Палеонтолозите откриха нов вид динозавър с "бойна" опашка

Pan.bg 02 дек 2021 | 11:27 views (549) commentaries(0)

Нов вид динозавър с необичайна опашка откриха изследователи от Чилийския университет. Това е първият анкилозавър, открит в Южното полукълбо. Те описват находката в статия в списание Nature.

Палеонтолозите са открили останките на непознат досега динозавър в скалите на Креда на възраст 71,7-74,9 милиона години. Скелетът е запазен почти 80%, долната му част е практически непокътната. Динозавърът е загинал край река, вероятно в плаващ пясък, което обяснява запазването на долната половина.

Новият вид получи името Stegouros elengassen - от гръцките думи stego (покрив) и uros (опашка). Elengassen се позовава на обозначението на "бронирания звяр" в митологията на местния народ Aonik'enk.

S. elengassen е бил анкилозавър с дължина около два метра, с подобна на листо от папрат опашка с костни израстъци.

„Опашката му е била, като меч, плоска такава“, казва палеонтологът Александър Варгас, един от водещите автори на изследването. „Приличаше малко на меч на ацтеките - макуахуитъл“.

Динозавърът е имал и доста голяма глава с тесен извит клюн и тънки крайници със заоблени нокти, по-скоро, като копита.

Находката показва още, че след разделянето на суперконтинента Пангея в юрския период (преди 201-145 милиона години), анкилозаврите на образувалите се Лавразия и Гондвана започват да се различават значително в процеса на еволюция. Така, тазът на S. elengassen, открит на територията на бившата Пангея, по-скоро прилича на таза на лавразийския стегозавър. Дългият клюн също не е характерен за лавразийските анкилозаври.

Също така, анкилозаврите от Лавразия са имали израстъци на опашките си, които наподобяват шипове или тояги, докато при S. elengassen израстъците имат формата на плоски остеодерми, чиито двойки се сливат и образуват опасно мощно оръжие. Ако скелетът не беше запазен толкова добре, би било трудно да се определи родът на S. elengassen.

Източник: gazeta.ru Снимка: dinoesculturas/Twitter