За фантастическия "Наутилус" на Жул Верн или електрическата подводна ладия от сп. "Труд"

Pan.bg 02 фев 2020 | 22:13 views (866) commentaries(0)
img Д-р Калоян Панчелиев

Морска историческа хроника № 6

В края на XIX век темата за подводното корабостроене и корабоплаване намира място в редица кратки новини в българския печат.

Интересни данни откриваме в публикация, озаглавена "Нова електрическа подводна ладия", поместена в рубрика "Открития и изнамервания" на литературно-научното списание "Труд" през 1887 г.:

"Неотдавна на р. Темза, при присъствието на лорда Бересфорда, е станало изпитване на нова подводна ладия, която се движи с помощта на електричество. Дължината й е 18.28 метра, диаметърът й 2.45 метра, а водоизместването й 50 тонни.

Формата на ладията е цигаровидна с малко издигната палуба в средната част. Електрическата й машина има 45 индикаторни сили; витлата за гребане са две; в ладията се помества запас от въздух за три дена. Над нея е поставена малка кула, която е с диаметър 1.81 метра и височина 3.4 метра. В средната част на тази ладия се събират шест души.

Потъването във водата и издигането на повърхността й става със свиване и разтягане на телескопическите камери (отделения) на борта (края) на коритото. Мисълта за такова устройство е основана на това обстоятелство, че, зрителната тръба (пусула) потъва, когато всичките й части са разтегнати.

Когато е ставало изпитването, ладията се спущала няколко пъти до дълбочина 30.74 метра, а после се издигала на равно с най-долната си част на коритото. И така, вече съществува на дело фантастическия "Наутилус" на Жул Верн."
[1]

image
Възстановка на автора

Коя е "електрическата подводна ладия" от страниците на списание "Труд"? Известно ли е нещо повече за нейния изобретател и изпитанията, проведени на р. Темза?

За нея разказва подполковник Кирил (в оригинал: Cyril – Сирил) Фийлдс в своето изследване "Историята на подводницата от най-ранните векове до днес":

"…Сега трябва да опишем една подводница, изобретена от други двама наши сънародници, г-дата Кембъл и Аш (в оригинал: Messrs. Campbell & Ash). Тъй като била наречена Nautilus – име, което е доста известно на читателите на възхитителните романи на Жул Верн, подводницата привлякла значително внимание в онези дни въпреки, че конкретният ден на изпитанията й се оказва кратък.

Тя била построена по плановете на изобретателите от г-дата "Уулсли и Лайън" (в оригинал: Wolseley & Lyon), а изпитанията й – проведени в




един от доковете на Тилбъри през 1886 г. Направена била от стомана Siemens-Martin, имала дължина 60 фута (=18,28 м), широчина 8 фута (=2,44 м) и водоизместване 50 тона.

Подводницата била с обичайната цигаровидна форма на корпуса…, снабдена с два винта, задвижвани от електрически мотори…По време на най-важните изпитания, които се провели в Тилбъри на борда й имало няколко забележителни посетители, включително лорд Чарлз Бересфорд и известният военноморски конструктор сър Уилям Уайт". [2]

Изследователят на подводните катастрофи Едуин Грей внася малка корекция в годината на изпитанията на подводницата на Кембъл и Аш и пояснява, че всъщност "Nautilus е демонстрирана публично в Тилбъри през януари 1887 г." [3]

Изображение на подводницата Nautilus е публикувано на 26 февруари 1887 г. в изданието The Illustrated London News.

image

Изглед от р. Темза в Лондон. Фотографията има илюстративен характер и не е обвързана с текста

Литература и бележки:

[1] Нова електрическа подводна ладия. // Труд, 1887, N I, с. 314.

[2] Fields, C. The Story of the Submarine from the Earliest Ages to the Present Day. Philadelphia and London, 1908. p. 136-137.

[3] Gray, E. Few Survived: A History of Submarine Disasters. London, 1996. p. 39.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker