои посланика на Япония у нас Хисаши Мичигами с орден „Мадарски конник“ първа степен
Президентът Румен Радев върна за ново обсъждане в Народното събрание приетия на 2 октомври т.г. Закон за изменение на Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“ (ДАНС), с който правомощието по назначаване или освобождаване на председателя на агенцията се възлага на Народното събрание.
В мотивите се подчертава, че по действащия правен режим споделената компетентност между държавния глава и правителството представлява гаранция за обективна оценка на опита и качествата на кандидатите. По този начин процесът по назначаване или освобождаване на председателя на ДАНС не зависи от промените в политическата конюнктура. Законът за изменение на Закона за ДАНС неоснователно компрометира тези гаранции и ще доведе до реполитизиране на процеса.
Държавният глава припомня събитията отпреди 12 години, когато правомощието по назначаване и освобождаване на председателя на ДАНС беше за първи път възложено на Народното събрание. В деня на обнародване на тогавашните поправки в закона, на 14 юни 2013 г., Народното събрание избра Делян Пеевски за председател на ДАНС и това предизвика бурни обществени протести. Няколко дни по-късно Народното събрание отмени това свое решение, а в началото на 2015 г. възстанови правомощието на президента да назначава или освобождава председателя на ДАНС по предложение на правителството. Законът за изменение на Закона за ДАНС от 2 октомври т.г. не предлага каквито е да било гаранции, че парламентът няма да действа и в бъдеще по аналогичен начин.
Освен това президентът оспорва мотивите на вносителите на законопроекта, че изборът на председател на ДАНС от Народното събрание „ще бъде гаранция за стабилност и предвидимост, както и за обществено доверие“. Напротив, опитът от последните години сочи, че при кадровите си решения Народното събрание или бездейства с години, или действа в нарушение на Конституцията. Именно заради поведението на Народното събрание принципът на мандатност на редица висши държавни длъжности, който е основен стълб на демократичното управление, понастоящем у нас е тежко компрометиран. С поверяване на решенията за избиране и за освобождаване на председателя на ДАНС на Народното събрание съществува реален риск всяка промяна в политическата конюнктура да води до смяна на председателя на ДАНС в нарушение на принципа за мандатност.
www.president.bg
Други публикации
Напиши коментар


(0)

















