Непознатите истории на авиацията...

Pan.bg 15 юни 2022 | 17:37 views (558) commentaries(0)
img Музей на авиацията - Крумово

Как газодобивното отделение е осигурявало водород, необходим за полета на балоните през Първата световна война.
В навечерието на Първата световна война към Техническата дружина съществува едно балонно отделение с началник капитан Юрдан Казанджиев. То е придружавано от газодобивно отделение с началник химика поручик Илия Цончев Гавазов. Задачата на отделението е да подготвя водорода, с който се пълнят балоните по време на военни действия. Водородът се получава в газодобивен апарат(от сярна киселина и железни стърготини) в един генератор с два големи казана, обвити от вътрешната страна в дебел оловен лист. Тези два казана са свързани с цилиндър за промиване на водорода и други два по-малки цилиндри, напълнени-единият с кокс и сода каустик за прочистване на водорода от въглероден двуокис. За просушаване, почистеният водородът преминава през друг цилиндър, напълнен с кокс и сух калциев двухлорид. Прочистеният и просушен водород се събира по 100 куб.м. в малки газосъхранители, от където се препразва в балона с обем 800 куб. м. С въпросния „генератор” начело, с 50-60 коли и гальоти, комплектувани по мобилизационен план от целия Софийски окръг (коли от едно място, коне от друго, амуниции от трето, а колари, по-интелигентни младежи, с незавършено средно образование, събрани от разни краища на страната), отделението потегля на война с Първа дивизия през Драгоман-Сливница-Пирот и Ниш.
След обявяването на война на Румъния, балонното с газоснабдителното отделение получават нареждане да се отправят за Русе, където са предадени към Русенския укрепен пункт и влизат в състава на III армия.
При започване на военните действия на Северния фронт, отделението с напълнен балон при с. Кулата (Русенско) взема участие в бойните действия при Тутракан - Меджидие – Кюстенджа – Кубадин – Исакча - Мачин. По-късно то се развръща в балонна група, с три балонни и едно газодобивно отделение, което се установява в село Каталой (12 км, южно от Тулча). Първоначално водородът се добива с газодобивен апарат, като за един кубически метър водород е нужно голямо количество вода (не по-малко от 2 кубически метра) и тъй като Добруджа е изключително безводна, това предизвиква сериозни затруднения на газодобивното отделение. Поради тази причина групата започва да получава сгъстен водород от германската станция в Ямбол, като бутилките с по 5 кубически метра сгъстен водород се превозват с ж.п. транспорт до крайния пункт в Добруджа, а от там с два камиона до местоназначението им.

След свършване на военните действия в Добруджа, сформираните две балонни отделения се пребазират на Южния фронт, като всяко включва газоснабдителна станция. Газодобивното отделение остава в София за да организира получаване на водород от силиций и натриева основа чрез електрическо разлагане на водата, във вече създадените две инсталации при Въздухоплавателната дружина.

(на снимката - балон "Тутракан", 1917 г.)
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка