Горещи новини
- Показаха концентрацията на руските военни кораби край бреговете на Крим
- Франция предлага на германските ВМС морския патрулен самолет Atlantique 2
- Избрана е BAE Systems за предоставяне на прототипи на машината Beowulf по програмата CATV
- Бургазлии се впускат в приключението Ченгене скеле
- Полша купува пет C-130H Hercules от американските ВВС
- Благодарствен адрес от Варненски и Великопреславски митрополит Йоан до ВВМУ
- Морско училище предаде 106 кг капачки за кампанията „Аз вярвам и помагам“
- Модернизираните БРДМ-2МС за Мианмар
- Руски изтребител прихвана американски и норвежки патрулни самолети над Баренцово море
- Румен Радев проведе консултации с представители на парламентарната група „Изправи се! Мутри вън!“ в 45-ото Народно събрание

Към морето и Дунава - за напредък!
Калоян Панчелиев, снимки - Фридрих Герстекер
През януари т.г., когато представихме старата спасителна лодка с външна маркировка Ах 141, разположена на входа на парка в Ахтопол (снимки 6, 7, 8 и 9), обещахме да разкажем и за местната корабостроилня.
Макар и в доста примитивен вид, но под звучното и архаично име "тарзана" (от турското "торсана" или "терсана" - корабостроителница) тя продължава да извършва дребни ремонти и преустройство на рибарски корабчета.
Важна подробност е, че това предприятие не е частна собственост на отделна личност или дружество, а съществува под формата на кооператив или борса. То се намира в някогашния крайбрежен парк, между улиците "Крайморска", "Нептун" и "Яна", в югозападна посока от залива.
Интересни подробности за ахтополската корабостроилня в исторически план откриваме на страниците на списание "Морски сговор" в брой 1 от 1926 г.:
"Имало е тъй също и корабостроилня. Тук се строели и поправяли освен местните ветроходи, но също и шлепове, които са изпращани чак до Дунава."
Относно ветроходите в същия брой на списанието се съобщава: "малкото, но удобно Ахтополско пристанище, до Балканската война, е давало прибежище на свои 45 платноходи измежду 10-50 тона и на три големи кораба измежду 1[000]-3000 тона, вън от многобройните малки риболовни лодки. Главното занимание на населението е било корабоплаването, риболовството, производството на дървени въглища и корабостроението".
За съжаление авторът на цитирания материал в "Морски сговор" е неизвестен, под него той е поставил инициалите си А.П.
В наши дни от славната някога ахтополска корабостроилня не е останало много, но все пак в крайбрежния парк можете да видите десетина корпуси на лодки, още толкова демонтирани надстройки на риболовни корабчета, щурвали, гребла, рибарски мрежи, мачти, котви и др. (снимки 1-5)
Както обикновено търсенето диктува цените и на тази импровизирана морска борса. Всеки, който се нуждае от морско оборудване втора употреба или инвентар за лодката си може да ги намери тук на разумни цени, а за извършването на ремонтите се грижат двама от най-опитните ахтополски майстори.
Благодарим на Фридрих Герстекер за снимките и очакваме следващото му включване!
Следете морските новини от България в Pan.bg и социалните мрежиhttps://www.facebook.com/bgseanews/
Pan.bg - лидерът в българските морски новини!
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/209 СЛЕДВАЩА СНИМКА

















































































































































































































loading...
Други публикации
Напиши коментар