54 години от гибелта на лейтенант Димо Димов от 21 ИАП

Pan.bg 23 сеп 2021 | 11:17 views (1270) commentaries(0)
img На 20.09.1967 г. при полети от летище Толбухин (сега Добрич). с МиГ-19 б. № 902 загива лейтенант Димо Иванов Димов.
Причина за катастрофата е спиране на двата двигателя при излитане. Изтребителят се разбива в околностите на с.Ботево Толбухинско (дн.Добрич).

============================================
Из книгата „НАШЕТО ЛЕТИЩЕ УЗУНДЖОВО“
Особено емоционален беше периодът на усвояването на полетите на пределно малки височини над морето и над сушата през 1967г. Тази задача беше поставена от командването на авиацията след анализ на бойните действия на израелската авиация във войната с Египет през същата година. Тогава израелската авиация приложи маньовър, с който напълно изненада ПВО на Египет, летейки със западен курс над морето на височина 25 метра, извън обхвата на радиолокационните станции и на траверс на Кайро, изпълнявайки завой наляво с южен курс, излиза над египетските обекти на ПВО, без да срещне каквато и да е съпротива. Така египетската авиация и радиолокатори бяха унищожени, без да може да излети нито един самолет.

Този вид подготовка изискваше особено повишено внимание и напрежение при пилотирането, поради дефицит от време в поддържането на височината за недопускане и на най-малки отклонения надолу, предвид опасността от удар във водата. Това психическо натоварване води до физическо изтощаване на летеца. Потвърждение на това беше, че след всеки полет, който траеше 40-50 минути, на всеки летец беше проверявано теглото и се оказваше, че е отслабнал с 1-2 кг.
При тези полети загина лейтенант Димо Димов по причина на учудваща некомпетентност от страна на техническо лице в ремонтния завод на летище Граф Игнатиево, където преди 1 месец самолетът е бил на капитален ремонт.
Лейтенант Димов загина поради спиране на двата двигателя по дългата страна на кръга за кацане на височина 200 метра на летище Толбухин (сега Добрич). Оказа се, че гориво в самолета е имало, но помпата на главния резервоар е спряла поради изгаряне на електрическия є предпазител. Установи се, че вместо предпазител от 25 ампера, е поставен предпазител от 16 ампера, който в един момент не издържа на напрежението и изгаря и двигателите спират. Проста, елементарна грешка, която костваше един млад живот и един нов самолет.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка