Горещи новини
- Почти 1 милиард долара ще отидат за разработването на нови ракети за австралийския флот
- Русия ще изпитва нов управляем снаряд за гаубиците
- Не е за вярване: Česká Zbrojovka ще купи...Colt Holding Company LLC
- Удължават пистата в Хмеймим: за какво ли се подготвя Русия?
- Може ли изтребител да се самозастреля?
- КОЛЕКЦИЯ ХИМИКАЛОВОЗИ: CHARLOTTE TERESA ВЪВ ВАРНА!
- Ню Делхи: Няма алтернатива на руската система за ПВО С-400 за Индия
- Hellenic Aerospace Industry започва летателните изпитания на първия модернизиран изтребител F-16V на гръцките ВВС
- Авиотанкер A330 MRTT на ОАЕ ще зарежда индийските Rafale
- Руски самолети условно унищожиха американски разрушител в Черно море

Източник: Музей на авиацията - Крумово
В зората на авиацията пилотите не разполагали с прибори за проследяване на противника. Налагало се постоянно да въртят глава, за да следят за неприятелски самолети. За да не се протриват вратовете им в яката на комбинизона, към униформата се въвежда копринено шалче. Летците от Първата световна война почти винаги са изобразявани в откритите си кабини с копринени шалчета, веещи се във въздуха.
Постепенно самолетите се изпълват с уреди за засичане и наблюдение и необходимостта от шалчетата отпада. Но много пилоти продължават да ги носят, като символ на професията, а вероятно и от малко суета. Командирът на „Ритхофен” Егон Майер, който свалил 102 съюзнически самолета, между които 25 четиримоторни бомбардировача е наречен от съюзническите авиатори „летецът с белия шал”, тъй като не знаели името му.
Както казва героят на Екзюпери, възрастните разбират колко хубаво е дадено нещо едва след като чуят колко скъпо е то. „Най-хубавият” авиаторски копринен шал е носен от легендарния бразилец Сантос Дюмон. Запазен и съхранен, днес той е застрахован за 1 млн. долара. С този шал през 2006г. лети в Космоса и първият бразилски астронавт Маркос Понтес. Той е на врата и на парализирано момче при откриването на Световното първенство по футбол в Бразилия през 2014г.
Сантос Дюмон е човекът, доказал че контролируемите полети са възможни. Той извършва обиколка около Айфеловата кула на 19 ноември 1901 г. с дирижабъл, а пет години по-късно на 23.10.1906 г. и първия публичен полет в Европа с аероплан. На 12.11.1906 г., вездесъщият бразилец регистрира и първия рекорд в света на авиацията, като изминава 220 м. за 21 секунди.
Освен конструктор и пилот, Сантос Дюмон е бил и законодател в модата. Преди него мъжете не носели ръчни часовници. Дюмон споделя със своя приятел Картие за трудностите, които има докато се опитва да следи джобния си часовник при две заети с управлението на самолета ръце. Така Картие създава за него ръчен часовник с кожена каишка. Всички останали авиатори възприемат модела, а всички мъже по света – идеята. Не случайно и днес една от колекциите на Картие носи името - Santos de Cartier.
loading...
Други публикации
Напиши коментар