Горещи новини
- САЩ и Украйна засилват сътрудничеството в производството на оръжия
- Тийнейджър, убил съученици в Мичиган, е осъден на доживотен затвор
- /ВИДЕО/: В САЩ направиха неочаквано изявление за Русия
- /ВИДЕО/: МО на РФ съобщи, че дрон "Баба Яга" на ВСУ е бил свален с помощта на въздушен таран
- САЩ призоваха Ирак да накаже виновните за обстрела на американското посолство
- MWM: След загубите на M1 Abrams в Украйна, САЩ са загрижени за целесъобразността на помощта
- Белият дом оцени решението на Путин да участва в изборите през 2024 г.
- Стана известно колко време ще продължи операцията на Израел в Хан Юнис в южната част на Газа
- Южна Корея призова Русия и Северна Корея да се откажат от военното сътрудничество
- МО на Русия съобщи за разбиването на три украински бригади в Краснолиманското направление

Освен бомбардировачите Су-24 и Су-34, тук има и четири от най-новите изтребители Су-30СМ от поколението 4++, които са в състояние да затворят небето на цяла Сирия.
Двуместният изтребител Су-30СМ притежава свръхманевреност, радарът е с фазирана антенна решетка, двигателите са с управляем вектор на тягата и предни хоризонтални стабилизатори. Самолетът с лекота изпълнява фигури от висшия пилотаж като «кобрата на Пугачов” или «камбана”.
Изтребителят използва съвременно високоточно въоръжение от клас «въздух-въздух” и «въздух-повърхност”, способни да поразяват цели на отдалечение 70 км.
Тъй като машините са едва четири и екипажите също са малко, пилотите летят почти всеки ден практически над цялата територия на страната. Те отлично осъзнават степента на риска, тъй като опасностите ги дебнат отвсякъде. Затова носят под седалките си солиден НАЗ (носим авариен запас) за поне еднодневно оцеляване: авариен радиомаяк, късоцевен «калашник” 5,45 мм, универсални сигнални патрони, превързочни средства, сух спирт, огледалце, сол и килограм захар.
Преди полета летците ритуално застават пред самолета и го оглеждат дали окачването е симетрично, после започват обиколка на машината, като оглеждат «с ръце” всеки възел и агрегат, прикрепването на въоръжението. Смисълът на святото правило е изглаждане на всички съмнения.
Летците (в цял свят) имат неписани правила как да не предизвикват съдбата, има неща, които и руските пилоти считат за «плохая примета” (лоша поличба) - правят го не толкова от суеверие, колкото свято да спазват неписаните традиции. Например тютюнджиите винаги пушат зад самолета и никога пред носа, а хвърлянето на фас под машината се счита за светотатство. На пожеланието за успешен полет «Ни пуха, ни пера!” се отговаря с «К чорту!” (по дяволите) и се плюе задължително три пъти през лявото рамо «пу,пу,пу”. Никога не се употребява «последен полет”, за да не «чуе дяволът и да се намеси”.
Никоя поличба не е дошла «от нищото”, всяка има конкретен повод и история, които вече са забравени, а горчивият опит е преминал в спазвани традиции с неизвестен корен и смътно усещане за намеса на съдбата.
Специално руските летци считат за лоша поличба обличането на нови дрехи и обувки - със старите си оцелял, а с новите - бог знае. Затова новите дрехи ги «учат да летят” в тренировъчни полети. Преди полет летците не обичат да се фотографират, просто не е прието. Преди старта с лекота се котират шегите и закачките. Започва се виц и краят му се доразказва след завръщането от полета. Всичко това спомага за намаляване на предполетното напрежение и спомага за концентрация върху изпълнението на бойната задача.
блиц
loading...
Други публикации
Напиши коментар
Това за вицовете не го знаех.
И да така е, всяка "каста" си има ритуали, и америте и те, и нашите орлета до колкото знам имат разни ритуалчета. По запознарите да кажат.
Подобни ритуали има във всяка авиация. Още в аероклуба ни биваха "преподавани" от "старите" авиатори. Но това, че руснаците пушат около самолетите за сефте го научавам...
Първото което се учеше едно време в авиацията беше че като си хвърлиш фаса задължително трябва да го смачкаш с обувка - и задължително зад самолета. Преди качване е задължителното изпикаване - също зад самолета. Има си много ритуали останали от първите самолети.
Твърденията на Ненчев, че "Поляците си летят безаварийно" и след договора с тях е сигурен, че и "нашите самолети ще летят безаварийно", е тежко нарушениеу на "правилата за непредизвикване на съдбата" Не знам сегашните пилоти, как ще се решат да влязат в кабината на модернизираните в Полша самолети, като знам какви сме "Маркототевци".
Най-важното сте забравили - ако ме побарате по шмайзера ще литнете без самолети!
Не знам за руснаците, но съм сигурен че и американците си имат ритуали - по цялсвят пилотите си имат ритуали. При нас преди излитане тупат самолета по таблото. Друго известно правило е ритника в задника след първия самостоятелен полет.
Некой да иска да го правя въртолетчик?
Никога не го научихте Регламента, така и не посмяхте да го преведете на български вече петдесе години.
1. Фасове пред самолета, в зоната на въздухозаборника . "Ама аз го размазах фаса...." - ти само се опитай да си го помислиш даже.
2. Пикаели зад самолета - ами на грунда зад стояката ще пикае, да обърне стоянката на кенеф ли?! Руснаците все още на са изкарали жени по старта, едно време и у нас се пикаеше навсякъде из казармите.
3. Ритуално заставал пред самолета и го обикалял оглеждал и обарвал целия - ами такъв е маршрута на огледа преди преди полет. Въх, какво суеверие - винаги огледа по марштута започвал със заставане пред самолета, оглед дали не е килнат настрани и после (ама задължително!!!) първо десния борд, после левия. Иначе можел да чуе дявола - ами не спазвай Регламента и после обяснявай на гробарската комисия, че той дяволът виновен...
4. За новите и непрогонени униформи нямам думи. Ти за кубинките да видиш! Там е най-голямото суеверие - поне две седмици трябва да ги разтъпкваш преди да тръгнеш с тях на задача, иначе баба Яга ще ти направи магия и ще ти излязат пришки по краката. "Що си бос бе, как ще ти оправяме краката сега?" "Ами обувките останаха в самолета, бяха нови, обиваха му и затуй не им бях стегнал връзките и като дръпнах ръчките кондурите останаха в кабината другарю...."