Горещи новини
- Пушилин: ДНР и КНДР обсъждат пристигането на севернокорейски строители в Донецк /ВИДЕО/
- /ВИДЕО/: Южна Корея изпрати своя първи космически кораб до Луната
- CNN изряза думи от интервюто на съоснователя на Pink Floyd Роджър Уотърс за Зеленски
- Външният министър в Тайпе: Интересите на Китай не се ограничават до превземането на Тайван
- Армията на САЩ получи нови машини за целеуказване
- Научиха новите снаряди "Краснопол" да избират цели
- Два хеликоптера Ми-17 участват в гасенето на големия горски пожар край панагюрските села Левски и Елшица
- Bloomberg: Китай може да потопи по-голямата част от ВМС на САЩ и Япония във „война“ за Тайван
- Турската компания "Байкар Макина" е купила терен в Украйна за производство на дроновете "Байрактар"
- И днес вертолети от 24 авиобаза-Крумово участват в гасeнето на горския пожар в Общинa Пангюрище

Източник: Музей на авиацията - Крумово
В зората на авиацията пилотите не разполагали с прибори за проследяване на противника. Налагало се постоянно да въртят глава, за да следят за неприятелски самолети. За да не се протриват вратовете им в яката на комбинизона, към униформата се въвежда копринено шалче. Летците от Първата световна война почти винаги са изобразявани в откритите си кабини с копринени шалчета, веещи се във въздуха. Постепенно самолетите се изпълват с уреди за засичане и наблюдение и необходимостта от шалчетата отпада. Но много пилоти продължават да ги носят, като символ на професията, а вероятно и от малко суета. Командирът на „Ритхофен” Егон Майер, който свалил 102 съюзнически самолета, между които 25 четиримоторни бомбардировача е наречен от съюзническите авиатори „летецът с белия шал”, тъй като не знаели името му.
Както казва героят на Екзюпери, възрастните разбират колко хубаво е дадено нещо едва след като чуят колко скъпо е то. „Най-хубавият” авиаторски копринен шал е носен от легендарния бразилец Сантос Дюмон. Запазен и съхранен, днес той е застрахован за 1 млн. долара. С този шал през 2006г. лети в Космоса и първият бразилски астронавт Маркос Понтес. Той е на врата и на парализирано момче при откриването на Световното първенство по футбол в Бразилия през 2014г.
Сантос Дюмон е човекът, доказал че контролируемите полети са възможни. Той извършва обиколка около Айфеловата кула на 19 ноември 1901 г. с дирижабъл, а пет години по-късно на 23.10.1906 г. и първия публичен полет в Европа с аероплан. На 12.11.1906 г., вездесъщият бразилец регистрира и първия рекорд в света на авиацията, като изминава 220 м. за 21 секунди.
Освен конструктор и пилот, Сантос Дюмон е бил и законодател в модата. Преди него мъжете не носели ръчни часовници. Дюмон споделя със своя приятел Картие за трудностите, които има докато се опитва да следи джобния си часовник при две заети с управлението на самолета ръце. Така Картие създава за него ръчен часовник с кожена каишка. Всички останали авиатори възприемат модела, а всички мъже по света – идеята. Не случайно и днес една от колекциите на Картие носи името - Santos de Cartier.
loading...
Други публикации
Напиши коментар