ВЗРИВООПАСНО: 1914 - ЩО Е ТО КОЛУБАРСКИ КАПАН? ДА ЗАСТАНЕШ СРЕЩУ РУСКИЯ ИМПЕРАТОР В СПОР ЗА ОРЪЖЕЕН ТРАНСФЕР ПО РЕКА ДУНАВ!

Pan.bg 10 май 2020 | 11:21 views (3465) commentaries(0)
img Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев

Морска историческа хроника № 18

След издаването на том I от поредицата "Българските кораби", посветен на Дунавската флотилия и Морска част на Княжество България през 2015 г. в процес на подготовка в издателство "Еър груп 2000" е том II от същата поредица, озаглавен "1914-1921: Колубарският капан и България" с автори д-р Калоян Панчелиев и Преслав Панчелиев.

В тридесет глави и петдесет приложения той разказва за българския военен и граждански флот на река Дунав в периода 1900-1921 г. Изданието е богато илюстрирано и съдържа над 350 архивни фотографии, документи, географски карти, схеми, чертежи, таблици, пощенски картички и др.

Тук предлагаме на нашите читатели резюме на книгата, а в близко бъдеще непосредствено преди отпечатването й ще публикуваме и отделни анотации по главите от съдържанието.

КОЛУБАРСКИЯТ КАПАН

е другото име на Голямата война за многострадалното ни Отечество. В историята серията от сражения, водени на фронт от над 200 км между армиите на Австро-Унгария и Сърбия в периода ноември-декември 1914 г. остава под събирателното име Колубарска (или Сувоборска) битка.

Тя завършва с решителната победа на сръбската армия и то в момент, когато политиците в Берлин, Виена и София очакват точно обратното - капитулацията на Кралство Сърбия.

В същото време България се опитва да придобие три парахода и четири шлепа и да превози с тях военни материали от Будапеща до Русе по река Дунав.

Получава се така, че българските оръжейни транспорти се спускат на юг по река Дунав срещу отстъпващата австро-унгарска армия и настъпващите победоносно сръбски войски.

Превозите на военни материали със закупените/наетите от България параходи се затрудняват не само от неочакваните сръбски успехи срещу Австро-Унгария, но и от възможността същите да бъдат застрашени в посока от сръбското дунавско крайбрежие чрез артилерийски огън, взривове, разрушаване на мостове и съоръжения с цел възпрепятстване на корабоплаването.

ДА ЗАСТАНЕШ СРЕЩУ РУСКИЯ ИМПЕРАТОР

Победите над австро-унгарската армия и възвръщането на Белград в края на ноември и началото на декември 1914 г. дават високо самочувствие на сърбите.

За броени часове българските оръжейни транспорти по река Дунав попадат във фокуса на общественото внимание и световната дипломация.

България е замесена във взривоопасна международна ситуация, която произтича от противопоставяне на високо дипломатическо и политическо ниво.

Срещу българския министър председател д-р Васил Радославов застават руският император




Николай II, сръбският министър-председател Никола Пашич и правителствата на Великобритания и Франция...

image
Фотографията има илюстративен характер и е обвързана с Глава I от книгата

ГИБЕЛНИЯТ ГНЯВ НА ВЕЛИКОБРИТАНИЯ И ФРАНЦИЯ

Започва нашето интригуващо и предизвикателно пътешествие в света на героите и корабите от Дунавската част през Първата световна война!

Още в началото на повествованието ще се сблъскаме с "оня гибелен гняв" на Великобритания и Франция, умело подклаждан от Сърбия и Русия, които блокират всички опити на България да придобие параходи, шлепове и военни материали по река Дунав през 1914 г.

ЕДИН РОДОЛЮБИВ ПОРИВ

Ще усетим родолюбивия порив на незаслужено забравения ученик-машинист Яни Костов и неговата доброволческа команда, които участват в пленяването на парахода „Тереза“ в Бекет, ще се впуснем в приключения със Сократ Панайотов и неговия параход „Борисъ“ и ще представим флота на Захарната фабрика в Русе.

ЗА УСТРЕМА НА БАЙ КОЛЬО ОТ СЕЛО ЦИБЪР ДО ГОРНИЯ ДУНАВ

Ще се срещнем със забележителния предприемач и щедър дарител Никола Алтимирски, несправедливо набеден за народен грабител и мародер и ще го последваме от театралната трупа в Плевен през устрема на неговото параходство от село Цибър до Горния Дунав, ще проследим историята на малкото реморкьорче „Ида“ и премеждията на неговия собственик Йосиф Пинкас в голямата политическа игра.

ПОДЛОСТТА НА РУМЪНЦИТЕ. ПРИЗРАЧНИЯТ КОРАБ "ЦАР ФЕРДИНАНД"

По-нататък ще видим как румънците подло задържат част от българските кораби, изпратени за зимовка на остров Мокан, ще разкажем за речните труженици или ролята на понтонния парк във войната и ще влезем в ролята на дунавски следотърсачи в опит да разрешим загадките с призрачния параход и шлеп „Царь Фердинандъ“, както и неизвестните чамове и гемии.

РАЗГРАБВАНЕТО НА ПАРАХОДНОТО ДРУЖЕСТВО "ДУНАВ"

Ще се докоснем до трагични моменти като взривяването на шлеповете „Анверсъ I“ и „Вардаръ“ и ще станем свидетели на несправедливото разграбване на Царското българско параходно дружество „Дунав“.

Ще изпием горчивата чаша до дъно, за да разберем, че Голямата война сама по себе си се превръща в един трагичен Колубарски капан за България.

Увлечено във вихъра на събитията и замаяно от първоначалните военни успехи на Германия българското правителство начело с д-р Радославов отказва да научи своя урок от декември 1914 г., когато страната ни не получава нито кораби, нито военни материали по река Дунав.

ФИНАЛЪТ Е ТЪЖЕН, НО ПРАВДИВ И ИСТИНСКИ:

до края на Първата световна война България не намира адекватен политически инструмент да се противопостави на четворната комбинация - пазителките на световния ред Великобритания и Франция, насъскани от Сърбия и някогашната Освободителка Русия. Една гибелна комбинация, реализирана успешно в ущърб на родината ни още през 1914 г., десет месеца преди да влезем официално във войната.

Но в мрака проблясва и светлина. В края на нашия разказ ще отбележим приноса на българските военни моряци, които изпълниха достойно своя дълг през Голямата война!

Очаквайте най-новата книга на ИК "Еър Груп 2000" - "1914-1921: Колубарският капан и България"!
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка