Горещи новини
- При атака с дрон в Татарстан един човек загина, 13 са ранени
- Израелските отбранителни сили опровергават твърденията на Иран за унищожаването на F-35
- /ВИДЕО/: ВВС на Израел отново атакуват Техеран
- Израел не изключва убийството на аятолах Али Хаменей
- Axios: Израел призовава САЩ да влязат във война с Иран
- Американски политици от Демократическата партия са простреляни, двама са убити
- 100 души са убити при нападение над нигерийско село
- /СНИМКА/: Иран атакува рускоезично предградие на Тел Авив, съобщават за жертви
- /ВИДЕО/: САЩ проведоха голям военен парад по случай 250-годишнината на армията
- /ВИДЕО/: Израелската армия обстреля с ракети петролно хранилище в Техеран, избухнаха пожари
- Г-н бригаден генерал какви са резултатите на повереното Ви поделение за 2011 година? На колко процента изпълнихте поставените задачи? Каква е подготовката на летците към момента?
Успешното изпълнение на задачите, които ни бяха поставени от Командването на Военновъздушните сили през 2011 г. са повод за моята позитивна равносметка. Това казах пред офицерския състав на базата по време на годишния анализ и пред целия личен състав на формированието при откриването на новата учебна година.
Надеждното изпълнение на основната задача на авиобаза Граф Игнатиево, а именно носенето на непрекъснато бойно дежурство за контрол и охрана на въздушното пространство на Република България в интегрираното въздушно пространство на НАТО представлява образно казано сглобеният вид от един многоелементен пъзел от важни и взаимносвързани задачи. Ето защо, от качеството и резултатите на останалите приоритетни задачи зависят успехите в бойната ни подготовка.
Приоритетна за нас задача през изминалата година бе поддържането и повишаването на нивото на летателната подготовка. Трима от нашите летци получиха най-високата степен за класна квалификация “1-ви клас”, а създаването на първокласни летци в настоящите трудни условия не става лесно. Тяхната подготовка зависи от много фактори, като правилното планиране и осигуряване на ритмичност за провеждането й, наличието на добре обучени инструктори и не на последно място от изправността на авиационна техника. Паралелно с това, ние започнахме да работим по качествено нов модел на организиране и провеждане на полети, който произтича от въвеждането на съвременните документи за летателна дейност във Военновъздушните ни сили. Философията, залегнала в тях се прилага и развива в НАТО и ни дава възможност за гъвкави решения при планирането и провеждането на полети в зависимост от изменението на състоянието на авиационната техника.
През месец май състав от авиобазата се пребазира на летище Балчик с цел възстановяване и придобиване на подготовка от младия летателен състав на МиГ-29 при полети над море. Тези полети бяха част от подготовката ни за тактическото учение “Есен 2011” през месец август с провеждане на бойни и експериментални стрелби. През последните две десетилетия не е изпълнявана в такъв мащаб задача с пребазиране на летателни екипажи и авиационна техника, което дава ценен професионален опит на личния състав от базата.
Положителни са и резултатите от проведените през изминалата година проверки на бойното дежурство. Висока оценка получихме от CC Air – Izmir при най-важната проверка на авиобазата по Air Policing, което бе атестация за нашата организация, подготовка и изпълнение на основната за авиобаза Граф Игнатиево задача.
За да бъда точен и обективен, трябва да обобщя, че за нас изминалата година беше изключително трудна и напрегната, защото работехме в условия на значителни ресурсни ограничения. Тези дадености изискваха от нас пълна мобилизация и точна преценка за целесъобразното разпределение на наличните материални средства. Благодарение на разбирането и подкрепата от Командването на ВВС, ефективната планировка и най-вече с обединената воля и целенасочените усилия на целия личен състав на авиобазата, успяхме да превъзмогнем трудностите и да не допуснем никакъв компромис с безопасността при провеждането на полети.
- В какви учения участвахте? Спомогнаха ли те за повишаване ефективността на вашата работа?
През 2011 г. базата участва в двустранна съвместна летателна тренировка по Air Policing с ВВС на Румъния – „Blue Bridge – 2011”, която се проведе през месец май. В началото на лятото бяхме домакин и участвахме в осигуряването на демонстрационните полети на ескадрила “Буревестниците” от състава на ВВС на САЩ и както вече споменах, наши екипажи на самолети МиГ-29 се включиха в учението “Есен 2011” на ЗП на ВВС – „Шабла” за изпълнение на бойни и експериментални стрелби.
Всяко участие в национални и международни учения и тренировки ни дава три основни предимства – да проверим своята подготовка към настоящия момент, да “сверим часовниците си” с нашите партньори от НАТО и на базата на обогатения опит да развиваме нашите способности в интерес на изпълнението на отговорната мисия за контрол и защита на въздушното ни пространство.
- Споделете повече за учението Iron Guard 2011, което остана „скрито” за медиите.
Първо, не става дума за провеждането на учение и второ, след като самия Вие го споменавате, значи Вашето твърдение е невярно. Става дума за провеждането на тренировка на сили и средства за противовъздушна отбрана от състава на ВВС в условия на радиоелектронни смущения, в които ние също взехме участие през месец октомври.
- През ноември имахте посещение на държавите участнички в ОССЕ, каква бе тяхната оценка и как премина самото посещение?
Инспектори от държавите-участнички в Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) бяха на работно посещение в авиобаза Граф Игнатиево на 9 ноември 2011г. Целта на посещението бе да се потвърдят поетите анагажименти за сигурност на Република България съгласно Виенския документ от 1999 г., които укрепват доверието към страната ни в Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа.
Делегатите посетиха обекти от инфраструктурата на базата, запознаха се с организацията за провеждане на полети и ежедневната дейност.
Важен акцент в програмата бе демонстрацията на мисията Air Policing и действията на допълнителна двойка МиГ-21/29 съвместно със сили и средства на “Военна полиция” при изпълнение на мисията “FORCE TO LAND” за прехват и принуждаване за кацане на самолет-нарушител и последващо задържане на екипажа му.
Инспекторите дадоха висока оценка за дейността на базата и нивото на подготовка на всички специалисти и впечатленията от визитата им в много отношения са надминали техните предварителни очаквания
- Вече имате Годишен договор за обслужване и резервни части на МиГ-29, какво трябва да бъде направено за тези изтребители през 2012 г.? Колко налични МиГ-29 ще има през годината?
Рамковият договор, който подписахме с РСК “МиГ” е от ключово значение за техническата поддръжка и доставката на резервни части на самолетите МиГ-29, които са на въоръжение в българските ВВС.
Това е едно добро решение на проблемите ни в ресурсното осигуряване и ще не даде възможности за поддържане на техническата изправност на авиационната техника и подобряване на условията за подготовка на летателен състав от базата.
Всички усилия на ВВС и от наша страна са насочени към поддържането на максимален брой изправни самолети.
- Колко още може да издържи ветеранът МиГ-21 в българските ВВС?
Разчитаме самолет МиГ-21 да лети и изпълнява задачи по бойното дежурство до края на 2012 година, което ще облекчи натовареността на дежурните екипажи с МиГ-29.
- Какво предстои през 2012 г. за авиобазата? Готови ли сте като екип да посрещнете новите предизвикателства?
Задачите, които ще изпълняваме през настоящата година са обвързани с ясна методика, която ни осигурява придобиването, поддържането и усъвършенстването на летателната подотовка. Ето защо, още в началото на 2012 г. започнахме летателната дейност с летците 1-ви и 2-ри клас на самолети МиГ-21 и МиГ-29, а в следващите седмици стартираве и подготовката си за най-мащабната до сега за българските ВВС българо-американска летателна тренировка с екипажи на ВВС на САЩ в Европа. В средата на м. април ще приемем на наша територия повече от 400 американски участници, с които в рамките на почти един месец ще провеждаме съвместни полети. Вече имаме богат опит в подготовката и провеждането на подобни мероприятия. От 2005 година насам сме били домакини на девет, а това ще бъде десетото ни участие.
Ще продължим подготовката на класни летци и нещо много важно – планираме нов курс за приучване на МиГ-29. Тази задача е изключително актуална и важна, защото е свързана с осигуряването на приемственост в подготовката на летателен състав. Тя е и основа за присъединяването на нови летци към бойния състав на базата.
Както всяка година, наш състав ще участва и в провеждането на бойни и експериментални стрелби на полигон “Шабла” през есента.
Тук е мястото да кажа, че като командир съм горд, че зад мен плътно стои истински екип, с когото съм уверен, че можем да преодолеем всичко!

- Какви са проблемите пред авиобазата през новата година? От какво имате нужда и дали сте добре осигурени?
Без проблеми не може, но по-важното за мен е те да са решими!
- В края на 2011 г. в някои медии се появиха публикации, че България няма нужда от армия, че се дават излишни средства за нейното поддържане, какво е вашето лично мнение? Кой според вас настройва обществото срещу армията по време на криза?
За мен подобни публикации са опит за подмяна на общественото мнение по въпроси, свързани със сигурността на страната ни и с общонационалните ни интереси, произтичащи от Конституцията на Република България. Уверен съм, че българският народ няма колебания относно необходимостта от своя суверена държава.
- Министърът на отбраната обяви, че конкурсът за нов изтребител се отлага с още една година. Какво мислите по въпроса и докога може да лети МиГ-29 в България?
Решенията, които ще бъдат взети във връзка с този проект, имат отношение и дългосрочна перспектива за развитието на модерния облик на българските ВВС. В този ред на мисли, се сещам за една сентенция на автор, чието име не мога да спомня: “Дори да си на правилен път, ако просто стоиш на едно място, ще те прегазят”!
- Нужен ли е на България нов изтребител и според вас коя година трябва най-късно да бъде доставен?
Категорично да! Епохата, в която живеем и заплахите за мира и сигурността в глобален аспект имат своята точна проекция в нивото на развитие на съвременните авиационни технологии. Именно това ги прави способни да бъдат ефективни и безалтернативни!
-През 2012 г. се навършват 100 години български ВВС, какво означава за вас това събитие?
За мен лично отбелязването на този знаменателен юбилей е безспорното доказателство за това, че българското общество винаги е подкрепяло значимата национална кауза, на която е отдадена бойната авиация.
Като част от нейното настояще, аз се радвам, че пламъкът в очите и сърцата на нашите авиатори и авиационни специалисти е достатъчно ярък и силен, за да освети пътя ни и ни преведе в едно по-добро и по-светло Бъдеще!
Други публикации
Напиши коментар