Горещи новини
- Зеленски: САЩ, Германия, Унгария и Словакия не искат да видят Украйна в НАТО /ВИДЕО/
- САЩ обявиха за нови санкции срещу Русия
- IEA: 40 страни планират да увеличат ролята на ядрената енергия
- Адмирал Емил Ефтимов: Инцидентите в морските пространства налагат засилване на военноморското сътрудничество и морската ситуационна осведоменост
- Байдън произнесе прощалната си реч, без нито веднъж да спомене Русия
- Израел продължава да обстрелва Газа след обявеното споразумение за прекратяване на огъня, убити са 71 души
- ВС на Русия удариха по военни летища на украинските въоръжени сили
- Зеленски се оплака от липсата на оборудване за почти половината подразделения на ВСУ
- Onet: Зеленски заплаши с остра реакция при преговори с Русия без Украйна
- Русия удари по най-голямото подземно хранилище за газ в Украйна. Какво се знае за това?
Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев
Морска историческа хроника № 11
В брой № 594 на рубриката "Българските морски новини" отворихме темата за моторната лодка "Теменуга" и обещахме на нашите читатели да публикуваме допълнителна информация за нея.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
Техническите данни на "Теменуга" откриваме в трудовете на Мария Иванова и Никола Флорев: водоизместване 5,5 тона, дължина 10 м, широчина 2,8 м, височина 1,2 м, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г. в Държавната корабостроителница във Варна [1].
Марко Вълканов представя почти идентични технически характеристики с разлика от 0,5 м в дължината и важна добавка за мощността на двигателя: водоизместване 5,50 тона, дължина 10,50 м, широчина 2,80 м, височина 1,20 м, мотор, к.с. - 36, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г., назначение - туристическо [2].
Данните на изследователя Тремол Иванов за "Теменуга" не се различават от тези на Марко Вълканов: водоизместване 5,5 тона, дължина 10,5 м, широчина 2,8 м, височина 1,2 м, машина к.с. - 36, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г., предназначение - пътнически [3].
Тодор Парушев отбелязва, че изпълнението на държавните поръчки за плавателни съдове е насочено към варненската корабостроителница.
Според Парушев "до 1942 г. в нея се строят плавателни съдове изключително за гражданския флот. В тези първи години на войната са завършени моторните лодки "Аспарух", "Теменуга" и "Екрене".
Авторът допълва, че същите са предназначени за пристанищните управления в Черно море и Дунав (4).
"Теменуга" е един от корабите върнати на България след Втората световна война съгласно заповед [5] на народния комисар на Военноморския флот (ВМФ) на СССР флотски адмирал Н. Г. Кузнецов от 2 април 1945 г. [6]
Видно от заповедта обозначението на пътническия катер "Теменуга" във Военноморския флот (ВМФ) на СССР е било "ЧФК-38".
Имената/обозначенията/бордовите номера на останалите български кораби във Военноморския флот (ВМФ) на СССР са били както следва:
-учебен кораб "Асен" - "Манич" [7];
-учебен кораб "Камчия" - "Брандвахта № 1";
-стражеви кораб "Беломорец" - "СК-757";
-стражеви кораб "Черноморец" - "СК-758";
-три торпедни катера тип "Люрсен" - "ТК-958", "ТК-959" и "ТК-960";
-четири торпедни катера тип "Пауер" - "ТК-961", "ТК-962", "ТК-963" и "ТК-964".
Литература и бележки:
[1] Иванова, М., Н. Флорев. Израстват кораби и хора. Варна, 1983. с. 79. Авторите изрично отбелязват, че данните им са непълни поради липса на архивни документи за тях в ОДА-Варна.
[2] Вълканов, Марко. Развитие на корабостроенето и кораборемонта в България при условията на капитализма (1878 — 1944). // Трудове на Висшия институт за народно стопанство гр. Варна. Т. 32 (Книга I). Варна, 1960. с. 68.
[3] Иванов, Тр. Страници от историята на българското корабостроене. Варна, 1998. с. 30.
(4) Парушев, Т. Морското стопанство на България 1918-1944. Варна, 2002. с. 105.
[5] Илюстрацията на заповедта е възстановка на автора.
[6] Българо-съветски отношения и връзки: документи и материали. Т. 2. София, 1981. с. 95-96.
[7] В оригинала на руски език - "Маныч".
Морска историческа хроника № 11
В брой № 594 на рубриката "Българските морски новини" отворихме темата за моторната лодка "Теменуга" и обещахме на нашите читатели да публикуваме допълнителна информация за нея.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
Техническите данни на "Теменуга" откриваме в трудовете на Мария Иванова и Никола Флорев: водоизместване 5,5 тона, дължина 10 м, широчина 2,8 м, височина 1,2 м, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г. в Държавната корабостроителница във Варна [1].
Марко Вълканов представя почти идентични технически характеристики с разлика от 0,5 м в дължината и важна добавка за мощността на двигателя: водоизместване 5,50 тона, дължина 10,50 м, широчина 2,80 м, височина 1,20 м, мотор, к.с. - 36, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г., назначение - туристическо [2].
Данните на изследователя Тремол Иванов за "Теменуга" не се различават от тези на Марко Вълканов: водоизместване 5,5 тона, дължина 10,5 м, широчина 2,8 м, височина 1,2 м, машина к.с. - 36, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г., предназначение - пътнически [3].
Тодор Парушев отбелязва, че изпълнението на държавните поръчки за плавателни съдове е насочено към варненската корабостроителница.
Според Парушев "до 1942 г. в нея се строят плавателни съдове изключително за гражданския флот. В тези първи години на войната са завършени моторните лодки "Аспарух", "Теменуга" и "Екрене".
Авторът допълва, че същите са предназначени за пристанищните управления в Черно море и Дунав (4).
"Теменуга" е един от корабите върнати на България след Втората световна война съгласно заповед [5] на народния комисар на Военноморския флот (ВМФ) на СССР флотски адмирал Н. Г. Кузнецов от 2 април 1945 г. [6]
Видно от заповедта обозначението на пътническия катер "Теменуга" във Военноморския флот (ВМФ) на СССР е било "ЧФК-38".
Имената/обозначенията/бордовите номера на останалите български кораби във Военноморския флот (ВМФ) на СССР са били както следва:
-учебен кораб "Асен" - "Манич" [7];
-учебен кораб "Камчия" - "Брандвахта № 1";
-стражеви кораб "Беломорец" - "СК-757";
-стражеви кораб "Черноморец" - "СК-758";
-три торпедни катера тип "Люрсен" - "ТК-958", "ТК-959" и "ТК-960";
-четири торпедни катера тип "Пауер" - "ТК-961", "ТК-962", "ТК-963" и "ТК-964".
Литература и бележки:
[1] Иванова, М., Н. Флорев. Израстват кораби и хора. Варна, 1983. с. 79. Авторите изрично отбелязват, че данните им са непълни поради липса на архивни документи за тях в ОДА-Варна.
[2] Вълканов, Марко. Развитие на корабостроенето и кораборемонта в България при условията на капитализма (1878 — 1944). // Трудове на Висшия институт за народно стопанство гр. Варна. Т. 32 (Книга I). Варна, 1960. с. 68.
[3] Иванов, Тр. Страници от историята на българското корабостроене. Варна, 1998. с. 30.
(4) Парушев, Т. Морското стопанство на България 1918-1944. Варна, 2002. с. 105.
[5] Илюстрацията на заповедта е възстановка на автора.
[6] Българо-съветски отношения и връзки: документи и материали. Т. 2. София, 1981. с. 95-96.
[7] В оригинала на руски език - "Маныч".
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!
ПРЕДИШНА СНИМКА 1/4 СЛЕДВАЩА СНИМКА
Други публикации
Напиши коментар