Горещи новини
- БЪЛГАРСКОТО ВОЕННО ИЗДАТЕЛСТВО "ЕЪР ГРУП 2000" НА ИЗЛОЖБАТА НА КНИГАТА, НДК 5-10 ДЕКЕМВРИ! ЩАНД 418, ЗАПОВЯДАЙТЕ НА НОВИТЕ НИ ИЗДАНИЯ!
- Украинските войски удариха 5 склада с боеприпаси на руснаците
- Зеленски изслуша предложенията за решаване на мобилизационните проблеми в Украйна
- The Economist: Путин изглежда печели украинския конфликт
- В САЩ е създаден дрон-прехващач за многократна употреба
- Държавните поръчки за доставка на пистолета "Лебедев" за 2023 г. са изпълнени
- Украинското министерство на отбраната одобри за експлоатация нови системи за РЕБ
- Зеленски обяви преминаването на украинската армия към отбрана
- Медведев: 452 хиляди са военнослущите сключили договор с МО за 2023
- /ВИДЕО/: Путин реши да увеличи числеността на Въоръжените сили на РФ

Морска историческа хроника № 11
В брой № 594 на рубриката "Българските морски новини" отворихме темата за моторната лодка "Теменуга" и обещахме на нашите читатели да публикуваме допълнителна информация за нея.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
Техническите данни на "Теменуга" откриваме в трудовете на Мария Иванова и Никола Флорев: водоизместване 5,5 тона, дължина 10 м, широчина 2,8 м, височина 1,2 м, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г. в Държавната корабостроителница във Варна [1].
Марко Вълканов представя почти идентични технически характеристики с разлика от 0,5 м в дължината и важна добавка за мощността на двигателя: водоизместване 5,50 тона, дължина 10,50 м, широчина 2,80 м, височина 1,20 м, мотор, к.с. - 36, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г., назначение - туристическо [2].
Данните на изследователя Тремол Иванов за "Теменуга" не се различават от тези на Марко Вълканов: водоизместване 5,5 тона, дължина 10,5 м, широчина 2,8 м, височина 1,2 м, машина к.с. - 36, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г., предназначение - пътнически [3].
Тодор Парушев отбелязва, че изпълнението на държавните поръчки за плавателни съдове е насочено към варненската корабостроителница.
Според Парушев "до 1942 г. в нея се строят плавателни съдове изключително за гражданския флот. В тези първи години на войната са завършени моторните лодки "Аспарух", "Теменуга" и "Екрене".
Авторът допълва, че същите са предназначени за пристанищните управления в Черно море и Дунав (4).
"Теменуга" е един от корабите върнати на България след Втората световна война съгласно заповед [5] на народния комисар на Военноморския флот (ВМФ) на СССР флотски адмирал Н. Г. Кузнецов от 2 април 1945 г. [6]
Видно от заповедта обозначението на пътническия катер "Теменуга" във Военноморския флот (ВМФ) на СССР е било "ЧФК-38".
Имената/обозначенията/бордовите номера на останалите български кораби във Военноморския флот (ВМФ) на СССР са били както следва:
-учебен кораб "Асен" - "Манич" [7];
-учебен кораб "Камчия" - "Брандвахта № 1";
-стражеви кораб "Беломорец" - "СК-757";
-стражеви кораб "Черноморец" - "СК-758";
-три торпедни катера тип "Люрсен" - "ТК-958", "ТК-959" и "ТК-960";
-четири торпедни катера тип "Пауер" - "ТК-961", "ТК-962", "ТК-963" и "ТК-964".
Литература и бележки:
[1] Иванова, М., Н. Флорев. Израстват кораби и хора. Варна, 1983. с. 79. Авторите изрично отбелязват, че данните им са непълни поради липса на архивни документи за тях в ОДА-Варна.
[2] Вълканов, Марко. Развитие на корабостроенето и кораборемонта в България при условията на капитализма (1878 — 1944). // Трудове на Висшия институт за народно стопанство гр. Варна. Т. 32 (Книга I). Варна, 1960. с. 68.
[3] Иванов, Тр. Страници от историята на българското корабостроене. Варна, 1998. с. 30.
(4) Парушев, Т. Морското стопанство на България 1918-1944. Варна, 2002. с. 105.
[5] Илюстрацията на заповедта е възстановка на автора.
[6] Българо-съветски отношения и връзки: документи и материали. Т. 2. София, 1981. с. 95-96.
[7] В оригинала на руски език - "Маныч".
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/4 СЛЕДВАЩА СНИМКА




loading...
Други публикации
Напиши коментар