Горещи новини
- Wizz Air представи първия си самолет с пътническа кабина Airspace на Airbus (СНИМКИ)
- Кремъл се изказа по отношение на предложенията на САЩ за Украйна
- Песков: Значителна част от Украйна иска да стане част от Русия и вече е станала
- Летище София вече зарежда самолетите със SAF гориво
- Тръмп допусна, че Украйна "може някой ден да стане руска"
- Mash: Самолетът на специален представител на Тръмп може да е кацнал в Москва. Кремъл опровергава /КАРТИ/
- Украинската гранична служба: Украйна изгражда нови укрепления по границата с Беларус /ВИДЕО/
- /ВИДЕО/: Руски военни осуетиха мащабна офанзива на ВСУ в Белгородска област
- /ВИДЕО/: Мъск отреагира на думите на Зеленски за отмяна на изборите в Украйна
- /СНИМКИ/: Руски министър стъпи на мина в зоната на СВО и загуби крак

Морска историческа хроника № 11
В брой № 594 на рубриката "Българските морски новини" отворихме темата за моторната лодка "Теменуга" и обещахме на нашите читатели да публикуваме допълнителна информация за нея.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
Техническите данни на "Теменуга" откриваме в трудовете на Мария Иванова и Никола Флорев: водоизместване 5,5 тона, дължина 10 м, широчина 2,8 м, височина 1,2 м, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г. в Държавната корабостроителница във Варна [1].
Марко Вълканов представя почти идентични технически характеристики с разлика от 0,5 м в дължината и важна добавка за мощността на двигателя: водоизместване 5,50 тона, дължина 10,50 м, широчина 2,80 м, височина 1,20 м, мотор, к.с. - 36, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г., назначение - туристическо [2].
Данните на изследователя Тремол Иванов за "Теменуга" не се различават от тези на Марко Вълканов: водоизместване 5,5 тона, дължина 10,5 м, широчина 2,8 м, височина 1,2 м, машина к.с. - 36, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г., предназначение - пътнически [3].
Тодор Парушев отбелязва, че изпълнението на държавните поръчки за плавателни съдове е насочено към варненската корабостроителница.
Според Парушев "до 1942 г. в нея се строят плавателни съдове изключително за гражданския флот. В тези първи години на войната са завършени моторните лодки "Аспарух", "Теменуга" и "Екрене".
Авторът допълва, че същите са предназначени за пристанищните управления в Черно море и Дунав (4).
"Теменуга" е един от корабите върнати на България след Втората световна война съгласно заповед [5] на народния комисар на Военноморския флот (ВМФ) на СССР флотски адмирал Н. Г. Кузнецов от 2 април 1945 г. [6]
Видно от заповедта обозначението на пътническия катер "Теменуга" във Военноморския флот (ВМФ) на СССР е било "ЧФК-38".
Имената/обозначенията/бордовите номера на останалите български кораби във Военноморския флот (ВМФ) на СССР са били както следва:
-учебен кораб "Асен" - "Манич" [7];
-учебен кораб "Камчия" - "Брандвахта № 1";
-стражеви кораб "Беломорец" - "СК-757";
-стражеви кораб "Черноморец" - "СК-758";
-три торпедни катера тип "Люрсен" - "ТК-958", "ТК-959" и "ТК-960";
-четири торпедни катера тип "Пауер" - "ТК-961", "ТК-962", "ТК-963" и "ТК-964".
Литература и бележки:
[1] Иванова, М., Н. Флорев. Израстват кораби и хора. Варна, 1983. с. 79. Авторите изрично отбелязват, че данните им са непълни поради липса на архивни документи за тях в ОДА-Варна.
[2] Вълканов, Марко. Развитие на корабостроенето и кораборемонта в България при условията на капитализма (1878 — 1944). // Трудове на Висшия институт за народно стопанство гр. Варна. Т. 32 (Книга I). Варна, 1960. с. 68.
[3] Иванов, Тр. Страници от историята на българското корабостроене. Варна, 1998. с. 30.
(4) Парушев, Т. Морското стопанство на България 1918-1944. Варна, 2002. с. 105.
[5] Илюстрацията на заповедта е възстановка на автора.
[6] Българо-съветски отношения и връзки: документи и материали. Т. 2. София, 1981. с. 95-96.
[7] В оригинала на руски език - "Маныч".
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!

ПРЕДИШНА СНИМКА 4/4 СЛЕДВАЩА СНИМКА




Други публикации
Напиши коментар