Канени и неканени кандидати за новия изтребител, Ми-24 под въпрос

Pan.bg 29 сеп 2011 | 10:41 views (5964) commentaries(3)
img Д.Ставрев, сп."Клуб КРИЛЕ" - брой 8 2011

Музеен самолет с нова електроника за българските ВВС
Посещението на 7 юли 2011 г. на израелския министър-председател Бенамин Нетаняху донесе поредния нов вятър в конкурса за нов изтребител на ВВС - модернизирани Kfir C.60. С подобно изкушение министър Аню Ангелов е бил запознат по време на посещението си на щанда на IAI на авиошоуто в Бурже. Предлаганата цена е в пъти по-ниска от тези оферирани от официалните участници в процеса на RfI проведен от МО.
При обявяването на План 2020 министър Ангелов, в отговор на наше предположение че цената ще е 1 млрд. лева заедно с въоръжението и съпътващите услуги, отговори, че това са спекулации на медиите и че неговите експерти са го уверили че нужната сума ще е около 400 млн. долара (около 550 млн. лева). Вече са публични голяма част от оферираните цени: Gripen - 880 112 579 лв.; F-16 - 1 794 000 000 лв.; F/A-18 Е/F - 2 553 000 000 лв. За съжаление на МО "спекулациите" на медиите се оказаха абсолютно точни - минималната оферирана сума за 8 изтребителя без въоръжението се оказа 880 млн. лв. доста над очакваните 550 млн. Разликата е „само” някакви си 330 млн. или грешка от 60%. Интересно кои са въпросните експерти и какво се е случило с тях при такава "точна" прогноза.
Израелците са решили да ни изкушат с много по-ниски цени. Друг е въпросът колко ще ни струва поддръжката на изтребител произвеждан по времето когато са произвеждани нашите МиГ-21бис и какъв е смисълът да сменяме един 35-годишен изтребител с усвоен ремонт, поддръжка, обучение и запаси от оръжия с подобен, но с неусвоен ремонт, без наземна инфраструктура, без методика за обучение, без оръжие и т.н.т. Колкото и да е модерна авиониката му, способностите му едва ли ще са по-добри от тези на модернизираните румънски МиГ-21МФ "Лансър", а както е известно Румъния търси самолет който да ги замести. В самия Израел Kfir отдавна не лети, а се изнася епизодично в африкански и латиноамерикански държави. Не е ясно защо министър Ангелов допуска да бъда примамван от подобни изкушение, при положение че е англофил и като такъв трябва да знае прочутата реплика на английският лорд "Не съм толкова богат,




че да купувам евтино".
image

Италианска „втора ръка” от третия път
През юли в надпреварата за новия български изтребител най-накрая се включиха и италианците от Alenia Aeronautica. Тук МО отново прояви „принципния” си подход – италианците бяха поканени доста след бе изтекъл първия и втория (съответно 4 и 9 март) краен срок, и получиха отсрочка до 15 май, 15 дни повече от другите участници за които той бе 30 април. Сред това последва глухо мълчание, едва в началото на юли в отговор на питане в парламента министър Аню Ангелов заяви, че срокът е бил удължен до 27 юни, но е последвало ново искане за удължаване. Най-накрая, на 19 и 20 юли 2011 г., представителите на Alenia Aeronautica представиха предложението си – за „втора ръка” изтребители EF2000 Typhoon II Tranche 1 на въоръжение в момента в италианските ВВС.
Така поне на теория Програмният екип ръководен от заместник-командира на ВВС бр. генерал Румен Радев би трябвало да разполага вече с всички предложения и да започва работа по обработката им, класиране на офертите по различмните показатели и съставяне на математическите модели за общата оценка. На практика българското МО получи отговори на RfI за 8 изтребители от 6 държави за 7 самолета - от поканените Швеция (Gripen), САЩ (F-16 и F/A-18 E/F), Германия (нови EF2000) и Италия (втора ръка EF2000) и самопоканилите се Русия (МиГ-29М/М2) и Израел (Kfir C.60).

image

Очакваме честна процедура
Междувременно участниците, предали отдавна офертите си, продължават да следят отблизо развитието на процедурата. Маркус Халберг, програмен директор „Авиационни системи” в FXM, Агенцията за експорт на военни продукти на шведското МО.
- Каква е офертата на Швеция и какви са техните характеристики?
- Като отговор на RfI, което беше изпратено от българското МО, шведското правителство предостави оферта за 8 нови, напълно съвместими с изискванията на НАТО изтребители Gripen C/D, произведени по най-новите стандарти, по които са произведени и изтребителите, които предлагаме на шведските ВВС или на други клиенти. Освен това ние сме предоставили информация за последваща поддръжка, логистичен пакет и обучение на пилоти и техници. При желание от българска страна шведското правителство може да предостави решение за финансирането, според възможностите на страната, на доста по-конкурентна цена в сравнение с другите възможности на пазара.
- Поддръжка за какъв период може да предложи шведското правителство и какъв е жизненият цикъл на един изтребител Gripen?
- Изтребителят Gripen ще бъде гръбнакът на шведските ВВС в следващите 40 години. Шведското правителство е готово да осигури цялата необходима поддръжка за българските ВВС за срока на целия жизнен цикъл на изтребителите чрез дългосрочни партньорства между българската и шведската страна.
- Офертата включва ли обучение на българските пилоти и колко ще продължи то?
- Предоставили сме информация във връзка с обучението на пилоти и техници в съответствие с изискванията на българското МО. Обучението ще се провежда от шведските ВВС. Приучването и основното тактическо обучение на един пилот на изтребител ще отнеме около 4 месеца.
- Какъв офсет предлага Швеция?
- Saab предоставя пакет за индустриално сътрудничество, който напълно съответства на изискванията на българското законодателство. Компанията има отлични резултати при реализирането на индустриално сътрудничество в доста държави.
- Колко приблизително струват предложените от Швеция изтребители?
- От уважение към процеса за закупуване на изтребители в България, а също в съответствие със спазването на търговската тайна не бих могъл да разкрия подобна информация.
- Какво очаквате от процедурата?
- Да е честна, открита и крайното решение да не поражда въпроси.
image
МиГ-29 завинаги?
Напоследък министър Ангелов коментира, че не е обнадежден за бъдещето на проекта за купуване на нов многоцелеви изтребител поради предложените цени. Той обяви че всички оферти са между 600 млн. долара и 1,4 млрд. долара (реално между 640 млн. и 1,8 млрд.) за 8 изтребители. Така министърът, който месеци наред твърдеше, че новите изтребители на България няма да достигнат 1 млрд. лева,, призна че става въпрос за по-висока сума. От отговор на питане на депутата Георги Пирински стана ясно, че ако до края на октомври не бъде намерен разумен баланс между цената на предложенията, минималните военни изисквания и ресурса за целия жизнен цикъл, министър Ангелов няма да предложи инвестиционен проект за нов изтребител. Според военния министър въпросът дали на България й е необходим нов многоцелеви изтребител не би трябвало дори да се обсъжда. Той поясни, че за добиването на такъв има два възможни начина – „обществена поръчка или конкурс, което е чисто търговски подход, при който основен фактор е цената и фирмите предлагат нови изключително скъпи изтребители. Другият вариант е междудържавен договор. При него биха могли да бъдат предложени нови изтребители или втора ръка плюс дългосрочно сътрудничество във военната и икономическата област с последващи инвестиции”. Ангелов подчерта значимостта на офсета, който носи трансфер на технологии, „ноу-хау” и лицензи.
„Ще продължим да използваме МиГ-29 до 2030 г. Сега сключваме рамково споразумение за следгаранционна поддръжка на тези бойни самолети. Те са добри самолети и ще могат да изпълнят тази задача. Но ние искахме да заменим МиГ-21, чийто ресурс изтича през 2012 г., с нов изтребител, за да можем да подпомогнем подразделенията с МиГ-29 за носенето охраната на външното пространство. Най-вероятно те ще бъдат натоварени повече, ако успеем да внесем нов тип целеви изтребител”.
image
Малък коментар
Ако нещата в държавата са толкова зле, че няма да може да отделят 1 млрд. лв. през следващите 10 години (повечето оферти предлагат разсрочено плащане) или по 100 млн. лв. на година, по-добре да си поддържаме МиГ-29 и Су-25 и да чакаме по-добри времена. Всякакви упражнение с екзотични самолети "втора ръка" ще донесат катастрофа за ВВС. Надяваме се, че никой не иска съзнателно това.

Търгът за Ми-24 се провали, ВВС остава без бойни вертолети?
На 10 юни 2011 г. търговското дружество на МО „Снабдяване и търговия” най-накрая стартира процедурата за продажба на 6 вертолета Ми-24Д свалени от въоръжение в българските ВВС в началото на годината. Заинтересованите фирми имаха възможност да проведат огледи в авиобаза „Крумово” на 24-28 юни и да се запознаят с техническото състояние на вертолетите. Срокът за подаване на офертите бе до 6 юли. От МО съобщиха ексклузивно за сп. „Клуб КРИЛЕ”, че 11 фирми са проявили интерес и са направили оглед, но за съжаление нито една от тях не е подала оферта. Неофициално фирмите споделиха за списанието, че МО е обявило много високи цени - 2 вертолета по 372 000 лв., 2 по 373 000 лв., един за 348 000 лв., и 409 000 лв за шестия. Търговците считат, че липсата на оферти се дължи и на недоброто състояние на някой от вертолети.
Един провален търг за излишна военна техника, не е голям проблем, но в случая подобно развитие е пагубно за българските ВВС. Министър Аню Ангелов изрично обвърза ремонта на оставащите на въоръжение Ми-24В с постъпленията от продажбите на 6-те Ми-24Д. От МО заявиха, че се подготвя повторна процедура за вертолетите с намалени цени, но с оглед на малкото време до края на годината става ясно, че е изгубена още 1 година за Ми-24. Не е ясно дали въобще ще постъпят някакви средства които да отидат за ремонт на оставащите машини, а в това време екипажите съвсем ще загубят тренинг. Ми-24, поне доскоро, бяха важна съставляваща от способностите на българските ВВС за непосредствена огнева поддръжка (CAS). С оглед и на възможното извеждане от въоръжение на щурмовите Су-25 след 2013 г. пропастта в областта на CAS има всички шансове да стане бездна.

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    Kiro Kirov Kirivistiyaka 29 сеп 2011, 15:23
     
    0
     
    0

    След като държавата е толкова на зле, може би наистина, трябва да купим нови 14 Грипен-а на лизинг, както направиха Чехия и Унгария. А освен това да си модернизираме Миг-29 и Су-25 и да се оглеждаме за изгодни бройки втора ръка, ако някоя държава се откаже от тях. Така както Беларус ще намаже Су-33.

  2. #2
    Marko 29 сеп 2011, 16:36
     
    0
     
    0

    Vi ste napravili dve velike greske na ovom tenderu.Prva je sto ste trazili samo osam aviona sto automatski podrazumeva i vecu cenu, a druga je sto niste pozvali nijednog istocnog proizvodjaca koji bi koliko toliko uticali na cene zapadnih aviona.Ponuda za Gripen je veoma korektna i tu se ne bi trebalo puno razmisljati.Ponude od strane americkih kompanija su najblaze receno skandalozne i ponizavajuce.Interesuje me da li su se javili francuzi sa ponudom za Rafal kao kod nas i koliko su vam iz Eurofightera trazili za ceo paket kako novih tako i italijanskih second-hand aviona ?

  3. #3
    nero 30 сеп 2011, 08:53
     
    0
     
    0

    Абе бай Киро,тия грипен-а на трошия ли ще ги правим?Толкова е евтин че дори цената му е в тайна,и с това малко икономично двигателче дано не му се налага да влиза във въздушен бой.

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка