Горещи новини
- ГЩ, Украйна: Напрежение в Кураховското и Покровското направление
- Бойци на ГУР повредиха руския миночистач "Олександър Обухов"
- Британското разузнаване: През септември руснаците претърпяха рекордни загуби във войната в Украйна
- ДА СИ СПОМНИМ: 11 ГОДИНИ БЕЗ КОМАНДИРА НА ГАБРОВНИЦА и АС НА ТУ-134 ДИМИТЪР МЕДАРСКИ
- ГАЛЕРИЯ - 80 ГОДИНИ ОТ ГЕРОЙСКАТА СМЪРТ НА ВЪЗДУШНИЯ АС ПЕТЪР БОЧЕВ
- Девет ключови цели: кои цели в Иран Израел може да атакува
- Вучич: „Конфликтът в Близкия изток ще улесни напредването на руснаците в Украйна“
- Британски политолог: Догодина Украйна ще започне ново контранастъпление
- Генерал-майор Нейко Ненов е удостоен посмъртно с награда за 25-ата годишнина на Бригада „Югоизточна Европа“
- На Сирски е поставена задача, на всяка цена да задържи Курск
Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев
Морска историческа хроника № 14
През 2015 г. в том I на поредицата "Българските кораби" заедно с Преслав Панчелиев изяснихме обстоятелствата около участието на парахода "Голубчик" и параходната яхта "Александър I" в опита за връщането на детронирания княз Александър I Батенберг в Княжество България след преврата през 1886 г. [1]
Превратът е последван от контрапреврат. В резултат на разразилата се политическа криза князът абдикира и напуска страната. Управлението е поето от регентите Стефан Стамболов, Сава Муткуров и Петко Каравелов, в конкретния случай до избирането на новия български княз Фердинанд I през следващата година. По-късно Петко Каравелов е заменен от Георги Живков.
За периода на своето съществуване от 26 август 1886 г. до 2 август 1887 г. регентският съвет предприема редица смели ходове, които демонстрират неговата твърдост и решителност за отстояване на българската идентичност.
Един от тях е промяната на названията на корабите от Дунавската флотилия, предложено в доклад на военния министър полковник Данаил Николаев и впоследствие одобрено от регентите.
За този акт свидетелства Приказ № 199 от 20 май 1887 г. на военния министър Николаев, чиято възстановка публикуваме по-долу. В оригиналния си вид той е поместен в "Държавен вестник". [2]
Възстановка на автора
Освен, че символизира смелостта, твърдостта и решителността на регентите за дистанциране от Русия, отстояването на българската идентичност и правото на българите да се развиват като народ самостоятелен, със своя история и култура, въпросният приказ има и изключителна номинална стойност.
Той демонстрира ясно по какъв начин следва да се изписват правилно названията/имената на българските кораби, считано от 20 май 1887 г. насетне. Например параход "Симеонъ Великий" , катер "Стефанъ Караджа", но пък катер "Х. Димитръ" (не "Хаджи Димитър"), миноноска "Левский" (не "Васил Левски", "В. Левски" или "Левски"), миноноска "Ботевъ" (не "Христо Ботев", "Х. Ботев", "Хр. Ботев") и т.н.
Разбира се, съвсем друг е въпросът дали приказът е бил изпълнен и как точно са били изписани имената на корабите върху борда им, в носовата или кърмовата част, за разликите в което свидетелстват съответните фотографии...
Приказът е забележителен и с това, че един от корабите в него е участвал в създаването на революционен флот в Черно море няколко десетилетия по-рано, проект организиран от поляци и българи, инспириран от трудовете на Иполит Терлецки и насочен срещу Руската империя.
Кой е този кораб ще научите от втори том на книгата "Русия, Полша от море до море и българите".
Литература и бележки:
[1] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Дунавска флотилия и Морска част на Княжество България. ИК Еър груп 2000. София, 2015. с. 214.
[2] Приказъ № 199. // Държавенъ вестникъ, 1887, № 57, с. 6.
Морска историческа хроника № 14
През 2015 г. в том I на поредицата "Българските кораби" заедно с Преслав Панчелиев изяснихме обстоятелствата около участието на парахода "Голубчик" и параходната яхта "Александър I" в опита за връщането на детронирания княз Александър I Батенберг в Княжество България след преврата през 1886 г. [1]
Превратът е последван от контрапреврат. В резултат на разразилата се политическа криза князът абдикира и напуска страната. Управлението е поето от регентите Стефан Стамболов, Сава Муткуров и Петко Каравелов, в конкретния случай до избирането на новия български княз Фердинанд I през следващата година. По-късно Петко Каравелов е заменен от Георги Живков.
За периода на своето съществуване от 26 август 1886 г. до 2 август 1887 г. регентският съвет предприема редица смели ходове, които демонстрират неговата твърдост и решителност за отстояване на българската идентичност.
Един от тях е промяната на названията на корабите от Дунавската флотилия, предложено в доклад на военния министър полковник Данаил Николаев и впоследствие одобрено от регентите.
За този акт свидетелства Приказ № 199 от 20 май 1887 г. на военния министър Николаев, чиято възстановка публикуваме по-долу. В оригиналния си вид той е поместен в "Държавен вестник". [2]
Възстановка на автора
Освен, че символизира смелостта, твърдостта и решителността на регентите за дистанциране от Русия, отстояването на българската идентичност и правото на българите да се развиват като народ самостоятелен, със своя история и култура, въпросният приказ има и изключителна номинална стойност.
Той демонстрира ясно по какъв начин следва да се изписват правилно названията/имената на българските кораби, считано от 20 май 1887 г. насетне. Например параход "Симеонъ Великий" , катер "Стефанъ Караджа", но пък катер "Х. Димитръ" (не "Хаджи Димитър"), миноноска "Левский" (не "Васил Левски", "В. Левски" или "Левски"), миноноска "Ботевъ" (не "Христо Ботев", "Х. Ботев", "Хр. Ботев") и т.н.
Разбира се, съвсем друг е въпросът дали приказът е бил изпълнен и как точно са били изписани имената на корабите върху борда им, в носовата или кърмовата част, за разликите в което свидетелстват съответните фотографии...
Приказът е забележителен и с това, че един от корабите в него е участвал в създаването на революционен флот в Черно море няколко десетилетия по-рано, проект организиран от поляци и българи, инспириран от трудовете на Иполит Терлецки и насочен срещу Руската империя.
Кой е този кораб ще научите от втори том на книгата "Русия, Полша от море до море и българите".
Литература и бележки:
[1] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Дунавска флотилия и Морска част на Княжество България. ИК Еър груп 2000. София, 2015. с. 214.
[2] Приказъ № 199. // Държавенъ вестникъ, 1887, № 57, с. 6.
Други публикации
Напиши коментар